[ASP] Is ASP.Net de opvolger van ASP

Pagina: 1
Acties:

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 15:49
Ik zit te stoeien met een vraag en kan het antwoord niet vinden.

Heb de FAQ bekeken, gegoogeld en asp pagina's bekeken, maar kan het niet vinden.

Wordt ASP opgevolgd door ASP.Net. Ik stel deze vraag omdat ik voor een project gebruik zal gaan maken van ASP. Maar heb geen zin om een taal te leren die over aantal maanden (of zoiets) zal verdwijnen...

Zou iemand mij hier een eenduidig antwoord kunnen geven?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Ja.
ASP zal obsolete worden, alleen zal dit nog wel een tijdje duren.

Als je nog niks kent van ASP en ook niet van ASP.NET , dan raad ik je aan om geen tijd te verliezen met ASP, en direct ASP.NET te leren.
ASP.NET heeft vele voordelen tov ASP: object orientatie, je gebruikt een echte programmeertaal (C# of VB.NET), compiled code, je maakt gebruik van het uitgebreide .NET framework, cookieless sessions, sessions werken ook in webfarms of webgardens, ....

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Ja <<<<< duidelijk genoeg....Zo vertelde een maat van me het toch ;) Heel de online zooi wordt tegenwoordig vervangen door .Net *kerels van Microscu..euh soft vervelen zich iig veel denk ik >:) )

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
ASP.net is iig een welkome opvolger ja. Hoewel ik niet denk dat ASP3 er snel uitgaat, omdat ASP3 en ASP.net naast elkaar kunnen draaien op een server, zou ik toch zeker wel asp.net leren, omdat je er gewoon veel meer mee kan, veel sneller werkt, en het een aantal leuke toevoegingen als code-behind, web forms etcetera heeft.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ASP.Net wordt beschouwd als opvolger van ASP. Echter, ze lijken, inhoudelijk gezien, voor geen meter op elkaar. :P ASP.Net gaat veel en veel verder, biedt meer mogelijkheden en heeft een heel andere opzet dan ASP.

Kortom, vergis je er niet in. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

dinokiller schreef op 05 June 2003 @ 20:23:
Maar heb geen zin om een taal te leren die over aantal maanden (of zoiets) zal verdwijnen...
ASP.NET is geen taal, maar een web ontwikkelplatform. De talen die je erbij kan gebruiken zijn o.a. C# en VB.NET.

Als je nog moet beginnen met het leren van ASP of ASP.NET, ga dan voor ASP.NET. Zal nog wel even duren, maar uiteindelijk zal het niet meer gebruikt gaan worden.

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

ASP is zelf ook geen taal ! ASP is ook maar een ontwikkelplatform waarbij vbScript of JsScript gebruikt wordt als scriptingtaal.

Daarbij denk ik niet dat ASP op korte termijn zal verdwijnen. ASP.NET heeft zijn nadelen, heeft een eigen infrastructuur nodig en is nu pas toe aan zijn Native Platform. Uiteraard draaide .NET al vrij stabiel op een Win2k Server maar toch moest je een bijkomende layer draaien op je server om alles voor elkaar te krijgen waardoor het systeem zwaarder belast werd.

De meeste bedrijven die ik tegenkomen 'in de branche' zijn momenteel schoorvoetend bezig met de overstap of plannen die voor het einde van het jaar. De ene kijkt de kat uit de andere z'n boom en zo kunnen we dus nog lang wachten. Het lijkt er sterk op dat veel mensen de voordelen van ASP.NET niet onmiddellijk zien en dat er beduidend minder bedrijven zijn die over het internet documenten willen uitwisselen dan gedacht. Enfin. Laat het wel duidelijk zijn dat ik C# vind heerschen!

• gorgi_19

gorgi_19

intGod schreef op 05 June 2003 @ 22:06:
ASP is zelf ook geen taal ! ASP is ook maar een ontwikkelplatform waarbij vbScript of JsScript gebruikt wordt als scriptingtaal.

Daarbij denk ik niet dat ASP op korte termijn zal verdwijnen. ASP.NET heeft zijn nadelen, heeft een eigen infrastructuur nodig en is nu pas toe aan zijn Native Platform. Uiteraard draaide .NET al vrij stabiel op een Win2k Server maar toch moest je een bijkomende layer draaien op je server om alles voor elkaar te krijgen waardoor het systeem zwaarder belast werd.
Erhm.. Zullen we het er maar op houden dat ASP.Net met gemak ASP outperformed? Al was het alleen al vanwege het feit dat ASP.Net een compiled language kan zijn en ASP niet.

Daarnaast kan ook PERL uitstekend icm ASP gebruikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 05-06-2003 22:12 ]

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 15:49
Bedankt voor de vele en duidelijke reacties.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Klein detail van mierenneuk-niveau:

ASP.NET is niet de opvolger van ASP Classic, maar de vervanger ;)

日本!🎌

• gorgi_19

gorgi_19

_Thanatos_ schreef op 06 juni 2003 @ 03:14:
Klein detail van mierenneuk-niveau:

ASP.NET is niet de opvolger van ASP Classic, maar de vervanger ;)
/mierenneukdetails.. Eg nie.. :P

Ze kunnen namelijk heel goed naast elkaar bestaan. Dat ze niet direct uitwisselbaar zijn, is een aparte discussie. :P

Kortom: Je kan dus tegelijkertijd zowel een ASP, als een ASP.Net applicatie hebben draaien.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik bedoelde eigenlijk dat het de opvolger niet is, in die zin dat het gewoon een nieuw systeem is, en niet voortborduurd op ASP 3.0. Natuurlijk kun je ze naast elkaar draaien, maar je kan in theorie alle mogelijke talen op je IIS tegelijkertijd hebben ;)

日本!🎌

Pagina: 1