Toon posts:

Images plaatsen op ca 250 computers, op snelle wijze

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Bij mijn stagebedrijf zijn zo'n 250 pc's actief waarvan het merendeel binnekort ge-migreert (overgezet) moet worden van NT naar windows 2000. Ik werk/loop stage op de Helpdesk van het bedrijf en mn collega's hebben al verscheidene methodes onderzocht om op een zo snel mogelijke manier op deze werkstations een Ghost-image te plaatsen dat afkomstig is van een Windows 2000-machine. Er wordt gebruik gemaakt van 2 typen computermodellen, te weten een compaq EN/ENL en K500-model. Voor beide typen is inmiddels een image gemaakt. In de werkstations is een diskette-station aanwezig, echter hierop is een floplock-applicatie actief en het is haast onbegonnen werk om aan te loggen als administrator, floplock te de-activeren, image erop te zetten en vervolgens weer te activeren (deze handelingen zouden dus ongeveer 250 keer uitgevoerd moeten worden, en daar zit men niet op te wachten'

Mijn vraag: Wie weet er een (zinnige) manier om de migratie zo spoedig mogelijk te laten verlopen? Werken met diskettes is, als t kan, dus een allerlaatste optie.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20
Tja, de nieuwste ghost versies kunnen uit windows gestart worden (Dan krijg je uiteraard wel een reboot), maar of dat makkelijker is......

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt gebruik gemaakt van Ghost 5.0 of iets in die buurt...

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
Zo veel is 250x niet. Kijk uit dat je niet naar een oplossing zoekt die uiteindelijk qua denkwerk en uitvoering meer tijd vereist. Je moet toch alle computers een keer aan en uit zetten, dan kan je ook nog wel een floppy lock eraf halen en er weer opzetten.

Het is inderdaad een minder leuk klusje (paki-werkje), maar vergeet niet dat het doen van een suf klusje soms sneller is dan er met allemaal rare omwegen omheen werken...

Kan je geen bootable cdrom gebruiken ?

Verwijderd

Is ook niet makelijk:

Maar boot van het netwerk,
zo kun je instellen dat automatische, ghost start.
moet je wel op een manier opvangen, wat voor image je moet maken.

of inderdaad het gebeuren vanuit windows aansturen.

Verwijderd

Topicstarter
het bedrijf is onderdeel van Philips, en dat brengt een aantal (irritante) beperkingen met zich mee. Er was aanvankelijk 1 alternatief:

- d.m.v. RIS (echter niet toegestaan van het bestuur in Eindhoven, valt dus af)

• S_E_B
  • Laatst online: 02-09-2015
Is het niet mogelijk om (tijdelijk) de floplock optie uit te schakelen. Dan kan je Ghost met een floppy opstarten. En dan moet het wel mogelijk zijn om de image van het netwerk af te halen (Als je een tcp/ip floppy maakt dan). Of je zou een bootable CD kunnen maken met Gost erop, maar de vraag is of je kan booten van CD en de image wel op 1-2 cd's past.

Verwijderd

Kijk na of het de moeite loont te upgraden naar een recentere versie, of een concurrent zoals powerquest. Daar kan je we virtual floppy's mee maken die je triggert via een script.

En anders zal er niet veel anders opzitten dan dit manueel te doen. Dus maak maar een kosten-analyse en kijk naar de beste oplossing.

Btw: heb ook al door domme restricties bij een vorige werkgever 600 pc's manueel met disketje mogen ghosten, je overleeft het wel hoor ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Okidoki mensen heel heel hartelijk dank voor jullie (snelle) reacties, echt heel tof. Ik ga t voorleggen aan mn collega's

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

offtopic:
Soms moet je gewoon doorbijten. Ook in de ICT krijg je k*t klussen..bijvoorbeeld ff een CMDB vullen.......word je typemiep.....terwijl je ozo hoog opgeleid bent.....je krijgt er wel door zettings vermogen door.

Ik denk inderdaad na lezen van restricties om servers op te tuigen om uit te rollen(wat bovendien erg veel werk is want RIS vereist ook een Windows2000 domain Controller met AD erop) je toch het beste floppylock eraf kunt halen... ghost erop.. floppylock er weer op.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:20
Op mijn werk doen we ook geregeld batches van 250 stuks Compaq (wel nieuwe trouwens).
1 persoon uitpakken, 1 man HDD's losschroeven, 1 disk to disk ghosten en de laatste HDD's inschroeven. anderhalve dag werk, en klaar voor gebruik.

