Nieuwe PC, kaduuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:22

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
.Heb sinds vandaag m'n nieuwe PC compleet:

Behuizing AMS Alu Black 2029 Midi Tower
Monitor 19" Iiyama CRT MM904UT BK
Processor AMD, AthlonXP 3000+ SocketA 333MHz
Moederbord Asus A7N8X Deluxe v2
Geheugen TwinMos PC-2700 512mb DDR/333
Harde schijf Maxtor 120GB 7200RPM S-ATA150
Maxtor 40GB 7200RPM U133
DVD Rom Lite-on 16X48 Bulk Black
Diskettestation Samsung 3.5 inch FDD Drive Black
Toetsenbord Microsoft Natural Multimedia Keyboard
Muis Logitech Wheel Mouse Optical MX500
Speakers Logitech Z-640 5.1
Videokaart Sapphire, Radeon 9800 Pro 128 Mb DDR

Nu was het plaatsen van de koeler op de processor een rotkarwei }) . Heb hierbij m'n vinger opengehaald en misschien wel m'n mobo kapot gekrast |:(.

Zie dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.c.vaarties/tweakers/kras.jpg

Na het starten van de pc kreeg ik even een scherm dat ik eventueel de bios kon flashen en daarna dat er een nieuwe processor was gevonden. Nu ging ik meteen de bios in, toe ik deze wilde doorlopen reageerde hij nergens op. Wel doen m'n keyboard lampjes het nog met aan en uit doen.

Dus ik denk, even opnieuw starten, maar er gebeurd nu dus helemaal niks meer. Zelfs de Asus Post Speech Reporter zegt niks meer, ook als de Videokaart eruit wordt gehaald.

Zou het mobo zijn overleden door de krasjes? Of weet iemand anders iets.

PS: Als het mobo verrot is, is dit dan garantie? I hope so... ik weet dan wel dat ik niet zelf de koeler erop zet.

Verwijderd

Sloop hem eerst eens weer helemaal uit elkaar en zet hem stap voor stap weer in elkaar, het kan van alles zijn.

Kijk ook eens hier, het hoeft niet aan die kras te liggen: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 15:20 ]

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

tjah ..... ik vrees eerder dat je proc een stukje mist, zoals jij het beschrijft, het hangen van het systeem ...... lijkt mij meer op een kapotte CPU, en jah .... daar garantie op krijgen als ze zien dat er een stukje van de core af is ... word moeilijk .... I

Ik raad je aan de cooler van je CPU af te halen(voorzichtig), en dan is met een vergootglas te kijken of er stukje vanaf is ...... of had de 3000+ al een heatspreader ?

... MMORPG Addict.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Bedoel je ook de processor eraf en er opnieuw op? Want daar heb ik echt geen trek in.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
CRiMiNaL schreef op 05 juni 2003 @ 15:21:
tjah ..... ik vrees eerder dat je proc een stukje mist, zoals jij het beschrijft, het hangen van het systeem ...... lijkt mij meer op een kapotte CPU, en jah .... daar garantie op krijgen als ze zien dat er een stukje van de core af is ... word moeilijk .... I

Ik raad je aan de cooler van je CPU af te halen(voorzichtig), en dan is met een vergootglas te kijken of er stukje vanaf is ...... of had de 3000+ al een heatspreader ?
Ik zeg nergens dat de processor iets mist, enkel dat ik gekrast heb op het moederbord. En als het de processor is, dan vind ik het vreemd dat ik geen post spraak krijg. Deze kreeg ik nl wel toen er geen processor in zat.

[ Voor 10% gewijzigd door evaarties op 05-06-2003 15:24 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik wil niet lullig zijn, maar op je pic kan ik geen kras ontedekken :P :?

