Toon posts:

wifi/tecra 8200 redhat 9

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tecra 8200 met redhat 9. In deze laptop zit een kaart ingebouwd (pcmcia, slot0), maar ik krijg hem niet aan de praat. Ik heb de wireless-tools geinstalleerd, en geprobeerd wvlan_cs te laden, maar dan krijg ik het volgende:
Using /lib/modules/2.4.20-13.9/kernel/drivers/net/pcmcia/wvlan_cs.o
/lib/modules/2.4.20-13.9/kernel/drivers/net/pcmcia/wvlan_cs.o: unresolved symbol register_pccard_driver_R1c442d6c
/lib/modules/2.4.20-13.9/kernel/drivers/net/pcmcia/wvlan_cs.o: unresolved symbol CardServices_Re4eef0a4
/lib/modules/2.4.20-13.9/kernel/drivers/net/pcmcia/wvlan_cs.o: unresolved symbol unregister_pccard_driver_Rdb348cd2

Verder ook nog geprobeerd met redhat-config-network, maar dat gaf ook geen sjoege..

Ik heb op internet gezocht, maar kan daar ook niks zinnigs vinden. Heeft iemand zijn geïntegreerde wifi kaart op zijn toshiba laptop aan de praat onder RH en zo ja hoe? Ik heb nl geen idee hoe ik het aan de praat kan krijgen

Verwijderd

Topicstarter
overigens zie ik hem ook niet met lspci -v, maar ik neem aan dat dat komt omdat hij op de pcmcia zit aangesloten?

Verwijderd

Ik heb dan wel geen Tecra 8200 maar een oud gebakkie waar ik vorig jaar ook een Wifi kaartje op aan de praat wilde krijgen. De Wifi kaart die ik heb is een beetje een onbekend apparaat (BreezeNET SA-PCR), dus ik moest een beetje prutsen.

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik haast denken dat die driver een andere kernel(versie) verwacht. Tijd om de driver zelf te bouwen misschien?

Wat heb ik gedaan? om te beginnen had ik de source van de driver gedownload. Vervolgens gekeken welke versie van pcmcia-cs in de kernel zat. Bij mij was dat (op RH 7.2, dus zal vast verschillen) versie 3.1.27. Hiervan de source opgehaald, en gecompileerd tegen de source van de running kernel. Wel bouwen, niet installeren, want het enige dat we nodig hebben een bouwomgeving. De cardservices draaien immers al als een kernelmodule. Misschien had "./configure" al genoeg geweest. Anyway.

Vervolgens de tarball van die wifi-driver uitgepakt in de tree van de cardservices, en deze gecompileerd in de net opgetuigde bouwomgeving.

./configure
make
sudo make install

En klaar (zo ongeveer dan, de details staan uiteraard in de README van je driver).

Suc6!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aan de praat nog niet (nog niet kunnen testen :)), maar hij wordt wel herkend.

Het kaartje zit op de PCI bus aangesloten via een PCMCIA controller, dus je moet wel de modules voor PCMCIA geladen hebben (modules: ds, yenta_socket, pcmcia_core). Misschien moet cardmgr ook draaien, maar dat weet ik niet zeker. Als je er niet uit komt wil ik nog wel even testen wat minimaal nodig is.

Dan wordt het bij mij prima herkend. dmesg:
hermes.c: 5 Apr 2002 David Gibson <hermes@gibson.dropbear.id.au>
orinoco.c 0.11b (David Gibson <hermes@gibson.dropbear.id.au> and others)
orinoco_cs.c 0.11b (David Gibson <hermes@gibson.dropbear.id.au> and others)
eth0: Station identity 001f:0001:0006:000e
eth0: Looks like a Lucent/Agere firmware version 6.14
eth0: Ad-hoc demo mode supported
eth0: IEEE standard IBSS ad-hoc mode supported
eth0: WEP supported, 104-bit key
eth0: MAC address 00:02:2D:14:A7:C0
eth0: Station name "HERMES I"
eth0: ready
eth0: index 0x01: Vcc 3.3, irq 11, io 0x0100-0x013f
Zoals je ziet worden de hermes, orinoco en orinoco_cs modules gebruikt, en niet wvlan_cs. Deze zitten gewoon in de standaard kernel (ik gebruik nog 2.4.19).

edit:
voor de duidelijkheid, ik heb dus ook een Tecra 8200, en gebruik geen modules van pcmcia-cs, alleen die van de kernel. Van pcmcia-cs gebruik ik alleen cardmgr etc.

offtopic:
Werkt Xv een beetje goed bij jou? Bij mij maar half-half, en als ik terug kom uit fullscreen (met 'mplayer -vo sdl') dan is mijn beeld niet helemaal ok, pas als ik naar een console en weer terug naar X ga is alles weer normaal. De Savage op mijn 8100 werd beter ondersteund :(

[ Voor 22% gewijzigd door _Squatt_ op 05-06-2003 21:42 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg ze ook niet met orinoco geladen. Zal morgen eens kijken of ik het e.e.a. opnieuw moet compileren voor mijn kernel. Xv doet het goed, maar mijn video out niet, krijg er geen fatsoenlijkbeeld mee. Zou echter ook aan de gebruikte kabels kunnen liggen, ben ik nog mee bezig...
gebruikt overigens geen mplayer, alleen xine

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 22:05 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De minipci kaartjes uit een tecra moeten orinoco zijn, dus je zou orinoco drivers moeten hebben. wvlan (wavelan) zijn oudere lucent kaarten volgens mij nog geen officieele 802.11b kaarten.

Ik heb een orinoco pcmcia kaartje die het met de orinoco drivers prima doet.

Verwijderd

En vergeet het aan/uit schuifje van de ingebouwde WiFi kaart niet aan te zetten, klinkt misschien stom maar ook kleine dingen worden wel eens vergeten ;)
Pagina: 1