[Java] Waarom Java gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 11:47
Hey mensen, ik heb de laatste tijd weer es weinig te doen dus misschien maar eens Java leren. Vraag me alleen af wat het nut daarvan is, ik bedoel wat kan ik met Java wel wat ik met PHP, JavaScript en/of Flash niet kan?
Verder zat ik net te kijken of java.sun.com (geen idee of dat de officiele site van Java is...) om ff te kijken naar een dowload zodat ik Java kan runnen op m'n pc (of zeg ik nu erg domme dingen? :? :)) maar daar kwam ik al snel de keuze: J2EE, J2SE en J2ME tegen.
Aangezien ik er totaal geen verstand van heb... HELP!

Verwijderd

Er staat ongetwijfeld al wat bruikbaars in de FAQ van Programming & Webscripting, dus begin daar eerst maar. Java is een programmeertaal, je kunt er niet alleen applets mee maken voor het web, maar je kunt er ook applicaties mee maken. Het leuke van java is dat het platformonafhankelijk is (al daardoor soms wat trager dan andere talen) en redelijk eenvoudig om te leren.
In feite is java een verbastering van C, dus als je Java een beetje onder de knie hebt, zul je C en C++ enzo, ook redelijk snel kunnen leren.

Een zeer goed punt van Java is dat je object geöriënteerd kunt werken (kan volgens mij ook met php, maar dat terzijde). Object geöriënteerd is gebruik maken van de Schematechniekentaal (ofzo :) ) UML. Dat is handig om complexe systemen met grote groepen mensen te kunnen ontwikkelen. Dit verhaaltje over UML mag je nu direct weer vergeten, maar het is handig om te weten dat je met Java verder kunt. Tegen de tijd dat je redelijk op weg bent met Java, kun je je altijd nog in UML gaan verdiepen, mocht je echt willen leren programmeren.

Ik raad je aan om gewoon de Slegte (is een boekenwinkel, wel aanwezig in de meeste grote steden, maar heeft vooral in Utrecht zeer veel) binnen te lopen, en daar een tweede hands schoolboek te kopen over java. Of je loopt even de bibliotheek binnen als je nog niet direct op kosten wil lopen en eerst wil zien of het wel leuk is.

edit:
en vergeet de search niet van GoT, staat ongetwijfeld wel wat interessants over java in de gorte databases van GoT, en google zal ook wel wat opleveren

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 01:17 ]

• mvddonk
Met C++ heb ik al heel veel gewerkt dus misschien dat me dat een beetje helpt bij Java...?
Ik dacht altijd dat objectgeöriënteerde talen inhield dat je door een simpele druk op de knop een object toevoegt (als textvelden, checkboxen enz.) aangezien dat het geval bij C++ was.

Verder ga ik (nog) geen boeken kopen over Java want ik begin binnenkort aan een nieuwe studie en daar schijn ik heel veel over Java te krijgen. Ik dacht alleen altijd dat Java tegenwoordig wat ouderwets begon te worden (sorry als ik wat zielen kwets ;)).

Maar goed, als ik nou zelf een beetje wil gaan kloten met Java welke software heb ik dan nodig of kan ik het best gebruiken (gebruik Windows XP)?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

http://java.sun.com en dan de Java SDK downloaden, daar zit de command-line compiler bij.
Wil je een grafische ide, kijk dan eens bij Borland rond, die heeft er ergens ook een die je (ik meen zelfs gratis) kunt downloaden

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
zoals Tzar al zei is Java een taal net zoals C/C++/Pascal/C#. En voor elk probleem ie een of andere taal wel de betere.

Goede Dingen aan Java:
Cross Platform, Virtual Machine (net zoals .NET dus), Garbage Collection (als je alleen nog maar met scripting talen hebt gewerkt (ie Flash/PHP/JavaScript ed) is dit niet zo belangrijk), Heel grote (goede) standaard libraries (dus je kunt snel tamelijk ingewikkelde dingen doen), Goede ondersteuning op gebruikers vlak, gratis, zeer grote userbase dus meestal bestaat het allemaal al.

Minder Goede Dingen:
Meestal toch wat trager voor 'gewone' applicaties (bijvoorbeeld een Notepad in Java is altijd wel een pakje trager), Iets meer geheugen nodig (maar als je niet oppast bij andere talen ook), Geen goede UI (dus hoewel het perfect mogelijk is om volledige apps the maken (zie JBuilder ofzo, dat is 100% java) ) is dit niet zo eenvoudig als bijvoorbeeld VB of C#.

