Toon posts:

Gewoon systeem met mobiele processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een tijdje wat rond aan het kijken om mijn P3-866 te upgraden. Nu zie ik veel leuke processoren voor weinig geld (2600+ voor ca 100 euro).

Ik weet echter dat deze processoren nogal wat Watts verslinden (milieu, portemonee), warmte genereren ('t wordt zomer) en dus relatief beter gekoeld moeten worden (meer lawaai van fans).

Omdat ik in eerste instantie niet de power van een 2600+ nodig heb dacht ik misschien een wat tragere processor te kopen. Die zou eventueel wat minder stroom verbruiken en dus wat minder nadelen hebben. Alleen zijn die (2400+ en verder naar beneden) niet veel goedkoper, dus dan krijg ik weer het idee dat het zonde van het geld is. Plus dat die processors waarschijnlijk niet veel minder stroom verbruiken omdat het oudere modellen zijn die met oudere processen gemaakt zijn (ze zitten dacht ik allemaal wel ergens rond de 60 Watt max?)

Toen kwam ik op een goed idee: immers laptops bestaan, en die verbruiken weinig stroom en genereren veel minder warmte. Omdat laptops altijd wel weer 'speciale' hardware hebben vroeg ik me af of het mogelijk is om op een bepaalde (niet al te dure) manier een mobiele versie van een processor in een normaal systeem in te bouwen.

Ik neem aan dat ik dan een speciaal mobo moet hebben omdat de mobiele chip wel niet in een standaard socket zal passen? Zijn er zulk soort mobo's in een formaat dat in een ATX kast passen?

Verder vroeg ik me ook af hoe het met de mobiele proc's zelf zit. Ik dacht namelijk eerst dat 'MP' mobiel betekende, maar een topic search vertelde me al dat dat dus niet zo is ('t is multiprocessor). Ik zie in de pricewatch verder geen aparte mobiele processoren genoemd zijn, dus misschien zijn die wel weer veel te duur/schaars?

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

Is het dan niet een optie gewoon een laptop te kopen dan :?
Desnood een 2e handsje

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Worden alleen aan laptop fabrikanten geleverd denk ik. Ik zou ook wel graag eens willen spelen met een centrino, met een leuke Watercooling erop moeten die dingen volgens mij toch echt hard kunnen. en aangezien ze op 1,3 / 1,4Ghz de snellere P4's al best bij kunnen benen wil ik wel eens zien wat ze kunnen in een normale omgeving :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Phuck schreef op 05 June 2003 @ 22:53:
Is het dan niet een optie gewoon een laptop te kopen dan :?
Desnood een 2e handsje
Op zich wel aan gedacht, maar dan koop je dus niet alleen een mobo/proc/memory maar een compleet nieuw (2de hands) systeem, en behalve de prijs van een 'echte' laptop kan ik dan mijn videokaart (Ti4200), harddisk (80GB) etc. niet overzetten.

Maar misschien wordt zoiets zelf bouwen ook wel veel duurder doordat het moeilijk is aan de componenten te komen :'(

Misschien nog eens uitzoeken hoe dat tegenwoordig gaat met al die throttling technieken waarmee de proc zuiniger is (zoals de HALT instructie al lang doet). Misschien valt het verbruik/temp dan nog een beetje mee in mijn meestal niet gestresste systeem. Maar ja, die technieken zitten natuurlijk weer alleen in die mobiele proc's :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

KaMiKaZe schreef op 05 juni 2003 @ 22:53:
Worden alleen aan laptop fabrikanten geleverd denk ik. Ik zou ook wel graag eens willen spelen met een centrino, met een leuke Watercooling erop moeten die dingen volgens mij toch echt hard kunnen. en aangezien ze op 1,3 / 1,4Ghz de snellere P4's al best bij kunnen benen wil ik wel eens zien wat ze kunnen in een normale omgeving :)
ik blaat
ze zijn dus wel sneller :D
als intel deze nu eens voor de gewone pc maakt :P en dan met een 800 mhz fsb })
dat wil ik wel :D

[ Voor 14% gewijzigd door Shunt op 05-06-2003 23:41 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Proc heeft inderdaad een aparte voet, en zit ook wel volledig geintegreerd in het mobo. Gaat je dus -niet- lukken.

