Nationale Wetenschapsquiz - De Vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 683 views sinds 30-01-2008

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
GoT is een prima forum om samen over de vraagstukken van de Nationale Wetenschapsquiz te discussieren. Laten we voor elke vraag een nieuw topic starten.

Als je mee wil doen, surf naar www.nwo.nl.

De vragen:

1. Waarom zijn de bananen krom?
a) Die vorm is genetisch bepaald.
b) Door de lichtinval.
c) Door de zwaartekracht.

2. Een groep natuurkundigen heeft een nieuw deeltje ontdekt. Ze vieren dat uitbundig met champagne zo'n 100 meter diep onder de grond bij het instrument waarmee het deeltje is waargenomen. Dan gaan ze met de lift omhoog. Waar krijgen ze waarschijnlijk last van?
a) Van hun hoofd.
b) Van hun maag.
c) Van hun benen.

3. Je hebt twee gelijke kaarsen. Eén laat je op zeeniveau opbranden, de ander op 6000 meter hoogte in de bergen. Is er verschil in brandduur?
a) Ja, de kaars hoog in de bergen brandt sneller op, want door de lagere druk kan er meer zuurstof bij de vlam komen dan op zeeniveau.
b) Ja, de kaars in de bergen brandt langzamer op, want berglucht bevat minder zuurstof dan lucht op zeeniveau.
c) Nee, ze branden even snel op, want de bij a en b beschreven effecten heffen elkaar op.

4. Goede koks kloppen het eiwit voor een meringue het liefst in een koperen kom. Waarom?
a) Koperoxide verhoogt de zuurgraad van het eiwit, waardoor er mooier schuim ontstaat.
b) Door de elektrische spanning tussen het koper en de metalen garde krijg je mooier schuim.
c) Doordat koperionen uit het koper zich binden met het eiwit en zo het eiwit stabiliseren, krijg je mooier schuim.

5. Een arts schrijft zijn chronische-pijnpatiënten pijnstillers voor. De helft van de patiënten krijgt een potje mee naar huis met op het etiket: 'innemen indien nodig'. De andere helft een potje met: 'innemen om de vier uur'. Na twee weken bekijkt de arts welke potjes de minste pillen bevatten.
a) Er is geen verschil.
b) De potjes met het etiket 'om de vier uur'.
c) De potjes met het etiket 'indien nodig'.

6. Een televisieverkoper beweert dat de beeldbuis in een televisietoestel in Eindhoven anders moet worden afgesteld dan in Sydney. Klopt dat?
a) Ja, door de corioliskracht wordt de elektronenbundel op het noordelijk halfrond iets anders afgebogen dan op het zuidelijk halfrond.
b) Ja, het verticale magnetisch veld is op het noordelijk halfrond tegengesteld aan dat van het zuidelijk halfrond en dat heeft invloed op de elektronenbundel.
c) Nee, dat is onzin, de in a en b genoemde verschijnselen zijn te zwak om invloed te hebben.

7. Een resusapenvrouwtje heeft drie dochters. Ze gaat dood. Welke van de drie volwassen dochters zal nu sociaal het hoogst in aanzien staan?
a) De oudste. Zij is de sterkste en heeft dus het meeste overwicht.
b) De middelste. Met een zus boven en een zus onder zich is zij sociaal de vaardigste.
c) De jongste. Zij is altijd de lieveling van de moeder geweest.

8. Je hebt twee cilinders. Ze zijn even groot en even zwaar. De ene cilinder is massief en van hout, de andere is hol en van ijzer. Je laat ze beide van een licht hellende plank rollen. Welke cilinder is het eerst beneden?
a) De massieve houten.
b) De holle ijzeren.
c) Ze komen tegelijk aan.

9. De meeste 40-jarigen spreken beter algemeen beschaafd Nederlands dan 15- en 65-jarigen. Hoe valt dat te verklaren?
a) Jonge mensen moeten hun uitspraak nog perfectioneren en ouderen verliezen vaak een deel van de controle over hun uitspraak.
b) Tot ongeveer 1950 was het gebruikelijker dan nu om een lokaal gekleurde uitspraak te hebben. Nu is het bij jongeren ook weer een trend om zich van de standaarduitspraak af te keren.
c) 15- en 65-jarigen hebben een beperktere sociale omgeving.

