[wc] CV gebruiken als radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024
Elke keer als ik een wc-topic zie, denk ik zou de (auto) radiator ook vervangen kunnen worden door een koelblok aan een van de radiotoren van de cv te klemmen? Of nog simpeler de chip middels een slab alluminium rechtstreeks op de cv te klemmen.
Afgezien van het feit dat het minder handig zou zijn om je proc op de cv te klemmen, zijn er redenen aan te dragen waarom dit niet zou kunnen minder zou werken.

Voordelen zijn iig.
- er is al een pomp die water rond pompt (die van de ketel/moederhaard)
- voldoende koeloppervlak
- veeeeeeel water
- goedkoop

Nadelen:
- warmte overdracht van een chip naar de cv zal vast niet optimaal zijn ivm verf e.d., maar hier kan eenvoudig een oplossing voor gevonden worden
- transporteerbaarheid
- mindere werking als de verwarming aanstaat, maar als ik 18 graden in huis heb denk ik dat de radiotoren niet meer dan 50% warmer zullen zijn (het is nu te warm om dit daadwerkelijk te gaan proberen ;))

O ja ik ben niet direct geinteresseerd om het zelf te bouwen, ik wil alleen weten of het gaat werken (zal wel niet idee is dermate simpel dat het al eerder geprobeerd zal zijn).

Wellicht dat ik het in de toekomst wel wil gaan gebruiken, maar niet voor de pc maar voor een audio versterker. De kosten van de koelblokken voor een klasse A versterker zijn een aanzienlijk deel van de totaalkosten. Voor het experimenteren zou het wellicht aantrekkelijk zijn om met een dergelijk alternatief te spelen.

De reden waarom ik het nu hier vraag is dat op het diyaudio forum een discussie hier over loopt, waar ik het zelfde heb voorgesteld. Ik denk dat waterkoeling in de pc wereld veel verder is dan in de audio wereld en dus hoop ik dat de experts hier meer gaten in dit idee kunnen schieten..

So fire away

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:36
Als het in jouw huis 18 graden is, is jou verwarming zeker een graad of 50 heet hoor volgens mij.

Verwijderd

De pomp van een CV pompt alleen als er vraag is naar warm water ! Dus als je je pc aanzet moet je ook meteen je verwarming aanzetten.. En dat water is dus echt wel HEET 50 graden zeker ! Daar koel je niet echt lekker mee...

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Zolang de CV installatie (ketel) niet brand en de pomp wel draait gaat je verhaal op

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

als je nou de radiator alleen gebruikt dus een cv radiator uit je verwarmingskring halen en in je waterkoeling kring zetten zou het moeten werken maar direct op de cv lijkt me geen succes en zal volgens mij leiden tot een paar zwarte processors.

weet iemand nog een leuke signature?

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01-2025
Heb je ooit al es aan je radiatorleindingen gewerkt ? Het water dat daar inzit stinkt verschrikkelijk :X en is héél vuil ! Ik zou het je ten stelligste afraden !

Daarbij komt nog dat je leidingen en radiatoren hoogst waarschijnlijk van gegalvaniseerd ijzer zijn en je koelgedeelte van alu of koper. Wanneer je koper gebruikt zal het aan de aansluitingen wel vrij snel opgevreten zijn !

[ Voor 43% gewijzigd door MaXX99 op 05-06-2003 11:47 . Reden: aanvulling ]

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Verwijderd

draait de pomp van een CV niet altijd ivm met het neerslaan van troep in de buizen?
wat doe je in de winter als de kachel lekker brandt ;-)

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:36
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 11:40:
draait de pomp van een CV niet altijd ivm met het neerslaan van troep in de buizen?
wat doe je in de winter als de kachel lekker brandt ;-)
het raam openzetten :+

Dat die pomp altijd draait zou idd kunnen. Het water in je CV is trouwens ook nog een gruwelijk vies inderdaad en dan krijg je corrosie in je waterblokje met als gevolg lekage en wat daarna volgt hoef ik niet uit te leggen toch? ;)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

De TS heeft hier te licht over nagedacht.
Het water in een CV-installatie bereikt een temperatuur van zo'n 70~85[su]o[/sup].
In de zomer gaat het dus wel lukken omdat de installatie het huis niet hoeft te verwarmen maar als dat ook maar één keer per ongeluk gebeurt dan gaat de processor dat niet leuk vnden.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024
Bij mij draait mijn pomp van mijn moederhaard continu, iig als ik de stekker er uit trek wordt hij akelig veel stiller, dus volgens mij is dit niet het probleem.

De TS gaf aan dat hij zelf gokte dat het niet meer dan 50% zo zijn, maar gaf ook aan dat het niet nagemeten was. Dus bedankt voor het 70/85 getal.
Ik kwam bij deze gok door gebruik te maken van een quote van Nelson Pass (misschien een naam die iets zegt):
Blimey hot is 10 seconds hands on = 45 deg C.
Crikey hot is 5 seconds = 50 deg C.
Bloody hot is 2 seconds = 55 deg C.
X*?@! is 60 deg C.
Ik meen mij te kunnen herinneren dat in de winter ik nog steeds in staat was om mijn hand op de verwarming te kunnen houden voor een lange tijd, dus met deze coole lookup table zou de temperatuur zeker onder 45 graden moeten zijn..

En ja de TS heeft wel eens het water uit zijn radiotoren gezien, dat is inderdaad onzettend goor. Maar in mijn voorstel zeg ik nergens dat het water van de radiotor in je koelblokje van je proc moet gaan lopen, juist met deze reden. Voorstel 1) was koelblokjeop prok - koelblok op cv met pomp. Voorstel 2) was koelblok met proc rechtstreeks op radiator. Dit voor de duidelijkheid....
Daarbij komt nog dat je leidingen en radiatoren hoogst waarschijnlijk van gegalvaniseerd ijzer zijn en je koelgedeelte van alu of koper. Wanneer je koper gebruikt zal het aan de aansluitingen wel vrij snel opgevreten zijn !
Dit valt onder te simpel op te lossen problemen ;).

NB: ik wil dit niet toepassen voor pc proc's. Ik wil het mogelijk, misschien ooit eens (omslachtig genoeg ;) )toepassen voor een audio amp. De eindtorren hiervan moeten tussen de 45-65 graden gehouden worden.

Dus het enige waar ik me TOT NU TOE echt zorgen om zou moeten maken is de mogelijke te hete radiotoren. Dus als ik de radiatoren gebruik als 'koelblok' van de eindtorren dan zou de steady-state condities van het koelblok, waarschijnlijk gedomineerd worden door de bijdrage van de verwarmingsketel... Dus ik ben benieuwd wat nu de steady-state temperatuur een radiotor in de winter nu ECHT is (googlen heeft me nog niet veel opgeleverd). Of denk ik nog steeds te lichtzinnig?

[edit]
DaBit heb jij hier een mening over? Je hebt toch ook audio amps gebouwd dus ik had gehoopt dat jij hier het een en ander over zou zeggen omdat je van beide markten thuis bent.

[ Voor 8% gewijzigd door edm op 05-06-2003 14:02 ]

Pagina: 1