WD800JB @ Udma Mode 2 Op p4p800

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 09:42
Ik heb en gaar probleem hier. Waarschijnlijk zie ik iets heel erg doms over het hoofd, dat weet ik zeker.

http://ww.xs4all.nl/~icey/got/gaar.JPG

Zoals je kunt zien een burst rate van 31 mb/sec, en de hdd draaid op ultra dma 2.

Mijn hd is en 80 gb wd 8mb cache, die moet wel op ultra dma 5 kunnen werken, dus ik de bios in want in mijn boekje staat doodleuk de optie om de dma in te stellen. (verschillende modues, 2 3 4 5 en combinaties daarvan).

De Bios laat laat doodleuk zien dat er een 80gb wd is aangesloten, die op UDma 2 loopt, en die optie is er dus ook niet.

Kabels zitten volgens mij goed, de zwarte connector op de harde schijf, ingesteld als Master, er hangt niks op de slave. Ik heb de Intel INF drivers geinstalleerd, enkel de accelerator drivers niet, want de versie die ik had gedownload zei dat hij niet compatible met mijn 865pe chipset was.

Wie weet wat ik over het hoofd heb gezien?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die UDMA2 is niet goed, je moet UDMA5 kunnen halen. Kijk eens in de bios of hij goed herkent wordt. Wel op de primaire IDE aangesloten? 80 pins kabel.
Probleem zit dan toch in de bios, als hij daar al verkeerd weergegeven wordt heeft Windows er niks mee te maken.

• Icey
Viper_74 schreef op 04 juni 2003 @ 19:49:
Die UDMA2 is niet goed, je moet UDMA5 kunnen halen. Kijk eens in de bios of hij goed herkent wordt. Wel op de primaire IDE aangesloten? 80 pins kabel.
Probleem zit dan toch in de bios, als hij daar al verkeerd weergegeven wordt heeft Windows er niks mee te maken.
Dat dacht ik ook ja, minimaal ;)

80 pins kabel, (bij geleverd door asus), aangesloten op de zwarte connector, de blauwe op me moederbord, en in de bios word de harde schijf WEL herkend, alleen met een foute dma modus... ik ga eventjes fotos maken, dan snappen jullie het ook ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je een 40pins kabel gebruikt, de 80pins kabel verkeerd aansluit of de jumpers verkeerd staan, dan wil de schijf inderdaad weleens op maximaal UDMA2 lopen :)

Hoe heb je de WD precies gejumperd? Met de jumper op 'Master with Slave' of 'Single'/'Stand alone'? Als je geen slave hebt, dan moet je de jumper eigenlijk eruit halen: 'Single' dus. Dit staat ook elders in de FAQ van dit subforum onder "mijn IDE config is brak" B)

• Icey
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/klein.JPG
grote versie

100% zeker weten 80 aderig, en er zitten GEEN jumpers achterin mijn harde schijf.

Ik heb weldegelijk de faqs gelezen, daarom vroeg ik ook of ik iets over het hoofd zie :P

Bovenste gedeelte (grijs) kan je niet veranderen...

Het onderste gedeelte staat normaal (volgens de handleiding) dat ik verschillende opties heb betreffende ultra dma, maar die staan er niet :/

Ik gaat foto maken van de handleiding :P

[ Voor 30% gewijzigd door Icey op 04-06-2003 20:02 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ja hoor geen jumpers op je schijf.
eerst goed kijken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens met het Datalifequard tooltje van www.wdc.com (check support > downloads) de UDMA modus te checken. Je kunt ermee de "UDMA33/66/100 support" enablen en disablen namelijk :)

• Icey
smvs schreef op 04 June 2003 @ 20:03:
eerst goed kijken.
Moet ik daar soms een foto van maken voor je mij geloofd?

Ontopic:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/snaphetniet.JPG

Zoals je kunt zien, die optie heb ik niet :/

Ik ga nu rebooten met die disk van WD, kijken wat er gebeurd.

Werkt niet

Tooltje gedraaid, gelezen, heleboel keren alles moeten accepteren (weet u het zeker, bent u bewust van het feit dat..) en dan uiteindelijk de mogelijkheid om ultra 100 te activeren.