Vergelijkbaar met: vooral C++ en C#, met C heeft het echt niet veel te maken, behalve dan de syntax maar die is heel erg PHP.

Word gebruikt: vooral voor server applicaties: omdat het zo belachelijk simpel is om een server in java te schrijven met database ondersteuning (ie bijna net zo simpel als PHP, maar dan toch wel wat sneller) , ook is het erg gemakkelijk om debuggen en zoals gezegd het is een 'tamelijk' moderne taal (C -> C++ -> Java -> C#)

Het verschil met J2EE/J2SE/J2ME is meer in het verschil waar dat Java gebruikt word en met de libaries die erbij zitten. Dat is meer een omgeving dan de taal die voor alle drie hetzelfde is.

Java is een strict typed taaltje dus das wel even iets anders dan PHP maar voor de rest kun je het beschouwen als een veel volwassener taal - het is ook niet gemaakt voor iets specifieks zoals PHP dat toch oorspronklijk alleen maar was voor HTML te doen. met Java net zoals C/C++/Pascal/Delphi kun je veel meer dingen.

Moeilijk: dat vind ik niet - het is eenvoudiger dan C/C++ maar wel moeilijker dan PHP (maar ook veel krachtiger).

Verwijderd

Mwa, object geöriënteerd houd ruwweg gezegd in dat je objecten aan kunt maken. Zo'n knop is inderdaad een object die je dan snel tig keer kunt aanmaken en waar je dan iedere keer een naam, een kleur, een positie en een afmeting kan weergeven, maar je kunt natuurlijk ook zelf een object schilpad maken die je dan tig keer met een aantal vooraf in te stellen eigenschappen kunt aanmaken. Of in plaats van een schildpad iets abstracts.

Je zult zien dat veel code van java heel erg lijkt op code van C++. Om het basisidee te leren zal ik wel proberen ook zelf de knoppen in een applet (ja, ik zou beginnen met een applet en niet met een applicatie) te programmeren, ipv te tekenen via een handig programma wat voor jou de code genereerd.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 15:10
Borland heeft inderdaad een grafische builder. Niet het echte programmeerwerk dus want het programma rekent al je pixelposities uit voor en stelt acties in. Scheelt een hoop werk dat wel. [heb t zelf nooit gedaan, alleen al niet omdat ik precies wil weten waar ik iets neerzet....] Java is inderdaad textboxjes, labels, field, buttons.... klaar ;)

Owja je kunt, dat vindt ik in ieder geval een zeer fijn programma. Textpad van www.textpad.com. Daarmee kun je je code gekleurd weer laten geven (zoals zovele progjes) maar bijvoorbeeld ook met een druk op de knop je spul compilen en runnen, of compilen en de website starten... Erg handig programma.

Java is best cuwl hoor. Flash is flashy'er en php kan heel handig met mysql werken. Java moet dat dacht ik via een odbc-driver doen.... Je kunt dan bijvoorbeeld wel een simpele access database eraan hangen.

Maargoed lees idd ff de faq, bekijk wat boeken en dan kom je er vast wel uit...

Verwijderd

Klopt. met een JDBC/ODBC driver kun je met een access database communiceren m.b.v. de taal SQL.
Wij op school gebruiken PowerJ als ontwikkelomgeving, maar ik betwijfel of dat een aanrader is. Klapt er nog wel eens uit, en heeft nog wel eens de neiging om maar één klasse op te slaan ipv allemaal, zodat je weer het hele programma moet afsluiten en opnieuw opstarten, zodat ie het weer wel doet. Soms denkt hij ook opeens dat je een applet aan het schrijven bent ipv een applicatie. Vrij frustreren dus :).

