Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Schema in orde?

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een onderdeeltje gemaakt waar ik 16 LEDs op kan aansluiten. Ik zet die LEDs parallel maar nu wilde ik weten of dit schema wel in orde is enzovoort. Ik heb hem ff gepaint. Kijk hier even en zeg of dit wel gaat werken? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.gsjosh.yabbsites.com/bla/schema.JPG

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

ik zou die 50 Ohm vervangen voor 120 en die 60 voor een 100 Ohm..... lijkt mij beter uit te komen

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Als je een 7812 oid gebruikt zal 'ie niet best regelen als er ook maar 12V in gaat.
Die dingen hebben een zekere spanning over zich nodig om hun werk goed te doen (minder bij een zghtn "low drop" regelaar).

Wat voor +12 voeding gebruik je ?

Gebruik wel allemaal gelijke led's als je ze parralel zet, maar daar heb je al rekening mee gehouden zie ik. :)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
als je hem op je computervoeding stouwt hoef je geen spanningsregelaar ertussen te doen

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik gebruik die regelaar omdat ik eerst LEDs op mijn voeding had aangesloten zonder het ding. Toen brandde de 5 LEDs door :( terwijl ik me netjes aan alle regels gehouden had. Met dat nieuwe ding gebeurde dat niet. Toen waren het 9 LEDs waarvan er 3 serie stonden en dan 3 groepjes van 3 LEDs parallel aan elkaar. Toen brandde ze niet door. Ik wil dus dire IC er wel tussenhouden, toch?

Over die weerstand, daar klopt geen bal van Rudy. Ga eens hierheen , scroll naar beneden en kijk eens bij parallel. Voer daar alle waardes in (12 volt spanning, 4 volt per LED en 8 LEDs. Doe hetzelfde bij de rode LEDs waar het 2,5 volt per LED geldt. Voor beide LEDs geldt 20 miliampère.

Nu, met deze informatie, stemmen jullie wel met mijn plan in dat het goed is?

[ Voor 3% gewijzigd door Josh op 04-06-2003 17:17 ]

Verwijderd

de stroom die door de rode leds gaat, is
(9.5V/50)/8 = 23mA
terwijl door de blauwe leds:
(8/60)/8 = 16.7mA gaat.

Ik zou door beide kleuren evenveel stroom laten gaan.
Dus door de rode 20mA > weerstand van 60Ohm gebruiken
door de blauwe 20mA > weerstand van 50Ohm gebruiken.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Als je even goed kijkt zie dat dat al zo is ;)

Oeps, in mijn schakeling is dat wel zo, maar ik heb het in mijn tekening omgedraait, ik zal het even veranderen :) 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door Josh op 04-06-2003 17:26 ]

Verwijderd

En ik zou de rode LEDs een op grotere stroomsterkte laten werken dan de blauwe, die blauwe dingen branden veel feller dan de rode bij dezelfde stroomsterkte.
Ik heb blauwe LEDs als indicatielampje in m'n voedingen en bij 3mA zijn ze me eigenlijk nog te fel.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:39 ]

Verwijderd

GsJosh schreef op 04 juni 2003 @ 17:25:
Als je even goed kijkt zie dat dat al zo is ;)

Oeps, in mijn schakeling is dat wel zo, maar ik heb het in mijn tekening omgedraait, ik zal het even veranderen :) 8)7
Dan klopt je schema :)
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:37:
En ik zou de rode LEDs een op grotere stroomsterkte laten werken dan de blauwe, die blauwe dingen branden veel feller dan de rode bij dezelfde stroomsterkte.
Ik heb blauwe LEDs als indicatielampje in m'n voedingen en bij 3mA zijn ze me eigenlijk nog te fel.
3mA te fel voor een blauwe LED ? is dat niet te weinig?

Verwijderd

Het is een heldere blauwe LEDs van de IA, ik heb hem ook nog met staalwol mat gemaakt.
Ze zijn erg fel, ik had ze liever in een diffuuse uitvoering gehad.
Stralingshoek is ook maar klein.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:43 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik heb rode en blauwe LEDs, beide optimaal op 20 mA en 3000MCD. Blauwe LEDs zijn 3,5 tot 4,5 volt en de rode van 2,1 tot 2,8. Dus!

Verwijderd

Gooi gewoon 2 weerstanden van 1K ertussen en schakel ze allemaal parallell dat is veel makkelijker! :)

Anders zit je met je spanningsdeling en je stroomdeling e.d.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:55 ]

Verwijderd

:? Koop dan een gewone blauwe led, da's goedkoper ...
Zuinig met stroom zal je in een PC niet hoeven te zijn, in ieder geval niet in het mW gebied.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

komt mooi uit dat mijn leds met 10 mA genoegen nemen, die site heb ik niet nodig om dat weerstandje uit te rekenen is wel makkelijk maar gaat net zo snel uit het hoofdje....

maar neem maar van mij aan dat met mijn waardes ze ook goed werken....

die amperages die ze aangeven zijn namelijk maximale.... en wil je dat....

verder is het idee goed hoor....

