Mesh Smooth problemen in 3dmax 5

Pagina: 1
Acties:

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik ben zoals velen ook bezig om mijzelf enigszins wegwijs te maken in 3dstudio max... Opzich gaat dat best naar tevredenheid alleen nu ondervind ik wat problemen met de functie meshsmooth...

Ik moet voor iemand een hartje maken (nee niet voor mijn vriendin) en dat is opzich allemaal gelukt (los van het feit dat ie nog niet symetrisch is maar dat is van latere zorg). Als ik de mesh smooth er over heen gooi, dan wordt ie aan de zijkanten geribbeld, en dat wil ik dus niet. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, search en tuturials leverden niet zoveel op...

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/michielkox/hart2b.jpg

Iemand een oplossing???

[ Voor 3% gewijzigd door killer1979 op 05-06-2003 19:36 ]

System Specs

Verwijderd

bak es een wireframe zou ik zeggen
al is et antwoord waarschijnlijk omdat je driehoeken of een veelhoekje gebruikt voor de voorkant, als je em alleen uit vierkanten maakt word ie waarschijnlijk wel goed

Verwijderd

je interpolation (zoiets heet het) iets hoger zetten.... staat standaard op 0, ga niet hoger dan 5 (er zwaaaaar)

• killer1979
Nou ik heb dus gewoon een lijntje getekend, extruded, en voila...

En die interpolation (iteration eigenlijk) staat op 3...

Maar is het beter dan om het uit vierkanten (box) te maken?

System Specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Een geextrude lijn werkt praktisch nooit met meshsmooth, want meshsmooth werkt alleen goed met quads (viewhoeken). Extrude levert voor de bovenkant en onderkant geen quads, doorgaans.

Ik heb ook weleens een hart gemoddeld en naar mijn mening is de meeste effectieve methode met een spline cage, zonder meshsmooth.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• killer1979
Oogst schreef op 05 juni 2003 @ 20:39:
Een geextrude lijn werkt praktisch nooit met meshsmooth, want meshsmooth werkt alleen goed met quads (viewhoeken). Extrude levert voor de bovenkant en onderkant geen quads, doorgaans.

Ik heb ook weleens een hart gemoddeld en naar mijn mening is de meeste effectieve methode met een spline cage, zonder meshsmooth.
Jep misschien is dat wel de beste manier, maar ik heb een beetje het gevoel dat dat handiger is voor moelijke object...

Alleen is het een hart(je), en volgens mij moet dat opzich sneller kunnen, maar correct me if i'm wrong...

System Specs

Verwijderd

Ik heb wel eens een hartje gemaakt voor de animatiecontest. Dat heb ik toen gedaan door een box met 5x5x5 segmenten te nemen en die met FFD box in een hart vorm te kneden :)
Daarna een meshsmooth met 2 iterations erop en je hebt een pracht hartje in 5 minuten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 20:53 ]

• killer1979
Kijk da's een functie die kende ik nog niet, dus ik daar nog wel ff mee pieren, maar volgens mij gaat dat wel werken!!!! Dus bedankt zover :)

System Specs

• Oogst
Jammer alleen dat een hartje geen vloeiend midden heeft en dat krijg je zowel met meshsmooth als met FFD-box dus wel.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Of een hartje wel of geen vloeiend midden heeft is denk ik aan de ontwerper zelf, maar dat terzijde. Wat je natuurlijk kunt doen na de meshsmooth en FFD-box is de vertices die de scherpe rand moeten vormen wat naar beneden slepen.

• killer1979
Ik kom momenteel een heel eind moet ik zeggen, als ik 'm af heb zal ik ff de resultaten posten...

System Specs

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Probeer eens uit te gaan van een box. Extruden etc. Gewoon beginnen met een blok. Van een blok kan je imho makkelijk een hartje maken. En hierover gooi je dan uiteindelijk de mesh smooth. Hier kan je dan uiteindelijk ook makkelijk je smoothin groups makkelijk toekennen zodat niet alle hoeken even rond worden...

