Externe Maxtor HD wil niet over FireWire werken

Pagina: 1
Acties:

• Nostro
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik heb een nieuwe externe harddisk (maxtor 5000dv 200Gb) die ik via firewire wil aansluiten (heb alleen usb 1.1 op m'n mobo, dus kan niet profiteren van de snelheid van USB 2.0).

Via die USB-poort werkt ie wel, maar via FireWire NIET (zowel op de poort van m'n Audigy 2 platinum eX als op een dynalink firewire kaartje). De firewirepoort van het dynalinkkaartje zijn ok, ik heb er al eens een DV-cam op aangesloten. De Audigy is drie weken oud, en ik neem aan dat die ook wel functioneert.

Bij de systeemeigenschappen van Win2K pro zie ik de volgende melding bij de SBP2 IEEE 1394-apparaten:
<i>Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat vereiste stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31)</i>

Ik heb de stuurprogramma's van de maxtor cd geïnstalleerd (zowel USB als FireWire) maar de schijf komt niet tevoorschijn in de explorer! Op de website van Maxtor kan ik geen downloadable drivers vinden (harddisk is ook vrij nieuw dus die zullen er waarschijnlijk ook nog niet zijn.)

Hoe zou ik dit werkende kunnen krijgen, of wat zou er mogelijk aan de hand zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Nostro op 04-06-2003 22:40 . Reden: Maxtor i.p.v. Matrox natuurlijk... zie topictitel ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-03 20:35
hmm en als je eens niks installeert en em gewoon inplugd?
want ik heb dezelfde schijf en ik plugde em gewoon in en win (xp) ging drivers downloaden en klaar was kees
probeer eens je firewire driver te uninstallen en alles wat met de schijf te maken heeft

of een update van de audigy drivers...

ik werk ook met een dynalink kaart

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

.1 je firewire poorten op je audigy 2 werken als ik het zo goed lees dus niet, (fout code)
update / reinstall je drivers eens,

en 2k/XP zouden toch die apperaten moeten herkennen als je ze aansluit :?

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 14:53

star-saber

Ryzen

bij mij hangt ie gewoon aan me audigy 1
werkt zonder problemen
dit is onder winXP

• Nostro
hmmm, de nieuwste drivers voor de audigy geïnstalleerd maar dat helpt niet.
hij geeft bij de devicemanager aan dat het probleem ligt bij het SBP-2 IEEE 1394-appparaat.
Hier kan ik geen drivers voor installeren, in ieder geval niet die geleverd zijn bij de maxtor HD.
Wanneer ik de externe hd via firewire inplug als windows al draait, krijg ik een blauw scherm te zien waarin iets staat over <i>irql not less or equal</i>.

Verwijderd

heb je toevallig handmatig services uitgezet ? Had ik laatst ook , ff wat teveel uitgezet en windows begint zich aardig vreemd te gedragen en bij mij dus problemen met het zien van m'n maxtor fw hdd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:38 ]

• Nostro
waar kun je die vinden? windows help zegt er niets over.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Nostro schreef op 04 June 2003 @ 22:38:
Ik heb een nieuwe externe harddisk (maxtor 5000dv 200Gb) die ik via firewire wil aansluiten (heb alleen usb 1.1 op m'n mobo, dus kan niet profiteren van de snelheid van USB 2.0).

Via die USB-poort werkt ie wel, maar via FireWire NIET (zowel op de poort van m'n Audigy 2 platinum eX als op een dynalink firewire kaartje). De firewirepoort van het dynalinkkaartje zijn ok, ik heb er al eens een DV-cam op aangesloten. De Audigy is drie weken oud, en ik neem aan dat die ook wel functioneert.

Bij de systeemeigenschappen van Win2K pro zie ik de volgende melding bij de SBP2 IEEE 1394-apparaten:
<i>Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat vereiste stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31)</i>

Ik heb de stuurprogramma's van de maxtor cd geïnstalleerd (zowel USB als FireWire) maar de schijf komt niet tevoorschijn in de explorer! Op de website van Maxtor kan ik geen downloadable drivers vinden (harddisk is ook vrij nieuw dus die zullen er waarschijnlijk ook nog niet zijn.)

