www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
Verwijderd
Die dingen hebben een zekere spanning over zich nodig om hun werk goed te doen (minder bij een zghtn "low drop" regelaar).
Wat voor +12 voeding gebruik je ?
Gebruik wel allemaal gelijke led's als je ze parralel zet, maar daar heb je al rekening mee gehouden zie ik.
Over die weerstand, daar klopt geen bal van Rudy. Ga eens hierheen , scroll naar beneden en kijk eens bij parallel. Voer daar alle waardes in (12 volt spanning, 4 volt per LED en 8 LEDs. Doe hetzelfde bij de rode LEDs waar het 2,5 volt per LED geldt. Voor beide LEDs geldt 20 miliampère.
Nu, met deze informatie, stemmen jullie wel met mijn plan in dat het goed is?
[ Voor 3% gewijzigd door Josh op 04-06-2003 17:17 ]
Verwijderd
(9.5V/50)/8 = 23mA
terwijl door de blauwe leds:
(8/60)/8 = 16.7mA gaat.
Ik zou door beide kleuren evenveel stroom laten gaan.
Dus door de rode 20mA > weerstand van 60Ohm gebruiken
door de blauwe 20mA > weerstand van 50Ohm gebruiken.
Oeps, in mijn schakeling is dat wel zo, maar ik heb het in mijn tekening omgedraait, ik zal het even veranderen
[ Voor 59% gewijzigd door Josh op 04-06-2003 17:26 ]
Verwijderd
Ik heb blauwe LEDs als indicatielampje in m'n voedingen en bij 3mA zijn ze me eigenlijk nog te fel.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:39 ]
Verwijderd
Dan klopt je schemaGsJosh schreef op 04 juni 2003 @ 17:25:
Als je even goed kijkt zie dat dat al zo is
Oeps, in mijn schakeling is dat wel zo, maar ik heb het in mijn tekening omgedraait, ik zal het even veranderen![]()
3mA te fel voor een blauwe LED ? is dat niet te weinig?Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:37:
En ik zou de rode LEDs een op grotere stroomsterkte laten werken dan de blauwe, die blauwe dingen branden veel feller dan de rode bij dezelfde stroomsterkte.
Ik heb blauwe LEDs als indicatielampje in m'n voedingen en bij 3mA zijn ze me eigenlijk nog te fel.
Verwijderd
Ze zijn erg fel, ik had ze liever in een diffuuse uitvoering gehad.
Stralingshoek is ook maar klein.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:43 ]
Verwijderd
Anders zit je met je spanningsdeling en je stroomdeling e.d.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:55 ]
Verwijderd
Zuinig met stroom zal je in een PC niet hoeven te zijn, in ieder geval niet in het mW gebied.
maar neem maar van mij aan dat met mijn waardes ze ook goed werken....
die amperages die ze aangeven zijn namelijk maximale.... en wil je dat....
verder is het idee goed hoor....
[ Voor 10% gewijzigd door Der_Rudy op 04-06-2003 19:10 ]
www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
Als je leds 0,02 A gebruiken per stuk (8 keer) bij 2,8 V (rood) = 0,448 W, dus minimaal 0,5W exemplaren voor de rode, en neem voor de zekerheid 1 W (met de stanadaard 5% afwijking van de weerstanden
Blauw 0,02 A per stuk, 4 V = 0,64 W, dus hier minimaal 1 W uitvoering (die heeft genoeg overcapaciteit ook...)
Verwijderd
Door de weerstand loopt dus 160mA en over de weerstand staat 8V.
Het vermogen dat de weerstand in warmte omzet is dan 1,3W.
Weerstandje minimaal 2W nemen, anders begint het heel vreemd te ruiken...
Als je elke LED z'n eigen voorschakelweerstandje geeft kan je gewoon 0.25W typjes nemen.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 19:04 ]
Verwijderd
Je vergeet nog steeds dat er een spanningsval over de regelaar zit... Als je een multimeter pakt en je meet vóór en ná de spanningsregelaar, zul je zien er ná de spanningsregelaar echt geen 12V meer over is (mits je voeding niet ver over de 12V levert).GsJosh schreef op 04 June 2003 @ 17:17:
Ik gebruik die regelaar omdat ik eerst LEDs op mijn voeding had aangesloten zonder het ding. Toen brandde de 5 LEDs doorterwijl ik me netjes aan alle regels gehouden had. Met dat nieuwe ding gebeurde dat niet.