10. Op een ruimtestation staat een laservuurtoren. De blauwe laserbundel daarvan draait elke seconde één keer rond. 50.000 kilometer verderop ziet iemand de lichtvlek van de bundel steeds door zijn kamer schieten. Hij meet de snelheid waarmee de lichtvlek voorbijtrekt en vindt een snelheid die hoger is dan de lichtsnelheid. Kan de meting kloppen?
a) Ja, de vlek beweegt sneller dan het licht.
b) Nee, de meting houdt geen rekening met de roodverschuiving.
c) Nee, niets is sneller dan het licht.

11. Een kroeg heeft 26 stamgasten. Hoe groot is de kans dat twee van de stamgasten op dezelfde dag jarig zijn?
a) 30 procent.
b) 60 procent.
c) 80 procent.

12. Op een biljarttafel van 1 bij 2 meter ligt een biljartbal los van de band. Hij wordt zonder effect weggestoten en rolt vervolgens 3 meter. Hoeveel banden kunnen er maximaal zijn geraakt?
a) 4.
b) 5.
c) 6.

13. Wat gebeurt er als je een met water gevuld plastic boterhamzakje vlak boven een brandende kaars houdt?
a) De zak blijft heel en het water wordt warm.
b) Er springt prompt een gat in de zak en het water dooft de kaars.
c) De zak gaat sterk krimpen.

14. Neemt de aantrekkelijkheid van misdaadfilms op televisie toe in tijden van oorlog?
a) Ja, het kijken naar misdaadfilms wordt aantrekkelijker.
b) Nee, het kijken naar misdaadfilms wordt minder interessant.
c) Nee, oorlog of geen oorlog, het heeft geen invloed.

15. Een opgeblazen ballon met een gewichtje eraan is in een vijver geplaatst. In de evenwichtstoestand raakt de bovenkant van de ballon juist het wateroppervlak. Iemand duwt de ballon iets naar beneden. Wat gebeurt er?
a) De ballon stijgt weer naar de oorspronkelijke hoogte.
b) De ballon zakt verder in het water.
c) De ballon blijft hangen op het nieuwe niveau.

16. In een verkwistende bui gooi je een liter jenever in de oceaan. Die nacht stormt het flink en de alcohol wordt door alle wereldzeeën gemengd. Hoeveel alcoholmoleculen zitten er nu ongeveer in iedere liter zeewater?
a) 4000 moleculen.
b) 100 moleculen.
c) Minder dan 1 molecuul.

17. Twee identieke glazen zijn gevuld met water van gelijke temperatuur. In één glas los je twee eetlepels zout op. Vervolgens gooi je in beide glazen twee ijsblokjes. Je laat de glazen rustig staan. Wat gebeurt er?
a) Het ijs in het glas met zout water smelt sneller.
b) Het ijs in het glas met zout water smelt langzamer.
c) Er is geen verschil.

18. De pistoolgarnaal heeft een schaar die hij heel snel kan samentrekken. Daarmee schiet hij een waterstraal op zijn prooi af. Tegelijkertijd genereert hij indrukwekkende knallen. Waardoor ontstaan die knallen?
a) Door drie uitsteeksels op de schaar die heel snel over elkaar heen schieten.
b) Door mechanische vibraties die ontstaan op het moment dat de schaar dichtklapt.
c) Door een imploderende gasbel in de afgeschoten waterstraal.

19. Waaraan ontlenen zout en suiker hun conserverende werking in voedingsmiddelen?
a) Ze creëren chemische verbindingen die giftig zijn voor de aanwezige bacteriën.
b) Ze drogen de aanwezige bacteriën uit.
c) Ze veroorzaken een dodelijk hoge druk in de bacteriën.

