reset probleem door virus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik zit met een heel raar probleem. Mijn computer doet nix anders dan op de vreemdste momenten resetten en heb al heel de pc overhoop gehad daarvoor.
Resetten doet ie zowel in windows als tijdens het opstarten.
Nu heb ik een 800mb schijf getest met windows98 waarvan geboot en het ging perfect. Nu heb ik de 2e dataschijf die ik altijd al had geformatteerd en als enige schijf aangesloten geformatteerd en windowsxp erop gezet. maar het lost nix op. Ik heb dus het vermoeden dat het een hardnekkig virusprobleem is ergens op de schijf. zou het mogelijk een virus kunnen zijn op een schijf die als dataschijf diende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:31

momania

iPhone 30! Bam!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
yepz ik weet het maar het is geen blauw scherm, het is echt een reset.
wat met het 800mb schijfje met windows 98 niet het geval was.
ik krijg windows xp niet verder als het eerste grafische installatie scherm op m'n de andere schijf (80gb). 20gb schijfje wat voorheen de bootschijf was is nu afgekoppeld. de schijf waar ik nu windows xp op wil zetten was voorheen de data schijf. die heb ik al afgekoppeld gedhad en alleen met de 20gb doorgestart wat het probleem niet had opgelost.

pff valt niet mee om te achterhalen wat de oorzaak is in zulke gevallen.

[ Voor 44% gewijzigd door duncanvdlinden op 04-06-2003 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik ben nog steeds aan het sleutelen met die pc en ik geloof dat m'n vermoedes kloppen. Op het moment dat ik bootable partion magic 8.0 erin doet en het bijna opgestart is geeft ie de volgende melding....

bootsector write!
VIRUS: continue? Y/N?

kan dit een virus zijn en hoe kom ik er vanaf?

[ Voor 5% gewijzigd door duncanvdlinden op 05-06-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

Dat kan inderdaad een virus zijn. Er van af komen? Tja, probeer eens onder DOS een fdisk /mbr, dan schrijf je een nieuwe boot-sector.
Dan moet je de schijf op virussen scannen. Ik zou dit op 1 en dezelfde pc doen. Dus niet je HD in een andere machine hangen, want als het een bootsector virus is, heb je die dan ook op die andere machine. Ook al hangt ie er als 2e schijf bij. De bootsector van alle schijven wordt namelijk gelezen bij het starten van je pc.

Edit:
De help-functie van Norton Antivirus 2003 zegt dat je rescuediskettes kunt maken. Dat zou ik eens proberen. Installeer NAV2003 op een andere machine, werk hem helemaal bij met updates, en maak vanaf die machine de rescuediskettes.
Let op!: deze rescuediskettes kun je om de 1 of andere vage reden alleen maken onder Windows 95/98/Me. Niet onder NT/2000/XP.

Edit2:
Die melding Bootsector write kan ook van je bios komen, waar bootvirus protectie aanstaat. Als je dan met Partition magic bezig gaat, kan je pc inderdaad die meldingen geven.

[ Voor 40% gewijzigd door DaRoot op 05-06-2003 16:41 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij een vriend van mij ben ik dit 'reset' probleem ook al eens tegengekomen, en het was geen virus in zijn geval. Zijn mobo bleek defect te zijn.

Kun je wat meer gegevens posten over het systeem: voeding, hoeveel watt, type/merk mobo ed? Het probleem hier kwam voor met een Jetway (:+) mobo, en een 250 Watt voeding.
Zowiezo hielp een herinstallatie niets, totdat het mobo vervangen werd. (In eerste instantie dacht ik aan de voeding, hielp wel wat, maar niet veel)

/edit: die melding dat de bootsector overschreven wordt komt van je antivirus idd. Hoef je je meestal niet druk om te maken. (wat uiteraard niet uitsluit dat het een virus is)

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Bean op 05-06-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Het systeem is een:

pentium III 667mhz
msi-6309 (1.0)
twinmos 256mb ram pc133
nvidia tnt2 pro
hdd met probleem: seagate 20gb 5400rpm
hdd met probleem: maxtor d740x 60gb 7200rpm
voeding: 220 watt

Ik ben er van overtuigt dat het een bootsector virus is voor windows xp omdat ik windows 98 en windows 2003 beta al heb geprobeerd wat allemaal 100% gaat. alleen windows xp geeft resetten op het moment dat het SETUP grafish wordt (bootscherm en grafische setupscherm).
heel vreemd dit dus, wel valt me iets op, ik zie geen wit balkje meer lopen aan het begin bij voor opstarten van windows xp en nu windows 2003.
uiteraard wil ik weer terug naar xp :( .

wie helpt me verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Bean
  • Niet online
Een bootsector virus is m.i. juist onafhankelijk van het OS wat erop staat. Weet je zeker dat de XP cd niet kaduuk is of zelf een virus bevat? (als ie bv gekopieerd is, dan zou dat evt kunnen).

