Toon posts:

me cpu fan blaast verkeerd.

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
eerst deed me pc het prima! cpu fan blies op de heatsink. maar nu heb ik een fan control ding erin gebouwt, alles deed het prima(d8 ik) maar de cpu werd erg warm en dat kwma doordat de cpu fan de verkeerde kant op blies. Alle stekkertjes kunnen maar op een manier inelkaar... dus ik heb dat hele ding erweer uitgehaalt en alles weer gedaan zoals het was maar hij blaast nog steeds de verkeerde kan op.
cpu fan zit op de goede manier, stekkertjes kunnen maar op een manier...
help me a u b want ik kan nu niet meer op me eigen pc..

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

het maakt niet uit welke kant de fan opdraait.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

j-w schreef op 05 juni 2003 @ 11:16:
Euhh, naar mijn weten maakt dat wel degelijk uit hoor. Als hij bijv. links draait, dan zuigtie de wind, draaitie bijv. links om dan blaastie

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-01 15:17

killswitch

killswitch+switch= death switc

maar de cpu werd erg warm
En wat is erg warm??? :?

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 13:44
Als je fan de lucht door je heatsink zuigt ipv erdoorheen blaast draai je de fan toch gewoon om ?
j-w schreef op 05 June 2003 @ 11:16:
Bij de meeste heatsinks merk je wel degelijk eem aantal graden verschil tussen zuigen en blazen.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

GGS_VR6 schreef op 05 June 2003 @ 11:20:
[...]

Euhh, naar mijn weten maakt dat wel degelijk uit hoor. Als hij bijv. links draait, dan zuigtie de wind, draaitie bijv. links om dan blaastie
ga meer eens zoeken hier op GoT naar "zuigen blazen cpu"
http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek

[ Voor 9% gewijzigd door j-w op 05-06-2003 11:24 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Volgens mij bestaan er ook CPU fans die horen te zuigen :). En anders dan draai je de fan toch gewoon even om :?. Wat voor koeler heb je?

Ga iig niet de + draadjes verwisselen met de - draadjes :P.
Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 11:24:
[...]

de zijkant van de heatsink was zon 50 graden en hij liep nog steeds op.. toen mijn cpu fan de goede kant opblies kon ik me herinneren dat ik dat ding rustig kon aanraken, weet niet hoe heet hij toen was maar het zal zon 30 zijn geweest.

het gaat erom dat ik me cpu kooler de andere kant op moet blazen... maar hoe doe ik dat?
Dat kun je volgens mij met zo'n beetje elke koeler doen. Maar welke heb jij nou?

[ Voor 57% gewijzigd door iets op 05-06-2003 11:26 ]

tvw

Verwijderd

Topicstarter
killswitch schreef op 05 June 2003 @ 11:20:
[...]

En wat is erg warm??? :?
de zijkant van de heatsink was zon 50 graden en hij liep nog steeds op.. toen mijn cpu fan de goede kant opblies kon ik me herinneren dat ik dat ding rustig kon aanraken, weet niet hoe heet hij toen was maar het zal zon 30 zijn geweest.

het gaat erom dat ik me cpu kooler de andere kant op moet blazen... maar hoe doe ik dat?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

fan omdraaien misschien.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Ook al draai je de draadjes om, de fan KAN maar 1 kant opdraaien. De anderekant op laten draaien is onmogelijk.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 05 June 2003 @ 11:25:
fan omdraaien misschien.
maar een fan is op een manier veel effectiever dan op een andere manier. de bladen zijn krom.. dus ik dnek dat fan om draaien ook geen goeie manier is. kan het ook aan de bios liggen? en kna ik ook een 8cm fan er boven hangen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

die bladen zijn inderdaad krom.
maar een fan draait maar een kant op.

aan de kant die blaast zijn de bladen hol.
de kant die zuigt zijn de balden bol.
als dat klopt dan moet je gewoon de fan omdraaien.
dan blaast hij op je cpu

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 11:24:
[...]

