[Winroute + NAT : mIRC] Geen DCC send mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 14:13
Ik weet dat er al veel over dit probleem op Got the vinden is maar het grootste deel van deze posts loopt dood. Het connecten en chatten met mIRC werkt perfect. Ook het versturen van files via DCC gaat prima. Het ontvangen van files gaat fout. Wat ik tot nu al ondernomen heb:

Poort 6667 is gemapt naar mijn interne irc client.

Verder heb ik de volgende opties heb ik al geprobeerd (gevonden via de andere topics op Got):
- Winroute proxy aangezet -> kan niet meer surfen over het web.
- NAT voor alle systemen uitschakelen (liever niet maar ja) -> geen resultaat
- irc mag gebruik maken van de poorten 4000 t/m 4025. Deze poorten in winroute gemapt naar mijn irc client -> geen resultaat.

Is het mogelijk om met winroute pro een socks 4 of 5 op te zetten zodat mirc daar gebruik van kan maken? Zijn er andere mIRC clients die wel met winroute overweg kan? Of heeft er iemand een ander idee??

Thanks...

• skiwi
Niemand die me hier mee kan helpen??

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 23:46
Hoe het precies met winroute werkt weet ik niet, maar het idee is dat je een paar poorten mapped naar de pc waar vanaf je wilt dcc'en, zo heb ik hier bijvoorbeeld poort 1050 t/m 1060 daarvoor gepakt.
Die poorten moet je dan in mirc ook instellen als dcc poorten, dat doe je bij: options -> dcc -> options
Ten slotte moet je dan zorgen dat mirc je juiste ip vind, ga naar options -> connect -> local info, bij ' on connect always get' -> allebei aanvinken. bij lookup method kies je voor server.
Om zeker te zijn dat mirc je ip nu ook goed pakt typ je in mirc nog ff: /localinfo -u

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• skiwi
bedankt voor je hulp maar die poortmappings heb ik al eens geprobeerd. Als ik /localinfo -u gebruik krijg ik het ipadres van mijn internetserver (waar winroute op draait). Klopt dat of moet ik juist mijn interne adres krijgen??

• skiwi
Niemand??

• decipherer
Je hebt die poortmappings geprobeerd zeg je, maar heb je daarbij ook die poorten als dcc poorten in mirc ingesteld? Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met winroute speciefiek, maar als dat gewoonmet NAT werkt moet het zo zekers te weten lukken.
Dat je het ip krijgt van je winroute server klopt, mirc gebruikt dat ip om aan te geven waar de verbinding heen moet (In tegenstelling tot wat je zou denken, word de verbinding niet opgebouwd door degene die het bestand stuurt, maar door degene die het ontvangt. Diegene moet dan dus wel weten waar die heen moet verbinden, en daar word dat ip voor gebruikt)

-edit- Die /localinfo -u hoef je ook niet elke keer te doen, het zorgt er alleen voor dat mirc je ip op dat moment ff goed zet. Als je die instellingen bij local info goed zet, gebeurt dat de volgende keer automatisch als je met mirc naar de irc server verbind.

-edit2- Ik had het mischien ff in de eerste post moeten zetten, maar het is niet nodig om poort 6667 te mappen. Ook begrijp ik niet goed hoe je bij poort 4000 t/m 4025 komt ? Standaard staat mirc ingesteld om poort 1050 t/m 5000 te gebruiken voor dcc, maar dat zijn er imho een beetje te veel om allemaal door te mappen

[ Voor 35% gewijzigd door decipherer op 07-06-2003 13:13 ]

• skiwi
Thanks again! Hmm, ik hoef 6667 niet te mappen?? Ok. Hoe ik aan die 4000 t/m 4025 kom? Tja, ik heb gewoon wat poorten gepakt tussen de 1050 en 5000 voor dcc. Moet ik echt beginnen bij 1050? Ok, probeer ik dat even.... Nee, ook geen resultaat. Ik snap er echt helemaal niks meer van...

Moet ik trouwens poort 113 mappen? Kwam ik ook nog ergens tegen...

Ik probeer telkens even een file naar mezelf te sturen als ik in een kanaal zit. Dat lukt dus niet. In het status window zie ik:

skiwi DCC send readme.txt (123.123.123.123)

Verder geen foutmeldingen.

[ Voor 34% gewijzigd door skiwi op 07-06-2003 13:55 ]

• decipherer
Poort 113 hoef je niet te mappen voor dcc, daar draait normaal gesproken de ident service op die je nodig hebt om op sommige irc servers te komen.
Het is niet echt belangrijk welke poorten je mapped, zolang je mirc maar verteld welke dat zijn (dus bij options -> dcc -> options -> dcc ports) , de poorten die je mapped en in mirc ingeeft moeten dus precies dezelfde zijn!!
Verder kan ik mijn eigen zo te zien ook geen bestanden sturen, maar dat doe ik toch niet zo vaak ;) Anderen kan ik wel gewoon bestanden sturen.

