Toon posts:

Problemen met chipset temperatuur. Systeem reboot spontaan.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke chipset cooler kan ik het beste kopen?

ik heb een VIA KT266A op mn MSI K7T266 Pro2 zitten.
alleen die wordt met dit weer nogal snel een beetje te warm waardoor ik mn FSB niet op 133 Mhz kan laten draaien waardoor ik mn Athlon XP 2000+ maar op 1250 Mhz kan laten draaien ipv. 1666 Mhz.

Et probleem is dat mn comp. regelmatig uitvalt als ik mn comp "hard" moet "werken", bijvoorbeeld als ik een spel speel, of een dvd compress naar XviD.
Alleen dit gebeurt alleen als ik mijn FSB op 133 Mhz draai, als ik em op 100 Mhz draai is er niks aan de hand.
hierdoor dacht ik dat mijn northbridge niet goed genoeg gekoeld is.

(aan de Cpu kan het niet liggen volgens mij, want daar zit net een nieuwe CoolerMaster op met een 80x80mm fan op 4500 Rpm)

Dus, als het aan mn chipset ligt, welke koeling?En als et ergens anders aan ligt hoor ik dat graag 8)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb er zelf een zalman opgezet maar dat hielp bij mij verder niks (kom nog steeds niet verder dan 139) maar ik heb met m'n 1800 nog nooit echt problemen gehad met m'n NB temp.
Wat zijn je case en CPU temps? anders ben ik bang dat je er een rotte chip op hebt zitten...
voor de liefhebber PICS (A1800 is de PC met K7T266 Pro2)

[ Voor 42% gewijzigd door NBK op 06-06-2003 13:05 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-02 16:44
Hoe warm wordt je cpu? heb je casefans?

Zit je cpu koeler goed bevestigd?

Verwijderd

als je een standaard koelblokje erop hebt dan hoef je alleen een fannetje erop te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu Motherboard monitor ff aan et instellen.

En mn cpu cooler zit wel goed bevestigd, daar ben ik zeker van, een palomino-core wordt aardig heet dacht ik als ie veel te verwerken heeft, en ik heb em met deze koeler nog niet boven de 50 graden zien komen.

Ik zal ook ff een foto maken, zodat je een beetje kan zien hoe et dr in mn kast uit ziet.

(ik heb 1 60x60 mm fan als out-take, en ik heb nog een 80x80 mm fan uit een oude voeding gehaald die ik als intake gebruik, maar ik moet nog een geschikt gat er voor maken, dus die intake fan heeft nu nog bar weinig nut.)

temps:

@ 1250 Mhz (100FASBx12.5): (In windows, na 5 min Rise of Nations Gespeeld te hebben)
Cpu: 40 Graden
Case: 35 Graden

@ 1666 Mhz (133FSBx12.5): (In Windows, 5 min. na boot)

Cpu: 42 Graden
Case: 35 Graden

(Ik probeer nu ff Sisoft Sandra te krijgen om de temps te krijgen als ie stressed is)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:08 . Reden: Temps toegevoegd ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook een viakt266 chipset. (zonder de A dan)
Deze doet het prima met die passieve koeler van Zalman. Ik heb me cpu gezet op een zuigende werking, zodat er koele lucht langs het moederbord wordt gezogen (en dus ook langs je chipset). Anders blaast de cpukoelling warme lucht over je mb. Dit kan er voor zorgen dat je chipset warmer wordt dan nodig.
temp van mobo(chipset) idle = 31C en stressed 34C

ik denk trouwens dat als je dat gat hebt gemaakt je van dat probleem af bent.

Heb je wel eens aan je HD gevoeld? Misschien (als je zo een warme 7200 rpm schijf hebt) wordt die te heet..

ps.
Als je een gat gaat maken, doe dat dan niet met een bijtel zoals ik dat heb geprobeerd.. Het gevolg is dan dat je kast gigantisch krom is en je bijtel bot.. LOL :+ Maar ga er van uit dat jij meer verstand daarvan hebt..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 13:50 ]

Verwijderd

Als je pc echt uitvalt dan is het denk ik je voeding die het begeeft.. Die slaat gewoon in de beveiliging en gaat uit.

