ECS L7S7A2 - vreemde dingen (BIOS?)

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 11:29

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Wat is het probleem?
(1) Als ik kijk in het BIOS naar de voltages zijn die gemiddled ongeveer 40% te laag, en ze fluctueren ook heel erg - sommige met enkele volts, (2) het BIOS herkent de HD niet als de PC uit is geweest, (3) het duurt 30 a 40 seconden voordat het BIOS verschijnt nadat je op DEL drukt.

Wel is Windows XP gewoon geinstalleerd en lijkt alles verder normaal te werken.

Wat is er geprobeerd?
Twee mensen hebben de kabels gechekt, kijken of alles goed aangesloten zit. Dan zo'n beetje alles was los kan, los gekoppeld - kijken of dat de voltages beinvloed. Andere voeding (Antec Truepower 330W) er in gezet. En een andere videokaart er in gezet. Dit alles maakt helemaal niks uit.

Wat zit er verder in de PC?
De voeding zat standaard in deze el cheapo kast (55 euro) is een van 300W: 5v 30A, 3.3v 20A, 12v 15A. Er zit verder in, een Athlon 2000+, 80GB WD HD, en DVD-ROM.

En nu?
Goeie vraag. Ik weet 't niet. Een BIOS update? Maar als deze niet werkt (vanwege de kl*te voltages) en de PC start dan helemaaaaaal niet meer op kan ik fluiten naar m'n garantie op het moederbord.

Kan het de CPU koeler wezen? Of het moederbord? Of toch maar een BIOS flash uitvoeren?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is de PC instabiel? Lijkt me niet want je zegt dat het normaal ijkt te werken. Gewoon zo laten zitten lijkt me, de uitlezing is in ieder geval extreem brak :Y)

BIOS update kan je overwegen, maar als je er toch geen last van hebt waarom het risico lopen dat je bordje niet meer wilt booten?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Omdat elke keer als de PC aangezet wordt, er eerst naar de BIOS gegaan moet worden om de HD te laten herkennen. En naar het BIOS gaan duurt 30 a 40 seconden. Hier klopt dus gewoon iets niet...

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 22:11
Wat je kan proberen is om even het bordje uit je cheapass kastje te schroeven en even opstellingen te maken (het liefst op een rubbere mat)

Probeer ook nog een andere voeding, het zal niet de eerste zijn dat er gewoon 2 voedingen achter elkaar kapot zijn.

Probeer voordat je de nieuwe voeding aan gaat sluiten deze eerst even op een ander moederboard en controleer de voltages. Als deze goed zijn sluit hem dan op je ECS aan. kloppen de voltages dan weer niet dan ligt het niet aan de voeding.

Als je die voeding dan weer op dat andere moederbord aansluit (waarmee je hem dus in 1e instantie had gechecked) en hij geeft nu wel die verkeerde voltages aan, dan weet je dat je mobo kapot is en ergens een lekspanning/kortsluiting maakt.

Als dit allemaal niets uit haalt ga je de bios flashen... wees niet bang over garantie dat zit er altijd nog wel op.

[ Voor 8% gewijzigd door Crash_Override007 op 06-06-2003 00:55 ]

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36

Q-bone

Dusss...

heb je je jumper wel goed aangeloten, misschien heb je niet 2 maar bijvoorbeeld maar 1 pennetje van het cmos verbonden, of je batterij is bijna leeg.
succes.

bla?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klinkt als een verkeerd aangesloten IDE configuratie .. Ontkoppel eens alle hdd/cd/dvd apparaten en sluit alleen die ene HDD waar de OS op zit aan als primary master. Let wel op dat je bij een WD schijf alle jumpers eruit moet halen om hem als single master te laten fungeren! Zie verder ook de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (23-05-2003) onder "mijn IDE config is brak" ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Gebeurt dit overigens plotseling, terwijl het systeem altijd goed heeft gedraaid? Of is het een nieuw systeem? Of heb je er al een tijdje last van? Als het het plotseling geval is, dan kan het zijn dat je voeding/mobo/hdd gaar aan het worden is. Maar als het een nieuw systeem is, dan heb je iig nog garantie lijkt me :)

LinkedIn
Instagram

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Dit is een nieuw systeem (alle componenten zijn nieuw).

De WD stond gejumperd als zijnde MASTER. Ik zal eens proberen zonder de jumper. (Hee.. dat lijkt het beter te doen! Hij start nu wel gelijk door.)

Verder staan alle jumpers goed, dacht ik (twee keer door twee mensen gecheckt).

BIOS geeft nu idd aan dat de batterij leeg is. Beetje vaag - ding is een week geleden gekocht, en drie maanden geleden gefabriceerd. Ik zal 's kijken wat voor 'n batterijtje er op zit, en of ik een soortgelijk kan krijgen ergens.

Nu de opstelling buiten de kast is, zie ik ook dat een draadje van zo'n spoel, vlak naast de CPU, net tegen de koeler aan komt - ik weet niet of dit uitmaakt? De koeler is zowiezo toch niet elektrisch verbonden met iets, en de draden om de spoel lijken ook goed geisoleerd. Zal toch even voorzichtig proberen om het draadje licht weg te buigen.

Verwijderd

Zal dit topic ook maar volgen, heb ook af en toe rare problemen met mijn net nieuwe L7S7A2. Ook dezelfde problemen met de cooler dus. Weet zo niet waar die spoel voor is en of het problemen op kan leveren.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Ik heb hier ook het probleem dat de BIOS de voltages niet goed uitleest
12v is hier bijvoorbeeld 9.3V en de CPU temp 120C (systeem 53C -> zal de CPU wel zijn?)
Als dit zou kloppen, dan wil een PC toch niet eens booten?

edit: Vond dit op ocworkbench:
The L7S7A2 boards without the CNR modem slot are not capable of monitoring the +12 +3.3 and +5 volt rails,V-Core is monitored... We are calling these boards the stripped version... Only the very first batch ECS sent out was not stripped...

[ Voor 41% gewijzigd door quazar op 28-06-2003 17:51 ]

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Killraven

B1-66ER

quazar schreef op 28 June 2003 @ 17:41:
Ik heb hier ook het probleem dat de BIOS de voltages niet goed uitleest
12v is hier bijvoorbeeld 9.3V en de CPU temp 120C (systeem 53C -> zal de CPU wel zijn?)
Als dit zou kloppen, dan wil een PC toch niet eens booten?

edit: Vond dit op ocworkbench:
The L7S7A2 boards without the CNR modem slot are not capable of monitoring the +12 +3.3 and +5 volt rails,V-Core is monitored... We are calling these boards the stripped version... Only the very first batch ECS sent out was not stripped...
Hmmm, dat zuigt :(. Ik heb namelijk stabiliteits-problemen met mijn L7S7A2 en Motherboard Monitor gaf hele rare readings aan voor de voltages maar nu blijkt dat je die niet kunt uitlezen. En aangezien ik geen multimeter heb, kan ik niet nagaan of de voeding (Enermax EG365AX-VE FM) de schuldige is. Ik zal wel even een nieuwe thread hierover starten, ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben een steeds een aardige n00b die wel wat tips kan gebruiken ;).

Edit: Vandaag nieuwe install van Win2K-Pro gedaan en alles draait nu als een zonnetje! 8) Als je van moederbord verandert dan is het wel zo slim om een reinstall te doen ben ik zo achtergekomen :9.

[ Voor 10% gewijzigd door Killraven op 29-06-2003 21:57 . Reden: Het werkt, het werkt! ]

Pointless

Pagina: 1