Maarre, een gewone P4 kan zichzelf ookal terugclocken hoor, koop je die gewoon met stil koelsysteem. Als'ie dan toch te warm wordt heb je hetzelfde effect als bij een mobiele variant :)

(Overigens: dat MP is slechts 1 bruggetje verschil met een gewone XP >:))

//edit
Bertje: ik ken de afkorting MP alleen in de aanduiding van de multiplier of multi-proc capabele CPU. Voor zover ik weet bestaat'ie niet om 'mobile' CPU's aan te duiden, 'Mobile Processor' is mijns inziens wel vrij ver gezocht ;)

[ Voor 26% gewijzigd door FragFrog op 06-06-2003 00:01 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 05 June 2003 @ 23:40:
Proc heeft inderdaad een aparte voet, en zit ook wel volledig geintegreerd in het mobo. Gaat je dus -niet- lukken.

Maarre, een gewone P4 kan zichzelf ookal terugclocken hoor, koop je die gewoon met stil koelsysteem. Als'ie dan toch te warm wordt heb je hetzelfde effect als bij een mobiele variant :)

(Overigens: dat MP is slechts 1 bruggetje verschil met een gewone XP >:))
ik denk dat hij de mp van MOBILE PROC bedoeld :D

kan het fout hebben andere heb je gelijk.

Ik denk niet dat dit gaat werken, ten eerste probeer er maar een aan te komen en ten 2de draai maar eens een laptop open, en kijk hoe de proc vastzit enz! :P

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Shunt schreef op 05 juni 2003 @ 23:39:
[...]

ik blaat
ze zijn dus wel sneller :D
als intel deze nu eens voor de gewone pc maakt :P en dan met een 800 mhz fsb })
dat wil ik wel :D
zal ook wel de volgende stap zijn ofzow, soort desktop centrino met 1MB cache, als je naar de prijs van Bijv. de acer laptops kijkt moet de stuksprijs best meevallen van zo'n proc/

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Als je dan een zuinig systeem wilt, kun je beter meteen een laptop kopen met een 9600/4200Go erin ofzo :z. Die zijn erop gemakt om zuinig te zijn, een PC niet.

Als je dan een mobile proc in je PC weet te stoppen heeft het nog niet veel nut, alleen de proc is afgestemt op zuinig gebruik, de HD, mobo, vidkaart enz. niet :z. Scheelt misschien een watje of 30.

tvw

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Mijn laptop heeft een mobile Pentium 4 chip erin, en die kan er zo moeiteloos uit (Dell Inspiron 8200). Evenals de modem, wifi kaart (mini-pci) en de videokaart (mini-agp). Blijft natuurlijk de vraag of de P4 mobile chip in een desktop pc werkt :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• iets
Jep de gewone P4-M kunnen wel in een PC. Dat hadden ze bij Powervr ook een keer gedaan met een P4 1200. Dat ding werd iets van 38C op >2400Mhz ofzo, maar het mobo kon niet hoger :P.

tvw

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 15:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Alle moderne cpu's hebben dit soort functies, maar de meeste chipsets/biossen ondersteunen ze niet.
Er is een programmaatje dat je deze settings toch laat veranderen bij veel chipsets, wcpredit laat je de settings veranderen tot je reboot (om te testen), wcprset zorgt ervoor dat bij elke reboot de settings weer worden geladen. Zoek naar power saving of stop grant mode en lees dit, veel links zijn helaas dood, dus je zult moeten gaan googlen.
Mijn shuttle sk41g met xp2200+ draait nu idle 10 graden koeler en zal nu vast veel zuiniger zijn dan voorheen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Wat wil je nu eigenlijk?
Stroom besparen? -> Koop een TFT monitor, dat scheelt veel meer.
Stille PC? -> Koop een stille ventilator en ga niet overklokken.

Geen mobile CPU nodig. :Y)

You can't have everything. Where would you put it?

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:54

Valkyre

Kitesurf FTW!

je kan natuurlijk ook gewoon die 2600 kopen en hem DOWNclocken.
oftewel op 2000mhz laten draaien of, nog lager.
wordt hij ook minder warm. en verbruikt hij minder stroom.

iRacing Profiel

• iets
Gohan-san schreef op 06 juni 2003 @ 10:19:
En dat heet dan een P4-M :Y). Alleen die truukjes gaan beter met athlons omdat je dan de FSB hoog kan houden.