20. Je hebt een basketbal en daarop leg je een tennisbal. Je laat ze samen van 1 meter hoogte vallen. Wat gebeurt er als de basketbal de grond raakt?
a) De kinetische energie van de tennisbal wordt plotseling overgedragen op de basketbal, die daardoor heel kort en snel gaat stuiteren.
b) Als de basketbal op de grond stuitert, zal bijna alle energie worden overgedragen op de tennisbal, die daardoor als een kanonskogel wegschiet.
c) De vervorming van de basketbal zorgt ervoor dat de tennisbal nagenoeg doodvalt.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:28
Op zaterdag 25 november 2000 16:32 schreef Commander_Zulu het volgende:
GoT is een prima forum om samen over de vraagstukken van de Nationale Wetenschapsquiz te discussieren. Laten we voor elke vraag een nieuw topic starten.

De vragen:

1. Waarom zijn de bananen krom?
a) Die vorm is genetisch bepaald.
b) Door de lichtinval.
c) Door de zwaartekracht.

<knip>
Laten we nu a.u.b. niet een nieuw topic starten per vraag, maar onder dit topic posten.

Ik wil wil de spits afbijten met vraag 1. Het antwoord is volgens mij b).
Ik denk dat, zoals bij veel planten het geval is, bananen werken volgens het principe van fotosynthese (ze hebben licht nodig om koolhydraten te maken). Ze hebben dan de neiging om richting zon te groeien. Omdat ze ondersteboven in het gewas hangen, gaan ze dus krom groeien.

• sewer
Op zaterdag 25 november 2000 16:32 schreef Commander_Zulu het volgende:
2. Een groep natuurkundigen heeft een nieuw deeltje ontdekt. Ze vieren dat uitbundig met champagne zo'n 100 meter diep onder de grond bij het instrument waarmee het deeltje is waargenomen. Dan gaan ze met de lift omhoog. Waar krijgen ze waarschijnlijk last van?
a) Van hun hoofd.
b) Van hun maag.
c) Van hun benen.
OK, doe ik ook nog even vraag 2 :P

Volgens mij is het antwoord b)
Door de lift verandert de druk op ons lichaam. Volgens mij is de maag hier het gevoeligst voor (ga maar eens in de efteling in het schip zitten ;)).

De benen valt zowiezo af. Volgens mij zijn die niet hier helemaal niet gevoelig voor, en de champagne heeft ook geen (nauwelijks) effect op de benen.

• Commander Zulu
De discussies die gaan ontstaan over elke vraag worden zo lang dat ze ene eigen topic nodig hebben. Bijvoorbeeld vraag 2, er zijn veel onduidelijkheden:

- versnelt de lift of gaat hij constant omhoog?
- moet er rekening gehouden worden met de temperatuur (elke 100 meter dieper wordt het vier graden warmer) ?
- moet er rekening gehouden worden met de zwaartekracht, die onder de grond zwakker is?
- wat voor lichamelijke klachten gaan gepaard met zo'n situatie?

Bovendien zijn er een aantal vragen (5, 7, 9 en 14) over gedrag, en dat vakgebied is niet zo exact als bijvoorbeeld wiskunde, dus er zal sowieso discussie ontstaan.

Verwijderd

Sewer: je antwoord klopt: dat heb ik eens verteld gekregen op een bananen-plantage.
En om maar netjes de volgorde aan te houden doe ik vraag 3 wel ff... ik dacht eers aan een antwoord dat er niet bij staat, namelijk: die op zeeniveau, want doordat er minder zuurstof is, verplaatst de warmte minder snel, en daardoor smelt het kaarsvet trager, maar omdat dat er niet bij staat, ga ik toch voor antwoord b.

• Commander Zulu
die op zeeniveau, want doordat er minder zuurstof is, verplaatst de warmte minder snel, en daardoor smelt het kaarsvet trager
De concentratie van zuurstof heeft niks te maken met de warmteverplaatsing.
maar omdat dat er niet bij staat, ga ik toch voor antwoord b.
Waarom? Lucht met lagere druk is toch minder visceus, en daarom zou antwoord a toch goed zijn?