Daarnaast is je voeding nou niet echt zwaar, maargoed, als dit alles is wat erin hangt, en de voeding van een redelijke kwaliteit is, dan moet het op zich kunnen.

Ik denk dat het beste wat je kunt doen idd is wat DaRoot aangeeft: toch maar even vanaf (schrijfbeveiligde!) NAV diskettes oid je HD te scannen. Deze zouden het virus moeten vinden. Evt gelijk memtest je geheugen laten scannen, zodat dat ook uitgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Okeej ik ben verder aan het sleutelen geweest en hij reset ook onder windows 2003. ook vanuit veilige modus. verder heb ik een aantal geheugenbankjes getest wat niets uitmaakte ook memtest 3.0 wordt goed voltooit.
Andere voeding van 350 watt heb ik ook getest.
verder draaien alle fans gewoon en zijn de temperaturen normaal.
met de windows 98 800mb schijf blijft de pc lopen.
bootsector is al gescant met de norton bootflop.

moederbord gaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

edit:

Veel te late reply. ;( 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door agent327 op 07-06-2003 00:02 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ik ben er nu achter dat wanneer ik mijn cpu + fsb onderklok de pc al langer blijft draaien.
windows 2003 start tenminste nog op wat ie al niet meer deed in normale mode.
dus ik krijg het vermoede dat het de cpu is.
nu kan ik mij herrinderen dat ik ooit de cpu cooler eraf heb gehad om schoon te maken maar er nooit bij stil heb gestaan dat er coolpasta onder moest, is dit een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op 07 June 2003 @ 10:45:
ik ben er nu achter dat wanneer ik mijn cpu + fsb onderklok de pc al langer blijft draaien.
windows 2003 start tenminste nog op wat ie al niet meer deed in normale mode.
dus ik krijg het vermoede dat het de cpu is.
nu kan ik mij herrinderen dat ik ooit de cpu cooler eraf heb gehad om schoon te maken maar er nooit bij stil heb gestaan dat er coolpasta onder moest, is dit een verklaring?
Misschien een stomme vraag, maar wordt de processor niet te warm en is er net toevallig een temperatuur in de bios aangezet waardoor de pc zich automatisch reset? Met warm bedoel ik > 68 graden..

En is de voeding misschien brak? Volgens mij mochten de voltages bij +3.3 +5 en +12 liever niet meer dan 10% afwijken.

Geheugenbankjes al getest met memtest 86?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Bean
  • Niet online
Dat mobo van jou zou in principe (volgens de reviews die ik even bekeken heb) aan moeten geven dat als de CPU te warm wordt, dat-ie dan langzamer gaat lopen. Er is tevens een CD meegeleverd met PC-alert oid, wat aangeeft wat de temps zijn. (8> Misschien zit er in het BIOS ook een optie voor, dat weet ik zo niet.
Is de proc nu eik overgeclockt/geöverclockt *

Als er geen koelpasta op zit, dan wordt de CPU te warm, omdat de warmte niet (goed) overgebracht kan worden naar je koelblok/vent. Dus: bekijken wat er tussen zit, als het lucht is, als de sodemieter wat koelpasta ertussen doen. Je hebt dan allang geluk dat je CPU niet verbrand is geworden...

En als alles in orde lijkt te zijn, dan is je mobo gaar >:)

*vul eigen spelling in

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Bean op 07-06-2003 17:38 . Reden: halve berichten posten is nooit grappig... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
de cpu is ooit overgeklokt geweest maar momenteel niet. Ik denk toch nog steeds dat het een combinatie is van een bootsector en een bios virus. Ik heb namelijk met debug m'n complete schijf leeg gemaakt en de windows xp installatie kwam al een heel stuk verder.
nog steeds MIS ik dat witte lopende balkje voor het eerste windows xp bootscherm.
de 800mb schijf met windows98 boot gewoon vrolijk en blijft stabiel.
wie weet hoe ik een bios virus eruit kan gooien?