Xbox Live ID:Notna8310

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

ik vind je foto onduidelijk, en ik kan daar nou niet uithalen of de kras op een erge plek zit.
maar ik denk dat je zelf wel kunt oordelen of dit een oppervlakte krasje is .. of dat ie flink diep gegaan is. Maar zelfs dan nog, je weet het niet zeker tot je het getest heb, dus probeer is bij een vriend ofzo een mobo of cpu te halen en het daarmee te proberen .. zo kun je het uitsluiten.

... MMORPG Addict.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Notna schreef op 05 June 2003 @ 15:24:
Ik wil niet lullig zijn, maar op je pic kan ik geen kras ontedekken :P :?
Ik heb er even een cirkel omheen gezet, moet je even herladen.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
evaarties schreef op 05 juni 2003 @ 15:29:
[...]

Hoe diep is die kras? Ga er is overheen met je vinger en voel dan of de banen beschadigd zijn/echt goed geraakt zijn. Als dat niet het geval is werkt het nog wel denk ik, het kan op zich vrij veel hebben. Ben namelijk ook wel is uitgeschoten met een schroevendraaier.... :{

• Notna

Notna

Where are you?®

evaarties schreef op 05 June 2003 @ 15:29:
[...]

Gevonden :P. Maar dit beschdigingetje lijkt me zo miniscuul dat het niet de oorzaak is van je problemen. Denk dat het verstandig is ff je pc uitelkaar te halen en opnieuwe in elkaar te zetten. Helpt vaak wel eens, ook al is het een rotklus :(

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

J0YR1D3R schreef op 05 June 2003 @ 15:30:
[...]

Hoe diep is die kras? Ga er is overheen met je vinger en voel dan of de banen beschadigd zijn/echt goed geraakt zijn. Als dat niet het geval is werkt het nog wel denk ik, het kan op zich vrij veel hebben. Ben namelijk ook wel is uitgeschoten met een schroevendraaier.... :{
+ dat mobo fabrikanten expres weinig/geen aan de oppervlakte liggende banen bij dat stuk van je socket doen.

... MMORPG Addict.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
express? weetje wel niet uit hoeveel lagen een moederbord bestaat? er is altijd wel een 'bovenste' laag, als a het niet is zit b wel aan de bovenkant, dus denk niet dat ze dat express gedaan hebben, vind ik nogal een beetje stomme opmerking :) .

oja en als je gewoon het boekje volgt en de instructies van het plaatsen van een cpu en een cooler, kan er haast niets fout gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Mister_X op 05-06-2003 15:45 ]

Verwijderd

Het is kut maar:

Cooler eraf
Cpu eruit halen (zijkant vasthouden)
Bekijk de Cpu
Ziet ie er goed uit?
Opstarten zonder Cpu
Doet de speechdinges het nu wel?
Cpu erop
Koeler erop
Werkt het?

Denk maar zo.... je hebt nu toch nix meer te verliezen...

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Haast niks fout gaan, dat klopt.. maar dat ding zit zo strak.. :S.

Update: op aanraden wat geheugen en dergelijke eruit gehaald. Na het opstarten met bijna alles op 1 geheugenreepje na blijkt het gelukkig nog te werken.

Nu echter het vage, dit geheugenreepje zit in slot 3. Als ik hem weer terug doe, start de pc niet op, met hem eruit wel. Nu dacht ik, even dit geheugen testen in slot 1, en waarempel hij start op.

Nu heb ik dit reepje in slot 1 laten zitten, en mijn andere reepje in slot 3 gedaan. Nu start de pc ook op.

Uiteraard heb ik ook getest in de 'originele' stand, dus de reepjes weer omgedraaid. Het resultaat: geen boot.

Zou dit betekenen dat dit reepje kapot is? Of dat 1 van de slots kapot is?

• Notna

Notna

Where are you?®

evaarties schreef op 05 juni 2003 @ 15:55:

Update: op aanraden wat geheugen en dergelijke eruit gehaald. Na het opstarten met bijna alles op 1 geheugenreepje na blijkt het gelukkig nog te werken.