• sewer
Damien: volgens mij heb je gelijk wat betreft vraag 3. Antwoord a) is volgens mij wel een hele kromme redenering. Bij een hoge druk (dus veel deeltjes per m^3) kunnen juist net meer zuurstofdeeltjes de vlam bereiken i.p.v. minder. Er zijn immers toch gewoon meer deeltjes :?

Volgens mij hoeven de deeltjes de vlam niet te bereiken, de vlam onttrekt de deeltjes gewoon uit de omgeving. Hoe meer deeltjes in de omgeving, hoe meer ie tegelijkertijd kan onttrekken, dus hoe groter de vlam, dus hoe sneller de kaars op is. Toch :?

[Toevoeging]
Is dit niet vergelijkbaar als je een stolp over de kaars legt? Dan wordt de vlam ook steeds kleiner, omdat er steeds minder zuurstofdeeltjes per m^3 aanwezig zijn.

Volgens mij kun je zeeniveau vergelijken met een kaars zonder stolp erop, en bergniveau met een kaars waar even een stolp opgezet wordt (en dus minder aantal zuurstofdeeltjes per m^3 aanwezig zijn)
[/Toevoeging]

• Commander Zulu
Of niet! :?

Wat we hier nodig hebben zijn een aantal formules uit de thermodynamica (iemand een paar bij de hand? :P)

Laten we aannemen dat geldt: Hoe meer zuurstofdeeltjes per seconde toegevoerd worden, hoe sneller de kaars brandt.

En trouwens, de deeltjes moet wel de vlam bereiken, anders kan het stearinezuur niet reageren met zuurstof.

Okee, even terug: wat beinvloed de toevoer van zuurstof:

- concentratie van zuurstof
- visceusiteit van het mengsel

Hoe lager de luchtdruk, hoe minder visceus het mengsel, hoe makkelijker het stroomt, hoe meer zuurstof toegevoerd kan worden.

Dus in principe zouden antwoord a en b beiden waar kunnen zijn. De vraag is dan, zijn de twee invloeden lineair afhankelijk?

Dit kan gecontroleerd worden met de stromingsleer. Zijn er experts op dit gebied die verder kunnen helpen?

Verwijderd

Sewer >>>
Volgens mij hoeven de deeltjes de vlam niet te bereiken, de vlam onttrekt de deeltjes gewoon uit de omgeving.
Is exact hetzelfde :7

Tevens lijkt de bewering van Damien me niet correct. We zijn het over eens dat de kaars minder intens brand doordat er minder zuurstof is. Doordat hij minder intens brandt er is er dus ook al minder warmt-ontwikkeling en hoeft er minder warmte te worden afgevoerd.

Bovendien wordt de warmte niet alleen afgevoerd door geleiding, maar (? met name ?) door straling.

Dus antwoord B is helemaal correct.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

als ik ze snel doorlees wordt het dit. Antwoorden met een vraagteken twijfel ik sterk over. Maar ik heb ze dus SNEL gemaakt.

1. A! (duh!)
2. A?
3. C?
4. B
5. B
6. B?
7. B
8. C (tenzij grote verschillen in wrijving?)
9. B
10. A
11. B? (wiskunde modes = off)
12. A
13. B
14. B
15. B ( kleiner volume dus kleinere opwaardse druk)
16. C (tenzij ik grote rekenfout heb gemaakt)
17. A (afbreken ionrooster geeft energie)
18. C! (onderzoek gedaan aan UT ongeveeer 2 maanden geleden. Heb les gehad van die gast :P)
19. B! (it's all about osmosis :P)
20. B

[edit]
ff typefoutje (opmaakfoutje) verbeterd.

