Hoe FM ontvangst verbeteren? Zelfbouwantenne?

Pagina: 1
Acties:
  • 37.047 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63940

Topicstarter
Sinds de invoering van de nieuwe verdeling |:( van de etherfrequenties... kan ik een hele hoop radiozenders in mijn dorpje niet meer ontvangen (of heel slecht).
Ik wilde op een of andere manier de fm-ontvangst van mijn LG DA-5620 Home Cinema Set verbeteren.

Het lullige draadje wat er bij geleverd wordt is niet echt geweldig en de ontvangst is bar slecht... verschillende zoektochten over internet konden mij niet verder helpen... iemand hier? Misschien zelf een simpele antenne bouwen...?

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik heb van mijn wekkerradio dat "lullige draadje" gestript en aan m'n verwarming geplakt, geen flauw idee of het kwaad kan, maar het verbeterd je ontvangst iig. prima :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je geen kabelontvangst in Hilvarenbeek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik had ooit radio Moskou op de radio met een antenne aan het ijzeren stapelbed geknoopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

koelkast schreef op 04 June 2003 @ 16:00:
Heb je geen kabelontvangst in Hilvarenbeek ?
niet iedere radio is voor kabel geschikt, en niet iedereen heeft zin om kabels te leggen ;)
Wekkel schreef op 04 June 2003 @ 16:00:
Ik had ooit radio Moskou op de radio met een antenne aan het ijzeren stapelbed geknoopt :D
zal wel geen FM zijn :z ;)

* Erkens heeft een dikke kabel rond zijn kamer gelegt aangezien er anders nauwelijks wat te ontvangen viel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.platenkamp603
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-08-2020

r.platenkamp603

Amd Rulez!

als je gaat zelf bouwen hou dan ff de labda in de gaten en al je de antenne kleiner wilt hebben neem dan bijv deling 2 ofzo of 4 :P

duz 70cm = 433mhz.
maar mocht dit je allemaal nix zeggen doe dan maar gewoon een lang draadje LOL

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Voor niet al te veel geld (20 euro ofzo) kun je bij de electronica / radioboer een FM buitenantenne halen. Deze heb ik ook, en heeft echt perfect ontvangst. Ik ga even zoeken naar een plaatje en meer info.

http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/284.html - binnenantenne
Ik kan geen buitenantenne vinden :|

[ Voor 23% gewijzigd door Beekforel op 04-06-2003 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 17:29

DaRoot

Some say...

Ik heb vroeger ooit eens uit de Elektuur ofzo, een vlinder-antenne nagebouwd. Is op zich betrekkelijk simpel te maken, en een zeer goede ontvangst!
Korte beschrijving:
Antenne ziet er uit als een vlinderstrik, dus 2 driehoeken met de punt naar elkaar toe.
De driehoeken hebben een basis van 16 cm, en van de basis naar de top zijn ze ieders 60 cm, dus de totale antenne wordt 120 cm breed. De driehoeken moeten van een electrisch geleidend / ontvangend materiaal zijn. 2 stukken blik bijv.
De ene punt van de antenne verbind je met de centrale ader van een coax kabel, de andere punt met de afscherming.
77 cm van deze coax-kabel moet je vervolgens om een stuk PVC buis wikkelen zodat je een spoel krijgt. Na deze spoel is het signaal a-symmetrisch, en kan je het met voldoende lengte aansluiten (met een gewone antennestekker) op je stereo.

Dit werkt echt perfect.

Je kunt er zelfs een richtantenne van maken, door hem een afstandje voor een stuk gaas te zetten (dit is ook te berekenen, maar dit ben ik ff kwijt)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Inderdaad, het was die fraaie friebeltjes en frutteltjes band ;)

Ik begreep dat een FM antenne idealiter 90 cm moest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:59

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik werk al jaren met een coax draad van circa 3 meter. Hartstikke goede ontvangst en het koste niks, had het toch liggen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik zal eens het een en ander uitproberen... de afzichtige vlinderstrik gaat me voorlopig nog iets te ver. Ik zocht meer een simpele oplossing als: de soort draad, lengte, richting enz...

coax kabel wordt veel genoemd... ik zal daar maar eens mee gaan experimenteren... andere suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom...

ik las trouwens net in de specificaties dat het om een 75ohm FM-aansluiting op de receiver gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 63940 op 04-06-2003 17:06 . Reden: toevoeging... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 15:55
Ik had vroeger een of andere wazige zender, heel ver weg. Kon ik ook amper ontvangen.

Toen ik (eindelijk) de frequentie van dat station wist, een home-made dipool gebouwd, exact getuned op die frequentie. (1/4 golf geloof ik).

Ging toen een stuk beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteravond heb ik nog even lopen kleuteren met verschillende draadjes.... Ik heb nu al een iets betere ontvangst door het oorspronkelijke (lullige) draadje met een meter te verlengen (oude coax tussen video en tv) en deze volledig verticaal op te hangen. Maar dit ziet er niet uit... en het ontvangst is nog niet geweldig, het rds signaal komt heel af en toe mee, en nog steeds een ruis op de achtergrond.

De reden dat ik van de etherfrequenties gebruik wil maken is, omdat onze lokale kabelboer een nogal beperkt programma heeft en ik ook geen zin heb om 30 meter kabel te gaan leggen door 7 muren, aangezien alle 'loze leidingen' tjokvol zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Tsjeesz... Wat een gepruts... :+

Men neme gewoon enkele meters van dat koperen geïsoleerde installatie draad (nog lekker goedkoop ook!) en bevestig t ene eind aan t uiteinde van de "lullige" draad-antenne. T andere eind trek je (bij voorkeur niet zichtbaar) langs de muren naar bijvoorbeeld het raam, of de verwarming... of helemaal naar buiten...
Misschien heb je nog een oude TV antenne staan :p
Pagina: 1