Betrefd JBuilder, ik hoor er vaak over en volgens mij is het wel goed (ik heb het dus ook nooit zelf gebruikt). Ik zelf voer ook liever zelf de pixelposities in (dat kun je pas als je de layout op null zet ;) ). Ik heb een aardig goed idee waar objecten dan komen te staan en ik hoef niet achteraf nog allemaal kleine wijzigingetjes te doen om alles op één lijn te krijgen. Als je die dingen maar vaak genoeg invuld, ga je op een gegeven al exact weten waar die dingen komen te staan op het scherm [/matrix-mode] en dan gaat het ook veel sneller.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 14:49

bonzz.netninja

Niente baffi

wij gebruiken op onze school realJ, Niet optimaal, maar tis opzich wel aardig.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:21

TGEN

Hmmmx_

Die Borland compiler raad ik je niet aan, die hele IDE et al ook niet, imho zware baggerzooi. Geef mij maar een shell en een teksteditor :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Gody schreef op 06 juni 2003 @ 01:42:
Borland heeft inderdaad een grafische builder. Niet het echte programmeerwerk dus want het programma rekent al je pixelposities uit voor en stelt acties in. Scheelt een hoop werk dat wel. [heb t zelf nooit gedaan, alleen al niet omdat ik precies wil weten waar ik iets neerzet....] Java is inderdaad textboxjes, labels, field, buttons.... klaar ;)
Visual Basic 6 is dan ook object-oriented?

Object orientatie houdt wel wat meer in dat controls te kunnen draggen. (Een control hoeft zelfs niet altijd een object te zijn in de pure betekenis van het woord).
Object Orientatie houdt in dat je zelf classes, data types kunt definieren en dat deze classses bepaalde eigenschappen moeten kunnen hebben of ondersteunen:
- data hiding
- data encapsulation
- inheritace
- polymorphisme.

Java is niet textboxjes, labels, etc... en klaar. Met JBuilder heb je wel zo'n omgeving, maar ook zonder zo'n RAD omgeving kan je Java proggen.
Dat is nu eens het probleem van vele programmeurs die een RAD omgeving tot hun beschikking hebben: ze denken dat ze alleen maar controls op hun form moeten slepen en dan programmatorisch wat properties verzetten en die controls aan elkaar lijmen mbhv wat code.
Je ziet dat vooral veel bij Delphi 'programmeurs'. Velen onder hen denken dat ze in VB bezig zijn, en benutten nog niet de helft van de kracht van Delphi.

https://fgheysels.github.io/

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Mjah als we het toch over IDE's gaan hebben, laten we het dan niet hebben over veredelde syntaxhighlighters als textpad, maar over echte ide's met class browsers, refactoring support, templates, on-the-fly syntax checking en CVS mogelijkheden.
Dan denk ik voornamelijk aan Idea en Eclipse

Probleem is wel dat je met IDE's jezelf vastketend aan het bepaalde platform. Zo kan ik geen Idea gebruiken icm de Tiger patch en wil VS.NET 2002 ook niet werken met het 1.1 .NET framework :(

Maarja als startende programmeur heb je niet zo veel aan die informatie. Je kunt gewoon het beste beginnen met een textpad oid, om zo een paar console applicatietjes te gaan maken. Pas als je die redelijk onder de knie hebt, zou ik gaan beginnen met het constueren van GUI's en die dan _met de hand_ maken.
Als je dat voldoende in control hebt, is het overstappen naar een IDE met RAD support wel makkelijk, maar je weet dan wel precies wat die code doet, kan vieze code aanpassen en weet je te redden als iets niet helemaal lekker wil volgens de RAD omgeving :)

Succes ermee :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Glimi schreef op 06 June 2003 @ 09:36:
Mjah als we het toch over IDE's gaan hebben, laten we het dan niet hebben over veredelde syntaxhighlighters als textpad, maar over echte ide's met class browsers, refactoring support, templates, on-the-fly syntax checking en CVS mogelijkheden.
Dan denk ik voornamelijk aan Idea en Eclipse

Probleem is wel dat je met IDE's jezelf vastketend aan het bepaalde platform. Zo kan ik geen Idea gebruiken icm de Tiger patch en wil VS.NET ook niet werken met het 1.1 .NET framework :(
Codeguide niet vergeten he!
Codeguide ondersteunt al generics, en binnenkort komt er ook ondersteuning voor de nieuwe 1.5 features (afgezien van metadata). Ze draaien er intern al mee! :)

• gorgi_19
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Glimi schreef op 06 June 2003 @ 09:36:
.. en wil VS.NET ook niet werken met het 1.1 .NET framework :(
offtopic:
Als je het zegt moet je het wel goed zeggen.. ;)
VS 2002 wil alleen compilen naar .Net framework versie 1.0
VS 2003 wil alleen compilen naar .Net framework versie 1.1
Als je in VS 2003 met je eigen applicaties alleen language features van versie 1.0 gebruikt; pech gehad, je zult toch versie 1.1 geinstalleerd moeten hebben..

