Toon posts:

Pc opstarten na shutdown van UPS

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlang een MGE Ellipse 300VA usb UPS aangeschaft voor m'n servertje.
Over de UPS zelf ben ik erg blij, zo ook de software die erbij zit.

Alleen, zie ik bij de manual van de UPS dat de pc vanzelf opnieuwkan opstarten wanneer de power hervat wordt (dus wanneer de pc via de software van de UPS is uitgeschakeld geweest). Maar dit wordt niet gedaan.

Procedure die de UPS ondergaat:
-Stroom valt uit
-UPS sluit of hibernate pc (af) wanneer er nog 30% op de batterij zit.
-Na 120sec wordt de UPS zelf uitgeschakeld
-Na de stroompanne gaat de UPS opnieuw aan
=> Hier zou de pc dus ook vanzelf moeten aangaan....

Zou dit ergens een instelling zijn?(Windows/Software/BIOS), of kan dit gewoonweg niet?

EDIT: Vergeten te vermelden, het gaat om een ECS K7S5A mobo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 20:52 ]

Verwijderd

Dit moet je meestal in het bios instellen

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 11:23

DaRoot

Some say...

In het BIOS, onder Power Managment, weet zo ff niet hoe dat heet, maar is ergens een optie, tenminste bij de nieuwere BIOS-en, om hem na stroom uitval aan te laten gaan.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:14
DaRoot schreef op 04 juni 2003 @ 20:48:
In het BIOS, onder Power Managment, weet zo ff niet hoe dat heet, maar is ergens een optie, tenminste bij de nieuwere BIOS-en, om hem na stroom uitval aan te laten gaan.
Power on after AC loss?

[ Voor 86% gewijzigd door Thralas op 04-06-2003 20:53 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
hoofdlozekip schreef op 04 June 2003 @ 20:52:
[...]

Power on after AC loss?
Yup. En dan ON zetten. Niet previous state

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
Juist nog ff gekeken, komt er jammergenoeg niet in voor. :'(

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Vielleicht eine BIOS-update?

Verwijderd

hoofdlozekip schreef op 04 juni 2003 @ 20:52:
[...]

Power on after AC loss?
Maar dat is dan volgens mij ook het probleem. De PC wordt gewoon netjes "afgesloten" door de UPS-software. De PC gaat dit volgens mij dus niet zien als AC-loss. Of zie ik nou iets over het hoofd?

Verwijderd

Topicstarter
Is het laatste Cheepoman BIOS, gebaseerd op de laatste officiële BIOS.

Verwijderd

Dit werkt wel (maar is niet 100% waterdicht):

Zet in het BIOS elke vorm van Power Management UIT, dus niet minimaal ofzo, maar echt uit. Als het goed is, komt windows nu met de melding: "It is now safe to turn off the computer" o.i.d. als je voor afsluiten kiest. De UPS gaat uit, dus dat is Power loss. De UPS gaat weer aan, dus: After Power loss: On. Hier even getest op een Compaq Evo, en het werkt.

Maar als de stroomstoring voorbij is tussen het moment PC-uit en het moment UPS-uit, dan staat je server daar dus: "It is now safe to turn off the computer"

Edit:

Owwwww, heb je Wake on USB aanstaan in het BIOS??? Als je die functie hebt, zit daar het probleem dus waarschijnlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 21:17 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 21:04:
[...]
Maar dat is dan volgens mij ook het probleem. De PC wordt gewoon netjes "afgesloten" door de UPS-software. De PC gaat dit volgens mij dus niet zien als AC-loss. Of zie ik nou iets over het hoofd?
Een (weer wat ouder mainstream) AOpen AK33-bordje gaat in ieder geval aan na power loss ook al is hij netjes afgesloten. Ik neem aan dat dit dus bij andere bordjes ook zo is.

Je PC is (netjes) uit, je haalt de power van de lijn, en zet de power er weer op, en voilà, PC gaat aan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 21:16:

Edit:

Owwwww, heb je Wake on USB aanstaan in het BIOS??? Als je die functie hebt, zit daar het probleem dus waarschijnlijk.
Enkel WAKE ON LAN/RING.

De andere optie (Powermanagement uitschakelen) kan ik anders eens proberen...

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 04-07 16:34
rollebol schreef op 04 June 2003 @ 21:19:
[...]
Een (weer wat ouder mainstream) AOpen AK33-bordje gaat in ieder geval aan na power loss ook al is hij netjes afgesloten. Ik neem aan dat dit dus bij andere bordjes ook zo is.