Bij de chipset zou ik iig als laatste gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
@ Ed ter Bak,

Als ik mn fan wil laten zuigen moet ik gewoon de + op de - aansluiten en andersom toch? zodat ie de andere kant op draait.
Tenminste, dat is mijn manier van logisch denken, en dat gat gaat wel lukken denkik.

Als ik mn kast omschrijf, blaast de fan van me cpu op de heatsink, en de lucht verplaatst zich dan over het mobo langs de northbridge,de outtake zit net iets lager dan de cpu, dus als het goed is zuigt deze de warme lucht weg.

(het standaard heatsinkje zit dr nog op trouwens, een kleine, van MSI.)

en ik heb een 7200 RPM schijf die voor zo ver ik weet gewoon op volle toeren draait, maar hij is nog geen 1 keer uitgevallen als ik me FSB op 100 Mhz draai, dus in mijn ogen ligt het of aan de northbridge, of de cpu (wat ik betwijfel), et geheugen zou het ook nog kunnen zijn trouwens :/

@ Fewture,

Het lijkt me ook sterk dat mn voeding het niet trekt, op 100 Mhz FSB heeft ie nergens last van, op 133 Mhz FSB wel, maakt het verschil van 33 Mhz echt zoveel uit qua verbruik e.d?
(in de winter was het ook geen probleem dacht ik als ie op 133 FSB draaide)

BTW: mn comp staat 2 meter van de buitendeur af, de deur staat de laatste dagen gewoon open met dit weer.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:05 . Reden: wat bijwerkingen, en toevoegingen. ]

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 13:59:
@ Ed ter Bak,

Als ik mn fan wil laten zuigen moet ik gewoon de + op de - aansluiten en andersom toch? zodat ie de andere kant op draait.
Tenminste, dat is mijn manier van logisch denken, en dat gat gaat wel lukken denkik.
Dat gaat dus niet werken...
PC fan's kunnen maar 1 kant op draaien. Als je de voedingsaansluiting omdraait doet ie 't niet. Je zult de hele fan los moeten schroeven, omdraaien en weer vastschroeven...

Maar ik denk niet dat dat het probleem is...
Kijk even naar je case temp's en CPU temp...
Case zou niet hoger mogen worden dan 45 graden want dan krijgen de alle onderdelen in je PC temperatuur problemen.
CPU moet eigenlijk onder de 55 graden blijven.
Blaast je CPU koeler uberhaubt wel lucht over je chipset koeler? Hoe zien je voltages eruit? Zit er veel stof in je PC? Ligt je geheugen een beetje vrij of zit het zwaar ingebouwd tussen allerlei kabels? (closeup foto van cpu/chipset/moederbord is welkom)

[ Voor 40% gewijzigd door NBK op 06-06-2003 14:17 ]

Verwijderd

@BertusBeensteen
Je kan NIET zomaar je draadjes omdraaien.. Hij draait dan misschien wel in de andere richting, maar Als je de finnetjes gaat bekijken, dan zie je dat die niet a-symetrisch zijn. Dus de finnetjes zijn ontworpen om optimaal te presteren in DIE draairichting.

Ik heb van me Zalman gewoon de fan van het koper af geschroefd en deze letterlijk op zijn kop gezet. Nu sluiten de "luchstromen" bij mij beter op elkaar aan. Waar de ene naar toe blaast. daar zuigt de ander wat weg. etc.. Voorheen werkten ze tegen elkaar in. Het gevolg van deze omkering van de cpukoeler was in mijn geval 1 of 2 graden minder hete mobo temperatuur.
Qua cpu is hij misschien ook i1 of 2 graden gedaald.

tot slot,
Warme lucht stijgt altijd op. Dus op het moment dat je warme lucht naar beneden wilt zuigen, kost dat meer moeite dan dat he het omhoog wil zuigen/blazen. Misschien kan je je outtake fan iets hoger zetten als je cpu? Nog beter.. Boven/voor je voeding misschien, in de bovenkant van je case.

Verwijderd

Topicstarter
Hmn..... nu zie ik het zelf ook in dat het weinig nut heeft om de draadjes om te draaien, de fan bladen zijn namelijk "bol".

