Dus ben ik hard aant het blokken ... Helaas zijn er verschillende dingen mij niet zo duidelijk en voornamelijk tegenstrijdig. Het gaat hier over Dots en Pixels
Wat ik tot nu toe ervan begrepen heb (en ik weet niet of het juist is ) is het volgende..
Pixel = is het kleinste programmeerbare element op een scherm
Dot = is het kleinste fysieke element van een scherm
Als de resolutie dus op zijn hoogste staat is een pixel even groot als een dot
als de resolutie kleiner staat is 1 pixel meerdere dots groot.
de schermresolutie wordt uitgedrukt in pixels (dus 800*600 = 480.000 pixels)
1.Maar waarom worden digitale camera's, scanners enz ook uitgedrukt in pixels ??
Vervolgens de Term Dots per inch
wat in godsnaam bedoelen ze daarmee ( wordt dit bepaald aan de hand van dots of pixels ??)
Wat bepaald de verticale scanfrequentie en wat is dan het verschil met de Horizontale scanfrequentie ?
en als laatste vraag
Wat is bepaald de max. resolutie ( dus bijvoorbeeld max 1280 x 1024 @ 60Hz ) en hoe doe je de omrekening ... Als ik bijvoorbeeld dit scherm wil laten werken op resolutie 800 x 600 op welk frequentie kan ik dat dan zetten ?
Hopelijk kan iemand mij wat verder helpen .... examens tis toch om van te
Wat ik tot nu toe ervan begrepen heb (en ik weet niet of het juist is ) is het volgende..
Pixel = is het kleinste programmeerbare element op een scherm
Dot = is het kleinste fysieke element van een scherm
Als de resolutie dus op zijn hoogste staat is een pixel even groot als een dot
als de resolutie kleiner staat is 1 pixel meerdere dots groot.
de schermresolutie wordt uitgedrukt in pixels (dus 800*600 = 480.000 pixels)
1.Maar waarom worden digitale camera's, scanners enz ook uitgedrukt in pixels ??
Vervolgens de Term Dots per inch
wat in godsnaam bedoelen ze daarmee ( wordt dit bepaald aan de hand van dots of pixels ??)
Wat bepaald de verticale scanfrequentie en wat is dan het verschil met de Horizontale scanfrequentie ?
en als laatste vraag
Wat is bepaald de max. resolutie ( dus bijvoorbeeld max 1280 x 1024 @ 60Hz ) en hoe doe je de omrekening ... Als ik bijvoorbeeld dit scherm wil laten werken op resolutie 800 x 600 op welk frequentie kan ik dat dan zetten ?
Hopelijk kan iemand mij wat verder helpen .... examens tis toch om van te