[ATA/S-ATA] Nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

• getty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 08:26
Ik weet niet wat verstandig is. Ik heb een nieuwe harddisk nodig maar zit te twijfelen of ik S-ATA of 'gewone' ATA zal pakken. Mijn moederbord is een ESC K7S5A dus dan zou ik een losse S-ATA controller moeten aanschaffen. Ik zou dan gaan voor:
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Promise SATA 150 TX2Plus

Kan ik dan mijn huidige IDE Controllers op mijn moederbord gewoon blijven gebruiken zodat ik 3 hardeschijven heb?
Of is het verstandiger om gewoon nog een 'ouderwetse' ATA schijf te kopen?

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan als je een dergelijke S-ATA controller neemt gewoon je huidige IDE er naast blijven gebruiken.
Wil je kunnen booten van die S-ATA zal je BIOS wel ingesteld moeten kunnen worden op SCSI-boot. De meeste kunnen dat zonder probs, maar ik ben er 1 of 2 tegen gekomen die het niet ondersteunden.

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Wat is het precieze snelheidswinst tussen ATA <- > S - ATA ?
Want ik zit dus een beetje met hetzelfde probleem een beetje.
Maar heb wel de Asus P4PE (met s-ata aansluiting)

• getty
Zie hier iig een grafiekje van de verschillen tussen een paar schijven.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• getty
Hier heb ik ook nog iets gevonden over de snelheid. Knutselwerk van Femme.

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

En hoe zit het met het onderlinge verschil?
Is S-ATA nou extreem veel sneller als "gewone" ATA?
(dat zie ik namelijk niet echt terugkomen op die links...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad niet als je twee identieke schijfen hebt waarvan slechts de interface verschilt :)

SATA en PATA verschillen slechts in de maximale doorvoersnelheid van de interface en het gebruikte protocol. Ook niet onbelangrijk is dat de bekabeling bij SATA veel dunner is, wat dus veel prettiger is in gebruik :)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 14:53

star-saber

Ryzen

ik heb zelf sinds kort een maxtor 120GB serial ata en doet het prima.het is wel een schijf zonder native serial ata interface maar is wel rap

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 09:38
Ik ga deze maand ook een serial ata schijf er bij planten en ik weet al welke ook das dus niet het probleem ! Dit word hem : Western Digital 360GD/36.7GB S-ATA150 10000rpm 8MB

Maar nu het volgende :

Ik wil een controller die geheugen bankjes heeft zodat ik er bijvoorbeeld ddr geheugen op kan planten .

Nu had ik vroeger een HDD controller met 4 30 pins bankjes en daar had ik 4 x 1 mb in zitten en dat ging als een speer maar dat was nog in de vezalocalbus tijd of hoe je dat ook schrijfen moet .

Heeft iemand een idee of zoiets nog bestaat ?

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• mmxmmx
Niemand een idee ?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 21:59
mmxmmx schreef op 05 June 2003 @ 22:22:
Ik ga deze maand ook een serial ata schijf er bij planten en ik weet al welke ook das dus niet het probleem ! Dit word hem : Western Digital 360GD/36.7GB S-ATA150 10000rpm 8MB

Maar nu het volgende :

Ik wil een controller die geheugen bankjes heeft zodat ik er bijvoorbeeld ddr geheugen op kan planten .

Nu had ik vroeger een HDD controller met 4 30 pins bankjes en daar had ik 4 x 1 mb in zitten en dat ging als een speer maar dat was nog in de vezalocalbus tijd of hoe je dat ook schrijfen moet .

Heeft iemand een idee of zoiets nog bestaat ?
onder de sata controllers bestaat zoiets denk ik niet, er zijn wel nog scsi en voornamelijk raid controllers die extra geheugen kunnen hebben

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• mmxmmx
Whoei na heel erg lang gezocht te hebben kom ik hier uit hahhahah

nieuws: LSI Logic introduceert MegaRAID SATA controllers

Ik denk dat er nog hoop is ik ge nu verder zoeken .

• KaMiKaZe
mmxmmx schreef op 07 juni 2003 @ 01:37:
Whoei na heel erg lang gezocht te hebben kom ik hier uit hahhahah

nieuws: LSI Logic introduceert MegaRAID SATA controllers

Ik denk dat er nog hoop is ik ge nu verder zoeken .
nice , denk dat zo'n kaartje ook wel aardig wat zal gaan kosten
LSI is redelijk professioneel

http://www.lsilogic.com/p...od/raid/index.html#serial

zoals ik al zei : geen uitbreidingsmogelijkheden

Afbeeldingslocatie: http://www.lsilogic.com/images/storefront/products/stor_prod/raid/1504_lg.gif

wat wil je btw gaan doen met die extra ram ?

[ Voor 20% gewijzigd door KaMiKaZe op 07-06-2003 01:45 ]

• mmxmmx
Nou ik denk maar zo alles wat het systeem meteen uit het ram kan pakken is sneller dan dat hij het van of naar de hdd moet schrijfen en als het tog naar de hdd moet dan kan hij dat doen op een moment dat de hdd ff niks staat te doen .

64 mb aan mem tussen hdd en controller lijkt mij de ideale oplossing voor het trage harddisk gebeuren in mijn pc . Oke die raptor heeft ook 8 mb geheugen in de hdd maar dit lijkt mij tog wel lekker .