De temps van mn cpu zijn geen probleem, hij werd met de standaard koeler wel 55 graden stressed, soms nog wel hoger.
Maar met de cooler die dr nu op zit blijft ie onder de 50 graden dus dat is wel okeej.
mn chipset heft dacht ik wel es de 45 graden berijkt :/

Ik make nu ff fotos van de situatie rond mn cpu en northbridge, en een overzichtsfoto van de kast.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:35 ]

Verwijderd

Is het uitvallen van je pc als je al een hele tijd zit te spelen of te comprimeren? of is het soms direct aan het begin.
Als het ook aan het begin is, mag je even in je bios kijken naar je geheugen timings.
Misschien staat die wat te agresief.

Verwijderd

Topicstarter
hmn.... meestal als ik een minuutje of 5 aan et spelen ben, en als ik dan opnieuw opstart en et spel weer begin, kapt ie er soms na een paar seconden al weer mee.
maar ik heb mn geheugen latencies al bekeken en de cas latency van 2 al terug gezet naar 2.5. « lijkt me niet te agressief.

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Klink als een temperatuur probleem in een onderdeel dat lang warm blijft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 14:45:
hmn.... meestal als ik een minuutje of 5 aan et spelen ben, en als ik dan opnieuw opstart en et spel weer begin, kapt ie er soms na een paar seconden al weer mee.
maar ik heb mn geheugen latencies al bekeken en de cas latency van 2 al terug gezet naar 2.5. « lijkt me niet te agressief.
Als ik dit hoor krijg ik toch het gevoel dat het met temperatuur te maken heeft.
Maar waarvan is de vraag.
Het kan idd de northbridge, mem of Grafische kaart.
Naar jouw zeggen kan het niet je cpu zijn, dat geloof ik ook wel.
De voeding heeft er denk ik niet zo veel mee te maken.
Ik denk dus dat het je grafische kaart of NorthBridge is.

Heb je misschien nog zo een grote ventilator.. op zo een statief..
Als je die even voor je case kan zetten kan je kijken of er ergens een koelingsprobleem is. Als hij het zo wel doet..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik langs de heatsink van mn cpu voel, voel ik warme lucht stromen die van het koelblok af blaast lamazegge, die dan tegen mn reepje 512Mb PC2700 DDR aan blaast, en ook over het koelblok van mijn Northbridge. (waarschijnlijk komt de lucht ook tegen mn Radeon 9100)

Als ik de pics zo heb geupload kun je ze ff bekijken en zie je waar de northbridge zit tov de out take.

(heeft iemand trouwens enig idee waarom mn FTP client blijft hangen bij het controleren van me pass als ik probeer in te loggen op mn Tripod account die ik net heb gemaakt?)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 13:59:
@ Fewture,

Het lijkt me ook sterk dat mn voeding het niet trekt, op 100 Mhz FSB heeft ie nergens last van, op 133 Mhz FSB wel, maakt het verschil van 33 Mhz echt zoveel uit qua verbruik e.d?
(in de winter was het ook geen probleem dacht ik als ie op 133 FSB draaide)

BTW: mn comp staat 2 meter van de buitendeur af, de deur staat de laatste dagen gewoon open met dit weer.
Nou kijk..ik zie het zo:

PC valt uit => voeding
PC reboot spontaan => proc

Uitvallen en rebooten is dus wel iets anders. En wat ik zeg is natuurlijk niet DE oorzaak, maar 1 van de _mogelijke_ oorzaken. Andere dingen waren al gezegd, beetje onzin voor mij om ze nog eens te noemen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ff voor de duidelijkheid, hij reboot.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 15:02:
[...]

Nou kijk..ik zie het zo:

PC valt uit => voeding
PC reboot spontaan => proc
Dan lijkt het mij dat de pc meteen na de 1e 10 seconden al uitvalt.
Het stroomverbruik van de gpu stijgt meteen al in het begin heel erg.

Maar het kan natuurlijk wel dat die te heet wordt (je powersuply) na 5 min.

@BertusBeensteen
Heb je al bij de outlet van je PowerSuplyUnit (PSU) gevoeld of er warme/hete lucht uit komt?

