Toon posts:

[Win98] Taakbalk verdwijnt na Windows update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een gebruiker :9~ van mij heeft een windows update gedraaid. Na de reboot start windows (98) prima op maar krijg ik alleen maar het bureaublad te zien met een muiscursor. Die kan ik bewegen maar verder niets. Geen Taakbalk, geen iconen, geen menu's bij muisklikken. Niets. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Help iemand??? Ik heb inmiddels wel het registry van drie dagen terug, terug gezet maar niets helpt. Ook de safe mode geeft hetzelfde probleem. Natuurlijk kan ik windows opnieuw installeren, maar aangezien het gaat om een Japans systeem |:( met Japanse windows zit ik daar niet echt op te wachten 8)7 . HELP!!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

98 is toch al weer even oud, misschien updaten naar XP, maar wat moet je in vredesnaam met een Japanse windows? Denk dat daar juist het probleem zit, misschien heb je een update in het Engels gedaan op een Japanse computer?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 23:03

Trefwoord

blader, blader...

probeer [windows+R] en dan explorer intypen en op [enter] drukken

...gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Ja 't is een Japanse gebruiker!! En die heeft na alle waarschijnlijkheid idd, een engelse update gedaan. 't Gekke is dat de taakbalk even verschijnt maar daarna weg is. 't Gaat ook nog eens om een laptop die geen XP aankan......

• Han
  • Niet online

Han

Volgende keer even de OS versie in je topic titel vermelden...

Zie ook: Windows Operated Systems - Policy

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als mij dat zou overkomen:
Ik: "Waarom heb je dat gedaan? Da's een taak van de ICT-afdeling, niet van de gebruiker"
Hij: "Ehhhh (hoop Japans gebrabbel ;)"
Ik: "Je snapt dat wij eigenlijk niet verantwoordelijk zijn voor gebruikers die zelf aanpassingen op hun eigen werkmachine doen. Je hebt niet voor niks een standaardomgeving"
Hij: "Ja"
Ik "WIl je best helpen, maar wordt lage prio dan. Of ik moet er een engelse versie van windows opzetten, maar je bent met een beetje pech alles kwijt wat er op stond" (Gebruiker beetje angstig maken, zal het dan niet weer doen ;) )
Hij: "Nou ja, dat moet dan maar... :( . Wanneer kan dat?"
Ik "Volgende week ofzo, morgen ben ik er niet en dan is het weekend. Bel maandag maar even voor een afspraak"
Hij: "OK"

Gevolg: gebruiker zal het niet meer in zijn hoofd halen om zoiets zelf te doen, en jij komt er relatief makkeliijk vanaf. :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch antwoord!!! helemaal top!!! Ware het niet dat deze Japanse gebruiker, de president is van ons (Daihatsu) bedrijf. Ik denk dat ik dat dus moelijk kan maken. O-)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-09 23:47
Hahaha. Lijkt me leuk om dat gesprek te zien dan.

Ontopic:
Als je op de windows toets druk komt het start menu dan wel omhoog?

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 10:18:
Fantastisch antwoord!!! helemaal top!!! Ware het niet dat deze Japanse gebruiker, de president is van ons (Daihatsu) bedrijf. Ik denk dat ik dat dus moelijk kan maken. O-)
Eindgebruiker is eindgebruiker he...hoog of laag }) Maar ik begrijp je probleem volkomen. Maar als je bij Daihatsu werkt zal er toch wel ergens een IT'er zijn die ook japans snapt? En anders is het misschien een ideetje, de president uit te nodigen om een dagje op de werkvloer mee te lopen...krijgt hij ook wat meer feeling met de werkvloer. Wie weet lijkt het hem wel heel erg leuk, en hij zal alles iig voor je kunnen vertalen.
Of je zou naar japan moeten bellen en vragen of ze daar ergens een uitrolflop voor je hebben...

@E-life: Ik heb zelf ook wel eens last van "domme" gebruikers die denken dat ze slim zijn, door ergens een vel in te vullen op een plaats waar de DENKEN dat dat goed is...en ik dus vervolgens 3 maanden aan de slag kan om de problemen op te lossen (hier is niks van gelogen, ERP-systemen zijn vrij complex.....)
Ik heb dit soort gesprekken al vaker IRL gevoerd namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 05-06-2003 10:53 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
My-life schreef op 05 June 2003 @ 10:45:
Hahaha. Lijkt me leuk om dat gesprek te zien dan.

