Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3V doormiddel van een 7805 probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb de vorige topics al n beetje doorgeworsteld en kwam op deze terecht "[rml][ EL] voltage dempen naar 3 volt?[/rml]" hier wordt de optie van een 7805 en dan de output in serie met 3 diodes genoemt maar verder wordt hier nix mee gedaan. Dit was dus ook mijn id alleen heb ik dit gecreerd en krijg ik aan de uitgang netjes 5V en achter de Diodes een mega spanning van ongeveer 32V! Wat is dit nu weer?!?! Thanx

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 19:52:
Heb de vorige topics al n beetje doorgeworsteld en kwam op deze terecht "[rml][ EL] voltage dempen naar 3 volt?[/rml]" hier wordt de optie van een 7805 en dan de output in serie met 3 diodes genoemt maar verder wordt hier nix mee gedaan. Dit was dus ook mijn id alleen heb ik dit gecreerd en krijg ik aan de uitgang netjes 5V en achter de Diodes een mega spanning van ongeveer 32V! Wat is dit nu weer?!?! Thanx
Normaal gezien kan dit niet :) (maar aangezien ik op school een werkende pc aantrof waar 230 op de behuizing stond :D, wil ik dit ook nog wel geloven :))

Kun je ff een schema posten hoe je het hebt gemaakt.

Wat misschien een (makkelijker) alternatief is: Een zener-diode (3v). Deze moet je in sperrichting tussen de +5v en gnd zetten. Als je dan over de zenerdiode meet, dan meet je de max waarde die het ding in sperrichting doorlaat.

[ Voor 17% gewijzigd door M14 op 04-06-2003 20:03 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Loop je schema nog maar eens goed na, want je kunt met diodes de spanning wel verhogen (samen met een condensator), maar dat werkt alleen met wisselspanning.
Vergeet niet dat een regelaar van het merk ST een minimale belasting van 5 a 10 mA moet hebben, anders geeft 'ie gewoon de ingangspanning door. De max. ingangsspanning van een 7805 is 18 a 20 V geloof ik.

edit:
Nog ff vergeten, als je de 78xx niet omringt met 2 kleine condensatoren, kan 'ie gaan oscilleren en dat zou dan weer een klein beetje de verhoging bij de diodes kunnen verklaren, maar dan zou de spanning vrij snel ineen zakken als je er iets van belasting aan hangt.

[ Voor 29% gewijzigd door TD-er op 04-06-2003 20:12 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
M14 schreef op 04 June 2003 @ 20:01:
[...]

Normaal gezien kan dit niet :) (maar aangezien ik op school een werkende pc aantrof waar 230 op de behuizing stond :D, wil ik dit ook nog wel geloven :))

Kun je ff een schema posten hoe je het hebt gemaakt.

Wat misschien een (makkelijker) alternatief is: Een zener-diode (3v). Deze moet je in sperrichting tussen de +5v en gnd zetten. Als je dan over de zenerdiode meet, dan meet je de max waarde die het ding in sperrichting doorlaat.
zo makkelijk is het helaas niet .. dan ga je de overige 2V kortsluiten

een LM317 of een stroombegrensde L200 is de beste oplossing..

(wat wil je er eik mee voeden ?)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Als de regelaar gaat oscilleren wordt ie heet...
Over de uitgang wordt daarom meestal een 100n Ctje gezet.

• M14

M14

Sine schreef op 04 juni 2003 @ 20:18:
[...]

zo makkelijk is het helaas niet .. dan ga je de overige 2V kortsluiten

een LM317 of een stroombegrensde L200 is de beste oplossing..

(wat wil je er eik mee voeden ?)
Ik weet het. Om het kortsluiten te voorkomen, moet je er eigelijk nog een weerstand bij doen.

Ben het idd met je eens om een LM317 schakeling te pakken. Maar dit is vrij veel werk als je het goed wil doen. er moeten dan een aantal condensatoren bij en wat meer weerstanden.

Verwijderd

Mwah, 2 Ctjes en 2 weerstandjes...