[edit2]
opmaakfoutje zit er nog steeds in. Ik gebruik wel gewoon geen 'groter dan' en 'kleiner dan' tekens meer :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Nog wat antwoorden (dit is leuk):
7: a. kijk maar in bij andere dieren... de leiders zijn altijd vrij oud.
8: c. de zwaartekracht oefent evenveel kracht op de cilinders uit, want ze zijn even zwaar.
9: b. Lijkt me het meest logisch.
10: a. Hoe verder weg, hoe sneller de vlek zich verplaatst volgens mij, dus c valt dan af, en waarom b niet? tja, ik weet niet, dit lijkt me logischer....
12: b. maar om dat uit te leggen moet ik tekenen, en dat wil hier niet best.
14: b. maar dat licht denk ik erg aan karakter van mensen, maar over het algemeen zien mensen ten tijde van oorlog al genoeg geweld, en ook spanning is er waarschijnlijk genoeg...of er moet nix anders te zien zijn, want ten tijde van oorlog is afleiding wel fijn, denk ik.
15: c. De ballon stijgt onder water namelijk, totdat hij lucht raakt, want lucht is lichter, dus kan de ballon dan niet verder stijgen, maar de ballon+gewichtje zijn lichter dan het water... als je snap wat ik bedoel.
16 c. De alle oceanen hebben heeeeeel veel moleculetjes.....
17 c. maar dat weet ik niet heel zeker, het kan ook goed a zijn....
19 b. want het vocht in de bacterien gaat naar waar de hoogste concentratie is, en aangezien suiker en zout een bijna eindelooze concentratie zijn ( nog geen water ) zal het water in het zout/suiker trekken.
20 b. A is onzin want de basketbal heeft bijna geen last van dat kleine tennisballetje bij het naar beneden gaan, maar als ze weer omhoog gaan krijgt de tennisbal ( die eigenlijk nog naar beneden gaat omdat de basketbal iets indeukt) wel de energie van de basketbal...
Zo dat was het....de vragen die ik niet beantwoord heb, weet ik niet, of moet ik uitrekenen, en daar heb ik nu geen zin in.:)

• Commander Zulu
Apoc2: Die redenering klopt niet, check dit:

We zijn het over eens dat de kaars meer intens brand doordat zuurstof beter stroomt. Doordat hij meer intens brandt er is er dus ook al meer warmt-ontwikkeling en hoeft er meer warmte te worden afgevoerd.

Zelfde redenering, ander antwoord.

• sewer
Op zaterdag 25 november 2000 17:37 schreef Commander_Zulu het volgende:
Of niet! :?

<knip>

Okee, even terug: wat beinvloed de toevoer van zuurstof:

- concentratie van zuurstof
- visceusiteit van het mengsel

Hoe lager de luchtdruk, hoe minder visceus het mengsel, hoe makkelijker het stroomt, hoe meer zuurstof toegevoerd kan worden.
Hhhmmm, ben bang dat je me weer effe moet uitleggen hoe het ook alweer zat met visceusiteit (lees: wat betekent dit ook alweer :)).
Ik weet wel nog dat ik het ooit op de middelbare school gehad had, maar kan het niet meer plaatsen |:( Is ook alweer zo lang geleden :P

Verwijderd

Com. Zulu.... de concentratie zuurstof heeft alles te maken met warmteverplaatsing.... in de himalaya duurt het ook veel langer voor je water kookt, omdat da warmte langzamer naar het water gaat.... en ook zonder lucht geen warmteverplaatsing want wat moet de warmte verplaatsen.... in de ruimte is het daarom ook erg koud. En zeg niet: "Dat klopt niet want hoe komt anders de warmte van de zon hier.", want dat komt door het licht.... en die heeft geen tussenstof nodig om zich te verplaatsen.)

• Commander Zulu
Vraag 8: Je hebt twee cilinders. Ze zijn even groot en even zwaar. De ene cilinder is massief en van hout, de andere is hol en van ijzer. Je laat ze beide van een licht hellende plank rollen. Welke cilinder is het eerst beneden?

Twee antwoorden hoorde ik hier, allebei c, allebei fout.

Zwaarteenergie wordt omgezet in kinetische en rotatieenergie. Rotatieenergie hangt af van het traagheidsmoment I van het voorwerp. Er geldt volgens Newton:

I = Integraal(rho(r)*r^2 dV)

Hieruit volgt:

Holle cylinder: I = m*r^2
Massieve cylinder: I = 1/2 * m*r^2

Dus: om de holle cylinder even snel te laten draaien als de massieve is er meer energie nodig, dus komt de holle cylinder moeilijker op gang, dus is de houten cylinder eerder beneden!

