Toon posts:

[XP] wisselen van computer gaat goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heren, Dames,

In ieder geval kon ik in de FAQ nix vinden, in de topics ook niet, dus vandaar dit topic:

Binnenkort wil ik me harde schijven om gaan wisselen, dus allebei in andere computers met andere moederborden. Nu staat mij er iets van bij dat dat problemen kan geven / geeft.

Mijn besturingssysteem is XP, zoals de titel wellicht al deed vermoeden.
Denk niet dat de mb-types er toe doen, maar toch voor de zekerheid:
P4VMM2 & 850 Pro 2.

Kan ook zijn dat het bij w2k was, die problemen, want in die situatie heb ik eerder een hd over moeten zetten.

CONCREET: Mijn vraag is dus, zijn deze problemen er in XP en zijn deze te omzeilen / op te lossen, zonder dat ik de 2 systemen opnieuw moet installeren.

Dank voor de geboden hulp.

P.S. Wist nou niet of ik dit onder WOS of onder PMG moest plaatsen, heb op de 1e gegokt...

Verwijderd

Ik denk dat het niet kan, waarom zou je anders XP moeten installen ipv van het cd'tje kopieren. Niet alleen je mobo is totaal anders,ook je geluidskaart, videokaart, evt. modems etc...

Ga maar lekker installen peet...

Verwijderd

denk dat je wel eens problemen kan krijgen met de drivers.....

maar daarin tegen heb ik het ook wel gedaan en ging ook zonder problemen.....

gewoon ff proberen en anders ff voor de zekerheid je data ff veiligzetten....

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval zijn de geluidskaart en videokaart gelijk, maar dat zou ook nie zoveel boeien denk, dat is aanpassen van de drivers. Maar staat mij iets bij over het feit dat het MB wel moeilijkheden met zich meebrengt. Iemand anders wél met visie (buiten het simpele neefie van hierboven :) ) die er wat over weet?

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Met XP kan het zijn dat je hem opnieuw moet activeren. Waar je voor de rest voor uit moet kijken is de chipsets van de moederborden. De ene heeft een via en de ander een Intel toch? Dat kan nog wel eens verkeerd gaan, wanneer windows geinstalleerd is op een via chipset dan installeert hij alles wat hij daar voor nodig heeft. Wanneer er dus ineens een intel chipset is gaat windows proberen alles daarvoor te installeren, soms gaat dit niet. Kwestie van proberen. Je kan altijd een ghost maken of iets dergelijks voor het geval dat het mis gaat.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 10:21:
denk dat je wel eens problemen kan krijgen met de drivers.....

maar daarin tegen heb ik het ook wel gedaan en ging ook zonder problemen.....

gewoon ff proberen en anders ff voor de zekerheid je data ff veiligzetten....
Jij kreeg dus geen problemen met je MB? Dat zou mooi zijn! En de data veilig wegzetten zal ik maar doen jah!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Je kan toch ook met verschillende hardware profielen werken :?

Trouwens, Je chipset drivers e.d. blijven dan allemaal op je systeem staan. Stel je voor dat je allemaal vage problemen gaat krijgen.. ga jij maar eens zoeken wat het is.

Ik zou gewoon je data veiligstellen en een lekkere her-install er overheen knallen.
Het lijkt altijd veel werk, maar achteraf is het zo gebeurd ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is het apparaatbeheer van windows leeggooien, zooi overbouwen en dan booten...hij zal dan al je hardware opnieuw gaan detecteren, net als na de setup...het is het proberen waard...Maarrrrr: denk eraan eerst een Ghost image te maken :-)

Verwijderd

Ligt er ook nog eens aan welke versie van Windows XP je hebt, want als het geen "Corporate" versie is die met een VLK geinstalleerd is, dan zul je opnieuw moeten activeren.

Een schijf met een installatie overhangen in een andere machine met andere hardware is sowieso geen nette manier natuurlijk. Je zult nadien minimaal alle drivers na moeten lopen van hardware die gewijzigd is.

Check van te voren of de IDE (RAID?) controller default wel herkend wordt in XP, als dat niet het geval is zul je deze driver al moeten installeren VOORDAT je de schijf overzet.