Nu echter het vage, dit geheugenreepje zit in slot 3. Als ik hem weer terug doe, start de pc niet op, met hem eruit wel. Nu dacht ik, even dit geheugen testen in slot 1, en waarempel hij start op.

Nu heb ik dit reepje in slot 1 laten zitten, en mijn andere reepje in slot 3 gedaan. Nu start de pc ook op.

Uiteraard heb ik ook getest in de 'originele' stand, dus de reepjes weer omgedraaid. Het resultaat: geen boot.

Denk eerder dat 1 van de 'geleidings stripjes' op je memory stripje een beetje vaag doet. Want een ander reepje in slot 3 doet het namelijk wel. Dus ik denk dat je de reepjes gewoon in de stand moet laten zodat de pc boot. Heb je nergens meer last van toch ? :)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Het is bijna uit te sluiten dat het reepje stuk is aangezien hij het in een andere bank wel doet :) Denk dat misschien van de slots (2 dus) stuk is. Al ander geheugen geprobeerd? Of heb je dat niet bij de hand?

• Notna

Notna

Where are you?®

J0YR1D3R schreef op 05 June 2003 @ 15:58:
Het is bijna uit te sluiten dat het reepje stuk is aangezien hij het in een andere bank wel doet :) Denk dat misschien van de slots (2 dus) stuk is. Al ander geheugen geprobeerd? Of heb je dat niet bij de hand?
Er staat toch duidelijk:
evaarties schreef op 05 June 2003 @ 15:55:

Dus het zal niet aan het slot liggen ;)

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Dat moederboard ondersteund toch DualChannel geheugen, maakt het hiervoor eigenlijk nog uit in welke banken je je geheugen propt (heb hier geen ervaring mee)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Notna schreef op 05 June 2003 @ 16:01:
[...]

Er staat toch duidelijk:

[...]

Dus het zal niet aan het slot liggen ;)
Als allebei de reepjes het doen ligt het toch ook niet aan het reepje :? Of ben ik nu in de war :P

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
het kan goed dat je mb dualchannel niet goed pakt en volgens mij moet je voor dualchannel het in slot 1 en 2 stoppen als de combo 2,3 1,3 of aleen het in slot 2 stoppen wel werkt zou je kunnen denken aan het flashen van je bios

dual channel van de nforce2 wil vaak niet werken omdat het geheugen niet goed compatible is werkt vaak nog wel goed in singelchannel
Of als je 2 merken dims mixt (zelfs als de timings exact hetzelfde zijn)
Of als je verschillende hoeveelheden mb`s op de dims hebt zitten

[ Voor 52% gewijzigd door stamp op 05-06-2003 16:23 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

J0YR1D3R schreef op 05 June 2003 @ 16:08:
[...]

Als allebei de reepjes het doen ligt het toch ook niet aan het reepje :? Of ben ik nu in de war :P
het ligt ook niet aan het reepje neej .... :/ zoals evaarties het zegt tenminste.

... MMORPG Addict.

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 11:31
als pc gaat freezen in bios.. en geen piep.. dan is meestal cpu kapot... heb ik ook een keer ervaren toen ik de temp van cpu zag stijgen ;( .. opeens bleef ie bij 80 hangen en daarna freeze.. cpu wou daarna niet meer. :'(

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• mlevd
tak77 schreef op 05 June 2003 @ 16:22:
als pc gaat freezen in bios.. en geen piep.. dan is meestal cpu kapot... heb ik ook een keer ervaren toen ik de temp van cpu zag stijgen ;( .. opeens bleef ie bij 80 hangen en daarna freeze.. cpu wou daarna niet meer. :'(
Heb je eigenlijk wel iets gelezen van het topic, systeem werkt gewoon hoor, mits geheugen op een bepaalde manier geinstalleerd.