Verwijderd

Vraag 4 en 5 zijn mij een raadsel.

Vraag 4 : Is wel iets voor de koks/scheikundigen onder ons.

Vraag 5: Vind ik erg vaag. Lijkt me betje strikvraag ofzo. Volgens mij is het erg belangrijk hoe lang en hoe goed de pijnstillers werken. Gebruik je Aléve, die wel 8 tot 12 uur werkt ;) dan is het natuurlijk een ander verhaal dan wanneer je gewone pijnstillers gebruikt.

Nu we het toch over pijnstillers hebben; Ik ben echt tegen het gebruik van die dingen. Ok, als je reuma hebt ofzo kan ik er in komen. Maar als ik koppijn krijg oof zoiets dan vind ik het echt verkeerd om pijnstillers te nemen. Het is tenslotte een waarschuwingssignaal van je lichaam en daar meot je naar luisteren. En dus niet de boel verdoven en je lichaam negeren. Daarom vind ik die reclames over pijnstillers altijd zo slecht. Daar wordt gesuggereerd dat je de kwaal wegneemt ipv alleen de symtpomen.

Vraag 6:

Lijkt mij antwoordt B. Van die Coriosolkracht ofzo heb ik nog nooit gehoord. En dat het aardmagnetisch veld niet homogeen is weet ik wel.

Trouwens als ik mijn monitor verplaats en met name als ik hem bv keer heel ergens anders 90 graden gedraaid ofzo neerzet is het beeld in het begin altijd beetje vaag. Dan moet ie de eerste weken steeds opwarmen voordat het beeld scherp wordt. Na verloop van tijd gaat het altijd weer vanzelf over en doet ie het meteen goed. Hansol 700P, iemand ervaring mee?

• Diadem

Diadem

fossiel

Toen ik begon met mijn reactie had er nog niemand gereageerd. heb er lang over gedaan :)

1 is dus A. De reden dat het genetisch zo bepaald is is natuurlijk B, maar dat ze het doen is A. Hmm... eigenlijk kun je de vraag dus op 2 manieren interpreteren. Lastig :(

Verder is Sewers opmerking over vraag 2 wel zinvol. Verander mijn antwoord in B

En aub geen thread voor elke vraag openen!

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik denk dat ik 12 toch ff probeer uit te leggen: als hij helemaat in een hoek licht, en je stoot heb via bijde zijden, langs de korte band, heeft hij er al 2, na 1 meter raakt hij nr3. dan heeft ie iets minder dan 2 meter over om 4 te raken.... iets minder dan 1 mtr over om 5 te raken.... ok toch a. maar nu wel bewezen

Verwijderd

Vraag 8 is heel eenvoudig:

Wanneer de cilinders naar beneden gaan rollen ze. Bij de holle cilinder zit de meeste materie in de buitenkant van de cilinder. De buitenkant draait harden dan de binnenkant, en vergt daarom meer kinetische energie.

Conclusie: Er is meer bewegingsenergie nodig om de holle cilinder te laten rollen dan de massieve. En dus is de massieve eerder beneden.

Antwoord A

Ik moet er ook even bij zeggen dat ik dit ook niet helemaal zelf verzonnen heb :) Ik heb het toevallig keertje uitgevoerd bij wijze van proef. En massieve kwam idd om bovengenoemde reden als eerste beneden aan.

• Commander Zulu
sewer: visceusiteit is stroperigheid.