Verwijderd

Heb het ooit een keer voor de grap geprobeerd maar kan je vertellen dat het bij mij wel werkte. Vraag niet hoe stabiel je comp daarna is want dat is echt drama.
Maar kwam dus in windows (na tig keer reboten omdat die allemaal moederbord drivers moet installeren(en dat zijn er VEEEEL))

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Op zich kan het wel, mits de chipset en dat soort dingen hetzelfde zijn op die moederborden. Ik raad het je echter niet aan, vanwege conflicten die her en der kunnen ontstaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 10:29:
Heb het ooit een keer voor de grap geprobeerd maar kan je vertellen dat het bij mij wel werkte. Vraag niet hoe stabiel je comp daarna is want dat is echt drama.
Maar kwam dus in windows (na tig keer reboten omdat die allemaal moederbord drivers moet installeren(en dat zijn er VEEEEL))
dat zijn alleen maar je chipcet drivers en mischien je raid , en je usb.
Verder zou ik het niet weten......

en mischien je onboard apparaten....

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaande gelezen te hebben (Jurien gaf toch wel de doorslag :) ) denk ik toch dat ik de hele zooi maar opnieuw installeer :(

Heren, Dames, zelfs Robin,

Bedankt.

Verwijderd

yw peet :)

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57
De laatste keer dat ik mijn moederbord heb gewisseld ging hij niet meer booten. Het is zeker een driver probleem, vooral als je overstapt op een andere chipset. Zoals hierboven reeds vermeld hoeft het niet altijd zo te zijn, maar reken er maar wel op.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 19:20

grimson

domeingrommer

Het kan, maar dan moet je wel sysprep gebruiken, anders kan je een 'inaccessible boot device verwachten'.
Maar het gebruik van sysprep is een apart verhaal om hier even te vertellen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Inderdaad.... maak even een backup van je gegevens.

Soms gaat het goed, soms gaat het fout. Ik denk dat dit een kwestie van proberen is. Mocht het niet lukken dan heb je i.i.g. je data nog (backup) en kun je met een gerust hart een clean install doen (wat volgens mij het beste is).

Zoeken op: harddisk overzetten nieuwe hardware

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

Shunt

Boe

het werkt echter doe het gewoon NIET
gewoon ffe windows opnieuw instaleren dat is tog geen moeite man
anders kan ik je garanderen dat je NOOIT meer op de voledige snelhijd zal draaien

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Shunt schreef op 05 June 2003 @ 10:40:
het werkt echter doe het gewoon NIET
gewoon ffe windows opnieuw instaleren dat is tog geen moeite man
anders kan ik je garanderen dat je NOOIT meer op de voledige snelhijd zal draaien
:? Waar baseer je dat op? Hoe kom je er bij? Ik rijg steeds meer en meer de indruk dat je zomaar iets post om maar te posten? Reply eens wat uitgebreider en onderbouw je mening?

p.s. lees in het vervolg eerst je reply door voordat je het post, haal het desnoods door een spellingscontrole heen. Veel zinnen missen woorden of zijn verkeerd geformuleerd waardoor de strekking van je reply totaal uit z'n verband wordt gerukt..

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Shunt

Shunt

Boe

XceeD schreef op 05 juni 2003 @ 11:10:
[...]
:? Waar baseer je dat op? Hoe kom je er bij? Ik rijg steeds meer en meer de indruk dat je zomaar iets post om maar te posten? Reply eens wat uitgebreider en onderbouw je mening?

p.s. lees in het vervolg eerst je reply door voordat je het post, haal het desnoods door een spellingscontrole heen. Veel zinnen missen woorden of zijn verkeerd geformuleerd waardoor de strekking van je reply totaal uit z'n verband wordt gerukt..
erm sorry hoor maar ik nam aan dat de onderbouwing vna hier boven (alle andere users genoeg was)
en als de rest van mijn posts door zou lezen dan zie je dat ik niet post om maar te posten ;)

sorry voor de wat mindere post dan
ik zal het even onderbouwen (btw een pm vind ik een beetje overdreven hoor :X)

ik heb zelf vaak genoeg van mobo gewisseld (iets te vaak)
meestal gaat het goed echter als je van een via chipset bvb naar een Nforece 2 dan krijg je een dikke bsod ;)
echter met een tool als sysprep kan je alle drivers uit je Windows knikkeren
dit werkt heel goed je kan zo ook je os op een andere hdd zetten waarschijnlijk zal je dan wel opnieuw moeten registreren.

wat ik bedoel met nooit meer op volledige performance draaien is je hebt nu meerderde drivers (gedeeltelijk) geïnstalleerd zijn
dit zijn ook eigen ervaringen
ik ging van een VIA 400 chipset naar een nforce 2
ik haalde toen 11000 punten waar ik met de via 400 12220 haalde
ik Windows opnieuw instaleren met exact de zelfde drivers en ik haal in eens 13307 punten

Game PC

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 09:59

DaRoot

Some say...

