[xml/flash/php] accenten in Flash inlezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Via PHP komt er uit een MySQL database een lijst met namen, waar accenten in kunnen zitten (dit bijvoorbeeld: Daniela Graça). PHP maakt van die lijst namen een XML document, welke in Flash wordt ingelezen. Een stukje XML ziet er bijvoorbeeld zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
<teachers>
  ...
  <name first="Daniela" last="Graça" />
  <name first="Sonia" last=" D'Orléans Juste" />
  ...
</teachers>

Ergens onderweg gaat dit fout. PHP kapt met het maken van de XML-stream zodra er een accent in de naam zit.

Volgens mij valt de oplossing hiervoor in basis XML, maar ik heb nooit zo'n flauwe cursus gevolgd ofzo. Klopt het dat dit met een CDATA element moet worden opgelost? Hoe gaat dat precies?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Klopt het dat dit met een CDATA element moet worden opgelost? Hoe gaat dat precies?
Nee volgens mij niet nee. Waar je alleen op moet letten is dat je de juiste codering aan het xml bestand meergeeft.
XML:
1
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

In principe moet alles dan goed gaan. Nu ben ik zelf geen PHP'er en weet dus ook niet echt hoe PHP hiermee omgaat...

edit:

<![CDATA[]]> is wel bedoelt om data te includen die niet geparsed hoeft te worden, maar met "rare" tekens zou dat niet nodig hoeven te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door DeverauX op 06-06-2003 13:14 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik was al net aan het klooien met de encoding, maar UTF-8 werkt juist niet. Dit blijkt vanuit PHP wel goed te gaan:

[xml]
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
[/xml]

Als ik dit vanuit de browser test, dan spuugt PHP een correct xml document uit.

Echter, als ik dat document inlees in Flash, dan stopt het document bij de xml-tag waar een non-ascii teken in staat. Blijkbaar negeert Flash de encoding.

Is hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Explore schreef op 06 juni 2003 @ 13:27:
Ik was al net aan het klooien met de encoding, maar UTF-8 werkt juist niet. Dit blijkt vanuit PHP wel goed te gaan:

[xml]
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
[/xml]

Als ik dit vanuit de browser test, dan spuugt PHP een correct xml document uit.

Echter, als ik dat document inlees in Flash, dan stopt het document bij de xml-tag waar een non-ascii teken in staat. Blijkbaar negeert Flash de encoding.

Is hier iets aan te doen?
Bij het inlezen het teken weghalen en er een code in zetten, deze code in flash weer omzetten naar het teken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Dan denk ik eerlijk gezegd dat er iets fout zit in je script wat de xml in Flash moet inlezen.
Flash maakt gebruik van een BOM (byte order mark) om de codering van het bestand uit te lezen, alleen de default is gewoon UTF-8 dus zou het gewoon moeten werken :?

Zie ook:
About Unicode encoding formats supported by the Macromedia Flash Player 6

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op 06 June 2003 @ 13:34:
Bij het inlezen het teken weghalen en er een code in zetten, deze code in flash weer omzetten naar het teken...
Dit deed ik, maar dan kost 't parsen ineens wel ERG veel tijd, terwijl zonder zo'n decodeer stap het inlezen van een lijst namen gewoon snel gaat. Ik heb liever een oplossing waarbij niet gedecodeerd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Bedankt voor de link naar Macromedia - daar vond ik dit en dat hielp!

The magic line:

code:
1
system.useCodepage = true;

zorgt ervoor dat 't goed werkt...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Volgens mij moet je voor ç de code
code:
1
&ccedil;
en voor é de code
code:
1
&eacute;
gebruiken. Dus "Graça" wordt
code:
1
Gra&ccedil;a
Meer? Zie http://www.w3schools.com/html/html_entitiesref.asp

[ Voor 63% gewijzigd door RobIII op 06-06-2003 23:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Probleem is dat die html-codes niet worden overgenomen in Flash. Ook niet in een html text field. Dus "Graça" blijft "Graça" en de XML moet dat ook snappen. En dat werkt nu met gebruik van de useCodepage in Flash...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55
Is er ondertussen iemand met een oplossing voor het verwerken van CDATA XML in Flash (MX)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

G-Spotter schreef op 14 July 2003 @ 15:08:
Is er ondertussen iemand met een oplossing voor het verwerken van CDATA XML in Flash (MX)???
Zie How do I use information in CData tags.

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

vraagje over die useCodePage setting, moet ik die nou in elke swf gebruiken ook die swf-jes die worden ingeladen in de stub movie?
Pagina: 1