Wapkosten wel of niet binnen belbundel?

Pagina: 1
Acties:

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik heb sinds kort een vodafone abbo en daarbij word door de vodafone-mensjes bij zowel city-point als helpdesk gemeld dat wap-kosten niet van je belbundel afgaan en dus als belminuten buiten de bundel in rekening worden gebracht.

Nou zit ik me af te vragen hoe een provider weet/meet dat er data over een lijn gaat ipv spraak.
a. Tappen ze de boel af? (paranoia-modus: doen ze natuurlijk toch al 8))
b. Houden ze een lijst bij van data- en niet-data nummers?
c. Anders?

Bij mijn KPN-abbo was het namelijk zo dat wappen via de O2-wap-site gewoon van de bundelminuten werd afgetrokken.

In geval van optie B: zijn er dus misschien ook wap-nummers die niet als data-lijn worden gezien door VF?. Zo ja: welke nummers zijn dat ;)

Verwijderd

Het is zo het wappen gaat via een bepaald nummer, en aan de hand van de nummers bepalen hun wat data is en wat niet. Het is idd zo dat je wappen buiten de belbundel valt.

• Byzanthy
Ik heb zelf nog geen rekening gehad dus weet ook niet wat er wel en niet opstaat of hoe gespecificeerd zo'n rekening is. Mensen die al langer met vodafone bellen kunnen hier misschien iets meer vertellen over HOE wappen op je rekening wordt vermeld en of er misschien ook wap-portals/nummers zijn die dus niet als data worden gezien.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Vermoedelijk zal het op basis van de nummers zijn van WAP portals, het zijn er immers niet zoveel.

Echter ik vermoed dat bij een verbinding is op te geven van welke type de verbinding is, spraak of data.

Immers als ik mijn WAP browser sluit dan staat een nog een verbinding open die 'Data' het, daar waar normaal de naam van de persoon staat die ik bel. Ik vermoed dus dat ze die type aanduidingen bij alle verbindingen scannen en zo het data verkeer (= WAP, GPRS en SMS connecties komen anders tot stand) er uit filteren.

Bij mijn T-Mobile abo. zit WAP overigens wel in de bundel.

[ Voor 4% gewijzigd door aardbeix15 op 05-06-2003 10:00 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Byzanthy
Bij orange zit wappen voor zover ik weet ook in een bundel. KPN dus, voor zover ik weet ook. Dat dus dat Vodafone de enige is die wappen buiten een belbundel rekent??

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk hiermee: Je hebt bijvoorbeeld een iPAQ met IR en een telefoon met IR en een modem. Ik bel in met mn iPAQ op de telefoon om zo op internet te komen. Gaat dit via de belbundel of niet ?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@ Dymlos: lijkt me wel, je belt naar een nummer wat door jouw mobiele provider niet gezien wordt als hun data-nummer

@ Byzanthy : ik denk optie b ('Houden ze een lijst bij van data- en niet-data nummers?'); ik heb hetzelfde bij KPN: wappen via O2 gaat van de belbundel af, wappen via KPN gaat buiten je belbundel om

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 14:31
in hoevere ik het weet...en dat is bij t-mobile zo... Je kan wappen via GPRS wat buiten je bundel valt en je kan gewoon wappen wat in je bundel valt.... of dat zo is bij Vodafone...dat weet ik helaas niet....

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wap wordt herkend als dataverkeer, net als mobiel inbellen. Het signaal is anders dan spraak. Als een verbinding wordt gemaakt, weten beide kanten dat het om data gaat. Bij prepaid (behalve bij O2/Telfort) is mobiel inbellen niet mogelijk, dat wordt technisch geregeld. Net zo gemakkelijk is het dus om technisch te regelen dat dataverkeer anders moet worden gefactureerd. Er is dus geen database met data- of wapnummers die hiervoor wordt gebruikt. Die database zou wel erg onhandelbaar worden, omdat iedereen met een abonnement een mobiel fax en/of datanummer kan aanvragen. Die beginnen allemaal met 06.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@ haas : ik ben er toch erg zeker van dat KPN mijn WAP-kosten niet apart in rekening brengt, maar van mijn belbundel afhoudt ... :/

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

pven schreef op 05 juni 2003 @ 23:24:
@ haas : ik ben er toch erg zeker van dat KPN mijn WAP-kosten niet apart in rekening brengt, maar van mijn belbundel afhoudt ... :/
dat is ook niet wat haas beweert, bij T-Mobile gaat het ook van je bundel af, tenzij je WAP over GPRS doet, ik vindt het wel fijn zo.

haas zegt alleen dat een WAP verbinding als dataverbinding is te herkennen omdat er een ander soort vebinding wordt opgezet, van het type data. Hoe de telco dit dan aan je factureert, in je bundel/buiten je bundel/ander tarief, ligt aan de voorwaarden/abo.vormen die ze verstrekken.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Byzanthy
pven schreef op 05 juni 2003 @ 23:24:
ik ben er toch erg zeker van dat KPN mijn WAP-kosten niet apart in rekening brengt, maar van mijn belbundel afhoudt ... :/
Ik heb de ervaring dat wappen via de O2-portal met een KPN-mobile abbonement gewoon van je belbundel afgaat.

Verwijderd

Dus bij alle providers behalve Vodafone gaat het gewoon van je belbundel af... :?
Das mooi balen want had een mooie Vodafone 300 aanbieding bij Belnu.nl gezien, dus ik das mooi kan ik eindelijk relaxed ff via wap in de bus inloggen op mijn email, blijkt dat dus extra knaken gaat kosten :(

• Zaagmans
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 15:08
Ok, kheb T-mobile en ik wap niet via GPRS, wat doen ze dan met de kb's die je verbruikt? Die boeien niet? Je betaald gewoon via je belminuten en de hoeveelheid data die je verbruikt wordt niet verrekend?

- Ruud

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zaagmans schreef op 18 June 2003 @ 11:40:
Ok, kheb T-mobile en ik wap niet via GPRS, wat doen ze dan met de kb's die je verbruikt? Die boeien niet? Je betaald gewoon via je belminuten en de hoeveelheid data die je verbruikt wordt niet verrekend?
Exact!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1