Afhankelijk van 't type spanningsregelaar heb je een spanningsval van 1,25V. Low drop types zo rond de 0,6V. Waarbij de spanningsval toeneemt bij hogere belasting.
De reden dat de LED doorbranden lag dus gewoon in 't feit dat er bij die hogere spanning, er teveel stroom doorliep, omdat de weerstandswaarde te laag was... Oftewel, voor 12V had je dus te dicht bij de marges gerekend.
Ze branden niet zozeer feller, je ogen zijn (véél) gevoeliger voor blauw licht dan voor rood licht.Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:37:
En ik zou de rode LEDs een op grotere stroomsterkte laten werken dan de blauwe, die blauwe dingen branden veel feller dan de rode bij dezelfde stroomsterkte.
..8<..
IN het geval van 4 rode leds met een forwardspanning van 2.5 volt:
12-2.5 = 9.5V (voedingsspanning - forwardspanning)
20mA x 4 = 80mA
(dit is de totale stroom die door je schakeling loopt. Dit is 80mA, en geen 20mA omdat elke led 20mA moet hebben. Oftewel, 4x 20mA = 80mA)
R = 9.5 / 80mA = 118.75 Ohm (wet van Ohm: R = U / I )
Geval van de blauwe leds met forwardspanning van 4V:
12 - 4 = 8
8 / 0.08 = 100 Ohm.
[edit]
Kut, ik heb voor 4 led's parallel gerekend. En het moeten er 8 zijn
Hoe ik er bij kom........
Nou jah, vul in deze formules de goede waarden, en je komt op het goede antwoord uit
[ Voor 22% gewijzigd door M14 op 04-06-2003 19:56 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Verwijderd
bekijk mijn postGsJosh schreef op 04 June 2003 @ 20:05:
Kunnen jullie begrijpen dat als jullie allemaal iets anders lullen dat ik er dan geen snars meer van snap?Kan een expert misschien mij het goede antwoord geven? Ik bewonder jullie hulp hoor, echt waar. Maar ben je zeker van je zaak? Ik bedoel. Waar licht nou het probleem? Gaat dit zo werken of niet? En dan liever niet van, ja je kan beter dat en dat kopen... Ik wil weten of DIT werkt en daarna kijk ik voor andere oplossingen. Ik kon ze ook parallel zetten en elke LED zijn eigen weerstand. Maar dan moet ik die eerst halen. En over die IC. Dat is mij aangeraden, moet hij eruit?
Zie mijn post... Staat precies uitgelegd. Je moet alleen ff zelf rekenen met 8 led's ipv 4. Oftewel, de stroom die er loopt verdubbelen. Kan toch niet te moeilijk zijn, of wel??GsJosh schreef op 04 juni 2003 @ 20:05:
Kunnen jullie begrijpen dat als jullie allemaal iets anders lullen dat ik er dan geen snars meer van snap?Kan een expert misschien mij het goede antwoord geven? Ik bewonder jullie hulp hoor, echt waar. Maar ben je zeker van je zaak? Ik bedoel. Waar licht nou het probleem? Gaat dit zo werken of niet? En dan liever niet van, ja je kan beter dat en dat kopen... Ik wil weten of DIT werkt en daarna kijk ik voor andere oplossingen. Ik kon ze ook parallel zetten en elke LED zijn eigen weerstand. Maar dan moet ik die eerst halen. En over die IC. Dat is mij aangeraden, moet hij eruit?
Of je bent er natuurlijk te lam voor.......
[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 04-06-2003 20:15 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Verwijderd
En die van M14...
Zo makkelijk is 't, en een regelaar is hier helemaal overbodig...
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 20:17 ]
En ik zou de diode voor de weerstand zetten, dus de weerstand aan de 'koude kant'. Waarom weet ik niet mer precies te motiveren, misschien een kwestie van smaak.
Om even ondubbelzinnig op je vraag antwoord te kunnen geven - neem voor het IC geen LM 7812 of kloon daarvan, want die kan met 12 V ingangsspanning geen 12 volt uitgang betrouwbaar leveren. Ik zou dat hele regel-IC weglaten, zo nauwkeurig hoeft die 12 V niet te zijn. Alternatief zou zijn om een LM 7808 of 7805 (levert resp. 8 en 5 volt) aan de 12 V-lijn te hangen, en de weerstandswaarden afhankelijk van je keuze aan te passen met het tooltje van die website waar je naar refereert.