Dat heb ik gedaan, 'succesful' en vervolgens moet de computer uit, stroom eraf, en weer aan... maar helaas, dat werkt niet :(.

[ Voor 61% gewijzigd door Icey op 04-06-2003 20:27 ]

• Icey
smvs schreef op 04 June 2003 @ 20:03:
eerst goed kijken.
Het is moeilijk fotos maken in een kast, terwijl het vrij donker is onder mijn bureau, maar je snapt het...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/jumper.JPG

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Damn, vervelend probleem :/

Werkt de schijf wel naar behoren op een ander plankje?
Werkt een ander schijfje wel naar behoren op deze P4P800?

Je zou evt een BIOS update kunnen proberen, voorzover beschikbaar :)

• Icey
BalusC schreef op 04 juni 2003 @ 20:46:
Damn, vervelend probleem :/

Werkt de schijf wel naar behoren op een ander plankje?
Werkt een ander schijfje wel naar behoren op deze P4P800?

Je zou evt een BIOS update kunnen proberen, voorzover beschikbaar :)
Ik moet eerlijk zijn, het is dat me neef om een testje vroeg, anders had ik het nooit geweten, het draaid allemaal perfect, maar blijkbaar kan het sneller.

Een bios update, tja, kan wel... maar ik ben nogal een beetje een scheiterd op dat gebied. Die pc is net een week oud, en heb ikzelf moeten betalen. En ik heb al dat mobo om moeten ruilen nadat de bios zichzelf had gewist (ik had het geheugen op cas2 gezet, iets wat corsair xsm wel moet lukken...).

Heeft asus ook een nederlands hoofdkantoor / mail? dan mail ik ze eventjes, vragen of hun een oplossing hebben.

Anders haal ik ergens en pci ultra 100 promise kaartje vandaan (weekje of 2 geleden aan een vriend weggegeven... ik dacht hem nooit nodig te hebben...)

Andere hd kan ik niet proberen, maar ik neem aan dat het zou moeten werken...

[ Voor 4% gewijzigd door Icey op 04-06-2003 21:01 ]

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34
Ik heb een WD400JB, deze staat volgens windows en bios op Ultra DMA mode 5, maar met een sandra benchmark haal ik "maar" 24956 kb/s.

Dit is toch veel te laag?

Ik heb verder al gekeken of de kabels etc. goed aangesloten zitten, en die zijn allemaal in orde. Alleen heb ik ook geen jumper op mn HD zitten.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Icey
Qosmic schreef op 04 June 2003 @ 21:46:
Ik heb een WD400JB, deze staat volgens windows en bios op Ultra DMA mode 5, maar met een sandra benchmark haal ik "maar" 24956 kb/s.

Dit is toch veel te laag?

Ik heb verder al gekeken of de kabels etc. goed aangesloten zitten, en die zijn allemaal in orde. Alleen heb ik ook geen jumper op mn HD zitten.
Hoger dan mijn 19881 kB/sec B)

Wat zegt hij in de bios, ik heb geleerd dat dat het belangrijkste is ;)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34
in bios staat hij aangegeven als primary master, verder kan ik niet zo veel zien omtrent mn hd. (heb een Epox 8rda met laatste bios versie)

Maar in windows zie ik dat hij op UDMA 5 staat, maar vindt dat ik zo weinig punten haal.

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

zonder jumpers is een schijf meestal slave, is dat met WD niet net zo?

• Icey
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 22:39:
zonder jumpers is een schijf meestal slave, is dat met WD niet net zo?
http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp nope, en word ook gewoon als Primary master gezien in de bios :)

Verwijderd

hm, ook al andere IDE configs geprobeert?

andere 80 aderige kabel? (maby is deze gewoon rot?)

Verwijderd

Icey schreef op 04 June 2003 @ 19:45:
De Bios laat laat doodleuk zien dat er een 80gb wd is aangesloten, die op UDma 2 loopt, en die optie is er dus ook niet.
Je zegt dat je het niet aan kunt passen maar onder de settings van je harddisk staat alles op [auto] daar zal je het aan moeten passen, bij DMA settings.

• Icey
Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 09:56:
[...]