Verwijderd

Topicstarter
jep..... die lucht is niet echt bepaald fijn om tegen je aan te hebben met dit weer, maar ik schat deze lucht toch niet echt te warm, de lucht die van mn casefan komt (niet van de PSU) is ook warm. (maar niet warmer dan de lucht die van mn cpu afkomt.)

die 33 Mhz meer maakt toch niet zo'n groot verschil dat de PSU dan ineens te warm zou worden of zie ik dat verkeerd?
zoals ik al zei, bij een FSB van 100 Mhz is er niks aan de hand.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:15 . Reden: toevoegingen ]

Verwijderd

Ed wacht geduldig op de mooie plaatjes :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 15:15:
Ed wacht geduldig op de mooie plaatjes :+
BertusBeensteen hoopt dat ie geduld genoeg heeft totdat lycos meewerkt :Y)
Ik kan maar niet inloggen op die ftp, net wel ff maar aan et einde van et geuploadde bestand kapt ie er alsnog mee :(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 15:05:
ff voor de duidelijkheid, hij reboot.
Je zei dat hij uitviel..dus dan denk ik dat de PC uitgaat..ja toch? ;) Spontane reboots is gewoon koeling/voltage/teveel Mhz :)
Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 15:11:
jep..... die lucht is niet echt bepaald fijn om tegen je aan te hebben met dit weer, maar ik schat deze lucht toch niet echt te warm, de lucht die van mn casefan komt (niet van de PSU) is ook warm. (maar niet warmer dan de lucht die van mn cpu afkomt.)

die 33 Mhz meer maakt toch niet zo'n groot verschil dat de PSU dan ineens te warm zou worden of zie ik dat verkeerd?
zoals ik al zei, bij een FSB van 100 Mhz is er niks aan de hand.
Nou, als je PC dus niet uitgaat maar reboot dan is het dus de proc (tenminste, daar zou ik het eerst kijken). Je zegt dat hij op 100Mhz wel goed werkt..op de proc scheelt dat wel ff 400Mhzen! Mja..dan weet je toch wat het is? Meer info heb je niet nodig lijkt mij.

Dus wat je moet doen:
- temps checken
- beter koelen

Je chipset is het niet denk ik. Alhoewel er altijd een mogelijkheid is dat het wel zo is. Kijk eerst maar wat betere koeling op de cpu doet. Je kast open bijv..of een 220V fan ff naast je kast zetten..zoiets. ff crea met lucht en je weet het ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
eindelijk lukt het dan een beetje

hier is de eerste pic, sorry dat ie een beetje er licht is op sommige plaatsen, de flitser stond nog aan:

http://members.lycos.nl/bertusbeensteen/IMAG0007.JPG

En de rest: (wel ff afwachte totdat ze et doen, want ik ben nog aan et uploaden)

http://members.lycos.nl/bertusbeensteen/IMAG0008.JPG

http://members.lycos.nl/bertusbeensteen/IMAG0009.JPG

http://members.lycos.nl/bertusbeensteen/IMAG0010.JPG

http://members.lycos.nl/bertusbeensteen/IMAG0011.JPG

http://members.lycos.nl/bertusbeensteen/IMAG0012.JPG

(uploaden gaat niet echt geweldig)
en zoals je ziet kan ik op et moment de camera niet perfect stil houden. (ben ook nie helemaal fit)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 15:19:
[...]

Je zei dat hij uitviel..dus dan denk ik dat de PC uitgaat..ja toch? ;) Spontane reboots is gewoon koeling/voltage/teveel Mhz :)
Okeej, sorry dat et iets te onduidelijk was, ik dacht dat het niet zo heel veel uitmaakte.
Koeling van de CPU is goed, daar ben ik zeker van, blijft netjes onder de 50 graden.

Het gebeurt et meeste met spellen.
toen ie een keer rebootte tijdens een XviD compressie, kan natuurlijk puur toeval zijn, in dit geval kan et de GPU zijn, niet? (ookal zou ik het dan vreemd vinden dat dat alleen gebeurt als mn fsb hoger staat, dividers worden dachtik automatisch ingesteld zodat de agp bus op de goede snelheid staat (alleen bij 100/133 Mhz uiteraard))

(en hoe kan ik mn CPU full load laten draaien om te kijken hoe warm ie stressed word?)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:44 ]

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

offtopic:
blch...wordt zeeziek van IMAG0008.JPG.

