Toon posts:

Editten van MPEG files afkomstig van Hauppauge PVR-350

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een PVR-350 en ben wat VHS banden aan het overzetten naar SVCD.

Nu wil ik graag een VHS band van een uur graag editen met leuke overgangen enz. en terug brengen tot een half uur. Ik gebruik Pinnacle Studio 8 als bewerkingssoftware. De PVR neemt al in MPEG op ipv. AVI. Geen probleem zou je zeggen; ook studio 8 leest MPEG.

Maar als ik dan de MPEG file wil opslaan rendert hij volgens mij weer naar mpeg waardoor hij er een compressie over een compressie doet (mijns inziens) en dat komt de kwaliteit niet ten goede.

1) Moet ik MPEG files eerst omzetten naar AVI alvorens ze te bewerken? -(heb genoeg schijfruimte) - welk programma is hier evt. voor?
2) Kan ik evt. direct naar AVI opnemen? Dus de MPEG encoder omzeilen?
3) Kent iemand anders goede bewerkingssoftware die MPEG zonder kwaliteitsverlies bewerkt? Ook met leuke overgangen enz.

PLEASE HELP!

Thanks

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 23:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak adobe premiere anders voor het cappen. die doet dat in DV AVI, waarbij je geen kwaliteits verlies hebt en alles. en het werkt heel makkelijk.

• PJKs
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Terw_Dan schreef op 04 June 2003 @ 23:41:
Pak adobe premiere anders voor het cappen. die doet dat in DV AVI, waarbij je geen kwaliteits verlies hebt en alles. en het werkt heel makkelijk.
Dat is onzin. De PVR-350 kaart is een kaart met hardware MPEG-2 encoder aan boord. Daar kan Adobe Premiere niets mee beginnen omdat hij geen VfW ondersteunt. En je zult er ook nooit en te nimmer DV-AVI's uitkrijgen.

ja, graag!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 23:28:
1) Moet ik MPEG files eerst omzetten naar AVI alvorens ze te bewerken? -(heb genoeg schijfruimte) - welk programma is hier evt. voor?
2) Kan ik evt. direct naar AVI opnemen? Dus de MPEG encoder omzeilen?
3) Kent iemand anders goede bewerkingssoftware die MPEG zonder kwaliteitsverlies bewerkt? Ook met leuke overgangen enz.
Ook nog wat antwoorden op je vragen:

1) Hoeft niet, als het editingprogramma MPEG-2 stream kan lezen
2) Dat kan de PVR-350 niet. Die kan alleen MPEG-2 opnemen. En dan ook nog alleen via speciaal voor de PVR-250/350 geschreven software.
3) Er zijn denk ik wel MPEG-2 plugins voor Premiere.

Je blijft echter altijd zitten met het bewerkingsprobleem. In ieder geval voor de overgangen. Daar manipuleer je het beeld, dus is er sowieso decoding enher-encoding.

Om MPEG-2 zonder recompressie te editten kun je bv. de bijgeleverde NanoPEG-editor gebruiken. Maar die maakt alleen harde lassen op I-frames.

Zie http://www.shspvr.com voor meer info.

ja, graag!

Verwijderd

Topicstarter
1) Hoeft niet, als het editingprogramma MPEG-2 stream kan lezen
OK prima.
2) Dat kan de PVR-350 niet. Die kan alleen MPEG-2 opnemen. En dan ook nog alleen via speciaal voor de PVR-250/350 geschreven software.
Duidelijk, was ik eigenlijk al 'bang' voor... :-)
3) Er zijn denk ik wel MPEG-2 plugins voor Premiere.
Je blijft echter altijd zitten met het bewerkingsprobleem. In ieder geval voor de overgangen. Daar manipuleer je het beeld, dus is er sowieso decoding enher-encoding.
Klopt ik snap dat als je overgangen gebruikt dat hij opnieuw moet renderen. Maar gaat dit ook ten koste van de reeds gerenderde MPEG kwaliteit? Dus de genoemde compressie over compressie of rendert hij alleen de gemaakte overgangen...
Om MPEG-2 zonder recompressie te editten kun je bv. de bijgeleverde NanoPEG-editor gebruiken. Maar die maakt alleen harde lassen op I-frames.
Klopt, alleen die harde lassen vind ik maar lelijk... Ik wil juist overgangen en een muziekje eroverheen zetten... b.v.
In ieder geval bedankt voor je antwoorden!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 00:07:
[...]

