Toon posts:

GPS receiver aansluiten via IrDA

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP Ipaq H1915 en zou hier graag een GPS ontvanger op aansluiten voor de tomtom navigator software.

Afbeeldingslocatie: http://www.hp-expo.com/nl/dut/commercial/handhelds/images/modellen/H1915_single.jpg

Door de beperkte rom grootte van de HP echter (16mb) heeft deze geen drivers voor seriele danwel usb communicatie (buiten de cradle/sync) via de uitbereidingspoort onderaan.

Nu zit er wel een (volgens mij seriele) infrarood poort op de ipaq.

Zijn er verloopstukken of gps receivers te koop om via Infrarood te werken?

Of zijn er apparaatjes waarmee je een usb apparaat via Irda kan laten communiceren?

Als dat zo is zijn alle H19xx gebruikers namelijk erg blij en zou je (met wat creatief/net knutselwerk in je auto) gewoon een infraroodoogje net voor dehouder van je pda knutselen, en kunnen navigeren!!!

Alvast bedankt, ik heb me nl rot gezocht naar zo'n ding.

Ben er al wel achter gekomen dat "Rikaline" ooit een gps receiver met IR interface heeft verkocht, maar deze is uit de handel genomen omdat er geen vraag naar was. Mailtjes naar Rikaline zelf bleven helaas onbeantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 13:48 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 13:47:
Ik heb een HP Ipaq H1915 en zou hier graag een GPS ontvanger op aansluiten voor de tomtom navigator software.

[afbeelding]

Door de beperkte rom grootte van de HP echter (16mb) heeft deze geen drivers voor seriele danwel usb communicatie (buiten de cradle/sync) via de uitbereidingspoort onderaan.

Nu zit er wel een (volgens mij seriele) infrarood poort op de ipaq.
Infrarood kan alleen serieel zijn omdat het slechts een enkel signaal kan ontvangen/versturen. Infrarood oogje "ziet" namelijk niets tenzij er een infraroodstraal wordt gezonden, dat ziet hij als een flits. zwart-wit-zwart-wit dus, je zou dus niet twee infraroodoogjes/ontvangers naast elkaar kunnen plaatsen en ze eenanders signaal laten sturen, want dan gaan ze elkaar storen.

Zijn er verloopstukken of gps receivers te koop om via Infrarood te werken?

Of zijn er apparaatjes waarmee je een usb apparaat via Irda kan laten communiceren?
Als dat zo is zijn alle H19xx gebruikers namelijk erg blij en zou je (met wat creatief/net knutselwerk in je auto) gewoon een infraroodoogje net voor dehouder van je pda knutselen, en kunnen navigeren!!!

Alvast bedankt, ik heb me nl rot gezocht naar zo'n ding.

Ben er al wel achter gekomen dat "Rikaline" ooit een gps receiver met IR interface heeft verkocht, maar deze is uit de handel genomen omdat er geen vraag naar was. Mailtjes naar Rikaline zelf bleven helaas onbeantwoord.
Ik heb er nog nooit van gehoord, ik weet niet wat voor interfaces deze PDA nog meer heeft, maar ik zou eerder denken aan een CF/SD GPS insteekkaart.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:58

TwoR

Gekleurde stippen

de 1915 heeft geen CompactFlash slot maar wel SD/MMC standaard dus misschien kan je daar wat voor vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Lezen is ook een vak.

De H1915 heeft dus een SD/MMC slot, welke hardwarematig wel sdio ondersteunt, echter door het ontbreken van drivers in de rom (er zit maar een 16mb rom in voor pocketpc, het pastte gewoon niet!) niet SDIO capable is. Ik kan alleen geheugenuitbereidingen doen dus!
Verder zou het ook compleet onpraktisch zijn omdat ik dan alle programma's in mijn ram zou moeten laden (mijn 256mb sd kaart moet er dan uit).

Ik ben dus echt op zoek naar een manier om een seriele GPS receiver/muis te laten werken via de IR poort van mijn Pocket PC.

Er moeten toch wel mensen zijn die hier verstand van hebben?

Of is dit meer iets voor Casemodding en Electronica?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 17:37 ]

• Altius
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-02 10:55
Het gebruiken van een in de handel verkrijgbare Serial to IRda converter gaat niet werken op een GPS ontvanger. De specs van IRDa geven aan dat de initialisatie snelheid van IRda 9600 Baud is. Via een driver wordt de de snelheid van de ir adapter op de gewenste snelheid aangepast. In windows gebeurt dit over het algemeen via een Virtual Comport.

