Nieuwe videokaart, trillend beeld

Pagina: 1
Acties:

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 19:20
Ik heb zojuist mijn trouwe oude Asus V8200 GeForce 3 DeLuxe omgewisselt voor een Aopen Aeolus Geforce 4 TI4200 8X.
Maar sinds dat de nieuwe kaart erin zit, trilt mijn beeld.
Hoe hoger de resolutie, hoe erger de trilling.
Hoe hoger de refreshrate, hoe harder de golving
Er onstaan letterlijk golven. Dan kan ik werkelijk de letters die boven elkaar staan horizontaal heen en weer zien schuiven.

Voorlopig staat hij even op 800x600 op 120 hz
Als de resolutie zo laag staag staat, dan is de trilling amper waar te nemen, dus de hoge refreshrate zorgt nu waarschijnlijk wel voor golven, maar die zijn niet zichtbaar.

Ik heb onwijs het gevoel dat het softwarematige aansturing is, maar ik heb met de nieuwste nvidia drivers weinig succes.
De search is gebruikt, maar er zijn geen mensen met een vergelijkbaar probleem.

Config:

Windows XP
Philips 109B20 19" Beeldscherm (hier kan het niet aan liggen, omdat de oude kaart prima functioneerde)
De bovengenoemde TI4200

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Misschien een sterkere voeding nodig :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Avenger84
Er zit een Enermax 430 Watt voeding in de pc, dat zou het probleem niet mogen zijn.
Ik kreeg laatst echter wel de melding van pc alert, dat de waarde van een voeding onder de onderste grens zat.
Dat was van de 3.3 volt, die schommelt een beetje rond de 3.02 3.06 3.20 dat soort waardes. Kan dit een probleem zijn?
Ik kan even kijken wat er gebeurt als de het probleem creeer en dan die waardes check..

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
RFI filters ?, ik heb al een hoop Aopen kaartjes voorbij zien komen waarvan de 2d ondermaats was. Dit is echter al weer een tijdje geleden. Ik weet niet hoe het nu is.
Als je oude kaart wel fatsoenlijk beeld gaf is er maar 1 schuldige aan te wijzen en dat is die aopen kaart. Vraag anders aan je verkoper of je de kaart even mag omruilen om te kijken of een andere wel goed werkt.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Avenger84
Goed, ik heb even gecontroleerd of het zakken van waardes erger werd, maar daar leek het niet op. De 5V zat af en toe ook wel flink onder de standaard waarde. Kwam af en toe op 4.70 uit. Dat lijkt me toch niet goed.
Zou het een probleem kunnen zijn dat het moederbord maximaal 4x agp ondersteunt?
Die kaart zal wel backwards compatible zijn neem ik aan...

• Avenger84
De kaart is 2ehands, dus ik kan hem niet omruilen. Hoogstens m'n geld terug vragen.
Ik gok nog steeds op aansturing, valt me op dat het minder is sinds de nieuwe driver.
Ik heb zojuist in het bios gekeken en daar kwam ik het volgende tegen:

AGP Mode: 4X -> op AUTO gezet
AGP Comp. Driving AUTO
AGP Fast Write AUTO
AGP Aperture size 128
AGP Master 1 w/s write disabled
AGP Master 1 w/s read disabled
AGP Read Synchronization disabled

Dat over "hoe hoger de refreshrate, hoe meer golven klopt niet helemaal"
Het is slechte is op 1920 bij 1440, enige refreshrate mode is dan 60 hz, en dat lijkt het wel een volkswagendealer zo veel golven....

Kan ik nog iets verbeteren aan die bios instellingen?

[edit] Ik heb in het bios ook:
Primary grahics adapter van PCI naar AGP verzet.
Heeft helaas ook niet geholpen
[/edit

[ Voor 10% gewijzigd door Avenger84 op 06-06-2003 00:24 ]

• Avenger84
Dit is echt bizar,

Ik ben vannacht nog doorgegaan tot een uur of 2, maar uiteindelijk heb ik het maar opgegeven. Ik kwam er echt niet uit.

Zet ik zojuist de pc aan, probleem weg... :?

Nouja, we zien we hoe lang het goed blijft gaan. Ik vermoet dat het een combinatie van factoren is, daar loop ik vanzelf wel weer een keer tegenaan. Dan besluit ik dan wel of het hinderlijk genoeg is om de kaart terug te brengen. Voor nu ben ik al blij genoeg dat het probleem opgelost lijkt.

