RAID als backup solution?

Pagina: 1
Acties:

• ElTigre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Beste mensen,

Een privéprojectje vraagt om advies.

Situatie:
Ik ben in het bezit van een pc'tje dat een simpele RAID controller heeft voor 2 schijven.
Ik heb een nogal exotische backup-oplossing bedacht maar weet niet of dit helemaal gaat werken en of het misschien onnodige problemen geeft, als volgt de backup-solution:

Schijf A:
2 NTFS partities, 1 Operating system (Win2K Adv. Server) en 1 data partitie. Schijf is gewoon ingebouwd.

Schijf B:
Exacte kloon van Schijf A, draait RAID in combinatie met A. Echter deze schijf is geplaatst in een removable bracket om makkelijk mee naar huis te kunnen nemen.

Wens:
Overdag draaien beide schijven samen en vangen elkaar op als er iets mis gaat. Na werktijd schijf B eruit trekken (terwijl de PC blijft draaien) en mee naar huis nemen. Schijf A moet gewoon doordraaien.
Volgende ochtend schijf B weer terugplaatsen (wederom terwijl de PC nog draait) en automatisch herberekenen / aan laten vullen door schijf A, waarna ze weer gelijk draaien en elkaar kunnen opvangen.

Doel:
Goedkope backupoplossing waarbij de data thuis veilig kan staan s'avonds (tegen brand etc). Overdag elkaar opvangen bij crash.

Vraagtekens:
Kan dit uberhaupt? Levert dit schade/slijtage op (zulke opvangoplossingen horen toch eigenlijk alleen bij hoge uitzondering te werken, als er ECHT iets crasht?). Is er speciale software nodig?

Zo niet:
Andere goedkope backup solutions die zowel OS als DATA backuppen, en welke je mee naar huis kan nemen. Het is de bedoeling dat je bij crash of fout binnen hele korte tijd alles weer kan laten draaien.

Ik kijk uit naar de replies,
Bas Zwaan
Justitie medewerker automatisering _/-\o_

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het grote nadeel is dat je alleen een backup van de vorige dag hebt, en dat nog maar totdat je 's ochtends je schijf weer terugduwt. Je bent eigenlijk alleen beschermd tegen een disk-crash, en hebt geen enkele beveiliging tegen corruptie van data door gebruikers, direct of middels virussen, wat een veel grotere bedreiging van je systeem is.

Als je alleen maar jezelf wil indekken tegen mechanische bedreigingen, dan werkt dit wel, maar hou rekening met een performance-verlies 's ochtends totdat je schijven weer in sync zijn.

Er zijn tegenwoordig redelijk betaalbare tape-oplossingen voor PC's (OnStream enz.).
Ikzelf gebruik voor thuis verschillende soorten tapes (DAT, SLR, DLT, AIT), maar ik ben dan ook een tape-verzamelaar.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Ik denk dat dit prima kan, maar dan moet je gaan kijken naar SCSI raid, want met IDE raid kun je niet hotswappen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 15:02:
Ik denk dat dit prima kan, maar dan moet je gaan kijken naar SCSI raid, want met IDE raid kun je niet hotswappen...
Met de juiste controller en diskbays is dat prima mogelijk hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 15:08:
[...]

Met de juiste controller en diskbays is dat prima mogelijk hoor.
afaik is dit niet met IDE mogelijk, kun je me linkje geven naar site/fabrikant die zegt dat 't wel kan? Vind het reuze interessant nl. Maak momenteel gebruik van 3ware controllers die dit iig niet ondersteunen.

• noma
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-03 15:03
Raid 1 is geen backup. Verwijder overdag maar eens een bestand vanop de ene schijf. Is direct weg op de andere schijf ook... Wat als je het ineens toch nog nodig blijkt te hebben???

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja officieel is raid geen backup, het is redundancy voor 24/7 gebruik.

specs

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je hebt helemaal geen backup. Als ik voor de lol bij je langs kom, en ik verwijder een paar bestandjes dan zijn ze op beide disks weg.

En IDE kan hotswappen, mits je alleen maar een master-schijf per kabel aansluit. (Ik heb ook een 3ware.)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Je moet een raid systeem gebruiken om een hdd crash snel te kunnen oplossen.
Een backup moet je er gewoon naast draaien voor eventuele virussen of verwijderen van bestanden. Een DAT streamer met OBDR is een goede oplossing, backupt alles inclusief OS en boot van Tape en recover alles

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 15:33:
[...]

afaik is dit niet met IDE mogelijk, kun je me linkje geven naar site/fabrikant die zegt dat 't wel kan? Vind het reuze interessant nl. Maak momenteel gebruik van 3ware controllers die dit iig niet ondersteunen.
De Xserve RAID van Apple (zomaar de eerste die ik me kon bedenken) heeft hot-swappable ATA100 schijfeenheden. (En die zitten inderdaad allemaal Single aan een ATA100-kanaal.)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 16:05 ]

Verwijderd

Varienaja schreef op 06 June 2003 @ 15:51:
Je hebt helemaal geen backup. Als ik voor de lol bij je langs kom, en ik verwijder een paar bestandjes dan zijn ze op beide disks weg.

