Nieuwe A7N8X : spontane reboots en crashes

Pagina: 1
Acties:

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:29
Hoi medetweakers,

Ik heb gisteren een Asus A7N8X gekocht samen met een Athlon XP 2600+ en een reepje 512mb geheugen (333mhz)
Helaas krijg ik mijn systeem totaal niet stabiel (ik vermoed een hardware storing, aangezien ik al tijdens de setup van Windows 2000 al problemen ondervond : paar keer blauw scherm, maar na een paar keer proberen kwam ik er wel probleemloos doorheen).
Nadat ik Windows + alle nieuwe drivers (vers gedownload) erop gezet had leek alles goed te werken : totdat ik ineens spontane reboots en "rare" crashes kreeg (het scherm ging op zwart, LEDje van monitor bleef gewoon groen en reset was alles dat ik nog kon doen).

Ik heb daarom maar de voeding vervangen voor een andere 300w die mijn buurjongen nog had liggen.
Helaas blijft het probleem.

De memory module heb ik vervolgens met memtest getest : 300+ fouten na 10 minuten, dus heb ik deze vandaag maar geruild voor een nieuwe (die overigens na 30 min memtest alweer 12 fouten vind - maar ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe mem module weer defect is).

Het gaat om de volgende config :

A7N8X (rev 1.06)
Athlon XP 2600+
512MB (333mhz)
Geforce 4MX440
Western Digital 80gb HDD (deze heb ik vorige week gekocht : heb deze getest en geen defecten)
SB live 5.1
DVD drive (plextor is gisteren ook nogeens overleden nadat ik iets te enthousiast windows wou installeren).

Iemand enig idee wat ik hiermee kan ?

Windows 2000 opnieuw eropzetten heb ik al 4x geprobeerd inmiddels.
De crashes zijn vrij willekeurig, maar met bepaalde progs kan ik de fout iig wel al reproduceren (3d mark bv crasht na 10s draaien, start het nog een keer en direct een reboot, terwijl Vice City wel gewoon urenlang kan draaien en dan ook spontaan kan crashen).
BIOS is ook al geupgrade naar versie 1004.

Misschien dat ik het straks even zonder geluidskaart probeer (ben alleen niet zo'n fan van onboard geluid) en evt. met een aparte NIC ipv dat onboard geval.

300watt voeding misschien toch nog te weinig (kan het me nauwelijks voorstellen) ???

Alvast bedankt

EDIT : Het systeem is (nog) niet overclocked en de temperatuur lijkt in orde : tussen de 45 en 49 graden stressed.

Videokaart defect , zou dat dit probleem kunnen veroorzaken?? kan geen programma vinden om deze mee te testen (en heb voor de rest alleen nog maar een oude TNT2 liggen, niet echt iets waar ik goed mee kan testen)

[ Voor 10% gewijzigd door Killah_Priest op 06-06-2003 16:35 . Reden: wijziging ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

controleer met asusprobe of mbm even de vaardes van je voeding te achterhalen. specially de +5v lijn. als die te laag is krijg je reboots, had ik ook.

controleer de voltages even idle en stressed. even mbm of asusprobe aan en burnk7 draaien en kijken hoe snel en hoever de 5v lijn daalt. onder 4.7v krijg je geheid problemen

[ Voor 38% gewijzigd door Sayko op 06-06-2003 16:40 ]

Verwijderd

Op mijn a7n8x met windows heb ik ook vaak (vaker dan op mn MSI Kt3) last van spontane reboots onder windows 2000. Zo krijg ik bv MOHAA niet geistalleerd zonder dat hij op het einde van de installatie mijn pc in de reboot gooit zonder enige aanwijzing waarna windows allemaal lost clusters vind bij de startup scan.

• Killah_Priest
Hoodlum2000 schreef op 06 June 2003 @ 16:38:
controleer met asusprobe of mbm even de vaardes van je voeding te achterhalen. specially de +5v lijn. als die te laag is krijg je reboots, had ik ook.
+12 volt staat op 12.096
+5 volt staat op 4.919
+3.3 volt staat op 3.28
Vcore heb ik op 1.68 staan (heb deze al verhoogd naar de 1.75 maar dat maakte geen verschil).

Zijn de bovenstaande waardes in orde? of moet ik me maar zorgen gaan maken ;(

Ik ga zo eventjes mijn systeem stressen en kijken wat er met de waardes gebeurt

[ Voor 8% gewijzigd door Killah_Priest op 06-06-2003 16:42 ]

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

de waardes zijn in orde maar wat gebeurt met +5 als je burnk7 of een ander progje om te stressen draait?

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

als dat in orde is draai even een paar uur memtest om te kijken of je geheugen geen fouten heeft.

of zet meteen ff je geheugen op de hoogste timings. op spd bijvoorbeeld

[ Voor 28% gewijzigd door Sayko op 06-06-2003 16:47 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De memory module heb ik vervolgens met memtest getest : 300+ fouten na 10 minuten, dus heb ik deze vandaag maar geruild voor een nieuwe (die overigens na 30 min memtest alweer 12 fouten vind - maar ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe mem module weer defect is).
Krijg je ze niet toevallig tijdens test #5 :?

Zo ja, dan is hoogstwaarschijnlijk je CPU brak. Schakel de L2 cache uit in de BIOS en probeer nogmaals de memtest :) Indien er nog fouten worden gevonden >> mobo brak.

