Xfree alternatieven

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met het bouwen van een grafische omgeving op het linux platform. Heb al een simpele windowmanager geschreven die op xfree draait, en wat andere zaken gebouwd, en vraag me af welke alternatieven er voor Xfree zijn, aangezien ik het gehele spul wat groot en log vind. Het systeem waar ik het spul op ga draaien is een mini-itx systeem, wat voor de verandering eens niet ingezet zal gaan worden als htpc, haha ;)

XFree is in mijn ogen verouderd en draagt veel te veel legacy spul met zich mee. Tevens is xfree wat "zwaar" in mijn ogen.

Ik heb al zitten kijken naar directfb (en xdirectfb natuurlijk) en berlin (nog erg alpha), maar zijn hiernaast ook nog andere alternatieven (in planning danwel werkend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34437

laatst een artikeltje gelezen over een GL "port" van xfree..misschien iets voor jou..
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~unk6/transluxent/
verder zijn er nog vele alternatieven, maar de meesten zijn helaas niet open/gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

uhh
alternatieve voor XFree86
[rml][ linux] alternatief voor XFree86[/rml]
alternatief voor XFree?

zijn veel topic over geweest en HELAAS is er geen alternatief, behalve xfree4 nemen met hele goeie drivers enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik draai zelf XDirectFB, werkt zalig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

rb338 als je dan is een HOW-TO ofzo maakt of vertelt hoe je dat gedaan heb :P
Ik snapte uit de directfb docs dat je hele xfree meot hercompileren.. (daar heb ik weinig tijd voor en zo).. is dat wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Euhm, ik draai Gentoo Linux en 't enige wat ik hoefde te doen was:
code:
1
emerge xdirectfb

Daarna gewoon `startxdfb` en hop, GNOME stond nog sneller op m'n scherm dan ooit tevoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
CT: xdirectfb is een patch voor de Xfree sources, en vereist inderdaad een (re)compile.

Ik denk dat ik me wat ga verdiepen in DirectFB, en mogelijk daar op ga bouwen. Nadeel is wel dat er volgens mij (nog) geen ondersteuning is voor de chipsets van het via eden platform. Aan de andere kant las ik wel twee zaken:
- directfb is zelfs softwarematig al een stuk sneller dan Xfree
- voor chipsets zoals bijvoorbeeld de i810 is hardware accel zelfs trager dan software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Je hebt ook nog tinyX. Dit is een minimale X-implementatie. Vooral voor oude pc's met weinig geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Laatst online: 13-05 17:24

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ey rb338, kun je XDirectFB ook nààst de 'gewone' XFree draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door wzzrd op 06-06-2003 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja dat kan; kwestie van kiezen welke je opstart :)

Letterlijk naast elkaar (op twee vt's) X en directfb lukte mij niet: harde hanger van X was het resultaat :'(

[ Voor 54% gewijzigd door AlterEgo op 06-06-2003 22:18 . Reden: add ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
A_L: tinyX ken ik, maar voldoet geloof ik niet helemaal. Ik wil af van het client-server principe en de legacy dingen, maar wil daarnaast wel (bijvoorbeeld) anti-aliased fonts. Daar sluit XdirectFB op dit moment het beste op aan geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 18:55

deadinspace

The what goes where now?

B-Man schreef op 07 juni 2003 @ 14:56:
A_L: tinyX ken ik, maar voldoet geloof ik niet helemaal. Ik wil af van het client-server principe en de legacy dingen, maar wil daarnaast wel (bijvoorbeeld) anti-aliased fonts. Daar sluit XdirectFB op dit moment het beste op aan geloof ik.
Que? XDirectFB is ook gewoon een X server, dus nog steeds client/server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
deadinspace: dat weet ik...

Ik kan echter niet 1-2-3 van een X-achtige omgeving overstappen naar een non-X omgeving. Al zit ik er nu wel over te denken.

Hoe verloopt de communicatie tussen apps en de GUI eigenlijk onder ms windows? Het technische stuk m.b.t. de grafische hardware lukt me wel. Hoe zorg ik er echter voor dat een aantal clients windows kan creeeren in mijn windowing omgeving?
Pagina: 1