resolutie digitale videocamera aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Enige tijd terug ben ik bezig geweest met het digitaliseren van een opname van een digitale vidoecamera, met als uiteindelijk doel hier foto's van te maken. Op zichzelf geen probleem, wel jammer dat de foto's slechts 384*288 pixels zijn.

Nu is dat de resolutie van een van de tv-standaards en in die zin niet zo vreemd. Toch vroeg ik me af: zijn er camera's die intern op een hogere resolutie opnemen, zodat het transport naar de pc toe ik deze hogere resolutie plaatsvindt, zodat er kwalitatief betere foto's uit af te leiden zijn?

Of moet ik dan toch aan een digitale fotocamera?

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

384x288 is maar kwart-pal. Een volledig beeld is 768 (of 720) samples over 576 beeldijnen. Dan heb je echter wel twee fields (twee halve frames) die in tijd van elkaar verschillen. Dus moet je de-interlacen wat er op neer komt dat je de helft kwijtraakt.

ja, graag!

• TromboneFreakus
m.a.w.: voor het maken van foto's zal ik altijd de helft van een normaal videoscherm slechts kunnen gebruiken? Ook wanneer ik de video eerst omzet naar een ander formaat, MPEG of zo?

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Ja en nee. Een volledig videobeeld wordt in twee stappen opgebouwd. De tweede stap is een fractie later in tijd opgenomen. Heb je nu net in dat beeld een snelle beweging, dan zie je een kameffect en is eigenlijk maar 1 field bruikbaar.
Maar als je een stille scene hebt zonder veel beweging in beeld, behaal je door beide velden te capturen wel een hogere resolutie.

MPEG-2 is ook interlaced, dus heb je nog steeds 2 fields per frame. MPEG-1 bestaat maar uit 1 veld, die negeert het tweede gewoon (en kan dus ook nooit een hoge kwaliteit halen)

ja, graag!

• TromboneFreakus
Maar los van dit probleem van specificaties van PAL/MPEG/etc.: zijn er camera's die intern gezien 'anders' opnemen, zodat het probleem van beperkte resolutie wordt ondervangen?

Voor de duidelijkheid: ik wil vooral eenvoudig foto's kunnen maken en juist omdat digitale film zo gemakkelijk in staat stelt tot het achteraf maken van foto's uit een royale collectie beelden (nog beter dan een digitale fotocamera), leek me dit idee ideaal. Een resolutie van 800 * 600 zou toch echter wel praktisch minimaal zijn voor foto's.

Probeer ik iets onhaalbaars?

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Er zijn camera's met een hogere resolutie CCD. Daarmee kun je inderdaad hogere resolutie foto's maken, maar alleen op het moment zelf en op bijvoorbeeld een memorystick bij Sony (nooit op band). Als het beeld eenmaal als VIDEO is opgeslagen, bestaat het ten hoogste maar uit 768x576 pixels. Alle hogere resoluties zul je moeten resamplen uit dat beeld, en zijn dus niet echt hogere resoluties.

Een camera kan niet naast het videobeeld een hogere resolutie in het videosignaal of op de band opslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door PJKs op 05-06-2003 00:57 ]

ja, graag!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik vraag me ook af hoe je je fotoos van je cam naar je pc trekt, en vooral met welke driver. Met de resolutie die jij noemt lijkt het of je een programma gebruikt dat captured met DV type 1, die wordt gedecodeerd met de MS-DV codec, en die captured standaard met halve resolutie.
Probeer 's te capturen met Premiere, of nog beter Scenalyzer (beide kunnen werken met DV type 2, en die gebruikt de VfW DV driver) en maak fotoos vanuit Scenalyzer. Superkwaliteit in 752x564x24b! Ik weet alleen niet hoe Scenalyzer omgaat met interlacing, en of hij het beeld verticaal oprekt of 2 frames gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door the-body op 05-06-2003 23:10 ]

This title is for sale, please send me a PM

Verwijderd

nou, the-body, foto's in 752x564 (rare resolutie trouwens) noem ik geen superkwaliteit. Een 1.3 megapixel digicam van 100 euro doet het al beter. Als je goede kwaliteit foto's wilt hebben, heb je maar 2 keuzes: een camcorder met 2 megapixel CCD, die zo'n 1800 euro kost, of een losse digitale fotocamera met 2 mpixel of meer, die je vanaf 250 euro ofzo kunt krijgen. Ik zou het wel weten!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 00:29:
nou, the-body, foto's in 752x564 (rare resolutie trouwens) noem ik geen superkwaliteit. Een 1.3 megapixel digicam van 100 euro doet het al beter. Als je goede kwaliteit foto's wilt hebben, heb je maar 2 keuzes: een camcorder met 2 megapixel CCD, die zo'n 1800 euro kost, of een losse digitale fotocamera met 2 mpixel of meer, die je vanaf 250 euro ofzo kunt krijgen. Ik zou het wel weten!
Tsja, wat moet je hier nou mee. hij geeft aan dattie fotoos met z'n cam wil maken en dan is dit de max res...

This title is for sale, please send me a PM

Pagina: 1