En IDE kan hotswappen, mits je alleen maar een master-schijf per kabel aansluit. (Ik heb ook een 3ware.)
En als er brand uitbreekt in de ruimte waar de computer staat, mag je eerst nog even naar binnen rennen om je backup uit de PC te halen....

NIET DOEN!

RAID is een hele mooie oplossing om fouttolerantie en evt. snelheidswinst te realiseren, maar is absoluut geen betrouwbare backup-oplossing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 15:33:
[...]

http://www.promise.com/pr...p?productId=92&familyId=7

Deze gebruik je in combinatie met de juiste promise-controller en gaan... Ik heb ze standaard op voorraad.

Ook 3Ware heeft hier oplossingen voor. Alleen hebben ze geen enclosures voor een enkele disk, maar vanaf 3 disks. Stuur maar een mailtje als je meer info wilt.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-03 09:18

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Dit is geen backup. Dit is een fault tolerant systeem.

Ik vind het verder erg dubieus; wie gaat er nu met een harde schijf lopen sjouwen? Gevoelig voor schokken, niet gemaakt om mee te lopen, bewegende parts erin...dat moet gewoon een keer fout gaan.

Ik zou zeggen: als je echt een backup wil hebben ga je voor tapes, met een fatsoenlijk backupschema.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Wat je je moet realiserenis dat de meeste dataverlies optreedt door menselijk falen (lees: stomme blunders, virussen, en te rigoreus opruimen ;) ) en daar helpt geen raid tegen.

Gewoon backup tapedrive, met een stapeltje tapes en een solide backupschema.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• ElTigre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik denk dat ik toch maar voor een tapestreamertje ga... lijkt me in dit geval verstandiger. Dank voor de reacties!

• Dionisus19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

IDE kan je wel hotswappen (XP en 2003 iig 4Sure) Bij 2kasrv moet je waarschijnlijk een Scan for Hardware changes doen in je Systeem beheer

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Wat er volgens mij bedoelt werd is dat de IDE standaard officeel geen ondersteuning heeft voor hotswap en b.v. zaken als command-queuing. Dat het wel werkt dankzij allerlei truukjes is ala. De SCSI Standaard daarintegen heeft wel standaard hot-swap functionaliteit. De nieuwe S-ATA standaard heeft ook hot-swap en ik dacht zelfs dat S-ATA II
ook command queuing gaat ondersteunen.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb zelf nu een usb 2.0 schijf staan. hartstikke hotswappable. en uiteraard niet in raid maar gesynct met Iomega Automatic Backup software.

De Iomega software doet precies wat ik wil dat het doet: als ik de schijf er in plug gaat hij automatisch synchroniseren, namelijk op de volgende manier:
hij staat zo ingesteld dat hij bij alles wat er veranderd steeds gaat backuppen naar de usb schijf. usb schijf niet beschikbaar? dan gaat hij naar een temp locatie backuppen. als de usb schijf weer beschikbaar is merkt de software dit automatisch en gaat hij de temp locatie naar de usb schijf backuppen. Je hoeft er zelf niet meer bij na te denken dus. bovendien zit er een mogelijkheid op om een bepaald aantal revisies van bestanden op te slaan, dus als je wat delete staat het nog wel op de usb schijf.

Ik ben al met al erg tevreden over deze oplossing. Iomega auto backup over het netwerk werkt trouwens ook prima, of de simpelere variant Quicksync. (maar daarin kun je maar 1 job aanmaken)

Voor een backup van het OS kun je af en toe een Ghost draaien. kan ook via de usb 2.0 schijf want de ghost floppy van ghost 2003 ondersteunt usb 2.0 schijven. (en anders kun je hem laten klonen naar een andere partitie en later de .gho file in windows naar de usb schijf kopiëren)

[ Voor 10% gewijzigd door smvs op 17-06-2003 01:30 ]

Verwijderd

smvs schreef op 17 juni 2003 @ 01:28:
Ik heb zelf nu een usb 2.0 schijf staan. hartstikke hotswappable. en uiteraard niet in raid maar gesynct met Iomega Automatic Backup software.

De Iomega software doet precies wat ik wil dat het doet: als ik de schijf er in plug gaat hij automatisch synchroniseren, namelijk op de volgende manier:
hij staat zo ingesteld dat hij bij alles wat er veranderd steeds gaat backuppen naar de usb schijf. usb schijf niet beschikbaar? dan gaat hij naar een temp locatie backuppen. als de usb schijf weer beschikbaar is merkt de software dit automatisch en gaat hij de temp locatie naar de usb schijf backuppen. Je hoeft er zelf niet meer bij na te denken dus. bovendien zit er een mogelijkheid op om een bepaald aantal revisies van bestanden op te slaan, dus als je wat delete staat het nog wel op de usb schijf.

