[Win2k] VPN Connectie via router en domein aanmelding*

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 17:11
Hoi hoi,

een VPN/W2k domein vraagje. Eerst even wat setup info. Ik zit thuis en wil thuiswerken, thuis heb ik een netwerkje in de laten we zeggen 10.0.0.0/24 range en op kantoor een netwerk in de 10.1.0.0/24 range. Tot dusverre niks geks... op de zaak staat een vigor router, deze regelt de ADSL verbinding en hierop zal ik inloggen voor de VPN verbinding (dus niet rechtstreeks op de 2k server, want dan zou het makkelijk zijn :-)). Anyways dat loopt allemaal, ik zit netjes lokaal op 10.0.0.20 met als gateway 10.0.0.1, en heb in de VPN eigenschappen netjes de "Use default gateway on remote network" uitgezet, anders gaat mijn eigen PC niet meer op internet (althans, erg traag omdat ie de internet verbinding op de zaak gaat gebruiken). Tevens was ik niet geinteresseerd in de DNS servers van de ISP op de zaak dus heb hier 10.1.0.2 ingevuld (de Win2k server op de zaak, tevens als WINS zodat mijn WinXP workstation het domein evt zou kunnen resolven).

Hoop dat het tot dusverre duidelijk is. Ik -ben- dus al lokaal aangemeld op mijn windowsXP en de VPN verbinding tot stand gebracht en kan netjes alles pingen op het netwerk. Nou normaal gesproken kun je, als je 2k server de VPN server is, het domein op geven en dan word je onder je lokale workstation account alsnog op het netwerk aangemeld. Echter, ik log in op de router, dus dat gaat niet. Nou kan ik natuurlijk aan de server connecten mbv \\10.1.0.2 en dan domein\user en wachtwoord opgeven en aan shares connecten, echter dit is niet handig. Terminal server zou misschien een oplossing zijn, maar dat belast de server weer aardig.

De vraag is dus, aangezien je als je rechtstreeks aan de server zou connecten via VPN je ook op het netwerk aan kan melden, is er niet iets waarmee ik kan zeggen dat ik op het domein/de server aan wil melden? Misschien iets in de trend van aanloggen op mijn lokale account, de VPN verbinding tot stand brengen en dan de computer lid maken van het domein oid? Is dat mogelijk? De verbinding verbreekt nl automatisch als ik de lokale account afmeld en dat kan niet bedoeling zijn in zo'n geval dunkt me.

Tevens, als ik de verbinding maak, blijft deze geruime tijd hangen op het punt "bezig de computer te registeren in het netwerk" of aanmelden oid, de exacte melding ontgaat me even. Nou weet ik dat in Win98 bijv. als je een dial-up verbinding maaktte dit een optie was, deze kan ik in XP onder de VPN eigenschappen echter nergens vinden. Nou denk ik dat ik dat wel uit kan zetten door Client voor MS netwerken uit te schakelen maar ben bang dat ik dan ook niet meer aan shares kan connecten.

Iemand enig idee? Alvast bedankt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
"Use default gateway on remote network" uitgezet
Je moet even zoeken naar de beveiligingmaatregelen die je dan moet treffen om het veilig te krijgen.

Moest je hiervoor niet gewoon dat vakej aanklikken in het inlogscherm, dus niet eerst lokaal inloggen? Hoe kun je anders de policies alsnog toepassen?

• freaky
? Ik volg het even niet.... "Use default gateway on remote network" in de geavanceerde TCP/IP eigenschappen van de VPN houd in de hij de gateway richting het internet van het werk gaat gebruiken ipv mijn gateway richting het internet... Heb hierover een discussie gehad met de ISP die hadden me dit verteld. Kijk op http://home.planet.nl/~freaky2000/vigor/ voor mijn verslag.

• djluc
  • Nu online
Ik vind het toch vreemd dat er al zoveel topics over zijn geweest maar dat dit soort problemen nooit zo snel en goed worden opgelost als vele anderen. Zijn er hier dan echt maar zo weinig mensen die VPN gebruiken. Lijkt me niet want dan waren er ook niet zoveel vragen over geweest.

Een duidelijke probleemomschrijving trouwens freaky.

• freaky
Denk dat de meesten software VPN gebruiken. Dus rechtstreeks op de server aanmelden voor de VPN en dan kun je in windows het domein meegeven en ben je daar ook meteen op aangemeld. :/ Hardware VPN is toch iets goedkoper ivm licenties en hardware belasting :-)

• djluc
  • Nu online
Hoezo is dat goedkoper qua licenties, je moet voor iedere user op je server toch nog steeds een licentie hebben?

Op welke manier kun je dan een VPN nog meer opzetten?

• mutsje
  • Laatst online: 12:52

mutsje

Certified Prutser

djluc schreef op 11 June 2003 @ 18:55:
Hoezo is dat goedkoper qua licenties, je moet voor iedere user op je server toch nog steeds een licentie hebben?

Op welke manier kun je dan een VPN nog meer opzetten?
Met speciale hardware dat op elkaar inbelt zoals al vermeld werd met hardware dus..... dit is echter ook behoorlijk prijzig.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zou je de volgende keer meteen je OS in de titel willen vermelden...
Zie ook: Windows Operated Systems - Policy
Titel aangepast :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1