GPS ontvangers communiceren over het algemeen met het NMEA protocol op 4800 Baud. Een GPS onvanger is dus niet instaat de IRda adapter te herconfigureren van 9600 naar 4800 baud omdat deze de commando's daarvoor niet kent.

IRda verschild van het RS232 seriale signaal dat het uit pulsen die 3/16 van de tijd bestrijken van de tijd dat een serieel signaal actief is. Dit is gedaan om stroom te besparen.

Het moet wel mogelijk zijn om een standaard RS-232 signaal om te zetten naar pulsen met een lengte van 3/16 van het orginele signaal als men een vast ingestelde baudrate wenst (bv 4800 baud NMEA-0183 protocol). Je kunt hiervoor een NE555 timer gebruiken met een vast ingestelde frequentie van 4800 herz en een duty cycle van 18% (=3/16). Zolang het seriele signaal actief is (is geloof ik een '0' bij RS232) dan zal de timer deze pulsen moeten genereren. Dit is alleen de communicatie van de GPS ontvanger naar de Ipaq. Terug is niet echt nodig als je eerst via een normale seriele port de GPS ontvanger NMEA commando's geeft om de RMC waardes elke seconde te zenden (bv $PMOTG,RMC,0001). De GPS ontvanger zal dan elke seconde voldoende informatie sturen die een routeplanner nodig heeft voor plaats en sneldheid bepaling.

Ik zelf heb een Ipaq h1910 die ik aan het begin van het jaar in de US heb gekocht en ben nog steeds van plan het bovenstaande uit te proberen maar heb nog geen tijd gehad om een schema te ontwerpen.

HP912 Digicam, Ipag h1910, AMD 1,2 Ghz, Dual Cel466 (Abit BP-6)

Verwijderd

Topicstarter
Zou je mij alstjeblieft op de hoogte willen houden van je bevindingen? Je hebt er duidelijk veel meer verstand van. Ik heb hier trouwens nog nergens op internet iets over boven water kunnen googlen, erg raar.
Het klopt natuurlijk wel dat de IR poort niet de meest favoriete poort is voor dit soort uitbereidingen :D

• Altius
Wil ik wel maar feit blijft dat ik er op dit moment nog maar weinig tijd voor kan vinden. Ik zal binnenkort wel een schemaatje produceren met de principe bedoeling.
:)

Verwijderd

Misschien een hele stomme vraag, maar is deze te combineren met Tomtom, volgens een website is het niet mogelijk, maar volgens de dixons verkoper wel.

wat is het nou??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 23:51:
Misschien een hele stomme vraag, maar is deze te combineren met Tomtom, volgens een website is het niet mogelijk, maar volgens de dixons verkoper wel.

wat is het nou??
Nee. De HP1900/H1915 heeft *geen* usb host, er kunnen dus geen usb devices op aangesloten worden en ook geen seriele communicatie (driver past niet in de rom) dus ook seriele comm gaat niet.

Ik heb ondertussen iemand gevonden die (weliswaar a 50 euro) voor mij een bordje gaat solderen wat ik vervolgens in m'n auto in kan bouwen.

Blijf echter toch ook halsreikend kijken naar een mogelijkheid om hem via IR aan te sluiten. Naar het schijnt werkt het via IrDA niet, maar wel via "native IR". Dit word ook ondersteund in TOMTOM.

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar als de driver niet in ROM past, kun je 'm dan niet op de een of andere manier in RAM laden?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, moet geladen worden bij de boot.

• Altius
Beloofte maakt schuld. Bij deze een werkende schakeling te vinden op home.tiscali.nl/t_aalberts

Verwijderd

hie rop GoT zat iemand die toch GPS op z'n ipaq 1915 had, ben et erges tegengekomen, ef zoeken dus nog niet zo heel lang geleden voorbij gekomen (circa 2 weken)

Verwijderd

http://home.planet.nl/~manta79/h1915_gps.htm

IRDA Prototype, ben bezig met een serie printjes te gaan maken, geschikt voor NMEA en SIRF

groetjes

Richard

oh ja baudrate

4800
9600
19200
28800
57600

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 13:26 ]

Pagina: 1