Toon posts:

686B + USB NIC, keyboard en muis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search doorgenomen en op het net gegoogled, en ben veel dingen tegengekomen die in dezelfde richting wezen, maar toch had ik graag het probleem hier nog ff op tafel gesmeten.

Gaat over een iConnect Packard Bell met MSI 6340 uATX bordje met VIA KM133/686B derop.

Die PC is standaard geleverd met een USB keyboard en muis. De eigenaar heeft echter internet via de kabel en ze hebben hem een 3Com USB NIC aangesmeerd. Dat zijn dus 3 USB passieve USB devices.

Die PC doet al meer dan een jaar raar, ze hebben het pas nu aan mij gegeven om te proberen oplossen :)

Nu, toen ik bij hen was flipte die PC inderdaad na een 10tal minuten. Beeld weg, fans bleven draaien, net zoals de harddisk. Leek op een voeding die het niet kon trekken, dus als test een zwaardere voeding erin. Hielp niks. Ik neem die pc onder de arm en test hem hier thuis wat verder. Wat blijkt ? Dat ding draait als een trein... *MAAR* ik gebruik hier enkel de 3Com USB NIC en mijn eigen PS/2 muis en keyboard.

Ik begin dus een zeer donker vermoeden te krijgen dat heel dat systeem onderuit gaat doordat er 3 USB devices aanhangen.

Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen of ontkennen ?

Als dit effectief het probleem is, dan vrees ik dat ik niet de eerste zal zijn...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan het niet zeker bevestigen, maar het zou goed kunnen. Die 6340 plankjes hebben wel vaker USB problemen (ik heb zelf op de PB klantenservice gewerkt... :7 ). Standpunt van PB: onze probleem niet, zoals wij PC leverden doet hij het, maar met 3rd party hardware (oftewel die USB modem) kunnen we niks garanderen.

Als het zo is, is het een voedingsprobleem. Kijk in BIOS hoe de 5V en 3.3V lijnen eruit zien met 3 USB apparaten. Als die opvallend laag zijn moet je overwegen een extern gevoede USB hub aan te schaffen, dat zou het op moeten lossen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 05 June 2003 @ 22:51:
Kan het niet zeker bevestigen, maar het zou goed kunnen. Die 6340 plankjes hebben wel vaker USB problemen (ik heb zelf op de PB klantenservice gewerkt... :7 ). Standpunt van PB: onze probleem niet, zoals wij PC leverden doet hij het, maar met 3rd party hardware (oftewel die USB modem) kunnen we niks garanderen.

Als het zo is, is het een voedingsprobleem. Kijk in BIOS hoe de 5V en 3.3V lijnen eruit zien met 3 USB apparaten. Als die opvallend laag zijn moet je overwegen een extern gevoede USB hub aan te schaffen, dat zou het op moeten lossen.
Het lijkt dus geen USB probleem maar een warmteprobleem. Maar aangezien het probleem al zolang aansleept lijkt er onherstelbare schade aan de cpu of het moederbord. Ik ben nu een oplossing aan het zoeken om de cpu op een ander bordje te kunnen testen om te weten of het MB vervangen genoeg is, of ik meer stukken moet vervangen.

Een nieuwe voeding gaat er ook al zeker in...

Verwijderd

Topicstarter
Als de CPU nog werkt dan vervang ik het MB met een MSI 6378. Ook uATX en vergelijkbaar met een 6340.

Als er mensen zijn die daar slechte ervaringen mee hebben, laat het dan ASAP weten hier :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 14:19:
[...]

Het lijkt dus geen USB probleem maar een warmteprobleem. Maar aangezien het probleem al zolang aansleept lijkt er onherstelbare schade aan de cpu of het moederbord. Ik ben nu een oplossing aan het zoeken om de cpu op een ander bordje te kunnen testen om te weten of het MB vervangen genoeg is, of ik meer stukken moet vervangen.

Een nieuwe voeding gaat er ook al zeker in...
Ik denk niet dat het nodig is...

Het is een USB-voedingsprobleem. De USB poorten krijgen hun voeding van het moederbord, niet direct van de hoofdvoeding. Dat die mobo de USB niet goed kan voeden heet een 'design feature' 8)7

Er is dus niets mis met die mobo an sich, geen sprake van onherstelbare schade, maar hij kan gewoon niet zoveel op USB trekken. Vervangen door een erg vergelijkbare mobo biedt niet automatisch een oplossing...

Wel nuttig:

- een powered USB hub gebruiken
- USB keyb+muis vervangen door PS/2 exemplaren
- USB modem vervangen door Ethernet variant

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 06 juni 2003 @ 15:38:
[...]

Ik denk niet dat het nodig is...

Het is een USB-voedingsprobleem. De USB poorten krijgen hun voeding van het moederbord, niet direct van de hoofdvoeding. Dat die mobo de USB niet goed kan voeden heet een 'design feature' 8)7

Er is dus niets mis met die mobo an sich, geen sprake van onherstelbare schade, maar hij kan gewoon niet zoveel op USB trekken. Vervangen door een erg vergelijkbare mobo biedt niet automatisch een oplossing...

Wel nuttig:

- een powered USB hub gebruiken
- USB keyb+muis vervangen door PS/2 exemplaren
- USB modem vervangen door Ethernet variant
je vergeet PCI usbkaart nog? :)
Pagina: 1