Je zegt dat je het niet aan kunt passen maar onder de settings van je harddisk staat alles op [auto] daar zal je het aan moeten passen, bij DMA settings.
Icey in "WD800JB @ Udma Mode 2 Op p4p800"

Zoals je daar kunt zien heb ik die optie niet, die optie staat wel in mijn boekje, maar niet in mijn bios, dat is het vervelende :(

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Er is nog wel eens een verschil in het zetten van je schijf op master en dat het udma aan heeft staan een in master-mode werkt.
Niet wat ik er mee bedoel te zeggen is: probeer een paar jumpers te krijgen en sleur en pleur die op de schijf. Dan kan je er zeker van zijn dat je udma vanuit je schijf is geselecteerd en dat het beestje op master staat (of cable select, je heb toch een 80 aderige kabel).
Misschien leest Sandra namelijk dat je bios udma 2 heeft gekozen, maar dat de schijf het er nog niet helemaal mee eens is :P

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Icey
Ik heb met het tooltje van wd de schijf op 100 gezet, kan kiezen 33/66/100, hij start dan de hdd opnieuw op en ik kreeg een melding dat 100 geselcteerd is.

Daar zou het niet aan moeten liggen. Ik ga nu eventjes eten, daarna eens met jumpertjes kloten :)

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 17:15

antimute

Developer

ik heb psies dezelfde schijf als sec. master op mn asus a7v266 ik ga wel ff kijken hoe snel die is maar die staat wel gejumperd als master.........

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• Icey
Okay, nu vind ik het niet meer leuk :/

Ik heb van de OC shop en mooie 80 adreige rounded cable gekregen, en k dacht, weet je wat, ik zet hem gelijk op cable select (er zat geen jumpertje is master).

Wat denk je, geen resultaat :/

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

hmmmm volgens mij zag ik laatst ook udma2 bij mij thuis....toch ff kijken vanavond...

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• smvs
  • Niet online
ik draai thuis trouwens udma mode 0... wel gewoon op goede snelheid volgens mij. ik heb 2x maxtor d740x op een jetway 663as ultra (via kt133a/686b). ik heb zomaar het vermoeden dat het mobo gewoon geen weet heeft van iets boven de ata 100, en zodoende zal ata 133 wel aangegeven worden als udma mode 0. toch eens benchen.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

@#$%! ik wist wel dat ik gisteren wat was vergeten te doen... vanavond nog maar een keer kijken of ik er aan denk te kijken :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Icey
Het probleem is gelukkig opgelost :)

Bios Updatje heeft hjet verholpen, nu heb ik opeens wel de keuze om hem op umda 5 te zetten, dus wil ik alsnog alle mensen bedanken voor hun tijd en ideeen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

No problem, yw :)

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:03
smvs schreef op 05 June 2003 @ 19:23:
ik draai thuis trouwens udma mode 0... wel gewoon op goede snelheid volgens mij. ik heb 2x maxtor d740x op een jetway 663as ultra (via kt133a/686b). ik heb zomaar het vermoeden dat het mobo gewoon geen weet heeft van iets boven de ata 100, en zodoende zal ata 133 wel aangegeven worden als udma mode 0. toch eens benchen.
nee dit klopt ik heb hier ook een kt133a plank en die ondersteunen idd maar tot ata100 erboven pakt ie het gewoon niet 8)7 dan geeft ie ata 100 aan :+

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW

• smvs
  • Niet online
skaffa schreef op 06 June 2003 @ 10:56:
[...]

nee dit klopt ik heb hier ook een kt133a plank en die ondersteunen idd maar tot ata100 erboven pakt ie het gewoon niet 8)7 dan geeft ie ata 100 aan :+
jouw theorie klopt.
alleen bij computers is theorie geen praktijk. en zeker niet bij jetway.

Verwijderd

Voor wat het nog waard is :P

Je moet in de bios van het moederbord je IDE confi op native mode zette dus ook voor dos nu pakt je bios de schijf op udma 5 of 6 en windows ook.

Groetjes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 14:08:
Voor wat het nog waard is :P

Je moet in de bios van het moederbord je IDE confi op native mode zette dus ook voor dos nu pakt je bios de schijf op udma 5 of 6 en windows ook.

Groetjes
Bedoel compatible mode sorry
Pagina: 1