Hoe zou ik dit werkende kunnen krijgen, of wat zou er mogelijk aan de hand zijn?
Ik heb een Maxtor Personal Storage 5000XT. Op mijn server Bak met win XP Pro heb ik ook maar USB 1.1 en geen USB 2.0 en FireWire maar het loopt voor 100% goed. En in mijn game Bak heb ik een FireWire kaart van Maxtor daar werkt de HD ook voor 100% het OS op mijn game bak is ook win XP Pro. Ik draai geen drivers van Maxtor op mijn 2 PC's.

Wat voor een moederbord heb ?

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Nostro
Ik heb een Asus P2B-S moederbord.

Ik zie dat je op beide computers winXP draait. Ik heb het op een laptop van een vriendin uitgeprobeerd waar ook WinXP op staat en daar werkt hij prima.

Het ligt dus óf aan win2kpro óf aan de drivers voor die SBP-2 IEEE 1394-apparaten...

• Nostro
Wat ook wel vaag is, is dat wanneer ik iets over USB kopieër, er telkens deze foutmelding komt:

Kan niet alle gegevens voor bestand \Device\HarddiskVolume5\...\....mpg
opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn
veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding.
Probeer het bestand ergens anders op te slaan.

Klik ik op 'ok' (de enige optie) dan wordt het kopieren gewoon afgemaakt.
Dit lijkt me niets met het eerder genoemde probleem te maken te hebben. Maar ook hier kan ik niet vinden wat er fout is.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-03 15:29
SBP2 is volgens mij een afkorting van Sound Blaster Platinum 2 dus misschien dat hij een andere kaart ziet ipv je Audigy. Volgens mij heb je voor die HD ook helemaal geen drivers nodig hoor :/

• -=unicron=-

-=unicron=-

Nostro schreef op 08 juni 2003 @ 00:18:
Ik heb een Asus P2B-S moederbord.

Ik zie dat je op beide computers winXP draait. Ik heb het op een laptop van een vriendin uitgeprobeerd waar ook WinXP op staat en daar werkt hij prima.

Het ligt dus óf aan win2kpro óf aan de drivers voor die SBP-2 IEEE 1394-apparaten...
Is je bios update ?
Is je win2k Pro update met servicepack 3 of hoger ?
Wat is je HD voor een format FAT32 of NTFS ?

Ik heb een partition van 233GB NTFS.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• -=unicron=-

-=unicron=-

Master Tweaker schreef op 08 June 2003 @ 12:04:
SBP2 is volgens mij een afkorting van Sound Blaster Platinum 2 dus misschien dat hij een andere kaart ziet ipv je Audigy. Volgens mij heb je voor die HD ook helemaal geen drivers nodig hoor :/
Klopt zo als ik al zij drivers zijn niet nodig.

drivers zijn wel nodig voor de OneTouch knop.

• Nostro
Ik was er al achter dat SBP-2 staat voor Serial Bus Protocol. Het heeft dus niets te maken met Sound Blaster Platinum 2, de 'overeenkomst met de afkorting is puur toeval.

De BIOS is geupdate, service pack 3 geïnstalleerd en de maxtor heb ik als één NTFS-partitie van 200Gb geformatteerd.

De drivers voor Dantz Onetouch heb ik ook geïnstalleerd.

Wanneer ik trouwens via USB kopieer krijg ik niet alleen die foutmelding, de computer blijft ook vaak hangen. Een restart is dan nodig.

• Nostro
Iemand nog een idee voor wat ik nog kan proberen (behalve XP installeren)?

• Nostro
Wanneer ik de externe hd via firewire inplug als windows al draait, krijg ik een blauw scherm te zien waarin iets staat over irql not less or equal.
Kan deze foutmelding leiden tot de oplossing van het 'usb-probleem', of heeft iemand nog een tip voor de firewire aansluiting?

• -=unicron=-

-=unicron=-

Nostro schreef op 12 June 2003 @ 15:58:
[...]

Kan deze foutmelding leiden tot de oplossing van het 'usb-probleem', of heeft iemand nog een tip voor de firewire aansluiting?
Zet er Win XP Pro op die gaat veel beter om met USB en Firewire :*)

voor het (irql not less or equal) probleem kijk eens hier Windows XP en 2000 BSOD guide

firewire aansluiting zet de pc uit. 1# zet dan de Maxtor aan 2# zet dan de PC

• Nostro
Ik ga denk ik maar aan de XP... ff sparen...
bedankt voor de tips
Pagina: 1