[ Voor 10% gewijzigd door duncanvdlinden op 10-06-2003 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
kan iemand mij bevestigen dat het niet laden van dat beginbalkje bij het booten van windows mogelijk een virus kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door duncanvdlinden op 11-06-2003 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik weet het nu echt niet meer, k'heb windows98 op de 20gb gezet en daar ging die weer zodra ik met de muis aan de gang ging in windows 98.

ff een samenvattingkje:

-20gb + 60gb zaten er in op een kabelverbinding toen ie begon te resetten. Momenteel niet meer op internet geweest (zou het een opgelopen virus kunennen zijn?).
-800mb had ik nog liggen nooit op internet geweest en loopt wel gewoon met win98.
-andere voeding is al geprobeerd.
-meerdere geheugenbankjes getest, memtest was oke.
-20gb met seatools getest, was 100%.
-20gb met debug gewist en met fdisk /mbr, geformatteerd.
-zit geen insteekkaart meer in.
-bios gereset met jumper.
-flashen weet ik niet of het gelukt is geeft wel 100% aan maar ik krijg het vermoeden dat ie het oude niet verwijderd, zit met het probleem dat ik de nieuwste versie al heb.
-andere videokaart geprobeerd.
-norton en mcafee vanuit dos op virus gescant.
-dos loopt verder 100% zonder reset.
-de pc heeft een tijdje gedraait met de 2 schijven zonder enkele koeling (zou dat een factor kunnen zijn)?

wat zou het nu nog kunnen zijn? :(
zou het de ide controller kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenaco
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb exact het zelfde probleem, en ik begin ook te geloven det het een virus is, ik heb namenlijk alle hardware gecontroleerd, vervangen en nog eens gecontroleerd, en daar is niets mis mee...

Gewoon opstarten met een beveiligde bootflop, alles formateren, en opnieuw je os installeren...

Ook bij mij weigert de xp instalatie dienst, ik weet niet waarom, maar ik gok dat op de een of andere reden xp en dat virus elkaar niet mogen...

Laat even weten als je het hebt opgelost...

J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
formateren heb ik al lang gedaan vanaf bootable cd-rom. ;)
wat ik nu ga doen is de hdd op de sec. ide poort zetten en daar vanaf booten, kijken of dat goed gaat.

edit:

helpt niets :(

[ Voor 10% gewijzigd door duncanvdlinden op 14-06-2003 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Met die 800MB schijf heb je geen problemen maar met de 20GB schijf wel. Logica zegt me dan dat die nieuwe harddisk niet in orde is. En gezien alles wat je al hebt gedaan moet het haast wel hardwarematig zijn.

Ik heb zoiets een paar jaar geleden ook gehad. Een schijf van me werkte altijd perfect totdat ik er Linux op wilde zetten. Meteen tijdens het installeren al problemen en de eerste reboot na installatie leverde meteen al vastlopers op. Meerdere keren opnieuw installeren hielp niks.
Met Windows op die schijf was er nooit wat aan de hand. Ook Scandisk en Norton Utils gaven aan dat de schijf perfect in orde was. Ik heb 'm zelfs een keer low-level geformat maar ook dat hielp niks.

Uiteindelijk heb ik maar geprobeerd om Linux te installeren op een andere partitie, waarbij ik de eerste 1GB van de schijf ongebruikt liet, en dat ging perfect. Conclusie: Hardwareprobleem op de eerste 1GB die niet door Scandisk/Norton gevonden kon worden. Blijkbaar ging het met Linux mis omdat die belangrijke bestanden net op de defecte delen van de schijf zette.
Ik heb uiteindelijk die schijf opgestuurd naar de leverancier en een vervangende schijf gekregen die wél meteen perfect werkte.

Dus ik stel voor dat je gewoon probeert om je schijf voor reparatie aan te bieden. Na alles wat je al hebt gedaan lijkt het me uitgesloten dat je nog een virus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
jah maar de 60gb doet het ook, het zou wel heel toevallig zijn dat de seagate + maxtor beide dezelfde symptonen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
okeej hij blijft lopen maar dan wel ondergeklokt op 500e mhz :S
de ratio staat nu op 2x en de fsb op 100.
normaal ratio 4x en fsb 133.
is het de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Misschien brakke Condensators (Elco's) op het Mobo??

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ik heb de elco's is goed bestudeerd van het mobo en zie geen gekke dingen aan de buitenkant. :S
wel een klein beetje zwarte vuiligheid maar het ging er zo weer af. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door duncanvdlinden op 14-06-2003 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Staat er niet toevallig een Antivirus controle aan vanuit je bios?
Opstarten met win98 is dan geen probleem, maar elke schrijfactie op de MBR zal geblokt worden.

In windows 95 kon dit al de installatie vast laten lopen op het moment dat je van text naar grafisch ging ( dan schreef hij daar namelijk wat weg ).