Verwijderd

Topicstarter
Ja 'k snap'te dr zelf ook geen reed van :? maar ja 'k zal ff 'n tekeningetje van maken dadelijk maar het is gewoon L7805 met aan de ene kant een spanningsbron van 12V en aan de andere pin een multimeter met daarvoor 3 diodes in serie! de middelste poot is de aarde! lijkt me toch wel redelijk te kloppen. Is voor onze sprekende tedybeer in de auto (12V naar 3V) normaal waren dit penlights maar die gingen heel snel leeg!

• roedie
  • Laatst online: 24-10 18:31
LM317 2 weerstandjes, 2 condensatortjes, en klaar.

tik ff LM317 in op !google en dan komen de datasheets met voorbeelden zo voorbij.

[ Voor 46% gewijzigd door roedie op 04-06-2003 21:58 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
als het toch niet veel stroom moet leveren, gebruik dan een zenerdiode, je kan ze desnoods nog achter de 7805 gebruiken

Verwijderd

Als je de 7805 regelaar gaat belasten, bv met een weerstand of met je teddybeer ;) , dan ben ik er van overtuigd dat je beertje ca 3V krijgt.
Zener moet je niet aan beginnen, dat kan alleen voor schakelingen die heel weinig stroom trekken.
De meeste stroom moet namelijk door de zener (ca 10 x zoveel als door je beer)
om de spanning constant te houden.
Of je moet een tor in het spel betrekken, maar dan is een regelaar een stuk simpeler, en bovendien kortsluitvast.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 22:04 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Ik zou als bestuurder van de auto echt dolgelukkig zijn elke keer als die penlites weer op zijn.

• roedie
Dikke Foaf schreef op 04 June 2003 @ 21:58:
als het toch niet veel stroom moet leveren, gebruik dan een zenerdiode, je kan ze desnoods nog achter de 7805 gebruiken
neej man. doe het gewoon net jes met een LM317. makkelijk zat. En zenerdiodes heb je minimanle, maximale belasting ed. neej, dat zou ik niet doen. ook de Udo van de diodes hangt af van de stroom. LM317 :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar mijn probleem is eigenlijk waarom deze manier juist NIET werkt !?!? volguz mij logiche gedachtengangen zou dit toch eigenlijk moeten kunnuh ga'k ff m'n tekeningetje tekenen... dan kunnuh julllie ook wat makkelijker snappe wat'k bedoel !!

Hier staat m'n zelfgeknutselde schematje:
"http://members.chello.nl/c.mocking/7805afbeelding.jpg"

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 22:10 ]

• roedie
http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf

typical aplications.

Kijk eens aan. voorbeeld, alles. Zo makkelijk, zo perfect, wat wil je nog meer :P.

bevestig hem wel aan een koellichaampje als je een groter stroompje vraagt natuurlijk.

Verwijderd

ik weet niet precies wat je er mee wil voeden
maar of het nou 3 of 3,3 volt is, dat maakt bij de meeste aparatuur niet uit
als je het met 3,3 volt ook zou kunnen doen, zou je een 3,3 volt LDO regelaar moeten versieren
en als het echt 3 volt moet zijn, kan je proberen om een 3 volt LDO te regelen
zijn er wel, www.ti.com
daar staan er een paar op

Verwijderd

Topicstarter
Okey zal morgen gelijk ff zo'n LM117 gaan halen .... weet je misschien toevallig waarom mijn eigen brouwsel niet werkt en ik hier zo'n extreme hoge spanning uit krijg ?!

Verwijderd

Wat ik zeg, als je je schakeling gaat belasten hou je gewoon 3V over.
Er is echt niks bijzonders aan die schakeling, maar je moet een spanningsregelaar wel belasten voordat je er een stabiele spanning uit krijgt.

En maak van LM117 maar LM317T, is hetzelfde maar ik heb nog nooit een LM117 gezien, wel honderden LM317 regelaars.

• M14

M14

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000032.gif

Alles wat voor C2 zit kun je weg laten. Dit word aangesloten op je pc-voeding.