Verwijderd

Welk geheugen heb je(merk), dit bord moet je dus echt niet voeren met zogenaamd A merk geheugen. Ga voor Corsair, Twinmos, Kingston e.d.
Het is dan ook mischien een goed idee om 2x256 te nemen i.v.m dual channel.
Dit lijkt er toch echt wel op dat het een geheugen probleem is.
In principe is een 300W wel voldoende zolang je er geen 4 drives en een radeon 9800 erin propt. Kijk eens op de voeding wat er staat bij 12v( bijv 16A) als dat minder is dan KAN het zijn dat je problemen krijgt indien het een goedkope voeding betreft.
Dus ik zou weer terug gaan met die geheugen module en gelijk een goed merk nemen.

• Killah_Priest
Na 5 minuten Burnk7 staat de +5v op 4.811v.

Als ik ook de logs bekijk in asusprobe staat er niks opvallends kwa temperatuur of voltage..

• Killah_Priest
BalusC schreef op 06 June 2003 @ 16:47:
[...]
Krijg je ze niet toevallig tijdens test #5 :?

Zo ja, dan is hoogstwaarschijnlijk je CPU brak. Schakel de L2 cache uit in de BIOS en probeer nogmaals de memtest :) Indien er nog fouten worden gevonden >> mobo brak.
Test 5 ja... goede tip, ga het eventjes proberen :)
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 16:47:
Welk geheugen heb je(merk), dit bord moet je dus echt niet voeren met zogenaamd A merk geheugen. Ga voor Corsair, Twinmos, Kingston e.d.
Het is dan ook mischien een goed idee om 2x256 te nemen i.v.m dual channel.
Dit lijkt er toch echt wel op dat het een geheugen probleem is.
In principe is een 300W wel voldoende zolang je er geen 4 drives en een radeon 9800 erin propt. Kijk eens op de voeding wat er staat bij 12v( bijv 16A) als dat minder is dan KAN het zijn dat je problemen krijgt indien het een goedkope voeding betreft.
Dus ik zou weer terug gaan met die geheugen module en gelijk een goed merk nemen.
Het gaat idd om zgn A-merk geheugen..

Eerst maar eventjes kijken of mijn CPU brak is

[ Voor 53% gewijzigd door Killah_Priest op 06-06-2003 16:50 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie overigens ook de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen ;)
Die ene stukje over Test #5 had ik zojuist toegevoegd B)

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 06-06-2003 16:50 ]

Verwijderd

Temperaturen? / Koelvoet goed gemonteerd? / Spacer gebruikt? / Core beschadigd?

Indien met L2 cache uitgeschakeld ook fouten -> kan de CPU (en andere zooi) nog steeds kapot zijn...
Indien met andere CPU ook fouten -> mobo defect.

• Killah_Priest
Ik heb memtest nog eventjes gedraaid met L2 cache uit in de BIOS en daarna ook terwijl het aanstaat : geen fouten meer in memtest..
Ik ga eventjes nog voor de zekerheid de punten op het lijstje uit de FAQ na voorzover ik deze nog niet gedaan heb ;(

Helaas heb ik geen andere CPU, op een oude Athlon 1.2ghz na (weet iemand of deze ook op dit bordje zou werken).

[update]
Ik heb CPU test wat langer laten draaien (draait ondertussen al een half uur) en er is nog geen reboot voorgekomen.
Opvallend : mijn +5volt komt op de 4.73 te staan (misschien toch maar voor de zekerheid morgen naar een nieuwe voeding uitkijken).

Als ik L2 cache uitzet in de BIOS crasht mijn computer op dezelfde momenten..

Misschien ga ik morgen gewoon even met proc + mobo + mem naar de winkel en laat het ze daar testen..
Zij hebben het aan mij verkocht dus wordt het nu toch wel een beetje hun verantwoordelijkheid (ik heb bijna alles gedaan wat ik zelf kan doen)

3d mark crasht tijdens de eerste test al... soms komt ie iets verder als de andere keer. Misschien toch iets met mijn videokaart? Iemand enig idee met welk proggie ik een GF4mx het beste kan testen op hardware fouten? Denk niet zo snel aan videokaart aangezien programmas zoals explorer ook om de haverklap crashen

[ Voor 61% gewijzigd door Killah_Priest op 06-06-2003 18:46 . Reden: update ]

• Killah_Priest
Heb net mijn hele systeem opnieuw gebouwd. Vervolgens aan de weer met XP pro ipv 2000 : Tijdens de setup in het eerste gedeelte al blue screen met 0x0000008E (memory).
Nog een keer proberen : weer blue screen in hetzelfde gedeelte van de setup.
Nog een keer proberen : ik kom nu ineens tot het grafische gedeelte en bij "15 minutes to go" krijg ik weer een blue screen, maar deze keer mbt ntfs.sys.

Ik sta morgen maar vroeg op en gewoon met mobo + CPU + memory naar de winkel gaan en de hele handel ineen ruilen voor nieuwe exemplaren, laat hun het maar uitzoeken :P

Dit topic kan wat mij betreft wel op slot, mocht ik na de omruil wederom problemen ondervinden dan horen jullie het wel.

bedankt voor alle reacties :)
Pagina: 1