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 10:52
Ghost Enterprise misschien een idee? Vervolgens via sms of iets dergelijks de service van Ghost distribueren naar de gebruikers en vervolgens via enterprise het image daar naar toe blazen? Het bedrijf waar ik werkt, daar werken we veel met ghost enterprise.. werkt goed...Alleen gebruiken we niet de officiele service

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Tip: doe zoveel mogelijk PC's tegelijk mbv MultiCast. Je netwerk is dan misschien wel onbegaanbaar tijdens het ghosten, maar het gaat wel verrekte snel.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Steven schreef op 04 juni 2003 @ 21:36:
Tip: doe zoveel mogelijk PC's tegelijk mbv MultiCast. Je netwerk is dan misschien wel onbegaanbaar tijdens het ghosten, maar het gaat wel verrekte snel.
zorg dan dat de geghoste pc's (tijdelijk) even fysiek worden omgepatched ofzo, dan hebben de anderen er geen last van, die moeten immer centjes verdienen voor de onderneming en das verrekte lastig als je netwerk traag is

TS: wat is er regen om gebruik te maken van RIS?

A wise man's life is based around fuck you

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 12:24
floplock applicatie? .... in de BIOS staat de a-drive als eerste boot? .. lijkt me dus geen probleem aangezien een applicatie pas draait als het OS draait!

C'est moi.

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij Philips van NT naar W2k?
Waarom maak je er niet meteen Code machines van? (XP) En waarom vraag je het niet aan de jongens CIT?

En bovendien: Image op één of twee cd's, boot van cd rom.

[ Voor 20% gewijzigd door FirmPete op 04-06-2003 23:32 ]

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Als je een flink budget hebt, dan zijn Reborn kaartjes hier zéér geschikt voor. :)

Zie hier: http://www.reborn.nl/content_reborn/home.htm

Waarom wordt mij post genegeerd?? :?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 17:32 ]

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:02
FirmPete schreef op 04 June 2003 @ 23:30:
Bij Philips van NT naar W2k?
Waarom maak je er niet meteen Code machines van? (XP) En waarom vraag je het niet aan de jongens CIT?

En bovendien: Image op één of twee cd's, boot van cd rom.
Niet elke image past op 1 á 2 cd's, soms zijn het er 4 tot 6. En om dat nou te doen voor 250 pc's... ;)
Volgens mij is een multicast server het snelst. Helemaal als je een krachtige
server(s) hebt staan. SCSI en gigabit lan :P

Gewoon van floppy booten met auto opdrachtregel en klaar, ghost doet de rest.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

Zorg eerst eens vor een recente versie van Ghost.
Je kunt daar via tools remote de opstartpartitie plaatsen op alle stations. vervolgens rol je in twee sessies je images uit voor beide apparaten.
Klusje van ca een uur of twee. Als je ervaring hebt met ghost kun je meteen aanmelden bij het netwerk, naamgeving aan passen en zelfs speciale applicaties op bepaalde pc's plaatsen.
Begin dus maar met ghost aan te schaffen ( en doe die 5.0 versie maar naar het museum)

Copyright and left by SED...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kan aan mij liggen hoor .. maar ik zie absoluut geen probleem :?

Je hebt het over floplock .. admin inloggen etc.
Dus ik neem aan dat die floplock software is ?
Is die dan al vanuit het BIOS actief ofzo ?
En wat dacht je anders van een bootable CD-ROM (neehee .. niet de image erop, gewoon bootable CD).
Mogelijkheden zat hoor, gewoon beetje creatief denken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 23:37

Reda

HA DO KEN

Koffie schreef op 05 June 2003 @ 09:22:
En wat dacht je anders van een bootable CD-ROM (neehee .. niet de image erop, gewoon bootable CD).
Mogelijkheden zat hoor, gewoon beetje creatief denken.
Zo doe ik het ook op de basisscholen waar ik stage loop.
je bakt gewoon 20 cd's.