Ik ben al met al erg tevreden over deze oplossing. Iomega auto backup over het netwerk werkt trouwens ook prima, of de simpelere variant Quicksync. (maar daarin kun je maar 1 job aanmaken)

Voor een backup van het OS kun je af en toe een Ghost draaien. kan ook via de usb 2.0 schijf want de ghost floppy van ghost 2003 ondersteunt usb 2.0 schijven. (en anders kun je hem laten klonen naar een andere partitie en later de .gho file in windows naar de usb schijf kopiëren)
Leuk voor thuis. Maar voor bedrijfsgegevens lijkt het me toch nog riskant. Schijven kunnen immers stuk gaan. Volgens mij maakt het qua kosten dan ook weinig uit. Je hebt immers voor elke dag van de week minstens 1 schijf nodig, als het even kan 2, zodat je met je backup altijd tot 2 weken terug kunt gaan. Dat zijn dus al minstens 10 schijven, en voor dat geld heb je waarschijnlijk ook wel een simpel tapestreamertje met 10 tapes erbij.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Zoals al eerder gesteld: RAID is geen backup:
1. Breekt er brand uit, dan ga je *echt* niet aan je server zitten rommelen om je bestanden te redden.
2. Als je op 1 disk bestanden verwijdert of je krijgt een virus, dan zijn je bestanden op disk 2 ook weg.

*Misschien* een optie voor jou: backup via internet! De eerste keer helemaal, en dan de rest van de maand incremental of differential. Zelf doe ik ook zoiets met 5GB aan data en vijf gebruikers. Werkt prima! Als je elke dag 50MB kopieert, is het veel.

Bloed, zweet & koffie

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 08:11

OgWok

U.N.C.L.E.

Het gaat om belangrijke data; dan geen RAID, maar daar was je al achter denk ik.

Brand of blikseminslag: systeem kapot, hd's kapot weg data.

Wat ik zelf een redelijke (betaalbare) oplossing vind is Ghost image maken van OS en data hd's op een dvd writer (eventueel extern via firewire) en dan nog liever 3 backupsets dan 2.

Voordeel: restoren gaat snel en kan met een Ghost diskette, je hebt geen uitgebreid OS nodig om een backuptape te restoren. Nadeel: images maken duurt wel even.

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 17-06-2003 09:33 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

worden de partities ook exact meegenomen ?
dat je op de gekloonde schijf exact dezelfde partities hebt ?

• avdr2
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04-2021
ElTigre schreef op vrijdag 06 juni 2003 @ 14:41:
Beste mensen,

Een privéprojectje vraagt om advies.

Situatie:
Ik ben in het bezit van een pc'tje dat een simpele RAID controller heeft voor 2 schijven.
Ik heb een nogal exotische backup-oplossing bedacht maar weet niet of dit helemaal gaat werken en of het misschien onnodige problemen geeft, als volgt de backup-solution:

Schijf A:
2 NTFS partities, 1 Operating system (Win2K Adv. Server) en 1 data partitie. Schijf is gewoon ingebouwd.

Schijf B:
Exacte kloon van Schijf A, draait RAID in combinatie met A. Echter deze schijf is geplaatst in een removable bracket om makkelijk mee naar huis te kunnen nemen.

Wens:
Overdag draaien beide schijven samen en vangen elkaar op als er iets mis gaat. Na werktijd schijf B eruit trekken (terwijl de PC blijft draaien) en mee naar huis nemen. Schijf A moet gewoon doordraaien.
Volgende ochtend schijf B weer terugplaatsen (wederom terwijl de PC nog draait) en automatisch herberekenen / aan laten vullen door schijf A, waarna ze weer gelijk draaien en elkaar kunnen opvangen.

Doel:
Goedkope backupoplossing waarbij de data thuis veilig kan staan s'avonds (tegen brand etc). Overdag elkaar opvangen bij crash.

Vraagtekens:
Kan dit uberhaupt? Levert dit schade/slijtage op (zulke opvangoplossingen horen toch eigenlijk alleen bij hoge uitzondering te werken, als er ECHT iets crasht?). Is er speciale software nodig?

Zo niet:
Andere goedkope backup solutions die zowel OS als DATA backuppen, en welke je mee naar huis kan nemen. Het is de bedoeling dat je bij crash of fout binnen hele korte tijd alles weer kan laten draaien.

_/-\o_
Ik had gisteravond precies ook deze oplossing bedacht, leuk!. De reakties tot nu toe sturen een beetje naar de tape-oplossing. Nadeel: ook niet betrouwbaar wegens 1 op 1 relatie tape:drive als-ie wat ouder wordt en alleen getest toen hij nieuw was. En tape is tijdrovend.

Een nadeel van drivebays is dat de connectoren op den duur gaan oxyderen; is dat ook de reden dat ze nauwelijks meer te koop zijn ?

Het voorstel om anders USB-drives te nemen vind ik goed. De eerder genoemde bezwaren gaan niet echt diep en zijn nogal gezocht.

Mijn idee is: voer RAID 1 in, koop een 2.5 inch USB-drive, maak een bootpartitie met FreeDOS + Ghost en een secundaire FAT32-partitie voor de ghost-image(s) van de ATA-(RAID)- systeempartitie (waarop *alleen* Windows!) .
Voor andere apps en data: neem voor de snelheid MSBackup + target: de 2e partitie op USB-drive. Koop er een paar en laat dus de USB-drives rouleren.

my 2 ct

avdr
Pagina: 1