Systemclock vreemd aan het doen

Pagina: 1
Acties:

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb een webserver in ons cluster staan, die sinds kort een beetje een vreemde gewoonte heeft

Als ik in Linux:
watch --interval=1 date
doe, houd ik de klok even in de gaten, waarna blijkt dat deze soms 5 seconden vooruit springt, dan weer een paar seconden achteruit, uiteindelijk loopt de klok wel goed, maar een upgrade van 't cluster is niet meer mogelijk omdat wget er mee kapt doordat de klok zo vaag loopt te doen..

Dit gebeurt overigens niet in het BIOS scherm, en het vervangen van de CMOS batterij had ook geen effect..

Iemand enig idee wat dit kan zijn ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Batterij zal het niet zijn die wordt alleen gebruikt als de machine uit staat. Mischien een brakke kernel ofzo is wel heel vreemd namelijk.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Op zachtst curieus... Waarom installeer je geen NTP-client (of daemon).
Ik heb thuis een NTP-daemon draaien en het hele thuisnetwerk loopt sindsdien op tijd.
Kost weinig of geen resources en is hoe dan ook erg makkelijk.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wunk schreef op 06 June 2003 @ 15:42:
watch --interval=1 date
doe, houd ik de klok even in de gaten, waarna blijkt dat deze soms 5 seconden
Ik neem aan dat je geen realtime linux variant draait?

In dat geval is het heel goed mogelijk dat je dat ziet gebeuren op een server die redelijk wat dingen aan zijn hoofd heeft.

Dat watch na 1 seconde wat wil doen gerandeerd namalijk niet dat de kernel er ook zo over denkt.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Draait op de web-server misschien een NTP-daemon, maar broadcasten verschillende systemen verschillende tijden ?
Doe maar eens een "ps -ef | grep ntp" op alle systemen en kijk of er ntpd of xntpd draait, en hoe die ingesteld staan. De eerste is natuurlijk de web-server zelf, als die geen NTP-daemon heeft draaien, dan kan die niet luisteren en is mijn theorie fout.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Wunk
Het probleem is inmiddels gevonden..

Het blijkt dus dat de leverancier een verkeerde processor heeft geleverd een paar weken terug toen er een andere doorbrandde na een fanfailure, er zat dus een P3 600 en een P3 1Ghz in..

Na het moederboard te hebben vervangen door een identiek exemplaar, bleef het probleem bestaan, en toen viel me plotseling op dat er een 600 processor op zat..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Heb je dus enige tijd een P600 op 1000 Gigaherz laten draaien :)

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

TrailBlazer schreef op 12 June 2003 @ 13:13:
Heb je dus enige tijd een P600 op 1000 Gigaherz laten draaien :)
1000 Mhz / 1 Ghz

[ Voor 6% gewijzigd door aardbeix15 op 12-06-2003 13:16 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Wunk
Heb je dus enige tijd een P600 op 1000 Gigaherz laten draaien
Nee, andersom, hij detecteerde de laagste snelheid en schakelde ze beide daarop.., maar 't werkt nu weer nu er 2x 1 Ghz in zit :)
Pagina: 1