Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding kabels maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik wilde graag weten of het mogelijk is om zelf een kabel te maken waarmee je harde schijf stroom krijgt.

Kan dat gewoon met adapters die je in de winkel kan kopen?
Zodat je die op 12 en 5 volt zet en de 0 draadje verbindt?

Of zijn er andere manieren.

Ik wil namelijk geen voeding kopen. Ik wil dit gaan gebruiken om een cd rom speler buiten mijn kast te voeden en muziek af te spelen.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Kan wel, maar de zwarte draad moet op een of andere manier wel op de aarde van de PC uitkomen. Misschien kan dit wel via de IDE-kabel (dit kan je met een multimeter meten).

Let wel op dat het minder simpel is dan jij het zo voorstelt, je moet zowel 12 als 5 volt uit die adapter halen en het vermogen dat door het IDE-kabeltje (die nullijn) mag zal wel zeer beperkt zijn.

Ik zou het gewoon toch uit de PC halen, is zonder twijfel de beste oplossing. Je moet de IDE-kabel immers ook uit de PC halen.

Edit:
Ik deed dom, ik heb niet goed gelezen.

Je moet zowel 12 als 5 volt uit die adapter halen. Er zijn spoelen die speciaal zo gewikkeld zijn dat de secundaire kant uit een 12- en een 5-volt deel bestaat, je moet met een gelijkrichtbrug daarmee dan je eigen adapter maken. Je kan ook met LM 7812 en LM 7805 (of zoiets) aan de slag.

Twee adapters (een van 12 en een van 5) kan waarschijnlijk ook wel, dan moet je de min (zwart) samenbinden.

[ Voor 182% gewijzigd door rollebol op 04-06-2003 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wil hem niet aansluiten via de ide kabel, Het gaat via de voorkant (koptelefoon) direct naar een versteker.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je doelt waarschijnlijk op een Trafo :)

Zoek eens op marktplaats naar "shuttles".
Dit zijn extrene behuizngen voor IDE of SCSI apparaten :)

Daar zit altijd een voeidng in en meestal nog stereo uit op ook :)

Ik heb er hier namelijk 1tje staan :)

Suc6 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 20:48:
Hey, ik wilde graag weten of het mogelijk is om zelf een kabel te maken waarmee je harde schijf stroom krijgt.

Kan dat gewoon met adapters die je in de winkel kan kopen?
Zodat je die op 12 en 5 volt zet en de 0 draadje verbindt?

Of zijn er andere manieren.

Ik wil namelijk geen voeding kopen. Ik wil dit gaan gebruiken om een cd rom speler buiten mijn kast te voeden en muziek af te spelen.
Ze waren me al voor

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 20:57 ]

Verwijderd

Gaat het nu over de harde schijf of over cd cdrom? Cd-rom zou wel gaan denk, Hd minder

Verwijderd

Topicstarter
Nee het gaat zo:

[ Stroom ] ----- [ CD speler ] ------ [ versteker ]

Dus geen pc.

Verwijderd

Topicstarter
sorry, beetje verwarrend, cd rom dus

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

lezen is moeilijk denk ik,

hij wil alleen de hoofdtelefoon aansluiting gebruiken en de knopjes op de voorkant....
gewoon een 2 amp 12 volt voeding en een 5 volt spanningsregeling naar de 5 volt lijn...

openingspost lijkt mij helder hoor...

[ Voor 10% gewijzigd door Der_Rudy op 04-06-2003 20:59 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-10 22:56

Blaz0r

:)

Je moet zoeken voor een externe cdrom-speler behuizing. Daar zitten meestal de adapters in.

//edit, ah dat zei alexander ook al ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Blaz0r op 04-06-2003 20:59 ]

• rollebol
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 20:57:
Gaat het nu over de harde schijf of over cd cdrom? Cd-rom zou wel gaan denk, Hd minder
HD zeg maar gewoon niet. :)

• rollebol
Er is ook nog een klein kansje dat je CD-rom alleen maar 12 of alleen maar 5 volt gebruikt. Dat scheelt weer een adapter en een hoop geklus.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:16
ja dit kan. Er zijn verdeelstukjes te koop, met hieraan niets meer dan 2 male en eenfemale aansluiting, verbonden met wat draadjes.

Als je deze draadjes doorknipt en verlengt met voldoende dik draad kun je net zo ver verlengen als je zelf wilt... Of ja, tot je weerstand zo hoog wordt dat je voltage te laag wordt :P

Hmm, alleen openingspost gezien...

Het kan inderdaad met een 12v voeding en een 5v spanningsregelaar :)

[ Voor 16% gewijzigd door Paul op 04-06-2003 21:14 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

om dit te realiseren: men neme:1 7805 met een koellichaam (anders zal ie doorbranden als je te veel gaat trekken) en die voed je vanuit 1 12 volt adapter (wel een stabiele die niet te veel schommeld en 1 ampere kan leveren. 300 Ma zal ook wel kunnen maar ga op zeker.) de 12 volt lus je over het stukje universeel print en op een mooie plek soldeer je de 4 draadjes van de molex stekker vast. op de 5 volt + en - en de zwarte van de 5volt kant op de doorgeluste adapter de 12 volt geel en zwart (let wel op: de donkerste is (bijna) altijd min) de molex stekker kun je gewoon van een oude voeding afknippen. werkt 100 % hier heb ik er ook 1 staan.de interne voeding van mijn shuttle drive was stuk en ik heb hem gewoon nagemaakt. als koellichaam voor de 7805 heb ik de aluminium huls van mijn shuttle gebruikt. :*)

Verwijderd

Ik heb hier een oude CDromspeler liggen en daar wordt op vermeld:
12V 1,2A
5V 0,6A

De 5V regelaar zal moeten worden voorzien van een koelplaat, als je dat niet doet en hij wordt te heet dan spreekt de thermische beveiliging aan en schakelt ie z'n uitgang af.
Hij brandt dus niet door, de regelaars zijn thermisch beveiligd en kortsluitvast.

Verwijderd

koop een discman :P
Pagina: 1