Je PC is (netjes) uit, je haalt de power van de lijn, en zet de power er weer op, en voilà, PC gaat aan.
Ik vraag me af wat de bios dan zo anders ziet dan het zelf afsluiten van het systeem of het laten afsluiten door de software ? of wordt dit via het USB kabeltje aangestuurd door de UPS ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

bij ATX mobo's zit er altijd stroom op, ook al stat je pc uit.
power loss wil zeggen dat hij echt niks meer kreeg (de 220V AC is van de voeding afgeweest) . Dit wordt geregistreerd, en aan de hand van de instellingen wordt dan de pc herstart of 'last state' of whatever...
dus als je UPS je pc afgezet heeft, en hij is zelf uitgegaan (leverde geen 220 meer aan je pc) dan beziet je pc dit als een power loss
het zou moeten werken zoals gezegd... :-)

• KaMiKaZe
Een ups kan gedurende een bepaalde tijd 220 geven. via de software kun je instellen dat de pc bijvoorbeeld na 5 min geen stroom uitgeschakeld wordt. De UPS is dan nog steeds in staat om 220 te geven, hoe weet het moederbord dan dat de ups geen stroom meer krijgt ?
het moederbord weet niet beter alsof hij nog 220 krijgt en hij door software uitgeschakeld wordt (of dit nou een handmatige of auto shutdown is of niet) daarom denk ik dat alleen werkt met smart ups-en die via USB of serieeel het moederbord een seintje kun geven dat het systeem is uitgegaan door powerloss.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 21:24:
bij ATX mobo's zit er altijd stroom op, ook al stat je pc uit.
power loss wil zeggen dat hij echt niks meer kreeg (de 220V AC is van de voeding afgeweest) . Dit wordt geregistreerd, en aan de hand van de instellingen wordt dan de pc herstart of 'last state' of whatever...
dus als je UPS je pc afgezet heeft, en hij is zelf uitgegaan (leverde geen 220 meer aan je pc) dan beziet je pc dit als een power loss
het zou moeten werken zoals gezegd... :-)
En dit is dus niet waar. Ik heb het hier net getest op een Compaq Evo, en dan gaat hij dus niet aan.

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 04 June 2003 @ 21:33:
Een ups kan gedurende een bepaalde tijd 220 geven. via de software kun je instellen dat de pc bijvoorbeeld na 5 min geen stroom uitgeschakeld wordt. De UPS is dan nog steeds in staat om 220 te geven, hoe weet het moederbord dan dat de ups geen stroom meer krijgt ?
het moederbord weet niet beter alsof hij nog 220 krijgt en hij door software uitgeschakeld wordt (of dit nou een handmatige of auto shutdown is of niet) daarom denk ik dat alleen werkt met smart ups-en die via USB of serieeel het moederbord een seintje kun geven dat het systeem is uitgegaan door powerloss.
USB, zie openingspost.

Heb je zoiets als: Power-up on PCI-bus activity?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 21:42 ]

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 21:36:
[...]

USB, zie openingspost.
Ik snap ook wel dat die MGE Ellipse 300VA usb UPS op de USB zit aangesloten, de vraag is alleen of en hoe de PC herkent dat hij door een stroomstoring down moest. Stel dat je een UPs hebt die een half uur jou pc van 220v kan voorzien bij stroomuitval en jij stelt in dat het ding na 15min de PC uit moet schakelen. De PC ziet nog 220v van de stroomkabel afkomen en zou dan gewoon weer aanspringen en wederom 15minuten gaan doorwerken. Dus moet de PC onderscheidt kunnen maken waarom hij down is gegaan. Op een of andere manier moet dit dus gecommuniceerd worden met de PC en de UPS. De UPS moet namelijk ook gaan vertellen tegen de PC dat er weer normale stroom is.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

BTW, in mijn bios staat power on after AC-loss op disabled, maar omdat ik wel Keyboard Power-on aan heb staan, gaat mijn pc toch aan als ik de stroom ff weghaal en er weer achter doe...

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 04 June 2003 @ 21:43:
[...]

Ik snap ook wel dat die MGE Ellipse 300VA usb UPS op de USB zit aangesloten, de vraag is alleen of en hoe de PC herkent dat hij door een stroomstoring down moest.
Dat is het hem net, dat herkent de PC zelf niet. Dat gaat dus via USB (Of op mijn niet zo elegante manier.) Ook al zou het moederbord kunnen voelen, dat de prik eraf gaat, terwijl de PC uitstaat (en dan dus ook aangaat als de PC uitstaat en zomaar de stroom een keer onderbroken wordt, terwijl je niet eens thuis bent, laat staan de PC gebruikt), dan ben je er nog niet.
Stel dat je een UPs hebt die een half uur jou pc van 220v kan voorzien bij stroomuitval en jij stelt in dat het ding na 15min de PC uit moet schakelen. De PC ziet nog 220v van de stroomkabel afkomen en zou dan gewoon weer aanspringen en wederom 15minuten gaan doorwerken.
Nee, dat gebeurt dus niet, omdat er geen sprake is geweest van power loss. (De PC is door een service uitgeschakeld. Die service is dus ook gestopt, en zal de PC niet wakker maken.)
Dus moet de PC onderscheidt kunnen maken waarom hij down is gegaan. Op een of andere manier moet dit dus gecommuniceerd worden met de PC en de UPS. De UPS moet namelijk ook gaan vertellen tegen de PC dat er weer normale stroom is.
Dat is inderdaad de enige "echte" manier. (Heb je die hele Power loss niet nodig.)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 21:59 ]

Verwijderd

Dat was dus de quote.......
En ik wilde de edit.......

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit wordt dus een nieuw mobo :p
Of misschien weet iemand wel een goeikopere oplossing? ;)
Alvast al bedankt voor de replies tot nu toe.
Pagina: 1