achter een router een server hangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 00:00
ik zou graag willen weten of je achter een hardware matige router ook een FTP- en fileserver kunt hangen??

op deze manier:

modem-->router-->computer 1 +computer 2 + server

ik heb de FAQ al gelezen, maar hier kan ik geen echt duidelijk antwoord in vinden, of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je hebt dus wat over het hoofd gezien :P
Het Grote Poortmappingsverhaal

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

De meeste servers hangen achter routers en firewalls. Port mapping is inderdaad de truck!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Het is de bedoeling dat je van je externe ip, ofwel internet adres een mapping gaat maken naar je server. Dus alles wat op die router binnen komt op de opgegeven poort wordt automatisch door gestuurd naar de computer in het netwerk die jij hebt opgegeven.

Waarschijnlijk kun je met een web interface de router benaderen en een mapping aan maken.

ID Public Port Private Port Port Type Host IP Address
1____ 22________22_________TCP____ 10.0.0.14

En de werking gaat als volgt...
internet -> router+poort -> server
server -> router+NAT -> internet

[ Voor 48% gewijzigd door The_Greater op 04-06-2003 16:34 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• _sepulnation_
dank!

het zit eigenlijk zo:
Ik heb 2 pc's op het netwerk (direct op router, ze krijgen zo internet), maar ik wil dat er bij deze pc's niks verandert of maar weinig ingesteld hoeft te worden.
als 3e pc hand ik dan de server eraan. deze wil k mijn website en een FTP laten draaien. op deze pc mag vanalle zooi worden geinstaleerd, dat maakt niet uit. deze wil ik het internet niet laten delen omdat deze waarschijnlijk niet de hele dag aanstaat (;()

stel, de server werkt, maar wat word het ip dan?? zoiets: ***.***.*.*:??

[ Voor 12% gewijzigd door _sepulnation_ op 04-06-2003 16:38 ]

• Xander
  • Nu online
_sepulnation_ schreef op 04 June 2003 @ 16:36:
dank!

het zit eigenlijk zo:
Ik heb 2 pc's op het netwerk (direct op router, ze krijgen zo internet), maar ik wil dat er bij deze pc's niks verandert of maar weinig ingesteld hoeft te worden.
als 3e pc hand ik dan de server eraan. deze wil k mijn website en een FTP laten draaien. op deze pc mag vanalle zooi worden geinstaleerd, dat maakt niet uit.

stel, de server werkt, maar wat word het ip dan?? zoiets: ***.***.*.*:??
ALs je die FAQ had doorgelezen had je dus gezien dat je de poorten van buiten naar binnen moest forwarden, die je nodig had voor je FTP (21 dus). Je moet dan in je router poort 21 doorsturen naar het interne IP van je server (meestal 10.0.0.* of 192.168.0.*). Als je je server dan wilt benaderen kun je gewoon je externe IP gebruiken.

En dat heeft dus alleen als gevolg dat poort 21 word doorgestuurd naar die "server-PC" i.p.v. dat ie op de router blijft steken, verder niets ernstigs ofzo wat je andere PC beïnvloed :P

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 04-06-2003 16:40 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Als alles werkt kun je via het interne ip aders, LAN, kun je er op komen. Via internet, WAN, maak je dan gebruik van internet aders. Een FTP server maakt vaak gebruik van poort 21, tenzij je dat anders hebt ingesteld.

edit:

Te laat...

[ Voor 10% gewijzigd door The_Greater op 04-06-2003 16:41 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02

MBV

RT(F)M! Heb je al bij het grote portmappingverhaal gekeken? Heb je überhaupt wel een idee wat een IP-adres is, en hoe je router werkt?
Welk IP heeft je server nu? is die via DHCP ingesteld of handmatig? Weet je dat niet te beantwoorden, dan heb ik veel meer gegevens nodig om je te helpen. Maar dat hoort IMHO hier niet thuis.

• _sepulnation_
oke, dit gedeelte is dan helder nu.

dus, als ik het goed heb, verandert er op de pc's niks als ik op die internet en via FTP download en zo. maar alleen als iemand anders mijn IP adres invult komt hij op de server (web) en op de FTPserver als die er :21 achter zet

----
RT(F)M! Heb je al bij het grote portmappingverhaal gekeken? Heb je überhaupt wel een idee wat een IP-adres is, en hoe je router werkt?
Welk IP heeft je server nu? is die via DHCP ingesteld of handmatig? Weet je dat niet te beantwoorden, dan heb ik veel meer gegevens nodig om je te helpen. Maar dat hoort IMHO hier niet thuis.
----

mijn interne IP adres is 192.168.0.3 (handmatig dus ;) )
en ja, ik heb de FAQ gelezen, maar ik zit nog met vragen, dus daarom dit topic

[ Voor 51% gewijzigd door _sepulnation_ op 04-06-2003 16:48 ]

• Xander
  • Nu online
_sepulnation_ schreef op 04 June 2003 @ 16:44:
oke, dit gedeelte is dan helder nu.

dus, als ik het goed heb, verandert er op de pc's niks als ik op die internet en via FTP download en zo. maar alleen als iemand anders mijn IP adres invult komt hij op de server (web) en op de FTPserver als die er :21 achter zet
Dat :21 hoeft er nieteens achter, dat is standaard bij het FTP protocal, maar voor de rest heb je het goed ja :P

• _sepulnation_
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

tevens, mijn snelheid gaat hier toch niet van achteruit he?? (als er niks word gedownload van de server)

• Xander
  • Nu online
_sepulnation_ schreef op 04 June 2003 @ 16:54:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

tevens, mijn snelheid gaat hier toch niet van achteruit he?? (als er niks word gedownload van de server)
Nope

• TeazNutz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06-2008

TeazNutz

Nerd

_sepulnation_ schreef op 04 June 2003 @ 16:54:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Waar moet jouw snelheid van achteruit gaan? 8)7
Djeezzzzz, even iets duidelijker worden, zal allicht een stuk kunnen schelen!!

http://specs.tweak.to/7903

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

en daar hebben we dus een FAQ voor:
Het Grote Poortmappingsverhaal

Eerst ff de FAQ bekijken en ff goed zoeken alvorens je een topic opent.

[ Voor 26% gewijzigd door Predator op 04-06-2003 17:00 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.