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 06-06-2003 09:59 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Alarmnummer schreef op 06 juni 2003 @ 09:47:
Codeguide niet vergeten he!
Codeguide ondersteunt al generics, en binnenkort komt er ook ondersteuning voor de nieuwe 1.5 features (afgezien van metadata). Ze draaien er intern al mee! :)
Codeguide was ik idd vergeten.
Echter hoewel de 1.5 features impressive zijn, legt het nog steeds beperkingen op. Nice programmeren zal bijv wel niet mogelijk zijn bij Codeguide ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
gorgi_19 schreef op 06 June 2003 @ 09:51:
[...]

offtopic:
Als je in VS 2003 met je eigen applicaties alleen language features van versie 1.0 gebruikt; pech gehad, je zult toch versie 1.1 geinstalleerd moeten hebben..
LoekD in "Irritante VS.NET"

https://fgheysels.github.io/

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Glimi schreef op 06 June 2003 @ 09:58:
Codeguide was ik idd vergeten.
foei! ;)
Echter hoewel de 1.5 features impressive zijn, legt het nog steeds beperkingen op. Nice programmeren zal bijv wel niet mogelijk zijn bij Codeguide ;)
Ik ben het met je eens dat een IDE je in dat opzicht kan beperken. Maar een goeie ide zorgt ervoor dat ik veel sneller kan werken en dan vind ik over het algemeen de taalfeatures niet opwegen tegen een fijne ide.

• mvddonk
WOOOW mensen, tering he. Ik ben nog niet eens begonnen met Java en ben maar een nepprogrammeur met C++ (gebruikte altijd Borland Builder op school, dus objecten zo toevoegen met een knopje) :). Ik wil Java eigenlijk alleen voor dingen op internet gaan toepassen, waar moet ik dan aan denken (iemand wat leuke voorbeeldjes die online (werkend) staan?)?
Maakt het dan nog uit of ik met bijv Textpad of iets anders begin (dus voor internet) of maakt dat eigenlijk niet uit? Als ik aan Java op internet denk, denk ik aan beetje text effecten veel meer toepassingen van Java op internet ken ik niet echt...

Btw is er iemand die Mediatechnologie in Amersfoort doet, zo ja welke software gebruiken jullie voor Java?

[ Voor 9% gewijzigd door mvddonk op 06-06-2003 11:56 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Heb je het nu over JavaScript of Java :?

Want met Java kan je complete dynamische sites bouwen, hele games in applets, etc...

• mvddonk
ACM schreef op 06 June 2003 @ 11:56:
Heb je het nu over JavaScript of Java :?

Want met Java kan je complete dynamische sites bouwen, hele games in applets, etc...
Java, want dynamische sites maak ik liever met PHP in combinatie met MySQL, Flash en JavaScript

Waarom zou ik games willen maken met Java als dat ook met Flash kan, dat is nog mooier en sneller ook.
Dynamische sites kun je met PHP heel mooi maken.
Databases kun je met PHP + MySQL maken... jullie hebben me nog niet overtuigt om Java te gaan gebruiken mensen, laat eens wat mooie toepassingen online zien :)

[ Voor 33% gewijzigd door mvddonk op 06-06-2003 12:07 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja, maar dit zet mij toch te denken:
Als ik aan Java op internet denk, denk ik aan beetje text effecten veel meer toepassingen van Java op internet ken ik niet echt...
Magoed, werkende java-toepassingen op het internet, twee van mezelf:
Een suf appletje: http://vulcanus.its.tudelft.nl/acm/
Een servlet, die we ontwikkelden om wat OO-patterns te demonstreren zou ik je ook wel laten zien hebben, maar zo te zien heeft mijn mededevver die stuk gemaakt en geeft ie alleen maar een 'mooie' nullpointer exception :o
mvddonk schreef op 06 June 2003 @ 11:59:
Waarom zou ik games willen maken met Java als dat ook met Flash kan, dat is nog mooier en sneller ook.
Sneller? Dan kan je niet programmeren in Java ;)
Mooier? Denk dat dat best meevalt, magoed. Met Java kan je _veel_ meer dan dat, kan je in Flash een verbinding naar een server openen en dan via een socket gaan lopen communiceren?
Dynamische sites kun je met PHP heel mooi maken.
Databases kun je met PHP + MySQL maken... jullie hebben me nog niet overtuigt om Java te gaan gebruiken mensen, laat eens wat mooie toepassingen online zien :)
Als we zo gaan beginnen...
Dynamische sites kan je ook in C++ bouwen of met ASP.