Damien:
in de himalaya duurt het ook veel langer voor je water kookt, omdat da warmte langzamer naar het water gaat....
Precies verkeerd om! Vraag maar aan een bergbeklimmer, op grote hoogte kookt het water bij een temperatuur onder de honderd graden. Bij hoge druk kookt water pas boven de honderd graden. In een hogedrukpan is de temperatuur heel hoog om de aardappeltjes sneller gaar te krijgen. :)
in de ruimte is het daarom ook erg koud.
Massa kan koud zijn, vacuum heeft dus geen temperatuur, dus kan je niet zeggen dat de ruimte koud is. (BTW achtergrondstraling van 3 K heeft hier niets mee te maken)
En zeg niet: "Dat klopt niet want hoe komt anders de warmte van de zon hier.", want dat komt door het licht....
Dat is niet waar, warmte komt van EM straling buiten het zichtbare spectrum, infrarode straling. Licht heeft daar niks mee te maken, anders zou je ook warm worden van een TL lamp.

Verwijderd

Commande Zulu >>>
We zijn het over eens dat de kaars meer intens brand doordat zuurstof beter stroomt. Doordat hij meer intens brandt er is er dus ook al meer warmt-ontwikkeling en hoeft er meer warmte te worden afgevoerd.
Maar bij een hogere luchtdruk zijn er dus ook meer deeltjes om die warmte af te voeren :) En ook veel stralingswarmte, waarbij dus geen geleidende deeltjes nodig zijn (VB: warmte op aarde v.d. zon)

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10-2025
Nog even over vraag 1 (de bananen): het antwoord daarop is wel degelijk B! Bananen groeien in trossen, die aan bananenplanten hangen. Ze zijn eerst recht, maar krommen zich naar het licht toe. Kortom: het komt door de lichtinval. Dit weet ik 100% zeker. 8-)

• sewer
Vraag 5 is inderdaad vaag. Ik ga ervan uit dat een potje meer dan 14*6 = 84 pillen kan bevatten. Anders krijg je van die flauwe antwoorden als: ze zijn beide even leeg, namelijk helemaal leeg |:(

Stel dat beide potjes na 2 weken nog pillen bevat. Ik heb geen flauw idee wat het antwoord is. Je kunt totaal niet opmaken of een 'chronische pijnlijder' meer of minder dan 6 pillen per dag nodig heeft.

edit:

[schaammode]
Pijnleider vervangen door pijnlijder :)
[/schaammode]

• Diadem

Diadem

fossiel

Apoc2 heeft natuurlijk gelijk wat betreft vraag 8

* schaamt zich diep

Verwijderd

Volgens mij heeft Rhytmic ook gelijk over vraag 1 met die bananen.

Moeten we toch niet voor elke vraag een aparte thread openen (waarom niet heel nieuw forum?).

Het wordt zo erg chaotisch, de reacties stromen binnen en worden enorm chaotisch. Alles staat door elkaar heen. Voor mensen die morgen instappen is het niet meer te volgen en moet je alles maar terugzoeken. Iedereen meot zijn argumenten herhalen etc

Dit wordt een zooitje! Andere mensen het hier mee eens?

20 aparte threads wordt stuk geordender.

Verwijderd

Vraag 10 is een hele interessante:

De straal is namelijk 50.000 km.

2*Pi*r = 314.000 km omtrek v. d. circel.

Kortom wanneer de laser een rondje draait zou de lichtstip over een wand met meer dan 300.000 km/s gaan.

Mij lijt dat de lichtsnelheid op zich niet wordt verbroken. Alleen volgen de fotonen die naast elkaar op de muur botsen elkaar op met een snelheid die groter is dan het licht.

Hetzelfde idee als wanneer ik naar de sterren kijk en ff snel van linker naar rechterkant van de sterrenhemel draai. Dan gaan mijn ogen ook niet sneller dan het licht ofzo.

• sewer
Effe vraag 11. Stel dat de kans dat iemand op dag x jarig is precies gelijk is aan 1/365.

De kans dat 2 op dezelfde dag jarig zijn (in een gezelschap van 26) = 1 - kans dat niemand op dezelfde dag jarig is.

Dus 1 - (365/365)*(364/365)*...*(340/365), oftewel 1 - (365!/339!)/(365^26). Ik heb nu even geen tijd om het uit te rekenen ;), maar met een beetje schatten denk ik dat er wel 80% uitkomt.

edit:

Heb het toch maar effe uitgerekend: 59,824 %. Dus 60%.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zaterdag 25 november 2000 17:39 schreef Diadem het volgende:
als ik ze snel doorlees wordt het dit. Antwoorden met een vraagteken twijfel ik sterk over. Maar ik heb ze dus SNEL gemaakt.

