[3d studio max 5] Vaag probleem met extrude..

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb een tempeltje gemaakt in 3d studio en wil een tekst op de timpanon zetten...

nu maak ik die tekst gewoon met Shapes|Text. Vervolgens doe ik er een modifier bevel overheen... Nu wil ik de text uit de gevel uitsnijden... dat doe ik met de "Boolean Compound Object" en dat gaat supertraag zonder mooi resultaat! (ik gebruik substraction)...

Ik heb een pc zoals je hieronder kunt lezen... Wat gaat er fout en hoe los ik dit op?

--- met het compound object krijg ik hetzelfde overigens....

achtergrond is gewoon een massieve box...

[ Voor 13% gewijzigd door jopiek op 05-06-2003 22:46 ]

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Je zou een texture met alpha map kunnen proberen

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
dat zou kunnen ja, maar waarom kan het niet gewoon zonder problemen met het wegsnijden van het text object uit het blok???

Cogito Ergo Credo

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Hm, ik ondervind ook veel problemen met de boolean... ook kom ik dat geregeld tegen op verschillende faq lijsten. Denk dat je zeker de alpha variant moet proberen omdat je dan naar mijn idee een beter resultaat krijgt.
Heb je overigens beide voorwerpen voorzien van Mapping coordinates?

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Folkert schreef op 06 June 2003 @ 08:42:
Heb je overigens beide voorwerpen voorzien van Mapping coordinates?
nope, nog niet, wat heeft dat voor nut dan (ff in 3d s bible koekeloeren ;))

Cogito Ergo Credo

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
jopiek schreef op 06 June 2003 @ 09:25:
[...]

nope, nog niet, wat heeft dat voor nut dan (ff in 3d s bible koekeloeren ;))
An object assigned a 2D mapped material (or a material that contains 2D maps) must have mapping coordinates. These coordinates specify how the map is projected onto the material, and whether it is projected as a "decal," or is tiled or mirrored. Mapping coordinates are also known as UV or UVW coordinates. These letters refer to coordinates in the object's own space, as opposed to the XYZ coordinates that describe the scene as a whole.

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008

alientje

Hallo?

Booleans doen idd vaak lastig.
Vooral als je ze uit een spline trekt wil het nog wel eens zo zijn, dat ze niet echt 'inhoud' hebben en dat je ze daarom niet kunt extracten.
Bovendien zou ik eens kijken hoeveel 'steps' je bij de originele spline hebt gebruikt. Als deze hoog staat krijg je vaak onnodig veel polygonen waardoor het langzamer wordt en er ook meer fout kan gaan.

3d-en is leuk

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Bij een succesvolle boolean moet je ervoor zorgen dat:
A. je objecten gesloten zijn, dus geen open edges bevatten.
B. de edges in aantal en plaats gelijk zijn. Bijvoorbeeld een cilinder met 10 segmenten uithakken uit een cilinder met met ook 10 sermenten gaat beter dan deze uithakken uit een cilinder met 15 segmenten. (beetje lastig om te omschrijven)
C. booleans op edittable meshes gaat beter dan op objecten waar je nog een verzameling modifiers aan hebt hangen. Dus eerst stack collapsen

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
het is me geluikt met een texture, niet optimaal, maar wel beste werkbaar...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

of download ff een demoversie van "power boolean" ( http://www.npowersoftware.com/booleans/booleans.html ) Dan kun je het echt zo gek maken als je wilt.. http://www.npowersoftware.com/gallery/PB20_Thin.jpg

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Kawa legt het bij punt B een beetje gek uit, maar waar het op neer komt is dat de afstand tussen de polygonen op het uit te knippen object ongeveer even hoog moet zijn als op het knip-object. Ongeveer dezelfde polygoon-density dus.

Dat tekst uitknippen niet lekker gaat is niet gek, want dit is wel zo ongeveer de meest complexe vorm van een boolean denkbaar, want een tekstobject is niet bepaald een simpel ding. Toch lukt het mij meestal wel met een beetje klooien met de polygon-counts van objecten. Belangrijk is dat het te knippen object zo eenvoudig mogelijk is, probeer anders eens te knippen uit een box.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1