[ Voor 10% gewijzigd door Der_Rudy op 04-06-2003 19:10 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

zo te zien wel

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

let er wel op dat je geen 1/4 W standaard werstanden gebruikt :)

Als je leds 0,02 A gebruiken per stuk (8 keer) bij 2,8 V (rood) = 0,448 W, dus minimaal 0,5W exemplaren voor de rode, en neem voor de zekerheid 1 W (met de stanadaard 5% afwijking van de weerstanden ;))

Blauw 0,02 A per stuk, 4 V = 0,64 W, dus hier minimaal 1 W uitvoering (die heeft genoeg overcapaciteit ook...)

Electronics development

Verwijderd

O no, als je acht blauwe LEDs parallel zet, en elke LED neemt 20mA, dan is het totaal 160mA.
Door de weerstand loopt dus 160mA en over de weerstand staat 8V.
Het vermogen dat de weerstand in warmte omzet is dan 1,3W.
Weerstandje minimaal 2W nemen, anders begint het heel vreemd te ruiken...

Als je elke LED z'n eigen voorschakelweerstandje geeft kan je gewoon 0.25W typjes nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 19:04 ]

Verwijderd

GsJosh schreef op 04 June 2003 @ 17:17:
Ik gebruik die regelaar omdat ik eerst LEDs op mijn voeding had aangesloten zonder het ding. Toen brandde de 5 LEDs door :( terwijl ik me netjes aan alle regels gehouden had. Met dat nieuwe ding gebeurde dat niet.
Je vergeet nog steeds dat er een spanningsval over de regelaar zit... Als je een multimeter pakt en je meet vóór en ná de spanningsregelaar, zul je zien er ná de spanningsregelaar echt geen 12V meer over is (mits je voeding niet ver over de 12V levert).

Afhankelijk van 't type spanningsregelaar heb je een spanningsval van 1,25V. Low drop types zo rond de 0,6V. Waarbij de spanningsval toeneemt bij hogere belasting.

De reden dat de LED doorbranden lag dus gewoon in 't feit dat er bij die hogere spanning, er teveel stroom doorliep, omdat de weerstandswaarde te laag was... Oftewel, voor 12V had je dus te dicht bij de marges gerekend.
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:37:
..8<..
Ze branden niet zozeer feller, je ogen zijn (véél) gevoeliger voor blauw licht dan voor rood licht. :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Volgens mij kloppen die weerstanden niet.

IN het geval van 4 rode leds met een forwardspanning van 2.5 volt:

12-2.5 = 9.5V (voedingsspanning - forwardspanning)

20mA x 4 = 80mA
(dit is de totale stroom die door je schakeling loopt. Dit is 80mA, en geen 20mA omdat elke led 20mA moet hebben. Oftewel, 4x 20mA = 80mA)

R = 9.5 / 80mA = 118.75 Ohm (wet van Ohm: R = U / I )

Geval van de blauwe leds met forwardspanning van 4V:

12 - 4 = 8

8 / 0.08 = 100 Ohm.

[edit]

Kut, ik heb voor 4 led's parallel gerekend. En het moeten er 8 zijn :P.
Hoe ik er bij kom........ :? Geen idee :)

Nou jah, vul in deze formules de goede waarden, en je komt op het goede antwoord uit :)

[ Voor 22% gewijzigd door M14 op 04-06-2003 19:56 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Kunnen jullie begrijpen dat als jullie allemaal iets anders lullen dat ik er dan geen snars meer van snap? :) Kan een expert misschien mij het goede antwoord geven? Ik bewonder jullie hulp hoor, echt waar. Maar ben je zeker van je zaak? Ik bedoel. Waar licht nou het probleem? Gaat dit zo werken of niet? En dan liever niet van, ja je kan beter dat en dat kopen... Ik wil weten of DIT werkt en daarna kijk ik voor andere oplossingen. Ik kon ze ook parallel zetten en elke LED zijn eigen weerstand. Maar dan moet ik die eerst halen. En over die IC. Dat is mij aangeraden, moet hij eruit?