[edit] Zucht... Ik had nog niet op reply gedrukt, of het probleem is er al weer.
Het is in ieder geval geen instelling. Het lijkt wel of het probleem pas ontstaat als hij warm wordt. Draait de fan van een 4200 vanaf het begin? of is het temperatuur afhankelijk? Het leek namelijk wel dat ik vanaf het moment dat de golven weer kwamen een zacht gezoem uit de richting van de kaart hoor komen.[edit]

[ Voor 30% gewijzigd door Avenger84 op 06-06-2003 08:43 ]

Verwijderd

mmm misschien is het wel heel simpel. staat er iets in de buurt wat een groot magnetisch veld opwekt als het aanstaat? en dat de videokaart gewoon gevoeliger is daarvoor dan je oude gf3?

• Avenger84
Er staat een creative sub in de buurt van de videokaart, maar deze heb ik zojuist uitgezet. Dat helpt helaas niet.

Ik ga hem even af laten koelen, kijken of hij "koud" weer zonder het probleem start. Dan kan ik bekijken of het misschien toch hardwarematig is.
De mooiste oplossing zou misschien een ander systeem zijn. Of een herconfiguratie.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-03 12:53

Pubbert

random gestoord

Kun je de kaart misschien in een ander systeem proberen?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
Avenger schreef op 06 June 2003 @ 08:50:
Er staat een creative sub in de buurt van de videokaart, maar deze heb ik zojuist uitgezet. Dat helpt helaas niet.
Een niet afgeschermde speaker veroorzaakt altijd een magnetisch veld, ongeacht of ie nu aanstaat of niet. Je kan misschien es proberen om die een beetje uit de weg te zetten.

Als je echter denkt dat het probleem veroorzaakt werd door een fan die ineens aansprong kan je de powerconnector van de fan op je videokaart eens ff loskoppelen en kijken of het probleem aanwezig blijft.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-03 14:55

BertV

Handgemaakt

mmm misschien is het wel heel simpel. staat er iets in de buurt wat een groot magnetisch veld opwekt als het aanstaat? en dat de videokaart gewoon gevoeliger is daarvoor dan je oude gf3?
idd, dan ben je veel te moeilijk aan het denken en dan... guttegut... de speakertjes :P

Kan de beste overkomen. 8)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

talin

ES-MA

Avenger schreef op 06 June 2003 @ 08:50:

Ik ga hem even af laten koelen, kijken of hij "koud" weer zonder het probleem start. Dan kan ik bekijken of het misschien toch hardwarematig is.
De mooiste oplossing zou misschien een ander systeem zijn. Of een herconfiguratie.
je weet dat mijn 10" monitor op een creative sub staat en dat geen problemen op leverd .
dus die kans lijkt mij erg onwaarschijnlijk maar je hebt ruimte genoeg dus verschuif de hele boel eens .

trek ook die kaart er eens uit en druk em dr eens opnieuw in .
een slecht in het slot zittende kaart veroozaakt grotere belasting voor je voeding omdat ie mindere contacten heeft .

anders heb ik nog wel een plank liggen die je mag testen .
anders ligt hier ook nog wel een andere VGA kaart die je kunt testen .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik had zoiets op me werk. ook net een volkswagen showroom.

een stagiaire kreeg em weer an de gang door aan de refresh te sleutelen.
maar goed je heb em weer werkend, dus ik weet niet of dit etzelfde is, bovendien heb je de refresh al geprobeerd

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Verwijderd

Loopt de kabel van je monitor niet langs een trafo of iets dergelijks. Die 50 Hz die op onze netspanning staat geeft van dit soort fouten.
Bij mij op mijn werk was het een philips monitor met zo'n speaker voetje waar de trafo net onder de monitor stond.
Beeld trilde als een gek. waarschijnlijk dat je met het vervangen van je kaart de kabel of de monitor dichterbij een trafo of iets dergelijks is komen te liggen.

• Avenger84
Ok, bedanktt voor reply's allemaal:

De status is als volgt:

Ik wilde eerst uitsluiten dat het een fan probleem was.
Dus ik heb met een webcam via de laptop gekeken wanneer die fan begon met draaien, dat was al meteen vanaf het begin. Ik heb continu naar pcalert gekeken tot het probleem zich voordeed.
De temperatuur van de proc bleef stijgen tot ongeveer 53 graden. Ongeveer op dat moment ging het beeld trillen. Dat is dus duidelijk, die fan is prima.
Het is wel frapant dat het probleem zich elke keer na ongeveer 10 minuten na het starten van de pc begint. Dus misschien wel wartme probleem.
Ik heb een staande vetilator op stand 3 recht in de kast laten blazen.
Resultaat: ongeveer 30 graden case temp (tegenover 37 normaal)
42 graden cpu temp (tegen 53 normaal)
MAAR, na 10 a 15 minuten ging het beeld weer trillen. Het is dus ook geen warmte probleem.
Die waardes van die voeding begon wel en beetje aan me te knagen, mede, omdat m'n systeem al een paar weken instabiel is. (4 x 80 gig in raid 0 die vastloopt)
Dus heb ik een 2e (300W) voeding aangesloten op het moederbord. De enermax voed nu de rest van het systeem. En de 300W voeding doet alleen het mobo.
(Uiteraard even gezorgd voor een "power-good" signaal voor de enermax)
Ik draai nu ongeveer 10 minuten met deze configuratie en de waardes in pc alert zijn een stuk stabieler. Ik wacht geduldig af....