Shunt schreef op 05 juni 2003 @ 11:22:
[...]

erm sorry hoor maar ik nam aan dat de onderbouwing vna hier boven (alle andere users genoeg was)
en als de rest van mijn posts door zou lezen dan zie je dat ik niet post om maar te posten ;)

sorry voor de wat mindere post dan
ik zal het even onderbouwen (btw een pm vind ik een beetje overdreven hoor :X)

ik heb zelf vaak genoeg van mobo gewisseld (iets te vaak)
meestal gaat het goed echter als je van een via chipset bvb naar een Nforece 2 dan krijg je een dikke bsod ;)
echter met een tool als sysprep kan je alle drivers uit je Windows knikkeren
dit werkt heel goed je kan zo ook je os op een andere hdd zetten waarschijnlijk zal je dan wel opnieuw moeten registreren.

wat ik bedoel met nooit meer op volledige performance draaien is je hebt nu meerderde drivers (gedeeltelijk) geïnstalleerd zijn
dit zijn ook eigen ervaringen
ik ging van een VIA 400 chipset naar een nforce 2
ik haalde toen 11000 punten waar ik met de via 400 12220 haalde
ik Windows opnieuw instaleren met exact de zelfde drivers en ik haal in eens 13307 punten
Da's natuurlijk een pracht van een onderbouwing.

even een aanvulling van mijn kant: Ik heb wel eens gehoord, dat mensen de chipset-drivers voor het nog te plaatsen moederbord vast installeren, en dan het board wisselen. Dan schijnt het ook een stuk beter te gaan, pin me er echter niet op vast, ik spreek niet uit eigen ervaring.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Shunt

Shunt

Boe

DaRoot schreef op 05 June 2003 @ 11:30:
[...]

Da's natuurlijk een pracht van een onderbouwing.

even een aanvulling van mijn kant: Ik heb wel eens gehoord, dat mensen de chipset-drivers voor het nog te plaatsen moederbord vast installeren, en dan het board wisselen. Dan schijnt het ook een stuk beter te gaan, pin me er echter niet op vast, ik spreek niet uit eigen ervaring.
ik heb hier ook van ge hoord en ge test echter dit was bij windows 2000 daar bij werkt het perfect
alleen ik raad dit af bij een voledige en al langer gebruikte instal omdat daar tog al een hoop zooi in staat ;)
wrom meer problemen maken als het zonder problemen kan he ;)
ik zou zeggen probeer het eerst eens kapot zal er niets van gaan ;) je windows mschien maar meer ook niet :D

Game PC

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

System Preperation ook we SysPrep genoemd.

Dat doe je ook b.v. als je meerdere machines gaat Ghosten. Voordat je de Ghost maakt voer je SysPrep uit.

Zie: http://www.microsoft.com/...eploying/introduction.asp

Ik vraag me alleen af of het ook geld voor hardware.. dat zou ik niet zo 1,2,3 weten. Maar het is de moeite om het even na te lezen.

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48
Ik heb zelf ook wel een een HD met XP erop gewoon van een AMD Athlon 700 met een Via chipset in gebouwd in een nieuwe AMD Athlon XP 1800+ met een NForce 2 chipset

dat gaf geen enkel probleem, behalve dan dat ik de drivers voor het mobo en videokaart moest instaleren.

Verwijderd

Recovery console
System hive vervangen...

Hoe dit moet is te vinden in een groot aantal topics!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 15:36:
Recovery console
System hive vervangen...

Hoe dit moet is te vinden in een groot aantal topics!
Vervangen of weggooien?

Verwijderd

Okay...
Boot in recovery console...
Je komt dan op C:\Windows
Dan type je CD REPAIR (enter)
Dan type je COPY SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG (Enter)
Dan A van alle (EnTER)

Dus vervangen & wegooien is in feite hetzelfde...
Het is dus gewoon overschrijven...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 15:38 ]

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
edit_> sorry oud topic. Niet meer reageren aub. mijn schuld :)

[ Voor 87% gewijzigd door kutkip op 16-10-2003 00:45 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.