Bestanden delen?

Pagina: 1
Acties:

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Hallo, ik heb een windows 2000 bak met daarop diverse mappen gedeeld..
Zo heb ik de map Data gedeeld met een machtiging aan Iedereen, hierbij is wijzigen geweigerd en lezen toegestaan..

Nu kunnen de andere netwerkgebruikers de map wel zien, maar er niet uit kopieëren... :? Waar kan dit aan liggen?

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:05

TGEN

Hmmmx_

Gebruikers moeten in de Win2000 userdatabase staan, ook al is de map toegangkelijk voor iedereen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Onder Iedereen vallen toch ook Gast enzo? dus dan zou het toch goed moeten gaan? Of vergeet ik nu weer iets/doe ik iets anders fout?

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:05

TGEN

Hmmmx_

Windows gebruikers op het netwerk zijn bekend onder hun naam waarmee ze inloggden op het SMB netwerk. En dus neit als Guest oid :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
even de FAQ van NT geraadpleegd:
Hoe benader ik shares op een andere computer?

Dit is een vraag die je ook nog wel eens de kop op ziet steken. Mensen hebben meerdere PCs, eentje (of meerdere) op Windows 9X (95, 98, 98SE, ME) gebaseerd, en een andere PC voorzien van een NT (4.0 / 5.0 (Windows 2000)) versie. Dit kan een Workstation of een Server zijn. Men maakt dan Shares aan op beide machines, maar men kan met de op NT gebaseerde PC wel bij de shares van de op 9X gebaseerde PC komen, maar andersom niet.

Dit zit hem in het feit dat het stukje networking in NT anders aangepakt wordt.

Als jij met een 9X PC bij een NT machine wilt, moet de username en password die jij gebruikt op de 9X PC, bekend zijn op de op NT gebaseerde machine, anders krijg je namelijk geen toegang. Dan krijg je namelijk een venstertje wat aangeeft dat je een password moet ingeven, en wat je daar ook intiept, je zult geen toegang krijgen.

Er zijn twee manieren om dit te verhelpen :

Iedereen die naar jouw machine wil connecten toegang geven :

Die is heel simpel. Haal het "Guest" Account van disabled af. Klaar. (Dan is er ook geen enkele belemmering meer om op jouw machine te komen vanaf het netwerk ! Denk hieraan bij eventuele LAN-parties !)

Specifieke users toegang geven naar jouw machine :

Zorg ervoor dat je op de op NT gebaseerde PC(s) de Useraccounts aanmaakt die je gebruikt om aan te melden op de 9x PCs. De useraccounts moeten qua naam en password exact overeenkomen met de gebruikte usernaam en password op de 9X PC.

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
gaat om 3 pc's die gewoon aan de hub hangen die naar @home gaat (en ja we betalen voor alle users :P) dus welke inlognaam bedoel je?
ik heb de guest account dus al enabled dus daar ligt het niet aan.. de gedeelde map is gewoon zichtbaar vanaf andere de andere bakken, men kan er alleen niet uit kopieëren..

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
De inlognaam van je win2k bak.. Als welke user log je daar in??

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
administrator

Verwijderd

Sequence schreef op 05 June 2003 @ 15:59:
gaat om 3 pc's die gewoon aan de hub hangen die naar @home gaat (en ja we betalen voor alle users :P) dus welke inlognaam bedoel je?
ik heb de guest account dus al enabled dus daar ligt het niet aan.. de gedeelde map is gewoon zichtbaar vanaf andere de andere bakken, men kan er alleen niet uit kopieëren..
Probeer eens voor een van de andere users een naam en password aan te maken op je server. Als het dan werkt weet je iig waaraan het ligt.

Overigens moet je volgens mij 'Gast' nog apart toevoegen in de permissions-list. Alleen 'Iedereen' is niet genoeg..

Verwijderd

In WINXP staat ergens in zo'n .msc (gpedit.msc??) bestand "Apply rights from Everyone to anonymous users"... lijkt mij daarmee te kunnen...

Ff gezocht > gpedit.msc > Computerconfiguratie -> Windowsinstellingen -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Beveiligingsopties -> Networktoegang: de permissies van Iedereen toepassen op anonieme gebruikers.

Dit is dus winxp, weet niet of het ook met win2000 kan

Verwijderd

Ik zou het ook niet weten, maar ik weet wel dat de gast toevoegen, en daar permissions bij instellen makkelijker is dan deze handeling :P

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
heb de nu naast 'iedereen' ook 'gast' toegang gegeven tot de share maar het mag nog steeds geen verschil maken.. :'(

Verwijderd

Weigeren (Deny) overruled alle andere gegeven rechten. Kunnen ze wel bestanden openen? Haal iig eens het deny er tijdelijk af en kijk wat er dan wel gedaan kan worden.

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
idd het deny van wijzigen uitzetten did the trick... helaas kan men nu ook files verwijderen, maar dan moet ik maar uitgaan van de goede wil van mijn huisgenoten :P

Verwijderd

Sequence schreef op 05 juni 2003 @ 21:37:
idd het deny van wijzigen uitzetten did the trick... helaas kan men nu ook files verwijderen, maar dan moet ik maar uitgaan van de goede wil van mijn huisgenoten :P
RWX-rechten dus. (Read+execute, of NL:Lezen en Uitvoeren)
Pagina: 1