Toon posts:

ASUS A7N8X onboard NVIDIA nForce Audio kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren tweakers,

Vandaag overkwam mij een wel heel raar geval, althans in mijn ogen:

We kwamen op het idee om ons nieuwe Ventrilo-servertje eens te testen, ware het niet dat mijn microfoon op mijn (gloednieuwe) pc nog niet werkte. Een beetje gekloot en gerommel met NVIDIA's nForce Control Panel én...ziedaar, de microfoon werkte; m'n vriends konden me horen althans !
Ik was toch al een half uurtje bezig geweest ( :X ) en was opgelucht dat dat ding het deed. Er was echter één 'klein' nadeel: ik kon met geen mogelijkheid de andere personen op Ventrilo horen. Echter, dat moest makkelijk te verhelpen zijn...d8 ik.

Het liep wat anders. Na een kort onderzoek bleek dat ik nergens geluid uit de speakers kon krijgen, noch in Winamp, noch in andere situaties. Mijn vrienden konden me echter gewoon verstaan op de Ventrilo-server wanneer ik door de microfoon praatte.
Ik heb toen een aantal dingen onderzocht en geprobeerd om dit probleem te fixen, te weten de volgende:
  • Computer rebooten --> geen succes
  • Speakers/headset functioneerden normaal op andere pc
  • Volumeschuiven stonden maximaal en niks gedempt
  • Drivers opnieuw geïnstalleerd --> geen succes
  • Stekkertjes stevig aangedrukt en gecontroleerd of ze op de juiste plaats zaten (ze zitten/zaten in de analoge aansluitingen) --> geen succes
  • Probleemoplosser doorlopen --> geen succes
  • Wizard speakerinstelling doorlopen --> geen succes
  • 'Het apparaat werkt correct' geeft XP aan.
Dit zijn mijn specs:

AMD Athlon 2100+
2*256Mb DDR400 TwinMOS
ASUS A7N8X DeLuxe
GeForce4 Ti4200
IBM 60Gb 7200r
Creative Inspire 6.1 6700
US Blaster USB 360 (headset inclusief microfoon)
OS = Windows XP

Weet er iemand een oplossing voor dit probleem?
Wat ben ik vergeten? What should I do?
Want een pc zonder geluid is best sucky :X

Veel dank voor jullie hulp bij voorbaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 00:47 ]

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:07

PJKs

Young, Free and Single

Er zit niet ook een geluidschip op je mobo en heb je in de sound-properties het verkeerde device als standaarduitvoer ingesteld staan?

ja, graag!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 14:12
Staat het ding niet toevallig op digital audio ingesteld? Dan hhor ik ook niks meer door mijn 4.1 als ik dat doe :).

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier juist om de geluidschip van de mobo, de NVIDIA nForce chip.
Ik heb ook het goede device geselecteerd, namelijk degene die ik voor het probleem ook al had geselecteerd (er is trouwens maar één optie ;) ).

PS: Dank voor je snelle reactie :)

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Is die Creative Inspire 6.1 6700 dan niet een aparte kaart? :?

ja, graag!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn m'n boxen :)

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

ja, graag!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Jumpers op het mobo / BIOS-settings voor evt. andere functies voor de aansluitingen??? Het is maar een gok.

ja, graag!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, naar mijn weten niet. De settings/jumpers zijn iig nog hetzelfde als toen het geluid het nog wél deed.
Mijn microfoon doet et trouwens ook nog steeds :)

Verwijderd

misschien moet je je vraag even in dit topic stellen
Groot Asus A7N8X Topic Deel 3

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen meneer Eddo :)

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

dat is een nforce2 mobo?
die heb ik ook. Kijk eens bij evt Gain instellingen. En naar je geselecteerde output. Als ie op SPDIF staat zal er hoogstwaarschijnlijk geen geluid uit je analoge poorten komen.

Kijk ook eens naar de 'advanced' eigenschappen in je volume controle.

[ Voor 16% gewijzigd door Buggle op 05-06-2003 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nop, ik heb em niet op S/PDIF staan. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik kan mezelf nu wel horen als ik in de microfoon praat... er komt dus toch geluid uit m'n headset. Ik kan alleen nog niks afspelen...
Verder hoor ik de ruis ook harder/zachter als ik met de volumeknop in volume control speel. :) (weet niet of dat nuttige informatie is :X )

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 20:03:
Hmm, ik kan mezelf nu wel horen als ik in de microfoon praat... er komt dus toch geluid uit m'n headset. Ik kan alleen nog niks afspelen...
Verder hoor ik de ruis ook harder/zachter als ik met de volumeknop in volume control speel. :) (weet niet of dat nuttige informatie is :X )
Lijkt mij dat of je geluidskaart zeer zacht staat, of je drivers staan ergens niet goed ingesteld. Ga alles is langs : Dxdiag, geluidsdinges in windows :P.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, draai dxdiag es, want ik krijg het id dat je DirectSound acceleratie om een of andere manier gebroken is. Misschien nForce2 drivers es opnieuw installeren?

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Asus heeft als 1 van de weinige fabrikanten van nForce2 borden aparte drivers voor de A7N8X (Deluxe). Dit vanwege de indeling op het bord, en het gebruik van bepaalde (IDE?) chips. De gewone nVidia drivers zijn wel te gebruiken, maar het is toch te adviseren om de Asus drivers te gebruiken.

Kijk eens op het forum van http://www.nforcershq.com, en natuurlijk de FAQ van http://www.asus.com voor een mogelijke oplossing. Via beide sites heb ik ook een paar kleine probleempjes met mijn eigen A7N8X kunnen oplossen. Ik denk zelf dat je beste optie is, om drivers te herinstallen vanaf cd, en eventueel de nieuwste van de Asus site te plukken.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
dxdiag:

'Het geluid is:

Mono, 8-bits 22kHz, vanuit een Software-buffer.

Hebt u het geluid gehoord?'

'Nee' :X

Opmerking:

'DirectSound-testresultaten: Fout bij stap 19 (Gebruikerscontrole van software): HRESULT = 0x00000000 (Foutcode)'

edit: Als ik geluid afspeel via winamp oid, dan zie ik ook niet de 'Niveaus speakeroutput' omhooggaan in NVIDIA's control panel. Hij geeft dus eigenlijk aan dat er niks wordt afgespeeld :/

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net nieuwste nForce2 drivers van ASUS geinstalleerd, maar zonder succes.

Verwijderd

Topicstarter
Twee dingen zijn me nu nog niet helemaal duidelijk:

1) Waarom kan ik mezelf wel horen in de speakers als ik door m'n microfoon praat?

2) Waarom zie ik geen sound level in de display van de control panel als ik een geluid afspeel? Je zou toch op z'n minst moeten zien dat er iets wordt afgespeeld? Ze slaan btw ook niet uit als ik in m'n microfoon praat (en er dus weldegelijk geluid uit m'n speakers komt).

Waar duidt dit op?
Pagina: 1