Alleen dat is wel een erge anti tweak oplossing ;(.

tvw

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

FragFrog schreef op 05 juni 2003 @ 23:40:
Er zijn foto's van een Pentium-M die is uitgerust met een PGA-voet in plaats van een BGA-voet (die je normaal in laptops aantreft). Daarnaast is het de bedoeling dat je dergelijke processors ook in high-density-omgevingen terug gaat zien (clusters en zo), dus met wat geluk komen er nog een keer losse Pentium-M's in de verkoop :). De vraag is alleen wat die voor moederbord gaan vragen en hoe goed dat verkrijgbaar zal zijn.

Als prestaties niet echt van belang zijn en je een zuinige processor wilt, dan is op dit moment denk ik de C-serie van VIA de enige kandidaat...of je moet een oude P3 op de kop tikken, die slurpen ook relatief weinig :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Je kan ook gaan voor een via CPU
deze zijn gebouwd rond om een koele core
dacht iets van 30 Watt
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/296

of misschien een "Via EPIA" serie moederbord met alles geintregeerd,
voeding van 100W schijnt genoeg te zijn.

daarnaast is het hier boven ook al gezegd
- Downclocken
- TFT monitor

[ Voor 43% gewijzigd door SimplyMe op 06-06-2003 15:24 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Er stond toch eerst op tT.net dat je in Japan ofzo al Mobile CPU's kan kopen :?

EDIT: nieuws: Boxed Intel Pentium-M 1,6GHz te koop in Japan
BTW die op de foto heeft 1MB cache :/

[ Voor 49% gewijzigd door XoReP op 06-06-2003 15:35 ]

Verwijderd

What about een VIA C3 cpu? :)

die schijnen zonder heatsink ook nog te kunnen lopen :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 15:48 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
odysseus schreef op 06 June 2003 @ 15:11:
Er zijn foto's van een Pentium-M die is uitgerust met een PGA-voet in plaats van een BGA-voet (die je normaal in laptops aantreft). Daarnaast is het de bedoeling dat je dergelijke processors ook in high-density-omgevingen terug gaat zien (clusters en zo), dus met wat geluk komen er nog een keer losse Pentium-M's in de verkoop :).
Dit is interessant... heb je misschien links van die foto's? (niet dat ik je zo niet geloof hoor... ;))

Overigens vermoed ik dat hier dezelfde kant opgaat als met de andere 'afwijkende' intel proc: de Xeon. Relatief erg duur, en de moederboarden ervoor al helemaal onbetaalbaar. Net zoals AMD's MP procs, terwijl zeker die laatste precies hetzelfde zijn als de 'normale' versies. Gewoon omdat er maar een kleine groep gebruikers in geinteresseerd zal zijn. Het is overigens wel hoopgevend dat er een berg laptops verkocht worden met die proc: grotere vraag verlaagt vaak de prijs. Maar de tijd zal het leren :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Gohan-san schreef op 06 juni 2003 @ 10:19:
Ja, daar dacht ik toevallig vandaag aan. Lijkt wel een makkelijke oplossing. En als ik dan volgend jaar weer eens wil upgraden, 'over'klok ik 'm gewoon weer naar zijn standaard waarde ;)

Wat ik wil is eigenlijk inderdaad een combinatie van stroom besparen en minder warmte (wat vaak gerelateerd is). Lawaai is wat minder belangrijk en ik verwacht op zich dat ik met een beetje fatsoenlijke koeler met fan wel zal kunnen leven (ook zonder onderklokken) en anders heb ik weer iets om te modden :)

TFT heb ik overwogen (veel impact natuurlijk, zeker omdat ik nu een 19" CRT heb), maar dan wil ik een goed 18 of 19" scherm en die vind ik op het moment nog te duur (helaas zakken ze voorlopig niet zo erg in prijs waarschijnlijk).

Omdat het er in zit dat ik binnenkort toch een nieuwe CPU moet hebben (nu 866, begint bij het gamen beetje aan de krappe kant te worden) vroeg ik me af of ik daarmee (alvast) iets slims kan doen dat het al wat scheelt. Ziet er naar uit dat onderklokken inderdaad de beste oplossing wordt...
Pagina: 1