Ontopic:
Als je op de windows toets druk komt het start menu dan wel omhoog?
Nee ook niet... helemaal niets. :'(

Japan reeds gecontact en die hebben geen uitrolcd's of floppy's.... }:O

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 10:58:
[...]

Japan reeds gecontact en die hebben geen uitrolcd's of floppy's.... }:O
Je zegt dat het over de president van het bedrijf gaat...Kan me best voorstellen dat dat een dermate hoge prio heeft dat ie gewoon een nieuwe flaptop krijgt. Kunnen ze die niet opsturen dan? Gewoon per vliegtuig, heeft ie mogelijk morgen nog een nieuwe. En tot die tijd leen je hem een laptop met een engelse windows uit...moet ie tijdelijk toch wel even mee uit de voeten kunnen? En dat zet je gewoon ff zijn bestanden over.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een idee natuurlijk... in ieder geval ben ik bezig een flapje te regelen voor hem zodat hij door kan werken.....

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-09 23:47
Dat is dan wel een oplossing, maar ik snap nog steeds niet hoe de startbalk kan verdwijnen naar een update :S .

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat heb ik ook! Maar niet alleen de taakbalk, ook de iconen op het bureaublad zijn weg en kan ik met sneltoetsen niets openen of opstarten...

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Ik herken de foutmelding, maar deze heb ik echter alleen maar gehad toen ik een Yaha virus aantrof op het systeem...

Ook daar op gescand e.d.?

Een standaard GoTter ;)

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Ik heb toevallig gisteren hetzelfde probleem om handen gehad.
Windows 98 SE NL was helemaal geupdate en gaf na een reboot zijn taalbalk eventjes weer en toen was ie weg.

Nadat ik windows 98 SE NL weer over de huidige installatie gezet heb ik weer geupdate (IESP1 enz.) en toen deed hij het weer naar behoren!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Hmmm maar je zegt dat je ook niks kan runnen met Wintoets+E bijvoorbeeld.

Als je CTRL+ALT+DEL drukt.. zie je dan wel dat venstertje van taak beeindigen e.d. voorbij komen? Of dat ook niet? Dat zou dus betekenen dat ie gewoon hangt..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

De taakbalk 'verdwijnt' niet echt, het klinkt alsof er een update gedaan is die niet tof valt bij (de hardware van) de betreffende laptop.
Een optie is de taakmanager te starten door CTRL + ALT + DEL te doen als hij lijkt te hangen en even kijken welke processen er allemaal draaien. Post dat ook even hier, want aan de hand daarvan kun je veel afleiden.

Kies dan (in de taakmanager) ook voor Bestand - Nieuwe taak en typ daar explorer in. Klik vervolgens op OK. Dit is een mogelijke oplossing, maar geen garantie ;)

My personal website

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

OZ-Gump schreef op 05 juni 2003 @ 12:42:
De taakbalk 'verdwijnt' niet echt, het klinkt alsof er een update gedaan is die niet tof valt bij (de hardware van) de betreffende laptop.
Een optie is de taakmanager te starten door CTRL + ALT + DEL te doen als hij lijkt te hangen en even kijken welke processen er allemaal draaien. Post dat ook even hier, want aan de hand daarvan kun je veel afleiden.

Kies dan (in de taakmanager) ook voor Bestand - Nieuwe taak en typ daar explorer in. Klik vervolgens op OK. Dit is een mogelijke oplossing, maar geen garantie ;)
Zover ik weet is een nieuwe explorer sessie niet mogelijk met Win9x.

Volgens mij werkt dat alleen op NT. Met name de 5.0 kernel en hoger ;)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Zou kunnen dat ik met 2k in de knoop zit. :/

Toch kunnen de draaiende processen op het moment van 'vastlopen' veel zeggen over 't probleem. Vaak is het voldoende daar bepaalde processen te stoppen. Die zijn dan daar neeregzet als RunOnce door de update, maar omdat ze nooit volledig uitgevoerd worden, kom je er nooit echt door. Als je ze dan sluit worden ze uit de starten-groep (in het register) gehaald en dus zal de laptop de volgende keer wel netjes doorstarten.

Dus TS: post die draaiende processen maar eens!

[ Voor 3% gewijzigd door OZ-Gump op 05-06-2003 13:49 ]

My personal website

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

OZ-Gump schreef op 05 June 2003 @ 13:49:
Zou kunnen dat ik met 2k in de knoop zit. :/

Toch kunnen de draaiende processen op het moment van 'vastlopen' veel zeggen over 't probleem. Vaak is het voldoende daar bepaalde processen te stoppen. Die zijn dan daar neeregzet als RunOnce door de update, maar omdat ze nooit volledig uitgevoerd worden, kom je er nooit echt door. Als je ze dan sluit worden ze uit de starten-groep (in het register) gehaald en dus zal de laptop de volgende keer wel netjes doorstarten.