Klopt ik snap dat als je overgangen gebruikt dat hij opnieuw moet renderen. Maar gaat dit ook ten koste van de reeds gerenderde MPEG kwaliteit? Dus de genoemde compressie over compressie of rendert hij alleen de gemaakte overgangen...
In vrijwel alle software is dit inderdaad het geval ben ik bang. MPEG-2 montage staat wat dat betreft nog in de kinderschoenen, en de uitvoer van editingprogramma's gebruiken hun eigen codec en instellingen. Bovendien is een MPEG-2 stream zo'n samenhangend geheel dat hij niet even ongewijzigde stukken in een nieuw bestand 'tussen' gewijzigde stukken kan kopiëren. Zeker niet als je ook het geluid bewerkt met muziek.

Maar als je high-res captured (12 mbps, 2x de DVD-rate) dan heb je nog DVD-plus-kwaliteit waarmee je de montage ingaat, dus zien zul je het niet: bij de uiteindelijke compressie naar SVCD-conforme MPEG-2 gaat zoveel kwaliteit verloren... Gebruik wel een goede software codec trouwens voor het encoderen, en doe een langzame 2-pass VBR.

[ Voor 6% gewijzigd door PJKs op 05-06-2003 00:14 ]

ja, graag!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk heb ik voor mijn doeleinde dus de verkeerde kaart gekocht, denk ik.

Ik wil namelijk VHS op SVCD en DVD branden, maar wel ge edit. Eigenlijk zou ik dus een TV kaart moeten hebben die naar AVI wegschrijft, zodat ik hem makkelijker kan editen....

Mark

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 00:16:
Eigenlijk heb ik voor mijn doeleinde dus de verkeerde kaart gekocht, denk ik.

Ik wil namelijk VHS op SVCD en DVD branden, maar wel ge edit. Eigenlijk zou ik dus een TV kaart moeten hebben die naar AVI wegschrijft, zodat ik hem makkelijker kan editen....

Mark
Inderdaad. En aan het eind van de rit, na montage de film encoden naar SVCD-formaat. Daarvoor zijn andere kaarten praktischer.

Ik heb nog een 'oude' Miro (Pinnacle) DC30 liggen, waarmee je naast MJPEG ook RAW kunt capturen. Die kun je lenen of kopen als je wil. En als je van die PVR350 afwil kan ik je ook wel helpen (Ik heb zelf al een 250 en een 350). Neem even contact met me op. (Gegevens op www.PJKs.com)

EDIT: Ik zie dat voor de DC30 geen Xp-drivers zijn. Wel alles tot Win2K. Misschien is hij toch te gebruiken om raw te capturen, maar dat moet ik even proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door PJKs op 05-06-2003 00:27 ]

ja, graag!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

NIEUWS: Ik heb drivers gevonden voor de DC10/30 onder XP!
Niet dat het al werkt, maar ik ben op weg.

En mail me je email even. Vind ik praktischer dan bellen...

http://www.fenzl-sound.de/dc30users/ Hier staat een link naar de drivers

[ Voor 21% gewijzigd door PJKs op 05-06-2003 23:32 ]

ja, graag!

Verwijderd

Ehhh...zelfs het allergoedkoopste tv-kaartje kan RAW capturen, evt. in combinatie met een software encoder, omdat daar nu eenmaal geen extra hardware voor vereist is...dan moet die dure PVR-serie dat toch zeker ook wel kunnen?

Verwijderd

tuurlijk kan de pvr raw avi opnemen, desnoods gebruikje virtual dub ofzoiets, ik heb de pvr pci en ik gebruik nu de mpeg encoder helemaal niet meer vanwege sync problemen, ik heb gewoon wdm drivers van de normale Hauppauge kaarten gebruikt en voila je hebt wel de-interlacing etc etc

pas als je alle toeters en bellen van die pvr afhakt blijft er ietsiepietsie bruikbaar spul over, namelijk een tv kaart met stereo geluid (heb er indertijd 850 gulden voor betaald, dus even allemaal in koor ''sucker'' :|)

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

In tegenstelling tot de PVR PCI kunnen de PVR 250 en de PVR 350 NIET RAW capturen. Die werken beide op een geheel andere wijze dan de PVR PCI.

EDIT: Ik ben er overigens uiterst tevreden over, ik heb nu zowel een 250 als een 350 en daar kan er nog wel eens eentje bijkomen. Met allebei heb ik geen last van syncproblemen. Ik heb OOK een PVR PCI gehad.

[ Voor 44% gewijzigd door PJKs op 06-06-2003 10:52 ]

ja, graag!

Pagina: 1