Toon posts:

[Linux] Mandrake 9.1 partitioneren, welke grootte?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik wil mij gaan verdiepen in linux (ik ben nu een complete n00b!) en heb daarvoor al de keuze gemaakt voor Mandrake. Inmiddels ben ik toe aan het installeren. Nu heb ik natuurlijk al vast wat gelezen de afgelopen tijd, maar de meeste handleidingen voor partitioneren lijken nogal verouderd (wat moet je doen bij 4 mb ram enzo 8)7 ).
Maar goed, ik heb inmiddels wel een idee over hoeveel ruimte de partities moeten hebben. Ik heb ruimte zat (80GB), dus ik neem een en ander wat ruim:
/: 256mb
/swap: 512 mb (ik heb 512 mb ddr)
/boot: 128mb
/tmp: 256mb
/var: 1024mb

Graag zou ik 1. jullie commentaar op bovenstaande indeling willen. Welke partities zijn echt schromelijk overdreven, welke zijn te klein? (ik wil mijn systeem gaan gebruiken als desktop (+ zo af en toe een game) pc, maar ook ontwikkelomgeving voor php, mysql etc.). De maten heb ik wat ruim genomen omdat ik niet elke keer wil formatteren (dat moet ik al bij windows doen). Ik wil er dus zeker van zijn dat de ruimte op boot, / etc. ook in de komende jaren genoeg is.

2. waar ik eigenlijk niet uitkom zijn de groottes voor de partities /home en /usr. Hoe groot moeten die tegenwoordig zijn (als je dus wat games wil spelen en andere desptoptoepassingen?). Ik heb voor beide samen nog ongeveer 78 gig vrij. in welke verhouding moet ik dit indelen?

Alvast bij voorbaat dank _/-\o_ voor het beantwoorden van mijn (misschien wel domme) vragen!

Groet, Maarten

Verwijderd

Waarom allemaal losse partities? Je zult trouwens echt een aantal standaard directories moeten maken op de partitie die je als / mount.

De /bin, /sbin, /usr/bin en /usr/sbin directory moeten eigenlijk altijd beschikbaar zijn, ook als je verder in het geheel geen verdere partities mount. De /boot partitie moet natuurlijk direct beschikbaar zijn. De /etc directory bevat essentiële dingen als inittab en passwd. De /dev directory moet op de root partitie staan, zodat je ook nog iets aan je devices hebt als er niets gemount kan worden. De /lib directory bevat libraries die worden gebruikt door de kernel en diverse binaries. Nou ja, ga zo maar door.

Voor de /home directory kun je doorgaans wel een andere partitie mounten. De /var partitie eveneens, maar ik denk niet dat dat in alle gevallen heel handig is. De directory /opt kun je op een aparte partitie zetten als je dat wilt. De /tmp en /var/tmp dictories ook wel.
Je kunt eventueel voor /usr/local een partitie mounten als je veel 3rd party software gaat installeren.

Heb je ergens een gigantische database voor nodig, of heb je veel webspace nodig? Dan kun je altijd een partitie als /var/db of /var/www mounten. Ik heb overigens bijvoorbeeld /var/local/{mysql,pgsql,apache,resin}, als je ook zo'n structuur gebruikt kun je dus bijvoorbeeld /var/local mounten.

Ik zou een partitie van zo'n 2 GB nemen voor /:/bin:/boot:/dev:/etc:/lib:/mnt:/proc:/root:/sbin:/usr:/var

Voor /opt, /tmp, /var/tmp, /home, usr/local en /var/local kun je zelf kiezen hoe je het doet. Normaal gesproken pak je een flinke partitie voor de /home dirs. Als je films of mp3's opslaat onder die directories bijvoorbeeld. Als je met een web/database server aan de gang gaat, wil je die data waarschijnlijk ook op een aparte partitie hebben.

FHS documentatie kan je eventueel ook nog wat verder op weg helpen.

[Toevoeging]
Vergeet ook niet dat je altijd ervoor kunt kiezen om een partitie onder bijvoorbeeld /mnt/hda3 te mounten, en met symbolic links aan de gang te gaan.
Dan kun je bijvoorbeeld /var/local/www naar /mnt/hda3/www symlinken.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 14:43 ]

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

je kunt ook gewoon simple nemen in de installatie, dan maakt ie alleen een /, /home, en een swap aan. je hebt niet het voordeel van partities, maar ook niet het gezeik ervan! neem dan voor / een paar gieg, stuk of 4 wil je een complete mandrake erop hebben.

