ftp redirection vraagje

Pagina: 1
Acties:

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Een kennis heeft een situatie met een ftp-server op een publiek IP adres.
Er zijn honderden ftp clients met in de ftp-software het adres, geprogrammeerd. Hoe precies weet ik niet, maar het schijnt moeilijk dit te wijzigen.

Het ip adres van de ftp-server moet echter wel gewijzigd (een ander maar wel weer publiek ip adres, dwz direct bereikbaar vanaf Internet).
Dit kan opgelost worden met een ftp-proxy op het oude adres die dan inkomende ftp requests proxiet naar het nieuwe adres.
Probleem is dan echter dat er twee datastromen ontstaan, nl
- tussen de ftp-client en de proxy en
- tussen de proxy en de ftp-server
en het gaat om veel dataverkeer.

Weet iemand hoe dit op te lossen zonder de clients aan te passen, maar toch zo dat het dataverkeer (bijna alleen) tussen de ftp-clients en de nieuwe ftp-server gaat ?

Verwijderd

ehmm, handigste zou zijn als je alles via DNS had opgelost..maar je zal op de clients wel keihard ip adresjes hebben ingeklopd.Zijn het ipadressen in hetzelfde subnet? Dan kan het wel en het mooiste is als je de nieuwe server via static nat laat bereiken, Hiervoor heb je wel een firewall nodig die dat kan (bijv linux of *BSD doos of mischien dat progje als winroute het ook kan..of desnoods w2k srvr?), je nieuwe server moet dan een een private ip hebben en je oude public ip adres config je als een ip alias op je firewall . Op je firewall config je dan ook een ip alias voor je nieuwe ftp server. Dan nat rules conffigen dat ie alle ftp requests naar het oude ip (= dus een ip alias van de firewall) door NAT naar de nieuwe bak...(die dus een private ip eigelijk heeft) Hierna een nieuwe nat rule zodat alle ftp requests naar het nieuwe ip adres ook worden door geNAT naar de nieuwe server Snappie? :).

edit..
Het kan ook zonder firewall........en gewoon een public ip alias aanmaken op je ftp server..als je OS dit ondersteund :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 16:14 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 16:06:
ehmm, handigste zou zijn als je alles via DNS had opgelost..maar je zal op de clients wel keihard ip adresjes hebben ingeklopd.Zijn het ipadressen in hetzelfde subnet? Dan kan het wel en het mooiste is als je de nieuwe server via static nat laat bereiken, Hiervoor heb je wel een firewall nodig die dat kan (bijv linux of *BSD doos of mischien dat progje als winroute het ook kan..of desnoods w2k srvr?), je nieuwe server moet dan een een private ip hebben en je oude public ip adres config je als een ip alias op je firewall . Op je firewall config je dan ook een ip alias voor je nieuwe ftp server. Dan nat rules conffigen dat ie alle ftp requests naar het oude ip (= dus een ip alias van de firewall) door NAT naar de nieuwe bak...(die dus een private ip eigelijk heeft) Hierna een nieuwe nat rule zodat alle ftp requests naar het nieuwe ip adres ook worden door geNAT naar de nieuwe server Snappie? :).

edit..
Het kan ook zonder firewall........en gewoon een public ip alias aanmaken op je ftp server..als je OS dit ondersteund :)
allereerst bedankt voor je reactie, maar dit is niet wat ik wil.
ik heb idd te maken met harde ip adressen in de ftp-clients, dus dns heeft geen invloed.
het nieuwe ip adres is niet alleen anders. de hele server komt ook op een andere locatie te staan die heel anders gerouteerd wordt op het internet, dwz we hebben zelf geen controle over de routering naar het nieuwe ip adres, dat doen de tussenliggende ISP's.
overigens negeert jouw oplossing het bandbreedte probleem lijkt mij.

Verwijderd

Hmm zonder controle over de routering wordt het een denk ik een lastig, zoniet onmogelijk verhaal....idd wat je zelf aangeeft is de ftp-proxy oplossing het enige alternatief, alleen de bandbreedte moet via de proxy lopen..daar kom je niet onder uit vrees ik :(