Dots en pixels

Pagina: 1
Acties:

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
Dus ben ik hard aant het blokken ... Helaas zijn er verschillende dingen mij niet zo duidelijk en voornamelijk tegenstrijdig. Het gaat hier over Dots en Pixels

Wat ik tot nu toe ervan begrepen heb (en ik weet niet of het juist is ) is het volgende..

Pixel = is het kleinste programmeerbare element op een scherm
Dot = is het kleinste fysieke element van een scherm

Als de resolutie dus op zijn hoogste staat is een pixel even groot als een dot
als de resolutie kleiner staat is 1 pixel meerdere dots groot.

de schermresolutie wordt uitgedrukt in pixels (dus 800*600 = 480.000 pixels)

1.Maar waarom worden digitale camera's, scanners enz ook uitgedrukt in pixels ??

Vervolgens de Term Dots per inch
wat in godsnaam bedoelen ze daarmee ( wordt dit bepaald aan de hand van dots of pixels ??)

Wat bepaald de verticale scanfrequentie en wat is dan het verschil met de Horizontale scanfrequentie ?

en als laatste vraag :)
Wat is bepaald de max. resolutie ( dus bijvoorbeeld max 1280 x 1024 @ 60Hz ) en hoe doe je de omrekening ... Als ik bijvoorbeeld dit scherm wil laten werken op resolutie 800 x 600 op welk frequentie kan ik dat dan zetten ?

Hopelijk kan iemand mij wat verder helpen .... examens tis toch om van te :'( |:(

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Phoe, pittige vragen voor vrijdag :)

Camera's worden in (megapixels) uitgedrukt omdat het uiteindelijk resultaat (de foto dus) uit zoveel pixels kan bestaan (correct me if im wrong)

Dots Per Inch zegt de naam zelf al. Je hebt zoveel dots er per vierkante inch (2.2²)
Nu word het in een meervoud van dots uitgebeeld als het goed is. Daarom: 0.25 DPI.

Je resolutie hangt niet echt af van je hz (de frequentie waarmee je monitor knippert)

bijv. de ene 19" inch monitor kan 85hz aan in 1600x1200, en de andere maar 75.

Maar de rest kan iemand anders je wel mee verder helpen, ben ook niet zo'n genie op dit gebied.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

LopeZ

Too much is never enough

Titelchange

edit: Hmm, ` kentie blijkbaar niet :?

[ Voor 66% gewijzigd door LopeZ op 06-06-2003 13:11 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

(8>

[ Voor 97% gewijzigd door Pubbert op 06-06-2003 13:23 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

dot = idd de kleinste fysiek eenheid op je scherm, maar volgens mij heb je 3 dots nodig om een pixel weer te geven. heeft dacht ik te maken met de 3 basis-kleuren geel/rood/blauw.
Afhankelijk van hoeveel dots er op je scherm passen horizontaal/verticaal kun je uitrekenen wat de optimale resolutie is.
als de resolutie kleiner staat is 1 pixel meerdere dots groot
Deze stelling is dus fout. Ik kan bijv. 1600x1200 draaien op mijn 17inchér. Krijg ik dan ook 1600x1200 pixels te zien ? Nee. Wat je ziet is een 1600x1200 resolutie waar verscheidene pixels elkaar "overlappen". Dit geeft soms dat "wazige" effect. Dit kan ook niet anders want hardwarematig komt je scherm dots tekort om alles 100% weer te geven. Niet voor niets staat er meestal bij een monitor "aanbevolen resolutie". Nou zijn ze soms wat optimistisch met hun aanbevelingen, zelf vind ik bijv 1152x864 er veel beter uitzien dan de "aanbevolen" 1280x1024. En dat is niet alleen omdat ik dan 85hz kan draaien. Beeld is dan gewoon het scherpst...

Bij lagere resoluties krijg je algauw zo'n "streepjes" effect.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Madrox schreef op 06 June 2003 @ 13:25:
dot = idd de kleinste fysiek eenheid op je scherm, maar volgens mij heb je 3 dots nodig om een pixel weer te geven. heeft dacht ik te maken met de 3 basis-kleuren geel/rood/blauw.
Afhankelijk van hoeveel dots er op je scherm passen horizontaal/verticaal kun je uitrekenen wat de optimale resolutie is.
Kleine aanvulling, er zijn tegenwoordig ook schermen met 4 dots voor de opbouw van één pixel. De vierde is een witte dot welke de helderheid regelt...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:16

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Foxie_s schreef op 06 juni 2003 @ 12:00:
als de resolutie kleiner staat is 1 pixel meerdere dots groot.
Zoals eerder al gezegd kan de resolutie best hoger dan het aantal dots, maar dan wordt de boel wazig aangezien er meerdere pixels worden afgebeeld op te weinig dots. Vooral goed te zien op TFT schermen en beamers. Bij tft schermen zie je trouwens ook bij lagere resoluties wazigheid, maar dat komt omdat er dan niet een mooie 1 op 1 mapping te maken.
de schermresolutie wordt uitgedrukt in pixels (dus 800*600 = 480.000 pixels)

1.Maar waarom worden digitale camera's, scanners enz ook uitgedrukt in pixels ??