mocht dit niet werken dan zijn de volgende stappen:

- Pc verplaatsen ivm mogelijke interferentie
- kaart opnieuw in slot steken
- Kaart in andere pc testen (Kaart moet volgend de verkoper goed zijn, is 2 weken oud)
- Os opnieuw installeren (niet echt waarschijnlijk, aangezien ik niets doe wanneer het probleem start)

15 minuten, still going good

[ Voor 14% gewijzigd door Avenger84 op 06-06-2003 16:43 ]

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
heeft je video kaart geen temp meter? mijn leadtek gf2 heeft een progje speedrunner waar je de hardware info van je vid kaart kan zien.

misschien een tip om die eens te bekijken? word je vid kaart wel goed (genoeg) gekoeld?

[ Voor 3% gewijzigd door sarcast op 06-06-2003 16:43 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Avenger84
daar heb ik ook al naar gezocht, maar hij zat er niet bij...

Ok mensen, het lijkt erop dat de voeding zwak wordt, want met 2 voedingen gaat het wel goed. Weet iemand hoe lang bij enermax de garantie periode is?

[ Voor 57% gewijzigd door Avenger84 op 06-06-2003 17:00 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Avenger schreef op 06 June 2003 @ 00:03:
Er zit een Enermax 430 Watt voeding in de pc, dat zou het probleem niet mogen zijn.
Ik kreeg laatst echter wel de melding van pc alert, dat de waarde van een voeding onder de onderste grens zat.
Dat was van de 3.3 volt, die schommelt een beetje rond de 3.02 3.06 3.20 dat soort waardes. Kan dit een probleem zijn?
Ik kan even kijken wat er gebeurt als de het probleem creeer en dan die waardes check..
3.20 moet geen probleem zijn voor de geforce, maar 3.02 is wel heel aan de lage kant.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Kan aan mij liggen, maar ik had toch als eerste de kaart er opnieuw insgestoken en/of getest in een andere pc. :{

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
mdj84nl schreef op 06 June 2003 @ 19:32:
Kan aan mij liggen, maar ik had toch als eerste de kaart er opnieuw insgestoken en/of getest in een andere pc. :{
Misschien had hij daar niet gelijk de gelegenheid voor en dacht hij vrijwel zeker te weten dat het niet aan die kaart lag? Wat dus ook het probleem bleek te zijn.

Wel vaag trouwens dat een 430 Watt Enermax voeding problemen geeft, aangezien het geen slecht merk is. Op Enermax producten zit trouwens vaak 2 jaar garantie, maar dat kan per winkel verschillen.

The devil is in the details.

• Avenger84
Ok, ik heb hem gekocht bij tweakshop dacht ik, maar die zijn gesloten tot 1 april volgens de site :?

Ik zal de doos en de bon er even bijzoeken. Misschien kan ik er nog iets mee.
Wel vaag dat het idd aan die voeding ligt.

ik heb btw ook niet het idee dat er een G4 inzit, tot op heden alleen nog maar 2d gedraait.
Is eigenlijk alleen maar leuk om over op te scheppen, ik merk er in de praktijk nog niks van.
Toch eens testen binnenkort met wat 3d spellen.

edit:
gekocht op 8 augustus 2001, en op de doos staat garantie van 24 maanden.
Ik ben toch wel bij dat ik een "dure" kwalitatief goede voeding heb gekocht destijds. Daar krijg je tenminste een goede garantie op. De email naar tweakshop is onderweg. Heb hem toen expres bij hun gekocht vanwege de goede ervaringen van een hoop mensen op got. Zal wel goed komen verwacht ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Avenger84 op 07-06-2003 00:40 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik weet wel haast zeker dat het je voeding geweest is, en dat was gelijk ook de oorzaak over die brakheden die je omschreef (raid die crashte e.d.)... ook een 430 watt's voeding kan brak zijn natuurlijk :)

Hoi

Pagina: 1