Neej, voordat daar misverstanden over ontstaan, zelfs verre van dat!
De zinsnede:
"den Coninck van Hispaengien heb ick altijt gheeert" moet niet opgevat worden dat wij die koning zouden moeten eren. Het Wilhelmus is te lezen als een roep op vrijheid.
Dan dien je ook de overige coupletten erbij te nemen. Bezie in het zesde couplet nu eens de zin:
"dat ick doch vroom mach blijven, u dienaer taller stondt / die tyranny verdrijven die my mijn hert doorwondt"
Hoewel ook daar verschillend over gedacht kan worden: wanneer wij de 80-jarige oorlog zien als een vrijheidsstrijd tegen de godsdienstonderdrukking door de Spaanse katholieke koning, dan wordt de strekking van het Wilhelmus volledig duidelijk. Het gaat over Willem van Oranje, die tot dan toe zijn koning trouw was gebleven, maar op een punt was gekomen dat dat niet meer ging. Als dienaar van God hoopte hij op dat punt, de tyrannie van deze koning af te werpen.
Het Wilhelmus is dus géén roep om onderdrukking! Noch door een Spaanse koning, noch van "de Nederlander" die vanwege zijn superioriteitsgevoel meent de hele aarde te moeten veroveren. Het Wilhelmus is een voortdurende herinnering aan de gruwelen van onvrijheid en onderdrukking. Het is een loflied op de vrijheid!
Nu terug naar het Duitse volkslied. Inderdaad is dit ontstaan toen in 1871 het Keizer Wilhelm I aan het roer kwam. En inderdaad is dat een (verklaarbare en zeer te billijken) steun in de rug aan de jonge natie. Vergeet dan echter niet, dat deze steeds sterker wordende houding (uiteindelijk met leuzen als "Blut und Boden" als ik mij niet vergis) zowel in Duitsland, als ook in de andere 19e eeuwse Europese naties, uiteindelijk indirect bijdrage was aan het begin van WO I.
Het feit daarentegen dat tegenwoordig werkelijk niemand nog aanstoot neemt aan het huidige Duitse volkslied, behalve de Nederlanders wanneer er gevoetbald moet worden, is natuurlijk een teken aan de wand. Elk volkslied zal zeggen dat dat volk het beste is, waar heb je anders een volkslied voor... Dat is ook volledig geaccepteerd. Zo zingen de Friezen over Friesland als "it beste lân fan d' ierde" ofwel, het beste land van de aarde. En waarom zouden ze niet mogen... ('t is ook echt zo, maar dat dan terzijde). Je zult toch vlak voor een voetbalwedstrijd moeten zingen:
"ow ow ow wat hebben wij een kutland / met onze taal en naam staan wij voor schand". Das natuurlijk geen lekker begin van zo'n wedstrijd dan lijkt me.
Hoe dan ook, noch de Duitsers, noch de poster treft enige blaam. Ik hoop namelijk niet dat er een post van mij wegge-edit zal worden wanneer ik ooit een strofe uit het Wilhelmus zou citeren.
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.