Laptop HD temp te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
Ik heb zopas een nieuw laptopje gekregen van het werk (HP Evo N610c).

Maar als ik de temp van de HD uitlees via DTemp (Smart waardes?), dan zegt ie meestal tussen de 55 en 60 graden. Is dit niet wat warm voor een schijf? De schijf is een Hitachi 40gb @ 5400rpm (sommige sites zeggen 4200rpm), model DK23EB-40.

Nu moet ik wel zeggen dat ik er ook al een andere HD ingehad heb, een IBM 30gb 4200 IBM en die voelde veeeeeeel warmer aan (aan de behuizing), daarvan weet ik de temp waardes wel niet van.

:Y)

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Verwijderd

is dat schijfje als compaq optie/spare geleverd of op eigen initiatief ingebouwd ?

• anglico
Het waren allebei compaq opties. Ben daar trouwens vaste technische medewerker maar niet op de laptop afdeling, die 30gb was als voorlopige vervanging van mijn kapotte 40gb. Die hield het maar 4 uur uit nadat ik hem ontvangen had.

Maar nu heb ik dus terug een "originele" 40gb disk erin en vind dat de temperatuur waardes zo hoog zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door anglico op 07-06-2003 11:11 ]

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Verwijderd

Op de site van Maxtor stond vroeger altijd 55 graden aangegeven voor de maximale temperatuur die een harde schijf mocht hebben.
Ik zelf ben ook een beetje onverust over de 80 Gb die in mijn pc hangt en temperaturen krijgt van tussen de 60 en 65 graden. Schijfje is 3/4 jaar oud en tot nu toe nooit problemen, maar ik ga er nu toch maar een ventilatortje op zetten.
Misschien mensen die hier meer over kunnen vertellen?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 11:13:
Op de site van Maxtor stond vroeger altijd 55 graden aangegeven voor de maximale temperatuur die een harde schijf mocht hebben.
Ik zelf ben ook een beetje onverust over de 80 Gb die in mijn pc hangt en temperaturen krijgt van tussen de 60 en 65 graden. Schijfje is 3/4 jaar oud en tot nu toe nooit problemen, maar ik ga er nu toch maar een ventilatortje op zetten.
en 3 1/2" bedoel je, daar zou ik dan maar eens snel een actieve schijfkoeling op plaatsen wil je nog voorkomen dat ie crashed

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 07 June 2003 @ 11:16:
[...]

en 3 1/2" bedoel je, daar zou ik dan maar eens snel een actieve schijfkoeling op plaatsen wil je nog voorkomen dat ie crashed
Done, een 4X4 ventilatortje erop (hij zit namelijk in zo'n 5 1/2" racket, dus dat kon makkelijk) en ik krijg hem nu niet meer boven de 40 graden :) Dus ik hoop dat ik nu de levensduur heb verlengd.

edit:
(draait overigens geen OS op de schijf, dus zo zwaar werd ie nooit belast)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 17:04 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 17:03:
[...]

Done, een 4X4 ventilatortje erop (hij zit namelijk in zo'n 5 1/2" racket, dus dat kon makkelijk) en ik krijg hem nu niet meer boven de 40 graden :) Dus ik hoop dat ik nu de levensduur heb verlengd.

edit:
(draait overigens geen OS op de schijf, dus zo zwaar werd ie nooit belast)
Disk Health gaf voor mijn ene HD aan dat ie binnen een maand zou overlijden. Kast opengeschroefd, zag ik dat ie maar 2cm boven de andere hing |:(. Snel even een stuk hoger gehangen, en actieve koeling op de ander (bij deze past dat niet goed :(). Verwachte levensduur nu: oktober 2008 8)7 en nog verder aan het opschuiven :).

Ik vind die 40 trouwens nog steeds hoog voor actief gekoeld, die tweede HD komt met een Q-Tec koelertje (2 fans) niet boven de 26 uit, met dit weer. Toen het nog wat koeler was zelfs amper boven de 20.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Mijn maxtor d740x doet met dit weer ook 41°. En ik heb een gelijkaardige cooler als die Q-tec. Dit hangt wss vooral af van de airflow in je kast en ook de grootte van de kast. Deze zit in een micro-atx (die stampesvol zit) en dan nog is ingebouwd in een bureau.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 11:13:
mijn wd en ibm allebei 80 gig 7200 rpm (wd = 8 mb cache, ibm 2 mb cache) worden ook allebei 50 graden...heb er een ventilator opgezet, en ik dat ook zoiets gehoord te hebben dat hd's niet warmer als 50 - 60 mochten worden

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

IceManX schreef op 07 juni 2003 @ 17:10:
[...]
(...)

Ik vind die 40 trouwens nog steeds hoog voor actief gekoeld, die tweede HD komt met een Q-Tec koelertje (2 fans) niet boven de 26 uit, met dit weer. Toen het nog wat koeler was zelfs amper boven de 20.
Het was de goedkoopste 80 gig die ik kon vinden toen ik snel veel dataopslag nodig had en hij schijnt er om berucht te staan dat ie te warm wordt. Gewoon een miskoop eigenlijk.

Ik lees het trouwens uit met speedfan, dus een levensverwachting kan ik niet geven :)

edit:
Wel grappig, heb nu twee schijven, eentje niet actief gekoeld en eentje wel en allebei nonstop op de 43 graden. Zegt ook wel wat over het verschil van de kwaliteit van de schijfjes :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 13:21 ]

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 00:47
anglico schreef op 06 June 2003 @ 13:02:
Ik heb zopas een nieuw laptopje gekregen van het werk (HP Evo N610c).

Maar als ik de temp van de HD uitlees via DTemp (Smart waardes?), dan zegt ie meestal tussen de 55 en 60 graden. Is dit niet wat warm voor een schijf? De schijf is een Hitachi 40gb @ 5400rpm (sommige sites zeggen 4200rpm), model DK23EB-40.

Nu moet ik wel zeggen dat ik er ook al een andere HD ingehad heb, een IBM 30gb 4200 IBM en die voelde veeeeeeel warmer aan (aan de behuizing), daarvan weet ik de temp waardes wel niet van.

:Y)
Ik heb ook een HITACHI_DK23EB-40 (in een dell latitude c840) en daar is de temp nu 61 graden. Het is dus wel normaal waarschijnlijk, maar of het ook goed is??

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01-2025
Ik heb eigenlijk datzelfde model, maar dan dan de oude variant, van IBM in mijn Dell 500m, centrino geval, en die doet zo'n 58 a 59 graden..... schijnt dus allemaal wel te kloppen

• anglico
okay dan zal ik het maar aannemen als normaal, nu als ie kapot gaat heb ik dezelfde dag een nieuwe, maar dat backuppen en restoren altijd he.

Tnx.

Pagina: 1