[ Voor 42% gewijzigd door ACM op 06-06-2003 12:12 ]

Verwijderd

Niet om reclame te maken ofzo, maar kijk hier maar eens: http://www.2ofhearts.nl
En dan moet je ff 'Chat' kiezen. Het is dus een chatbox gemaakt in Java...maar je kunt er echt wel meer mee dan zo'n applet als dit. :)

• mvddonk
Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 12:10:
Niet om reclame te maken ofzo, maar kijk hier maar eens: http://www.2ofhearts.nl
En dan moet je ff 'Chat' kiezen. Het is dus een chatbox gemaakt in Java...maar je kunt er echt wel meer mee dan zo'n applet als dit. :)
Kijk zo'n chatbox zou ik niet snel in Flash kunnen maken denk ik dus nu komen we ergens :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En trouwens, als je Java niet wil gebruiken doe je dat lekker niet. Simpel toch? :)

Waarom moet je perse overtuigd worden? Java zou niet zoveel gebruikt worden als het helemaal niks was...
Je zou hier een blik op kunnen werpen: http://solutions.sun.com/direct/portfolio.jsp?msg=J2P

• mvddonk
ACM schreef op 06 June 2003 @ 12:16:
En trouwens, als je Java niet wil gebruiken doe je dat lekker niet. Simpel toch? :)

Waarom moet je perse overtuigd worden? Java zou niet zoveel gebruikt worden als het helemaal niks was...
Je zou hier een blik op kunnen werpen: http://solutions.sun.com/direct/portfolio.jsp?msg=J2P
Haha nou ik moet het volgend jaar gaan gebruiken op mijn opleiding, maar ik vroeg me gewoon af waarom het nog zoveel gebruikt word. Begin daar al een indruk over te krijgen. Ik zat eerst puur en alleen aan dynamische sites te denken (dat je dat met Java maakte) en dan gaat mijn voorkeur naar PHP, vandaar :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Er zijn een aantal grote sites die met Java hun logica regelen, ik meen dat amazon.com er een van was.

Maar het is ook niet echt handig voor minisites, wel voor grote sites met veel complexe logica en allerlei interne servers waar transacties mee uitgewisseld moeten worden.

• hobbit_be
mvddonk schreef op 06 juni 2003 @ 12:13:
[...]
Kijk zo'n chatbox zou ik niet snel in Flash kunnen maken denk ik dus nu komen we ergens :)
blijkbaar kun je dus ook niet echt veel met flash dan want dat is perfect mogelijk.

Voor ACM: je kunt wel degelijk in flash een 'socket' openen en push/pull en aan de andere kant: Java natuurlijk :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mja, flash is ook behoorlijk gegroeid natuurlijk :)

Maar de omgeving lijkt me niet echt geschikt voor de "gegevensverwerkingsapplicaties in je browser" die er nog redelijk vaak zijn, hoewel dat natuurlijk steeds vaker met html en formulieren wordt opgelost (jsp en servlets kan je daar evt voor gebruiken, net als php, asp, etc).

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
offtopic:
Was juist de nieuwe flashMX niet JavaPowered?

• hobbit_be
Ja - ik het gevoel dat als MM het goed speelt (ie Flash wat sneller maakt door bevoorbeeld een grotere plugin (en dus een JIT ) mee doorgeeft voor de broadband mensen) dat het dan echt heel aggresief kan gaan meedoen... MX is er nog net niet , maar de volgende versie (jaartje of 2 vrees ik) zal wel echt de internet scene veranderen In My Humble Opinion. Een client side taaltje (AS is best wel leuk) met een UI die overal werkt + sound + video + streams. Daar kan HTML bijna niet meer tegenop... Aan de server kant word het dan ook allemaal wat handiger...