(hebben jullie geen stagiaires) })

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zie inderdaad het probleem ook niet...
Als die floppylock al vanuit het bios werk, wat ik met niet kan voorstellen met die Compaq's, dan zou je ook nog de bios kunnen resetten. :)
Stagaires zijn vaak ideaal voor dit soort klusjes... en sja.. het moet nou eenmaal gebeuren...
Het is wel dankbaar werk vaak, mensen zijn blij om wat nieuws te krijgen..

[edit]Men spreekt over een bootable CD-Rom, maar wie zegt dat er cd-rom spelers zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 05-06-2003 09:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Precies, dat was ik nog ff vergeten te vermelden: ca. 98 % van de gebruikers heeft geen CD-romspeler in zn werkstation.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

Mjah, je moet je niet zo aanstellen ;)

Ik heb hier op deze locatie ongeveer 500 werkstations, en ga er maar vanuit dat ik door de jaren heen al een imageje of 10.000 ofzo terug gezet heb, wat jij daar zegt doe ik handmatig op een halve dag :)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Als je wel in DOS kunt komen met een bootdisk (ervan uitgaande dat de floplock software matig is, en niet in de bios zit)
Zoek dan een bootdisk met TCPIP ondersteuning. (http://www.bootdisk.com)
maak een mapping aan Net USe \\server\ghost Z:
en extract de image van Z: af

Alsje wil kan je dit zelfs nog wel in een batch bestandje zetten...

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Wat is er nou mis mee om s'avons/ s'nachts even met zeg 3 of 4 man even 250 pc's te ghosten. Ik neem tenminste aan dat ze in 1 gebouw staan.
Dan kan iedereen s'morgens weer fijn aan het werk.

Niet alles kan soms op een makkelijke en leuke manier gaan tussen 8 en 5 uur

edit
Zie nu dat er geen cd-rom spelers aanwezig zijn, maar er bestaan toch externe cd-rom spelers 8)7
edit

[ Voor 21% gewijzigd door mlevd op 05-06-2003 17:30 ]

• djluc
  • Laatst online: 18:38
Wat is er nou mis mee om s'avons/ s'nachts even met zeg 3 of 4 man even 250 pc's te ghosten.
Het is opzich wel leuk om te leren hoe het wel kan, maar of het op deze schaal rendabel is? Waarschijnlijk niet ;)

Verwijderd

Twee opties:

-Gebruik de clientsoftware van ghost enterprise omde machines te imagen

-Gebruik pxe ism wake on lan. en de ghost console

De laatste optie gebruiken wij hier ook, ik geef toe dat er wat tijd in gaat zitten om de boel te configureren maar als het eenmaal draait hoef je dus echt nooit meer van je stoel af...buiten het feit dat het je heelveel tijd scheelt

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Of gewoon een unattended install +meuk via het netwerk.
1 floppy met scriptje en klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 17:00:
Twee opties:

-Gebruik de clientsoftware van ghost enterprise omde machines te imagen

-Gebruik pxe ism wake on lan. en de ghost console

De laatste optie gebruiken wij hier ook, ik geef toe dat er wat tijd in gaat zitten om de boel te configureren maar als het eenmaal draait hoef je dus echt nooit meer van je stoel af...buiten het feit dat het je heelveel tijd scheelt
Die suggestie had ik ook al aangedragen,
Gebruikers krijgen zodra ze op Install drukken, en schermpje om in te loggen, dan wordt er gechecked, in welke group ze zitten, en dan kunnen ze als ze de rechten hebben windows 2000 of windows 98 instaleren. Ghost image komt dan van de server.

daarna zoekt de server contact met SMS server en worden de programma's geinstaleerd waar de gebruiker recht op heeft.

werkt echt ideaal.
je kunt de minst slime(domste) gebruiker dit nog via de telefoon laten doen.
ze hoeven alleen inteloggen en te wachten, en daar waren ze toch al goed in. :)

Op deze manier hebben we 1200 gebruikers succesvol gemigreerd in 2 dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 12:23 ]

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57
Ghostcast? Een ghost image via broadcasting? Alle pc's met een floppy booten en zichzelf daarmee aan laten melden als ghostcast receiver. Wachten tot ze all 250 klaar staan. Of per 50 ofzow... Ghostcast starten, na x tijd, alle 50 of 100 ofzo computers in 1 x klaar....
Pagina: 1