R1 moet 240 Ohm zijn. P1 moet 336 Ohm zijn. Dan heb je als uitgangswaarde 3 volt

Uuit = ( (R1+R2) / R1 ) x 1.25 = ( ( 240 + 336) / 240 ) x 1.25 = 3V

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En eventueel is er volgens mij ook een 7803, voor 3 volt. Maar ik weet dat niet zo zeker meer.

Verwijderd

Dat wordt wel vaker gezegd, maar dat denk ik niet, heb nog nooit een gezien en kan er ook geen info over vinden.

Verwijderd

sebastius schreef op 05 juni 2003 @ 01:13:
En eventueel is er volgens mij ook een 7803, voor 3 volt. Maar ik weet dat niet zo zeker meer.
Bestaat zeker en vast (wel 3.3V) kijk maar eens op http://www.national.com/ds/LM/LM1086.pdf (4de bladzijde)

LM1086ILD-3.3 deze dus in een TO220 behuizing

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 08:41 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 08:39:
[...]

Bestaat zeker en vast (wel 3.3V) kijk maar eens op http://www.national.com/ds/LM/LM1086.pdf (4de bladzijde)

LM1086ILD-3.3 deze dus in een TO220 behuizing
Maar dat is geen 7803 maar een LM1086...

De 78xx serie bestaat voor 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 18 en 24 Volt uitgangsspanning. Als je lager wilt zul je of simpelweg een aantal diodes in serie moeten opnemen, een andere vaste 3V spanningsregulator vinden, of een regelbare (bijv. LM317) nemen en deze op 3V afregelen.

• MidiMaze
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

je kan best een 7805 pakken, en die diodes aan de middelste pin van de 7805 vast knopen naar aarde toe, niet achter de 7805 op de rechter pin, want:
dan valt er per diode 0.5 a 0.6 volt over maar dat wordt afhankelijk van de stroom weer omgezet in warmte, en daar zijn ze niet zo goed in :)

blabla

Verwijderd

Leuk bedacht, maar dan wordt de uitgangsspanning hoger ipv lager.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

appelflap .... het riekt een beetje naar een cascade werking .. kun je even een schema posten met hoe je het in elkaar hebt gezet pls

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 05-06-2003 20:10 ]

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kennelijk 2* .
...... maareuh wat je dus verteld is naar mijn mening eigenlijk onmogelijk met het schema wat je daar hebt en duidelijk hebt uitgelegd in je beginpost

dus ik vermoedde dat er misshiem daaromheen iets geks gebeurde .. verkeerde gelijkrichring ofzo.

is die 32V belast gemeten ?

Iperf

Verwijderd

Het schema opzich werkt prima, maar omdat er geen belasting aan hangt kan de 7805 niet goed regelen. Plaats een kleine weerstand of condensator over de uitgang van de 7805 en de massa. Ik heb het getest en het werkt prima op die manier.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Mensen!! De tedybeer draait als een wilde stier om een of andere rede heb ik toch maar ff voor de 7805 oplossing met diodes gekozen! de volgende dag kwam er opeens wel een normale 5V uit :? maar ja !!
En op 5Volt zingt deze gewoon net ff wat harder dan dat deze eerst deed want achter de diodes komt nog steeds ongeveer 4.3V en geen 3x - 0.7V waarom dat nu weer is hou ik me verder niet meer mee bezig hij doet't tenminste !! 8)

Verwijderd

Topicstarter
oh laatste reacties had ik nog niet gelezen maar KillerB the heb jij 'm wel getest dan ?! want dan hang ik dr nog n x'tje een weerstandje aan !! d8 'k zelf laatst ook al an omdatie niet belast is datie dan n beetje raar kan reageren !!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

't is mogelijk dat je bijv. germanium-diodes hebt, met een lagere spanningsval.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon wat meer van dezelfde diodes achter hangen :) stuk of 8 a 9 in totaal

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 17-06-2003 18:52 ]

Iperf

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Let er wel op dat de meeste germanium diodes vrij weinig stroom kunnen hebben.
Nou denk ik niet dat dit ding zoveel trekt, daar het eerst op batterijen werkte, maar toch wel iets om bij dergelijke schakelingen rekening mee te houden (iets voor de search dus :) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1