Verwijderd

Inderdaad. Je kan beter even eerst ruim invoeren wat 'ie als root (/) partitie moet gaan gebruiken, zoals el_salvador al zei. Denk dat 4 of 5gb wel genoeg is. Swap vind ik persoonlijk niet nodig met 512MB DDR.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik al die partities wilde gebruiken, was omdat ik gelezen had dat dat beter was (i.v.m. vollopen van de ruimte als bijvoorbeeld log-files of databases te groot worden) en dat linux daarmee sneller zou lopen. Bovendien zou door minder drive(partitie)-access op de /root de kans op fouten daar minder worden, dus een stabieler systeem (heb ik allemaal maar gelezen hoor, want ik weet er dus nog maar weinig van). De /boot partitie zou ervoor zorgen dat als er iets mis gaat in /root, je iig toch kan booten om het probleem eventueel het hoofd te bieden.

el-salvador: wat is het "gezeik": met partities dat ik zou kunnen tegenkomen?

Hoeveel ruimte heb ik ongeveer nodig voor een normale /usr dir?

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

hele ding vol! ja voor server is het erg handig partities, je /var/log/ gooit nooit je hele schijf vol. /usr zou ik dus meer dan 2 gieg nemen voor een desktop doos.
code:
1
2
3
[elmo@elvis elmo]$ df /usr
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/hda6              2040152   1965696     74456  96% /usr

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Allereerst: Wil je echt wel zoveel partities?

Ikzelf gebruik meestal één swappartitie en één partitie voor / . Scheelt een hoop gezeik :)
Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 16:13:
De reden dat ik al die partities wilde gebruiken, was omdat ik gelezen had dat dat beter was (i.v.m. vollopen van de ruimte als bijvoorbeeld log-files of databases te groot worden)
Dat is waar, maar is voor desktops zelden relevant.
Het is voor servers wel de moeite van het overwegen waard, omdat dergelijke robuustheid bij een server doorgaans belangrijker is, en het risico van bijvoorbeeld snelgroeiende logs (door een flood-attack bv) groter is.
en dat linux daarmee sneller zou lopen.
Dat effect valt erg mee gok ik zo.
Bovendien zou door minder drive(partitie)-access op de /root de kans op fouten daar minder worden, dus een stabieler systeem
/root is niet zo boeiend meestal, je bedoelt waarschijnlijk / (het "root filesystem", vandaar de verwarring ;) ). En dat is wederom niet zo relevant voor desktops.
De /boot partitie zou ervoor zorgen dat als er iets mis gaat in /root, je iig toch kan booten om het probleem eventueel het hoofd te bieden.
Ehm ja, maar daarvoor bestaan dingen als boot-floppies en boot-cds als Knoppix. Als je / flink beschadigd is, dan kun je sowieso niet booten trouwens, aparte /boot of niet. Een aparte /boot is wel nodig bijvoorbeeld als je bootloader alleen bij het eerste gedeelte van je HD kan (zoals oude versies van LILO) of als je Linux software raid gebruikt.
el-salvador: wat is het "gezeik": met partities dat ik zou kunnen tegenkomen?
Partities die achteraf te klein blijken. Die moet je dan resizen (wat nooit zonder risico's is), of je moet herinstalleren (met verlies van al je partities), of je moet ranzig met symlinks gaan klussen.

Zoveel verschillende partities is imho niet rendabel voor een desktop systeem dus.

/ en /home op aparte partities kan nog wel de moeite zijn. Zo heb je in ieder geval het systeem gescheiden van je gegevens, en kun je bijvoorbeeld herinstallen (zelfs met een andere distributie of ander OS dat je /home snapt) met behoud van je gegevens. Mits je oppast bij het partitioneren in de installer natuurlijk ;)

Voor je swappartitie is 512 MB wel een goede keuze. Als je van plan bent erg geheugen-hongerige dingen te doen kun je beter 1024 nemen. Geen swap raadt ik af, al werkt het waarschijnlijk wel.

Voor je / zou ik 2.5 GB oid nemen. Is misschien wat ruim, maar je kunt die beter te ruim nemen dan te krap.