-edit- je kan ook even kijken op www.decipherer.net/dcc ik ben hier begonnen met het maken van een handleiding voor het instellen van routers en mirc voor het sturen van dcc, winroute wordt niet behandelt en ik ben er ook nog lang niet mee klaar, maar mischien heb je er wat aan.

[ Voor 26% gewijzigd door decipherer op 07-06-2003 14:26 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

irc mag gebruik maken van de poorten 4000 t/m 4025. Deze poorten in winroute gemapt naar mijn irc client
die poorten zijn gemapt naar je pc waar je irc op wil draaien?

en dan moet je nog ff in mirc naar options, dcc, dcc ports invullen

113 (is de poort voor ident server op jouw pc) kun je mappen als je problemen hebt met connecten

6667 zijn poorten op de ircserver, daar hoef jij nix aan te veranderen :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Roelant
  • Niet online
Je hebt op de router wel aangegeven welke poorten mIRC gebruik van mag maken, maar binnen de DCC opties van mIRC zelf ook?

Afbeeldingslocatie: http://www.parse.nl/~roelant/div/mirc-dcc-options.png

113 is trouwens wel handig om open te zetten naar de pc die een ident deamon draait, dat versnelt het inloggen van de pc op oa. mirc, maar bijv. ook bij sommige ftp servers en andere diensten die wel eens om een ident vragen. ;)

• skiwi
Ik snap het echt niet. Volgens mij heb ik het echt zo ingesteld als jullie bedoelen.
Hier wat screenshots:

mIRC:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/akieboom/skiwi/mirc.jpg

Winroute: (169.210.10.3 is mijn interne pc. oftewel de irc machine)
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/akieboom/skiwi/winroute.jpg

Iemand die ziet wat hier fout gaat??

• decipherer
169.210.10.3 is volgens mij geen ip adres uit de private range. Je moet de pc's in je netwerk ip's geven uit de private range:

Q. What are private IP addresses?

A. The Internet Assigned Numbers Authority (IANA) has reserved the following three blocks of the IP address space for private internets (local networks):

10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Also, IP addresses in the range of 169.254.0.0 -169.254.255.255 are reserved for Automatic Private IP Addressing.

These IP's should not be used on the Internet.

I usually use 192.168.0.1, 192.168.0.2, etc. and a subnet mask of 255.255.255.0 when assigning static IP addresses to computers on a small Local Area Networks (LANs). If a DHCP server is also on the LAN it's scoop (range of IP addresses that it can assign to computers on the LAN set to obtain their IP addresses automatically) should be adjusted so it does not interfere with locally assigned static IP addresses.

-edit- of is dat het ip dat je van je provider krijgt? in dat geval staat je mapping dus niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 07-06-2003 16:43 ]

• Roelant
  • Niet online
DeCIpHeReR schreef op 07 juni 2003 @ 16:41:
169.210.10.3 is volgens mij geen ip adres uit de private range. Je moet de pc's in je netwerk ip's geven uit de private range:

[..]

-edit- of is dat het ip dat je van je provider krijgt? in dat geval staat je mapping dus niet goed.
Lijkt me dat het IP niet voor problemen zorgt atm, anders zou hij helemaal niet kunnen connecten :p

• decipherer
Zit wat in.. hoewel me dat ip daar toch niet juist lijkt ;)
Maar ff wat anders dan.. heb je toevallig een firewall draaien (ingebouwd in winxp mischien ?).

-edit- als hij trouwens het ip van z'n provider invult hoeft er verder geen probleem te zijn, alleen dcc zal niet werken.

[ Voor 40% gewijzigd door decipherer op 07-06-2003 16:51 ]

• skiwi
Over mijn interne adressering: daar kan ik weinig aan wijzigen. Ik weet het, het is alles behalve een logische adressering maar ik kan niet anders. Toch denk ik niet dat het daar aan zou kunnen liggen. Alles werkt hier intern: kazaa, msn etc.

Als ik geconnect ben met een irc server wordt in irc bij connect-> local info het juiste ipadres ingevuld. Dus niet mijn interne 169.210.10.3 maar mijn wanadoo ipadres.

Tja, wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn...

Het enige wat ik aan firewall software heb draaien is winroute.

[ Voor 8% gewijzigd door skiwi op 07-06-2003 17:22 ]

• skiwi
Ik heb eindelijk het probleem kunnen vinden. DeCIpHeReR, je hebt gelijk! Het is inderdaad mijn interne ip adres. Ik kon de interne adressering niet zomaar gaan wijzigen dus heb ik twee oude machines even vlug ingericht. Een winroute server en een client met interne adressen in het 10.0.0.x domein. Verder exact dezelfde poortinstellingen als ik al had op zowel winroute en irc gemaakt en het werkte direct!!

Thanks a lot!! Nu maar eens even kijken of we hier intern over kunnen schakelen op een andere ip range.
Pagina: 1