Voor zover ik nu kan zien is de boel niet bijzonder stoffig.
Had je je case al eens open gelaten? en crached ie dan nog steeds of pas later of juist eerder?
Probeer het een met een andere PSU. Het kan zijn dat deze braq geworden is (onderdeeltje dat niet voldoende koeling meer krijgt) en daardoor de benodigde stroom niet meer kan leveren.

Even over de vraag of 133 en 100Mhz zoveel verschilt. Ik geloof dat het zo is dat bij iedere verdubbeling van het aantal Mhz het stroomverbruik me een factor 4 omhoog gaat dus; Ja, dat maakt best uit...

Verwijderd

Topicstarter
okeej, ik zal ff kijken of ik een andere PSU kan regelen.
ik heb de kast al een tijd open staan (paar dagen)

Verwijderd

Mooie foto's trouwens.
Als ik het zo goed zie, dan is het misschien makkelijk om je cpu cooler te laten zuigen ipv op de cpu te blazen. Dit kan 1 of 2 graadjes schelen. Dit is echter bijzaak. Ik denk ook niet dat dit je probleem verhelpt.

Om je cpu full load te laten draaien, daar is een programma voor.
Moet je even kijken bij de OC topics. Daar wordt een programmatje genoemd.

Ik denk dat Fewture gelijk heeft wat de oorzaken betreft.
Om te kijken of het het voltage van je cpu is, kun je in je bios je Vcore varieren. Kijken wat het doet.
Teveel Mhz lijkt me stug als het een xp2000+ is.
Het kan in mijn ogen ook de Grafische kaart zijn.

Probeer er eens een grote ventilator op moederbord te richten. Wel op een vrij lage stand, anders crashed hij evengoed door de grote temperatuur sprong.. Althans, dat had ik. Hij koelde wel als een idioot. :+
Zo test je of het uberhaupt een koelingprobleem is van iets.
Als dit niets oplevert moet je verder zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
okeej,.... ik ga het allemaal ff proberen, ik denk dat ik zowieso toch wel een Blue Orb aanschaf oid, maar nu kan ik misschien et probleem beter oplossen.
nog bedankt voor de suggesties.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik heb de titel maar iets aangepast... Over het algemeen zijn 'wat moet ik kopen' topics niet echt gewenst, en uit dit topic hier blijkt meer dat het om een probleem gaat :)

Ontopic: Hierboven las ik inderdaad al ergens een goede tip.. Als het echt een temperatuursprobleem is dan kun je dat simpel testen door een fan op de chipset koeler te richten :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, eigenlijk wou ik na 3 replies de topictitel ook veranderen, maar dat kan ik nou eenmaal niet.

Ik zoek nog steeds een progje om em full load te laten draaien...

Verwijderd

http://www.setiathomescre...e/cpuburnin/cpuburnin.htm

Hier kun je dat programmatje vinden om je cpu te testen.. Heb het net gevonden. Heb het zelf nog niet gebruikt. dus daar kan ik niets over zeggen.

Verwijderd

kan ook aan de voeding liggen. de pc hier [op stage] doen dat ook regelmatig, bekend probleem, kutvoeding..

ik zeg KAN, hoeft niet

Verwijderd

Topicstarter
okeej....
ik probeer het nog met een andere voeding, kan nu nog ff niet, ik moet eerst een geschikte voeding zien te krijgen.

En trouwens, mn chipset werd net 39 graden, is dat normaal?

Verwijderd

ik vind het aan de hoge kant.
die van mij (ook kt266) draait stressed op 34-35C
Dit kan natuurlijk doordat de sensor op een iets andere plek zit of anders is. Ik heb een ASUS mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dus een MSI, ik heb em (voor zover ik het me kan herinneren) ook wellus boven de 40 graden zien stijgen.
Ik gooi dr voor de zekerheid toch maar een blue orb op.

Verwijderd

Kan je doen natuurlijk. Als je hem boven de 40 hebt zien stijgen zal dit waarschijnlijk geen probleem zijn.
Nog even verder zoeken dus.