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zie ook het hartje-aan ketting tutorial, persoonlijk vind ik dat een erg mooi hartje :)
de link is hier op GoT vast nog wel ergens te vinden.

found: http://raz.ro/tutorials/heart/heart.htm

[ Voor 32% gewijzigd door Magic op 06-06-2003 11:13 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• killer1979
Magic schreef op 06 June 2003 @ 11:09:
Zie ook het hartje-aan ketting tutorial, persoonlijk vind ik dat een erg mooi hartje :)
de link is hier op GoT vast nog wel ergens te vinden.

found: http://raz.ro/tutorials/heart/heart.htm
Superrrr, daar ga ik straks als ik weer thuis ben direct mee aan het werk!!!

System Specs

• killer1979
Ok dan, nou ik ben een eind op weg voila:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/michielkox/hart3.jpg

System Specs

• Oogst
Maar net als bij die hartje-tutorial mis je nog steeds de punt in het midden. Handmatig vertices slepen is daarbij niet echt een oplossing, omdat er na die meshsmooth erg veel polies zijn en kleine onregelmatigheden in je sleepwerk al erg opvallen.

Edit: Ik heb het toen niet zo netjes gedaan, maar dit is volgens mij toch wel de beste manier ervoor:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.vdongen/Hart-spline.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Oogst op 06-06-2003 17:43 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• killer1979
Dat is waar, linksonder zie je nog een bobbeltje (die zit er inmiddels niet meer) maar op zich ben ik wel zeer tevreden zo... Ik vind 'm wel mooi eigenlijk... Zeker als je naar mijn eerste post kijkt. Maar goed ben het met je eens, het kan altijd beter cq anders ;)

edit:

Dat hartje is op zich ook wel netjes ja, hoe heb je dat precies gedaan dan???

[ Voor 16% gewijzigd door killer1979 op 06-06-2003 17:44 ]

System Specs

• killer1979
Nog even een laatste update...

Het eind resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/michielkox/liefdebestaan.jpg

System Specs

• Oogst
killer1979 schreef op 06 June 2003 @ 17:43:
edit:

Dat hartje is op zich ook wel netjes ja, hoe heb je dat precies gedaan dan???
Een spline cage. Splines lopen op de vertices precies door elkaar (gedaan met vertex snap) om zo alleen maar vlakken met vier splines per stuk te vormen. Die splines zie je in het linker plaatje. De surface-modifier kan er dan een patch van maken voor je. Voor tuts moet je gewoon ff zoeken onder "spline cage".

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• killer1979
Oogst schreef op 08 June 2003 @ 22:30:
[...]

Een spline cage. Splines lopen op de vertices precies door elkaar (gedaan met vertex snap) om zo alleen maar vlakken met vier splines per stuk te vormen. Die splines zie je in het linker plaatje. De surface-modifier kan er dan een patch van maken voor je. Voor tuts moet je gewoon ff zoeken onder "spline cage".
Merci....

System Specs

Verwijderd

met boxmoddeling gaat het minstens net zo makkelijk hoor, beetje onzin om te beweren dat bepaalde vormen niet te doen zijn met een bepaalde techniek.
puur je eigen voorkeur.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fsx378/hearts_wire.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fsx378/hearts.jpg

• Oogst
Niet te doen is idd onzin, zo bedoelde ik het niet. In ieder geval zijn die hartjes van jou erg goed gelukt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

je hebt wel gelijk dat je voor dit soort objecten niet moet beginnen met een extrude, tis makkelijk beginnen idd, maar uiteindelijk zul je met caps wegwerken meer problemen kijgen dan nodig is.
in de eerste post is dat ook wel heel duidelijk het probleem, platte caps met een meshsmooth er overheen...dat werkt niet.
als je dan toch wilt extruden begin dan met een dwarsdoorsnede en bouw die verder uit naar het uiteinde, en mirror de andere helft.
Pagina: 1