Vervolgens de Term Dots per inch
wat in godsnaam bedoelen ze daarmee ( wordt dit bepaald aan de hand van dots of pixels ??)
DPI is het aantal dots per inch. Een maat vooral bekend uit de grafische wereld. Geeft gewoon aan hoeveel dots er op een inch passen (en dus niet een vierkante inch!).
Wat bepaald de verticale scanfrequentie en wat is dan het verschil met de Horizontale scanfrequentie ?
Heeft temaken met de manier waarop het scherm wordt opgebouwd. Begint linksboven en gaat dan lijn voor lijn naar onder. Horizontale frequentie is aantal keer per seconde dat ie zo'n horizontale lijn kan tekenen. Verticale frequentie is het aantal keren dat ie een scherm tekent per seconde. (Deze is dus gelijk aan de frame rate ;) )
en als laatste vraag :)
Wat is bepaald de max. resolutie ( dus bijvoorbeeld max 1280 x 1024 @ 60Hz ) en hoe doe je de omrekening ... Als ik bijvoorbeeld dit scherm wil laten werken op resolutie 800 x 600 op welk frequentie kan ik dat dan zetten ?
Daar is helemaal niks over te zeggen. Het enige rekenen wat je kunt doen is adhv de verticale refreshrate en de resolutie de horizontale refreshrate uit rekenen. Immers, in een verticale refresh passen y (600, 768, 1024) horizontale refreshes ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Foxie_s schreef op 06 juni 2003 @ 12:00:
Dus ben ik hard aant het blokken ...
Huiswerkvraag :?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Nee. waarschijnlijk iets wat hij moet weten voor een tentamen. Moet je IMHO hier best kunnen vragen, als het geen hele stomme vraag is leert iedereen er wat van ;)

@ TS: http://whatis.techtarget....0,,sid9_gci212793,00.html
If, however, you've set the resolution to something less than the maximum resolution, a pixel will be larger than the physical size of the screen's dot (that is, a pixel will use more than one dot).
Screen image sharpness is sometimes expressed as dpi (dots per inch). (In this usage, the term dot means pixel, not dot as in dot pitch.) Dots per inch is determined by both the physical screen size and the resolution setting.
De term "dots per inch/dpi" is dus in sommige gevallen gewoon "pixels per inch/ppi".

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

http://www.howstuffworks.com/monitor.htm
http://www.hitachidisplay...monitors_work/index.shtml
http://isc.faqs.org/faqs/pc-hardware-faq/video/part1/

Omrekenen van 1 resolutie naar een andere?

Een videodriver in Windows heeft alleen de volgende instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[DPMS]
HKR,,DPMS,,1

[Strings]
MFG="Merk"
MODEL="Model"
MAXRES="1280,1024"
MODE="MODES\1280,1024"
RANGE="30.0-70.0,50.0-160.0,+,+"
DPMS is de powermanagement, Merk en model behoeven geen uitleg evenals max resolutie. Mode is de regentry waar de maximale res wordt opgeslagen.
En dan het belangrijkste: Range. Hierin staat de horizontale en verticale refreshrate (de cijfers) en de aansturing van de H/V sync-lijnen (+ indien hoog, - indien laag).

Alle resoluties die binnen de range vallen kunnen worden weergegeven op een multisync monitor.

Digitale Camera's werken zelf met pixels, net als scanners, monitoren, videokaarten etc logisch dat er dan ook gerekend en gespecificeerd wordt in pixels (Px), pixeloppervlak (MegaPixels), pixeldichtheid (PPI/DPI) en pixelgrootte (DotPitch).

DPI of PPI? Bij druk spreken we over Dots (of raster/maas), bij lichtprojectie over een pixel (uit 4 dots samengestelde meerkleurige pixel) of een dot (1 kleur [R/G/B/W] - bij LCD werkt het andersom: [R/G/B/Z]).

[ Voor 186% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 16:02 ]

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
Tis gewoon zo een verschrikkelijk vaag gedoe. Bij gewone schermen spreken we in onze curcus over dots (elke dot bestaat uit 3 subdots). Maar bij een TFT spreken ze dan weer over pixels en 3 subpixels. Beeldscherpte = Dots per inch waarbij een dot een pixel is enz enz ... Makelijk studeren is anders hoor |:(

Ben er ondertussen ook uit die verhouding geraakt ... Dit zou hem moeten zijn ..
resolutie (800*600) refresh rate 85 Hz geeft een Horizontale scan frequentie van 53,5kHz (600*85*1.05)

en de max resolutie wordt bepaald door.

AG pitch maal de breedte van het scherm (dus een scherm van breedte 327 met een AG pitch van 0.25mm geeft 1308 ( de max resolutie is dus 1280 x .... )
(AP pitch is de dot pitch voor monitoren met een Aperture Grill beeldbuis = Trinitron)
Pagina: 1