Edit:
Dit was helemaal niet ondubbelzinnig. Antwoord is drop het IC.
[ Voor 6% gewijzigd door rollebol op 04-06-2003 20:38 ]
die LEDs 8x, die staan dus allemaal parallel
[ Voor 17% gewijzigd door Josh op 04-06-2003 20:57 ]
Verwijderd
dat werkt ook; maar totaal zinloos > je hebt nu 16 weerstanden nodig!GsJosh schreef op 04 June 2003 @ 20:56:
Hij moet dus zo worden?
[afbeelding]
edit:
die LEDs 8x, die staan dus allemaal parallel
(Drie LEDjes in serie met een diode kan ook)
De rode LEDs werken op 2,5 V dus daar kan je er meer van achtereen hangen.
[ Voor 10% gewijzigd door rollebol op 04-06-2003 21:31 . Reden: rode leds ]
na waarden van je schema te hebben in gevuld
rode kant
12-2.5=9.5 volt
9.5/60=150 ma
150/8=19.7 ma per led
vermogen weerstand = 1.425 watt. oftewe, dikke weerstand gebruiken
blauwe kant
12-4 = 8 volt
8/50=160ma
160/8= 20 ma per ledje
vermogen weerstand = 1.28 watt dus ook dikke weerstand gebruiken
wist je trouwens dat niet alle weerstandswaarden bestaan (60 en 50 ohm bestaan namelijk niet in de E12 reeks) als ik jou was zou ik 68 en 56ohm gebruiken. de stroom is dan iets lager maar dat is niet erg.
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
En mijn verhaal over een weerstand met meerdere diodes blijft onverminderd gelden.
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
over de stroom ga ik niet discusieren maar door het serieschakelen van de diodes heb je minder spanning over je weerstand vallen dus wordt die minder warm, minder weerstanden nodig. en je leds worden correct van stroom voorzien
dus
1
2
3
4
5
6
7
| 12-(2*Udoorlaatblauw)
Rb= ------------------------------
I ledbluaw
12-(4*Udoorlaatrood)
Rr= ------------------------------
I ledrood |
ennuh het vermogen over de weerstand is natuurlijk R*I² <dat vage ding achter de i is een kwadraat teken
[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 04-06-2003 23:30 . Reden: foutjes opruimen ]
In deze schakeling heb je het minste verlies in je weerstanden en je krijgt geen run-away situatie als een (of meerdere) van je ledjes ineens besluiten om raar te gaan doen (lees: minder last van verschillen tussen de ledjes)
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Verwijderd
Ogen zijn veel gevoeliger voor rood licht, de blauwe leds branden veel feller. Je oog heeft veel meer kegeltejs voor rood dan voor blauw. Ook is de positie van blauwe kegeltjes iets uit het midden van je netvlies. Teken maar eens een dunne blauwe lijn en een dunne rode lijn. Het oog heeft meer moeite om de blauwe te focussen. Daarom moet je blauw ook niet gebruiken voor kleine letters. Maar goed het topic ging over weerstanden enzo. Ik zou zeggen dikke 2 watt voorschakelweerstand + de led's parallel.Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 19:24:
[...]
[...]
Ze branden niet zozeer feller, je ogen zijn (véél) gevoeliger voor blauw licht dan voor rood licht.
4V per LED, 20mA, 12V op de spanning, 8 LEDs.
3 blauwe LEDs in serie. Totale I: 20mA, totale U: 12V > dit dan 2 keer (een totaal van 6 LEDs is dat)
2 blauwe LEDs in serie. Totale I:20mA, totale U: 8V, weerstand moet 200 ohm worden.
Al die groepjes dan parallel op de voeding en dan het zelfde principe voor rood:
2,5V per LED, 20mA, 12V op de spanning, 8 LEDs.
4 rode LEDs in serie. Totale I:20mA, totale U: 10V, weerstand moet 100 ohm worden.
2 keer zo'n groep parallel op de voeding en dan de klos blauwe en de klos rode parallel op de spanning. Gaat dat werken? (ik maak ff een tekening)
of is het beter zoals fish zijn schema?
[ Voor 11% gewijzigd door Josh op 05-06-2003 12:21 ]
Hier de datasheet http://www.farnell.com/datasheets/3251.pdf
I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...
Dus dat schema'tje dat je getekent hebt (de laatste) klopt bijna, alleen de 2x3 blauwe leds parallel moeten 3 groepen van 2 leds+weerstandje worden.