1. A! (duh!)
sorry het is B
duh!

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Commander Zulu
Het biljartvraagstuk:

Er is geen effect, dus alles gaat in rechte lijnen. Net als met spiegels en lichtstralen, kan je weerkaatsingen van de bal tekenen als een rechte lijn, door "achter de spiegel" een kopie te maken van het geheel.

Hieronder staat de biljart tafel tussen spiegels. Vanuit een van de hoeken is een straal getekent van 3 meter, dus de totale afstand die de bal kan afleggen.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.klewer/biljart.png

Je ziet dat een lijn van 3 meter maximaal 5x een spiegel passeert. Antwoord b, 5, is dus de goeie.

Let erop dat als je precies naar linksboven gaat, je voorbij twee "spiegels" gaat, omdat de afstand van twee tafels, van rechtonder naar linksboven 2*sqrt(2) is, 2.8 ongeveer, en dat is minder dan 3.

• sewer
Commander_zulu: Ik ben het met je eens dat 5 banden het goede antwoord is (weet het wel zeker), maar volgens mij bewijs je dit niet met je figuur. Jij veronderstelt een beginpositie van de bal bij een hoek en dat de bal een hoek van 45 graden maakt als ie de tafel rondgaat. Zolang je niet aantoont dat dit de optimale 'randvoorwaarden' zijn (maar dat zijn ze echter wel), kun je niet met zekerheid vaststellen dat je de optimale oplossing gevonden hebt.

Dat de bal bij een hoekpunt moet beginnen is vrij makkelijk aannemelijk te maken. Maar dat ie vervolgens onder een hoek van 45 graden de tafel rond gaat (zodat ie halverwege de tafel een band raakt en weer bij een hoek uitkomt) is volgens mij nog niet eens zo triviaal.

edit:

Mwah, bij nader inzien kun je grafisch toch wel vrij snel zien dat er geen betere oplossing is. Je hoeft de rode lijn alleen maar na te gaan of een andere hoek in het tweede kwadrant optimaler kan zijn. Je ziet al vrij snel dat het 'draaien' naar links of rechts minder optimale wordt.

Verwijderd

Ok. van dat water koken in de himalaya kan kloppen, maar wat jij over licht zegt, is onzin...zodra licht iets raakt, wordt het omgezet in warmte.... daarom is het ook veel warmer op de evenaar, want daat komt het zonlicht haaks op het oppervlakte van de aarde neer... waardoor veel meer licht per vierkante meter oppervlakte wordt omgezet.... snap je.... en trouwens in de ruimte is het wel koud... want ten eerste: het is geen absoluut vacuum (dat is zelfs niet te bereiken) en verder hebben die pakken van die astronouten niet voor nix zoveel warmte-vasthoudens, en isolerend materiaal... ik kan dit niet precies uitleggen (ik snap het, maar weet het niet onder woorden te brengen) misschien kan iemand anders het voor je uitleggen....

• sewer
Hhhmmm, het wordt inderdaad wel een zooitje hier :9

Misschien zijn meerdere topics toch wel wenselijk, maar dan bijv. 5 vragen per topic. Ik denk dat heel veel mensen (vooral die 'levensbeschouwers' :P) het niet echt op prijs stellen als er 20 nieuwe topics verschijnen over wetenschaps-puzzeltjes.

Verwijderd

Kijk Apoc2, dat bedoel ik.... mooi onder woorden gebracht...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt mij voor sommige vragen wel een goed idee om een apart topic voor te maken. Bijvoorbeeld die met die kaars. Het zullen we in totaal dan echt geen 20 worden, aangezien 10 van de 20 vragen toch geen discussie opleveren.

• Diadem

Diadem

fossiel

Ok, elke 5 vragen een thread is acceptabel... Maar 20 threads is echt belachelijk...

maar laten we hier dan ook maar stoppen met discussieren :-)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.