xp bootmenu voor debian of lilo voor xp

Pagina: 1
Acties:

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 19:28

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Ik heb al een groot aantal topics, manuals en readme's doorgelezen maar ergens doe ik wat fout.

Volgens een manual gaat het heel simpel. lilo.conf licht wijzigen en in windows met bootpart de zooi in je boot.ini regelen. Gaat allemaal lekker maar als ik dan de linux (debian in dit geval) kies in het xp bootmenu, dan zegt ie zoveel als dat ie niet van de harddisk kan laden.

Als ik het gedoe in de lilo.conf aanpas krijg ik bij hget opstarten met shift niet eens de keuze die ik heb ingesteld.

Ik heb dus xp op een hd, primary master, en debian op een 2e hd op primary slave. Is het niet mogelijk om het op de 'normale' manier in boot.ini te krijgen zoals met multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(o)\linuz="debian" ofzoiets? (heb ik al geprobeerd daar niet van maar werkt niet echt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

heb je na de instellingen in lilo.conf te hebben veranderd, al het commando 'lilo' gedraaid? ;)

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 16:22:
heb je na de instellingen in lilo.conf te hebben veranderd, al het commando 'lilo' gedraaid? ;)
Euh ik reboot hem dan. Zeker niet goed genoeg dus. Ff uitproberen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Telkens als je lilo.conf wijzigt moet je inderdaad 'lilo' draaien - dat staat ook duidelijk in de documentatie!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Niet duidelijk genoeg :P

Heb nu hetvolgende
other=/dev/hdb (ook hda1 en hda2 werken niet)
label=windows

>lilo

druk op shift bij opstarten van lilo, staat er nog steeds allene linux. Wordt hier helemaal gefrustreerd van zeg :S

[ Voor 9% gewijzigd door siggy op 06-06-2003 16:44 ]

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
ik kan hier debian starten vanuit winxp bootmenu, andersom (wat jij nu dus probeert) gaf bij mij ook veel problemen...

dit staat er dan in je boot.ini:
code:
1
2
3
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\bootsect.lnx="Debian/GNU Linux"

je moet lilo de bootsector niet op /dev/hda neer laten zetten, maar op /dev/hda1
vervolgens kopieer je de bootsector naar een bestand met
dd if=/dev/hda1 of=/mnt/c/bootsect.lnx bs=512 count=1
en daarna zou het moeten werken :)

let op: in je boot.ini is het dus niet multi(0)disk(0) etc, maar gewoon c:\bootsect.lnx

[ Voor 11% gewijzigd door BOOTZ op 06-06-2003 16:45 ]

Maak je eigen poll

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
BOOTZ schreef op 06 juni 2003 @ 16:44:
ik kan hier debian starten vanuit winxp bootmenu, andersom (wat jij nu dus probeert) gaf bij mij ook veel problemen...

dit staat er dan in je boot.ini:
code:
1
2
3
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\bootsect.lnx="Debian/GNU Linux"

je moet lilo de bootsector niet op /dev/hda neer laten zetten, maar op /dev/hda1
vervolgens kopieer je de bootsector naar een bestand met
dd if=/dev/hda1 of=/mnt/c/bootsect.lnx bs=512 count=1
en daarna zou het moeten werken :)

let op: in je boot.ini is het dus niet multi(0)disk(0) etc, maar gewoon c:\bootsect.lnx
Die dd regel werkt niet echt. Hij vind de c niet eens. In die mnt dir staat helemaal niks dus ik vrees dat ik weer naar de docs moet gaan kijken. Doet de bootpart progje voor windows niet hetzelfde?

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 16:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

siggy schreef op 06 June 2003 @ 17:00:
[...]

Die dd regel werkt niet echt. Hij vind de c niet eens. In die mnt dir staat helemaal niks dus ik vrees dat ik weer naar de docs moet gaan kijken. Doet de bootpart progje voor windows niet hetzelfde?
In Linux:
Nee duh, je moet lilo installeren OP DE PARTITIE WAAR LINUX DRAAIT. En ALLEEN configureren voor Linux, alsof je alleen linux op je pc heb.
Draait linux op /dev/hdb1 of /dev/hda3 weet'k veel doe dan boot=/dev/hd* <-- die harddisk waar linux draait.
EN DAN draai je 'lilo'
Staat er dan iets van 'adding * Linux' ofzo dan is het okay.

Dan draai je dat 'dd if=/dev/hda1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1'

Dan heb je een file die heet: bootsect.lnx <--- die file copieer je naar je C:\ (dus bijvoorbeeld '/mnt/c/' waar jij je windows partitie mount.
Misschien mount je die wel nergens, dan copieer je die file op een flop ofzo en dan boot je in windows en dan copieer je die file naar de 'C:\'

en dan: Op Windows XP:
verander je de boot.ini in:
[operating systems]
C:\bootsect.lnx="MIJN LINUX PARTITIE"

die regel moet erbij, als je nu reboot heb je een bootmenu en kan je kiezen voor linux of windows..

ps. waarschijnlijk heb je met je vorige 'lilo' acties je hele MBR al verkloot.
Start dan, als windows niet meer standaart boot, eerst je winXP cd en doe een recovery draai dan uhh FIXBOOT ofzo .. of herinstalleer alles ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CT op 07-06-2003 10:51 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 21:37

tweakerbee

dus..?

Als je een FAT32 schijf zou hebben is FDISK /MBR ook genoeg ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
tweakerbee schreef op 07 June 2003 @ 17:02:
Als je een FAT32 schijf zou hebben is FDISK /MBR ook genoeg ;)
Nou dan mag je een bootdisk voor linux gaan zoeken, want dan start ie gewoon weer in XP op ;) fdisk /MBR zet een backup van de MBR terug die XP heeft gemaakt. Dus als je eerst XP hebt geinstalled dan wordt een MBR kopie met alleen een boot entry voor XP terug gezet. (correct me if i'm wrong)

edit:
eeks, sorry, had reply voor me nie gelezen, als nix meer opstart is dat idd een goede optie O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Blue2k op 08-06-2003 00:16 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
BOOTZ schreef op 06 June 2003 @ 16:44:
:?. Ik heb zelf LiLo als bootloader geïnstalleerd op de MBR. Toen ik Windows XP opnieuw installeerde moest ik even booten met de Debian bootflop (harde schijf wordt dan gewoon als root gemount) en lilo runnen. Daarna kon ik zonder problemen weer gewoon Windows XP of Debian starten, zonder problemen. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met lilo. Zolang je maar de goede partities instelt (in mijn geval /dev/hda1 voor Windows XP en /dev/hda2 voor Linux ) is er niets aan het handje.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1