Succes.. Ik ga van me stage af :9 :Z

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net Burnin gebruikt, voor de full load, en de temp van de northbridge stijgt van 35 graden naar 40 graden, en de cpu wordt dan 46 graden, en dan kapt ie dr mee, dus ik sluit uit dat het aan de videokaart zou kunnen liggen. (blijft dan uiteraard idle imo)

Ik laat et hier nog wel weten of het probleem verholpen is met een chipset koeling.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

NBK schreef op 06 June 2003 @ 13:02:
Ik heb er zelf een zalman opgezet maar dat hielp bij mij verder niks (kom nog steeds niet verder dan 139) maar ik heb met m'n 1800 nog nooit echt problemen gehad met m'n NB temp.
Wat zijn je case en CPU temps? anders ben ik bang dat je er een rotte chip op hebt zitten...
voor de liefhebber PICS (A1800 is de PC met K7T266 Pro2)
ik heb dus precies hetzelfde gedaan met hetzelfde resultaat met hier de PICS ;)

Nu heb ik een 80mm fan erop gericht en dat helpt zeker (totdat me NB koelblok komt natuurlijk :P)

Me broertje heeft exact zelfde mobo en die heeft met de originele koeler nergens last van :?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dr net ook een passive Zalman koeler erop gezet, blue orb hadden ze niet meer.
en als dit niet werkt probeer ik ff een oude P120 fan erop te bouwen.
Maar tot nu toe blijft ie nog gewoon aan.

offtopic:
trouwens, hebben jullie tips voor het verspreiden van koelpasta, want dat is verdraaid lastig vindik.

@ Oxigun,

Heeft je broertje nooit probs met stabiliteit gehad dan?
want ik lees wel vaker dat dit type mobo niet echt stabiel is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 18:17 ]

Verwijderd

Je kan het met een stukje plastic om je vinger (bv van een boterhammenzakkie) heel voorzichtig er over versprijden. Daarna een of andere creditcard van je vader jatten en daar heel voorzichtig en egaal de pasta uitsmeren. Mag elk pasje gebruiken daarvoor natuurlijk. Scheermesjes ook.. maar hier NOG voorzichtiger mee zijn. Dit kan meer krassen.
Er hoeft NIET een dikke laag van 1 mm op. Het gaat er om dat de (micro) gaatjes worden gevuld. in mijn ogen, Hoe minder hoe beter.

Verwijderd

Je proc is niet unlocked zeker? Anders kon je ff een MP lager gaan zitten..weet je het meteen. Je fsb blijft dan namelijk hetzelfde en de chipset heeft dezelfde belasting.

Wat je kan doen om te checken of het de chipset is, is de timings wat hoger (lees: minder strak) zetten. Dat ontlast namelijk ook je chipset..

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-01 12:02

porn*

...take on the world!

Ik denk toch dat z'n CPU eerder het probleem is dan z'n chipset. Chipset < 40c is niks aan de hand, net temperatuurtje. Stress je CPU eens een paar uurtjes met Prime95 of CPUBurn, en kijk eens hoe warm hij dan wordt. Misschien is je CPU-koeler niet goed bevestigd?

Bnet pindle#2913

Verwijderd

Meneer Porn :
Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 16:56:
ik heb net Burnin gebruikt, voor de full load, en de temp van de northbridge stijgt van 35 graden naar 40 graden, en de cpu wordt dan ---->46 graden<----, en dan kapt ie dr mee, dus ik sluit uit dat het aan de videokaart zou kunnen liggen. (blijft dan uiteraard idle imo)

Ik laat et hier nog wel weten of het probleem verholpen is met een chipset koeling.
:+

Ik denk niet dat een cpu van 46 graden een reboot veroorzaakt .
Probeer ff een kamerventilator te regelen en voor je kast te plaatsen ,zoals hier eerder gesuggereerd is,dan kun je uitsluiten of er zowiezo iets te warm word en je reboot veroorzaakt , dit klink namelijk als een instabiele voeding en/of iets met je geheugen .Jouw cpu heeft een zeer strakke lijn nodig en verbruikt best veel ,100 fsb of 133 kan echt het verschil uitmaken met een brakke voeding (8> .

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 19:37 ]

Verwijderd

Ik heb ook 2 weken aan een stuk reboots gehad...
Ik heb alle mogelijke oplossingen geprobeerd...

Uiteindelijk bleek het mijn FSB te zijn die op 166 stond ipv 200.
Ook stond mijn Vcore te laag. Na deze iets omhoog gezet te hebben 1.70 draait hij zeer
stabiel. uptime: 6dagen 4uur en 23minuten.
Pagina: 1