Dat is wel een erg groot verschil voor alleen het omdraaien van de draairichting. Weet je zeker dat de fan niet een flink stuk zachter loopt?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 05 June 2003 @ 11:31:
die bladen zijn inderdaad krom.
maar een fan draait maar een kant op.

aan de kant die blaast zijn de bladen hol.
de kant die zuigt zijn de balden bol.
als dat klopt dan moet je gewoon de fan omdraaien.
dan blaast hij op je cpu
mijn fan zit dus wel goed want de holle kanten zitte naar de cpu toe. en hij blies toch echt naar buiten. dus hij kan echt een andere kant opdraaien. en hij heeft de goede kant opgeblazen en ik hbe toendertijds niks veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op 05 June 2003 @ 11:32:
[...]

Dat is wel een erg groot verschil voor alleen het omdraaien van de draairichting. Weet je zeker dat de fan niet een flink stuk zachter loopt?
ikweet nog en eens weten hoe dat zou moeten, of zou me fan dan kapot zijn? en dat hij daarom opeens de verkeerde kant opdraait?

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 13:44
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 11:38:
[...]

ikweet nog en eens weten hoe dat zou moeten, of zou me fan dan kapot zijn? en dat hij daarom opeens de verkeerde kant opdraait?
Je fan gaat echt niet vanzelf de andere kant opdraaiien hoor als je een fan control aansluit en zo een fancontrol zorgt ervoor dat ie zachter gaat lopen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 11:38:
Nee, hij KAN maar een kant op draaien. Zo is hij gemaakt. Er staan zelfs pijltjes op de zijkant met de draairichting en de lucht stroom

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:58
Misschien dat je een briesje hebt gevoelt die terugkomt doordat hij ergens tegenaanblaast, of dat ie zuigt, weet ik veel hoe dat werkt.

In ieder geval voel ik ook een luchtstroom de verkeerde kant op als ik mijn hand er vlakbij houdt, terwijl als ik aan de andere kant van de fan voel, daar toch echt wel wat meer lucht de goede kant op gaat.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28
Ortep schreef op 05 juni 2003 @ 11:46:
[...]

Nee, hij KAN maar een kant op draaien. Zo is hij gemaakt. Er staan zelfs pijltjes op de zijkant met de draairichting en de lucht stroom
Draai de plus en min van de fan maar om, wedden dat ie de andere kant op draait :Y)

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

zoiezo voel je altijd een btje wind aan beide kanten.
lijkt mij sterk dat hij opeens andersom draait. haal je fan van je heatsink en voel aan welke kant de meeste "wind" komt en doe die kant op de CPU

kvind het allemaal wel erg wazig

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net die fan eraf gehaalt en er zat een plakker met stof onder. kan dit het zijn geweest? en volgens mij kan een fan ook maar een knat op draaien, ik ga het zo weer proberen..

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Lijkt me wel he, dat stof dat doet. Sorry maar had toch echt gedacht dat je daar al naar had gekeken.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
ik d8 dat dat laagje stof het niet zou doen, maar dat was het wel... sorry jongens!!
volgende keer zal ik meerdingen proberen voordat ik iets post, ik was echt hel hopeloos!! ik ging ook winkels bellen enzo maar die wisten er geen raad mee!! gek he? maar goed!! sorry 8)7

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Kan gebeuren :)

Nu heb je weer wat geleerd, en da's het belangrijkste..
Overigens zie je ook dat hier veel tegengestelde berichten worden gegeven.. Om het even wat recht te trekken:

blazen of zuigen bij een fan... 't kan wat verschil maken, maar niet eenorm veel! (dus geen 20 graden verschil, hooguit 1 a 2 graden).

't is een beetje afhankelijk van het type fan of deze ook andersom kan draaien, maar de meeste gewone goedkope gelijkstroomfans kunnen door om te polen ook de andere kant op draaien :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.