Verwijderd

Java is een zeer sterke taal en kan indd voor veel meer ingezet worden dan alleen het web (dreamweaver MX is bijvoorbeeld helemaal gebouwd in Java!)
Wil je snelle, flexibele en vooral overzichtelijke dynamische sites? Gebruik dan jsp icm applets/servlets en Mysql/mssql. Het idee is hetzelfde als asp, alleen kun je de meeste packages en classes uit java gebruiken, waardoor je aanzienlijk veel mogelijkheden hebt en je het toch relatief eenvoudig kunt houden. De syntaxes zijn hetzelfde (jsp = java server pages)!
Als je net begint, lees dan het boek "En dan is er Java..." van Laan en "UML beknopt" van Fowler. Dit geeft je een goed beeld van de taal en het begrip Object Programming (OOP) ;) . (OOP heeft dus NIKS :X te maken met die toeters en bellen van bijv. JBuilder (naar mijn mening de beste GUI dev. omgeving))

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 13:32:
Als je net begint, lees dan het boek "En dan is er Java..." van Laan
mag ik even zeggen dat je echt niets aan dat boek hebt :/
Aangezien er alleen ingegaan wordt op het maken van simpele applets en als je meer wilt moet je zelf maar info ergens anders vandaan halen ;)
Ook als je nog geen ervaring hebt met programmeren is het geen handig boek, de beginselen worden immers niet goed uitgelegt.
Althans de eerste druk dan, ik weet niet hoe het met de tweede druk is maar veel zal er niet veranderd zijn ;)

• hobbit_be
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 13:32:
(dreamweaver MX is bijvoorbeeld helemaal gebouwd in Java!)
Bollocks! MX is gewoon C++ maar een groot deel van de UI wordt opgebouwd door JavaSCRIPT en XML... NIETS met Java te maken dus... JBuilder is bijvoorbeeld wel 100% Java is dus ook bagger traag op mijn bakje...

• mvddonk
Ok dus ik ga beginnen met TextPad om het te proberen, moet ik dan nog een Java omgeving installeren? Zo ja, welke (liefst zo klein mogelijk, ben nog een trieste ISDN gebruiker!) raden jullie mij aan?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:26

DinX

Motormuis

mvddonk schreef op 06 June 2003 @ 13:44:
Ok dus ik ga beginnen met TextPad om het te proberen, moet ik dan nog een Java omgeving installeren? Zo ja, welke (liefst zo klein mogelijk, ben nog een trieste ISDN gebruiker!) raden jullie mij aan?
gewoon de J2SDK vanop http://java.sun.com
Om het devven makkelijk te maken, zeker als de programma's wat groter worden kan je Eclipse downen. Installatie daarvan is heel makkelijk, gewoon de zip uitpakken.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• mvddonk
DinX schreef op 06 June 2003 @ 13:48:
[...]

gewoon de J2SDK vanop http://java.sun.com
Om het devven makkelijk te maken, zeker als de programma's wat groter worden kan je Eclipse downen. Installatie daarvan is heel makkelijk, gewoon de zip uitpakken.
Uhmm:

Download j2sdk-1_4_1_03-windows-i586.exe .
Filesize = 38,017,930 bytes.

Eens even rekenen, 38MB/7KB = 5428s = 90 minuten
Nog een alternatief?:) Zag eerder deze dagen een kleinere versie? (geen idee welke dat was)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mvddonk schreef op 06 June 2003 @ 13:55:
[...]

Uhmm:

Download j2sdk-1_4_1_03-windows-i586.exe .
Filesize = 38,017,930 bytes.

Eens even rekenen, 38MB/7KB = 5428s = 90 minuten
Nog een alternatief?:) Zag eerder deze dagen een kleinere versie? (geen idee welke dat was)
wellicht een oude versie ;)
of het was niet de sdk :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De kleinere versie kan de JRE geweest zijn, maar daar kan je niet mee devven dus das wat loos om te downloaden :)

• hobbit_be
Erkens schreef op 06 June 2003 @ 14:02:
[...]

wellicht een oude versie ;)
of het was niet de sdk :)
waarschijnlijk vergist ie zich met de JRE (ie wat je client nodig heeft)

• mvddonk
Wat houd JRE in? Want dat is nog maar 10MB (klinkt al wat beter in de oren *schaam*, binnenkort 7800Kbps ADSL dus dan mag het wel ietsjes meer zijn ;))

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Mjah, nu vind ik toch dat je zelf ook wel eens op onderzoek uit mag gaan op http://java.sun.com

Succes ermee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.