Dus TS: post die draaiende processen maar eens!
Ja, maar dit zag ik niet als optie omdat hij al een oud register had terug gezet. Dan neem ik aan dat hij toen wel goeie run-keys in zijn register had.

Ook veilige modus werkt niet, en dan laadt je computer helemaal weinig.. dus dit kan het niet zijn toch? :)

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Hmm....
Indeed, mister DeMoN, indeed...

Dit laat erg weinig keuze over. Ik zat nog even te denken richting een driver oid, maar ook die worden niet geladen in safe-mode. Een van de weinige dingen die ik nu nog zou kunnen bedenken is bij het starten net zo lang op F8 blijven hangen tot het opstart-menu tevoorschijn komt en hier vervolgens kiezen voor een gelogde start (bootlog.txt). Dit is dan nog een manier die soms wel eens een ander ligt op de zaak wil werpen. Als ook daar niks uit te halen is ga ik gewoon voor de herinstallatie ;)

My personal website

• ajouin
  • Laatst online: 20-11-2025
ik heb ooit eens ongeveer hetzelfde gehad
het trad toen bovendien slechts op bij een bepaalde user
toen was de zaak opgelost door alle snelkoppelingen van zijn bureaublad te wissen
daar zat er eentje bij dat naar een oud dos programma linktje
daar liep de computer blijkbaar op vast
had nochtans eerder nooit probs gegeven

[ Voor 7% gewijzigd door ajouin op 05-06-2003 15:29 ]

Verwijderd

Opstarten in safe mode, als het daar goed gaat MSCONFIG...

Als in safe mode zelfde probleem booten met floppy van 9x en dan SCANREG /RESTORE

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 15:34 . Reden: Spelling :) ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

OZ-Gump schreef op 05 juni 2003 @ 15:13:
Hmm....
Indeed, mister DeMoN, indeed...

Dit laat erg weinig keuze over. Ik zat nog even te denken richting een driver oid, maar ook die worden niet geladen in safe-mode. Een van de weinige dingen die ik nu nog zou kunnen bedenken is bij het starten net zo lang op F8 blijven hangen tot het opstart-menu tevoorschijn komt en hier vervolgens kiezen voor een gelogde start (bootlog.txt). Dit is dan nog een manier die soms wel eens een ander ligt op de zaak wil werpen. Als ook daar niks uit te halen is ga ik gewoon voor de herinstallatie ;)
hehe ;)
Ik brak ook net me kop over dit probleem :) Blijft namelijk weinig over.
Goeie tip van dat bootlogje :)

Wat ook nog zou kunnen (je weet nooit) is dat zijn memory brak is geworden.
Voordat je gaat prutsen aan een irritant probleem is het altijd een geruststelling om te weten dat je RAM in orde is.

Check dit via de tool op www.memtest86.com
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 15:34:
Opstarten in safe mode, als het daar goed gaat MSCONFIG...

Als in safe mode zelfde probleem booten met floppy van 9x en dan SCANREG /RESTORE
Register had ie al terug gezet :)

Wat hij nog wel kan checken is SCANDISK /ALL

:)

[ Voor 15% gewijzigd door DeMoN op 05-06-2003 15:37 ]

Verwijderd

Aangezien je register al hebt teruggezet...
Heb je in veilige modus wel een taalbalk?
Zowel --> MSCONFIG
Zoniet --> Booten met floppy dan edit system.ini hiet zie je [BOOT] dan verander je shell=explorer.exe in shell=progman.exe
Dan oplsaan en rebooten...
In het progman doe je dan BESTAND - UITVOEREN
Hier type je dan: CONTROL APPWIZ.CPL
Deinstalleer internet explorer (Klinkt vaag, helpt wel!)
Dan reboot en edit de system.ini weer nu andersom dus...
Bij [BOOT] verander je dan shell=progman.exe in shell=explorer.exe
Reboot en dan solved?!

Verwijderd

Topicstarter
THANK YOU!!!!! deze oplossing werkte idd. Zowel internet explorer als de explorer service packs gedelete. Dit werkte!!! _/-\o_ _/-\o_ Thanx!

Verwijderd

Graag gedaan...

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:45 ]

Pagina: 1