Verwijderd

128 MB voor /boot lijkt me een beetje overdreven. /me gebruikt 16 MB waarvan 4846 KB daadwerkelijk in gebruik is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 19:18 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je noemde net het nadeel van 1 partitie (dat alles vol kan lopen door iets dat steeds meer ruimte gebruikt), maar dat zou ik juist meer zien als voordeel! Komt er op neer dat als je alles op aparte partities zet, dat de kans bestaat dat je op 1 partitie ruimte tekort komt, terwijl je op een andere nog een paar gig over hebt.

Aangezien je beginner bent zou het goed kunnen dat je over een tijdje met een andere distro verder wilt, dan is het prettig als je je /home op een andere schijf hebt, zodat je een nieuw systeem kan installeren en al je bestanden gewoon kan laten staan. Als je ook nog een webserver oid draait /var ook op een aparte partitie zetten, om dezelfde reden.

Ik zou je 3 partities aanraden: swap, / en /home.

Het kan op zich geen kwaad, maar volgens mij kun je met heel weinig swap toe, ik zou 256 nemen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

ik heb zelf mandrake9.1 op mijn desktop staat (maar ik gebruik het zelden)

je kan mandrake perfect installeren op een root partitie van 1 á 1.5 gig.

Als je een goede 1.5 á 2 gig neemt als noodzakelijk om het basis systeem te installeren, dan kan je verder uit rekenen hoe groot je je root partitie moet maken.

voor je Swap-partitie:
mijn hoofd-distro is gentoo en dat betekend veel compileren en dat slorpt veel geheugen op, ik kom toe met 512 Mb RAM en 512 Mb SWAP.

als je 512 Mb aan RAM hebt en je bent niet van plan om zwaar geheugenvretende zaken te doen volstaat 512MB en normaal mag 256 MB geen probleem zijn.

De verschillende mappen op verschillende partities/schijven plaatsen wordt gedaan bij server omwille van veiligheid maar zorgt enkel maar voor problemen bij desktop gebruikers.

tenzij meer dan 1 distro gebruikt:
dan is het handig om een gemeenschappelijke /home partitie te hebben.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor zijn verhelderende antwoorden. Ik heb besloten jullie raad op te volgen en linux niet moeilijker te maken dan het hoeft te zijn.

Ik ga nu voor
512 mb swap
5gb root (/)
rest voor /home

Nogmaals dank!

Verwijderd

Als mede Mandrake gebruiker heb ik een aantal tips ed op mijn website staan die jou van pas zouden kunnen komen. Ik hoop dat je goed engels leest, een nederlandse versie zit er voorlopig niet in..

www.mandrake.tips.4.free.fr

Ik noem daar een groot aantal dingen die je als nieuwe (mandrake) linux gebruiker handig van pas kunnen komen, veel daarvan zijn voor mij dingen die ik zelf 'eerder had moeten weten'...

Je uiteindelijke verdeling: 5GB / 512MB swap en rest voor home is trouwens prima, als je niet wilt gaan beta testen (release candidate testen).

Als je bij Mandrake alles wat standaard op de 3 download cd's staat installeert, ben je 2.6GB verder (ik heb niet alles geinstalleerd, het is nu inmiddels wel over de 2.5GB). Tel daarbij op dat je nog het een en ander wilt kunnen bij installeren, en met 5GB zit je goed, ook voor de toekomst.

1 hint: als je wilt kunnen betatesten of een andere distro wilt kunnen proberen, maak dan nog een 5GB partitie (ext3) aan die je bv het mountpoint /altroot geeft.

Als er dan in augustus/september nieuwe beta's en rc's uitkomen (van Mandrake of RedHat of wat dan ook) kan je die daarop installeren, en dus zonder je huidige systeem te wijzigen uitproberen. (Ik mount dan altijd mijn standaard / en /home onder andere namen, dus die aparte testpartitie gebruik ik echt alleen en volledig voor de test, inclusief nieuwe useraccounts.)

Wil je dat? Ja dat wil je. Er staat namelijk een nieuw kernel aan te komen (nieuwe familie van kernels), de 2.6 serie, met spectaculaire vernieuwingen.
En zoals altijd, met vernieuwingen kan er een hoop misgaan, bv drivers voor net een stuk hardware dat jij hebt die het niet doen... ;)

Dus zorg ervoor dat je gemakkelijk een nieuwe versie kunt uitproberen en toch weer terug kunt naar je oude ongewijzigde systeem.
Pagina: 1