Inderdaad das de vraag nu !! Wat gaat me dat kosten ? :)

Zie ik dat nu goed ? Gaat die wel in een pci slot ?

http://www.lsilogic.com/products/stor_prod/raid/1506.html

[ Voor 11% gewijzigd door mmxmmx op 07-06-2003 02:05 ]

• KaMiKaZe
mmxmmx schreef op 07 juni 2003 @ 01:58:
Nou ik denk maar zo alles wat het systeem meteen uit het ram kan pakken is sneller dan dat hij het van of naar de hdd moet schrijfen en als het tog naar de hdd moet dan kan hij dat doen op een moment dat de hdd ff niks staat te doen .

64 mb aan mem tussen hdd en controller lijkt mij de ideale oplossing voor het trage harddisk gebeuren in mijn pc . Oke die raptor heeft ook 8 mb geheugen in de hdd maar dit lijkt mij tog wel lekker .

Inderdaad das de vraag nu !! Wat gaat me dat kosten ? :)

Zie ik dat nu goed ? Gaat die wel in een pci slot ?

http://www.lsilogic.com/products/stor_prod/raid/1506.html
64-bit, 66 MHz PCI 2.2
dat wordt ook een nieuw moederbord vrees ik, en niet al te goedkoop ook zeg met 64-bit pci sloten + die kaart ;)

• mmxmmx
Das niet goed hahahah er moet nog wat anders zijn mischien van een ander merk ?

Dit moet tog snel zijn dat kan niet anders ? Waarom is dit niet gewoon bekender of standaard . Iedereen wil snelle hdd tjes dus geheugen tussen de controller en hdd is de oplossing volgens mij en dat moet ook gewoon voor ons leken beschikbaar kunnen zijn :(

Er moet meer onder de zon zijn lijkt mij :(

[ Voor 36% gewijzigd door mmxmmx op 07-06-2003 02:23 ]

• KaMiKaZe
hij is downwards compatible is met 32-bit 33Mhz PCI sloten, maar maximale performance haal je dan ook niet ;)

[ Voor 37% gewijzigd door KaMiKaZe op 07-06-2003 02:24 ]

• mmxmmx
Ik lees net op tweakers dit .

64-bit PCI kaarten kunnen doorgaans ook functioneren in 32-bit slots. Dit is bij alle LSI kaarten het geval en zal bij de MegaRAID SATA 150-6 waarschijnlijk niet anders zijn. Het zal dus geen probleem zijn om deze kaart in je desktop plank te stoppen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:25

OgWok

U.N.C.L.E.

mmxmmx schreef op 07 June 2003 @ 02:28:
Ik lees net op tweakers dit .

64-bit PCI kaarten kunnen doorgaans ook functioneren in 32-bit slots. Dit is bij alle LSI kaarten het geval en zal bij de MegaRAID SATA 150-6 waarschijnlijk niet anders zijn. Het zal dus geen probleem zijn om deze kaart in je desktop plank te stoppen.
Dat zal zeker het geval zijn, maar is wel geld weggooien. Controller wordt geknepen door 32 bit 33 MHz PCI bus.

Zo te zien zit er geen backup batterij op, dus als de stroom uitvalt kan de cache niet teruggeschreven worden naar de array, dan is het hele zaakje corrupt.

Specificaties zijn prima, dus even een plank met 64 bits PCI slots erbij kopen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• mmxmmx
Hmmm voor zo een plank moet ik dus weer naar een ander topic hheheh

Het word wat ingewikkeld .
Nogmaals jammer dat er niet een 16 mb kaartje ofzo is voor de gewone consument .

Ik zie er denk ik maar van af en koop een gewone controller .

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De lagere latency van 64-bit 66MHz PCI zal onder normale omstandigheden een paar procent snelheidwinst opleveren. Alleen als er puur sequentieel van de RAID array gelezen of geschreven wordt zal 64-bit 66MHz PCI veel sneller zijn dan 32-bit 33MHz PCI (indien de sequentiële transfer rate de bandbreedte van de 32-bit 33MHz bus overstijgt).

De MegaRAID SATA 150-6 kost 494 euro (bij een overigens dure leverancier) en is dus behoorlijk aan de prijs, hoewel goedkoper dan de 3ware Escalade 8500-4.

Ik heb gisteren trouwens een Escalade 8500-8 ontvangen van 3ware die ik een keer wil testen met een paar Raptors. Ik moet nog wat hardware voor de test regelen en hoop dan ook intelligente Serial ATA RAID adapters van LSI en ICP Vortex in de test te kunnen meenemen.

• mmxmmx
Ben erg benieuwd naar je bevindingen .

Ik zal als ik deze maand die schijf heb ook wel wat reacties plaatsen hier zodat men kan zien of het wat is .

Ik ga hem dan vergelijken met een maxtor ata 133 want daar heb ik er 2 van nu .

• mmxmmx
Kan iemand nog een andere controller aanraden ?

Eentje die iets minder duur en minder geafanceerd is ?

• mmxmmx
Laat maar ik kijke hier wel Het grote SATA topic

[ Voor 79% gewijzigd door mmxmmx op 11-06-2003 16:06 ]

• rrenzo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05-2024

rrenzo

Hoi Femme,
ik zit een beetje te scannen naar info op de forums over SATA Raid controllers, en jouw naam komt twee keer langs met 'Ik krijg binnenkort controller XXX binnen, en zal eens gaan testen'.
Nu ben ik erg benieuwd naar je resultaten; want er zijn nergens resultaten bekend van bijvoorbeeld de LSI Sata MegaRaid controller. Heb je er inmiddels mee kunnen stoeien?
In de specs van die controller staat ook dat hot-swap native ondersteund wordt. Werkt dat ook al als ik direct de SATA plug eruit trek of beschadig ik dan de HD?
Pagina: 1