• mlevd
code:
1
2
You may install dimms in the following sequence: 
sockets 1 & 3, 2 & 3 or 1, 2 & 3.

Uit je manual (die ik nog eerst heb moeten downloaden, dus dat had je zelf sneller kunnen opzoeken 8) )

[ Voor 14% gewijzigd door mlevd op 05-06-2003 16:36 ]

• mlevd
quote moest edit wezen |:(

[ Voor 92% gewijzigd door mlevd op 05-06-2003 16:33 ]

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Nog een update:

Hij lijkt het echt te doen, soms freezed hij met dat 1ne reepje wat ik eerder aangaf. Die zal dus ws kapot zijn.

Heb ik nog een ander probleem:

Met de WinXP Pro installatie kan ik wel partities aanmaken, maar het formatteren ervan lijkt eeuwen te duren (blijft op 0% staan terwijl lampje van HD wel brand).

Ga nog ff kijken of het wel lukt vanuit dos, anders weet ik het niet. (Moet je voor dit mobo extra drivers installeren?)

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

HELAAS is dit een VERY known problem .....

[search=formateren XP hangt SATA]

je moet idd custom drivers laden voor je SATA-RIAD aan het begin door ff op F6 te rammen .. maar ik ga ervanuit dat je dit gedaan hebt

[ Voor 47% gewijzigd door CRiMiNaL op 05-06-2003 17:03 ]

... MMORPG Addict.

• mlevd
Ga nou eerst een keer je gebruiksaanwijzing doornemen en zoek eens naar de problemen die je tegenkomt, zoals hierboven is aangegeven.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Die problemen zijn zo goed als opgelost. Ik ben de schijf (IDE) nu onder dos aan het formatteren en hij probeert al bij het begin clusters te herstellen. Daarom duurt het onder WinXP installatie zolang.

Waarschijnlijk heb ik te maken met een DOA... :(

• mlevd
Wil je die ide schijf als systeemschijf gebruiken? Lijkt mij zonde van je prestaties, je kan daarvoor beter die sata-schijf gebruiken.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
die IDE wil ik gebruiken voor m'n WinXP installatie + apps.. op de S-ata komen games en de rest.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Kan je dat nie anders om beter doen, games op de snelste schijf lijkt me beter :?

Ik snap dat je SATA groot is voor data maar voor booten is ie vet snel, zet je de belangrijke data op de 40GB schijf.

[ Voor 43% gewijzigd door CycloneX op 05-06-2003 17:27 . Reden: toegevoegd ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

En als je bang bent dat je geheugen rot is kanje dit voor de zekerheid nog even testen. Ga voor een goed proggie hiervoor naar www.memtest86.com (vind je trouwens ook in de FAQ :o ). 8)

Wanbeleid is ook beleid.

• mlevd
Niels99 schreef op 05 June 2003 @ 17:24:
Kan je dat nie anders om beter doen, games op de snelste schijf lijkt me beter :?
Dat wil hij toch ook, of kan ik nou niket lezen...........

Maar ik zou inderdaad je sata schijf als systeemschijf gebruiken en voor installaties (programma's, games e.d.) en je ide schijf als opslag.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

evaarties schreef op 05 juni 2003 @ 17:23:
die IDE wil ik gebruiken voor m'n WinXP installatie + apps.. op de S-ata komen games en de rest.
read this, idd staat beetje raar geformuleerd 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door CycloneX op 05-06-2003 17:36 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
TS, test met name de 'vreemde' DIMM eens met memtest86 om er zo achter te komen of hij daadwerkelijk kapot is. Gelijk ruilen als je een foutje tegenkomt :)

Aangezien je nu door hebt waar het probleem zit geloof ik het wel; je had er makkelijk achter kunnen komen als je de troubleshooter door had genomen (zie FAQ) en voor de rest gaat dit al weer flink off-topic.

Succes :)
(Oh, verzin voor de volgende keer een wat betere topic titel, wil je ;) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.