Verwijderd

GsJosh schreef op 04 June 2003 @ 20:05:
Kunnen jullie begrijpen dat als jullie allemaal iets anders lullen dat ik er dan geen snars meer van snap? :) Kan een expert misschien mij het goede antwoord geven? Ik bewonder jullie hulp hoor, echt waar. Maar ben je zeker van je zaak? Ik bedoel. Waar licht nou het probleem? Gaat dit zo werken of niet? En dan liever niet van, ja je kan beter dat en dat kopen... Ik wil weten of DIT werkt en daarna kijk ik voor andere oplossingen. Ik kon ze ook parallel zetten en elke LED zijn eigen weerstand. Maar dan moet ik die eerst halen. En over die IC. Dat is mij aangeraden, moet hij eruit?
bekijk mijn post ;)

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

GsJosh schreef op 04 juni 2003 @ 20:05:
Zie mijn post... Staat precies uitgelegd. Je moet alleen ff zelf rekenen met 8 led's ipv 4. Oftewel, de stroom die er loopt verdubbelen. Kan toch niet te moeilijk zijn, of wel??

Of je bent er natuurlijk te lam voor....... :)

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 04-06-2003 20:15 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Bekijk de post van timdeh.. ;)
En die van M14...

Zo makkelijk is 't, en een regelaar is hier helemaal overbodig...

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 20:17 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Hij klopt dus? :+ En is er een kans van opblazen van LEDs? Want daar heb ik niet weer zin in :(

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Om je nog onzekerder te maken :) je kan beter voor iedere LED zijn eigen weerstandje nemen. Kunnen lekker kleine 0.25 watt weerstandjes zijn. Ook LEDjes van dezelfde soort kunnen door artefacten die ontstaan tijdens de fabricage onderling verschillen.

En ik zou de diode voor de weerstand zetten, dus de weerstand aan de 'koude kant'. Waarom weet ik niet mer precies te motiveren, misschien een kwestie van smaak.

Om even ondubbelzinnig op je vraag antwoord te kunnen geven - neem voor het IC geen LM 7812 of kloon daarvan, want die kan met 12 V ingangsspanning geen 12 volt uitgang betrouwbaar leveren. Ik zou dat hele regel-IC weglaten, zo nauwkeurig hoeft die 12 V niet te zijn. Alternatief zou zijn om een LM 7808 of 7805 (levert resp. 8 en 5 volt) aan de 12 V-lijn te hangen, en de weerstandswaarden afhankelijk van je keuze aan te passen met het tooltje van die website waar je naar refereert.

Edit:
Dit was helemaal niet ondubbelzinnig. Antwoord is drop het IC.

[ Voor 6% gewijzigd door rollebol op 04-06-2003 20:38 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Hij moet dus zo worden? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.gsjosh.yabbsites.com/bla/schema2.JPG

edit:
die LEDs 8x, die staan dus allemaal parallel

[ Voor 17% gewijzigd door Josh op 04-06-2003 20:57 ]

Verwijderd

GsJosh schreef op 04 June 2003 @ 20:56:
Hij moet dus zo worden? :?

[afbeelding]

edit:
die LEDs 8x, die staan dus allemaal parallel
dat werkt ook; maar totaal zinloos > je hebt nu 16 weerstanden nodig!

• rollebol
Om je nog even in verwarring te brengen - je kan ook een paar diodes in serie zetten. Dan heb je ook minder weerstandjes nodig. De spanningsval over de LEDjes is ongeveer 3,8 V (toch?) dus 12 - 3,8 - 3,8 V = 4,4 V met een weerstand van 220 ohm. Je kan dus twee LEDjes in serie met een 220 ohm weerstand zetten.

(Drie LEDjes in serie met een diode kan ook)

De rode LEDs werken op 2,5 V dus daar kan je er meer van achtereen hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door rollebol op 04-06-2003 21:31 . Reden: rode leds ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ja weetik Rollebol. Maar misschien gaat mijn huidige schema ook wel werken, de eerste. Toch?

• virus.elektro
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

virus.elektro grijpt zakjapanner en gaat rekenen
na waarden van je schema te hebben in gevuld
rode kant
12-2.5=9.5 volt
9.5/60=150 ma
150/8=19.7 ma per led
vermogen weerstand = 1.425 watt. oftewe, dikke weerstand gebruiken
blauwe kant
12-4 = 8 volt
8/50=160ma
160/8= 20 ma per ledje
vermogen weerstand = 1.28 watt dus ook dikke weerstand gebruiken
wist je trouwens dat niet alle weerstandswaarden bestaan (60 en 50 ohm bestaan namelijk niet in de E12 reeks) als ik jou was zou ik 68 en 56ohm gebruiken. de stroom is dan iets lager maar dat is niet erg.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• rollebol
Tweede schema gaat werken. Eerste waarschijnlijk met een weerstand die wat meer vermogen (2W) kan trekken ook, maar dan moet je wel dat IC er tussenuitgooien.