Viruscontrole in bios uitzetten zorgde dan altijd voor een voorbeeldige installatie...

......... Vroerger kwam je veel bordjes met "antivirus" tegen, zie ze de laaste niet niet zo heel veel meer........

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
nee die staat uit maar dan geeft ie alleen een melding wanneer er wat met het mbr gebreurt. Ik heb resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik ben nu aan het internetten op de pc en hij loopt stabiel!!
maar dan wel ONDERgeklokt.
normale instellingen voor de pIII 667mhz is fsb 133 en multiplyer 4x.
nu staat ie op 100mhz fsb en multiplyer 2.5x.
hij geeft aan als ik m' aan zet 500E mhz.

Het liefst heb ik hem natuurlijk terug op 667 mhz.
weet iemand wat de oorzaak is, mobo of processor?
heeft iemand een oplossing?

trouwens ONDERklokken kan toch geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

heb je intussen juiste hoeveelheid koelpasta tussen cpu en koeler ?
500 mHz =4 keer 133, maar ook: =5*100.
Lijkt er haast op dat je mb automatisch multiplier 5 toepast.
(voor 667 moet je 5* 133 instellen ?!)

heb je misschien 2 dipswitches in je PC: 1 voor het geheugen, een ander voor FSB , om deze in te stellen op 100 hetzij 133 mHz.
Heb je dan misschien die 2 verwisseld. En staat je FSB op 100, en je geheugen op 133, terwijl dit omgekeerd moet wezen (die fout heb ik zelf ooit gemaakt) ?

Ik zie nu dat je 133 mhz geheugen hebt. Dus een verkeerde instelling voor de snelheid van je geheugen kan het niet zijn (ik dacht nl. van wel)

Is het anders warmte ? Kan je PC die goed kwijt ? (Dat probleem heb ik met een amd pc; die staat in een boekenkast ingebouwd, is dus niet te gebruiken op zomerse dagen ! Moet ik dus een andere plek voor zoeken.)

[ Voor 29% gewijzigd door Brothar op 15-06-2003 18:50 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ik heb koelpasta gecontroleerd en er zat wat op niet zo heel veel maar het was nog vloeibaar. koelpasta heb ik niet, kan ik dat beter wel aanschaffen?

maar zowiezo een pIII behoort niet te resetten d8 ik bij te hoge temperaturen die krijgt freezeframes, toch?

ik zal de temperaturen is goed in de gate houden met een monitor programma.

zowiezo idle temperatuur is goed 40 graden geloof ik. ook op de 4x133 instelling.
maar 5x 133 is de juiste instelling voor 667mhz? 4x133 is de bios default setting.
de koeling is niet denderend in de kast maar heeft het altijd zo gedaan, de kast staat momenteel open.
verder zit er maar 1 hdd in.

voor de duidelijkheid mijn mobo is een msi ms-6309 v1.0.

edit:

fuzzy logic van msi geeft een goede temp aan rond de 36 graden en als klok instelling 5x100mhz, bios staat op 2.5x100mhz.
maargoed de temps zijn wel goed dus.

[ Voor 12% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-06-2003 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
op 6x133 reset ie ook, nog steeds vindt ik het vreemd dat ik geen bootbalkje ziet bij het opstarten van windows xp.

bitdefender online scan geeft aan:
Memory ok
Master Boot Record 80 ok (Windows 95 B20 - Windows 98)
Partition Boot 1 (primary) (active) ok (Windows NT 2000 FAT32)

toch vreemd als ik windows xp erop heb staan :?

-Ook erg opmerkelijk is dat ik het windows bootbalkje wel ziet op de lage kloksnelheid waar hij nu op staat maar niet bij volle kloksnelheid.

[ Voor 69% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-06-2003 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
kunnen jullie verklaren waarom de pc wel blijft lopen op 333mhz ipv 667mhz?
zou het de ide controller kunnen zijn omdat die ook op minder mhz loopt?
namelijk bootbalkje voor xp is wel te zien op 333mhz op 667mhz niet!
en dan gaat ie de reset weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
schop :p

[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 17-06-2003 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

duncanvdlinden schreef op 14 juni 2003 @ 22:04:
ik heb de elco's is goed bestudeerd van het mobo en zie geen gekke dingen aan de buitenkant. :S
wel een klein beetje zwarte vuiligheid maar het ging er zo weer af. ;)
zag het er zo uit?

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.aeilkema/kt7.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.aeilkema/kt7-2.JPG
Deze elco's/condensators zijn dus defect.

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Pagina: 1