En mijn verhaal over een weerstand met meerdere diodes blijft onverminderd gelden.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Virus, ik vertouw jou wel en het is sterk onderbouwt :). Ik heb hier 5 weerstanden van 12 en 5 weerstanden van 10 om op het precieze aantal uit te komen. Ik weet de vermogens net :(. Zal ik een reeks weerstanden halen die wel dat vermogen halen of gewoon 2 die 56, respectieveklijk 68 ohm trekken?

• virus.elektro
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

net is natuurlijk ook het randje. je kan het proberen. als de weerstand erg warm word, lees je brand je vingers er aan. zou ik die andere halen, anders niet.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou het zo ongeveer doen ..........

over de stroom ga ik niet discusieren maar door het serieschakelen van de diodes heb je minder spanning over je weerstand vallen dus wordt die minder warm, minder weerstanden nodig. en je leds worden correct van stroom voorzien

dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
       12-(2*Udoorlaatblauw)
Rb= ------------------------------
            I ledbluaw

12-(4*Udoorlaatrood)
Rr= ------------------------------
            I ledrood

ennuh het vermogen over de weerstand is natuurlijk R*I² <dat vage ding achter de i is een kwadraat teken :p

Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/leds.png

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 04-06-2003 23:30 . Reden: foutjes opruimen ]

Iperf

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Ik zou zelf voor de oplossing van fish gaan.
In deze schakeling heb je het minste verlies in je weerstanden en je krijgt geen run-away situatie als een (of meerdere) van je ledjes ineens besluiten om raar te gaan doen (lees: minder last van verschillen tussen de ledjes)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Jullie hebben gelijk. Ik ga hem zo maken. FF bedenken wat de weerstanden dan worden

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

In dit topic leg ik uit waarom je nooit leds parallel mag zetten zonder serieweerstand: [rml][ LEDs]Hoe sluit ik 120 leds het beste aan?[/rml]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 19:24:
[...]

[...]

Ze branden niet zozeer feller, je ogen zijn (véél) gevoeliger voor blauw licht dan voor rood licht. :)
Ogen zijn veel gevoeliger voor rood licht, de blauwe leds branden veel feller. Je oog heeft veel meer kegeltejs voor rood dan voor blauw. Ook is de positie van blauwe kegeltjes iets uit het midden van je netvlies. Teken maar eens een dunne blauwe lijn en een dunne rode lijn. Het oog heeft meer moeite om de blauwe te focussen. Daarom moet je blauw ook niet gebruiken voor kleine letters. Maar goed het topic ging over weerstanden enzo. Ik zou zeggen dikke 2 watt voorschakelweerstand + de led's parallel.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
AcouSE, een heel mooi handig topic, maar het niveau gaat me wel erg hoog :/. Ik ben 4VWO en heb een hoofdstukje electronica gehad :+. Waar ik dus aan moet denken is in mijn geval voor de blauwe LEDs:

4V per LED, 20mA, 12V op de spanning, 8 LEDs.

3 blauwe LEDs in serie. Totale I: 20mA, totale U: 12V > dit dan 2 keer (een totaal van 6 LEDs is dat)
2 blauwe LEDs in serie. Totale I:20mA, totale U: 8V, weerstand moet 200 ohm worden.

Al die groepjes dan parallel op de voeding en dan het zelfde principe voor rood:

2,5V per LED, 20mA, 12V op de spanning, 8 LEDs.
4 rode LEDs in serie. Totale I:20mA, totale U: 10V, weerstand moet 100 ohm worden.

2 keer zo'n groep parallel op de voeding en dan de klos blauwe en de klos rode parallel op de spanning. Gaat dat werken? (ik maak ff een tekening)

Afbeeldingslocatie: http://gsjosh.yabbsites.com/bla/schema3.JPG

of is het beter zoals fish zijn schema?

[ Voor 11% gewijzigd door Josh op 05-06-2003 12:21 ]

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-11 21:50
Ik weet niet of je nog steeds van plan bent een 7812 te gebruiken. Maar als je die gaat gebruiken moet je aan beide kanten van de 7812 een ontstoor condensator plaatsen.

Hier de datasheet http://www.farnell.com/datasheets/3251.pdf

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

GsJosh: Elke groep _moet_ een weerstand hebben. Zonder weerstand loopt er een stroom die zeer hoog is en zul je de leds opblazen. Daarnaast moet je _nooit_ leds (denwel groepen led) parallel zetten zonder elke led (groep) van een eigen weerstand te voorzien.

Dus dat schema'tje dat je getekent hebt (de laatste) klopt bijna, alleen de 2x3 blauwe leds parallel moeten 3 groepen van 2 leds+weerstandje worden.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
je bedoelt, 4 groepen van 2 LEDs + weerstand? ;) (isgoed, dan ga ik die even halen.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Yes
Pagina: 1