[TULP] Waar zit de - en waar de + ??

Pagina: 1
Acties:

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nu bezig iets te maken om een line signaal (vanuit me computer) naar 2 signalen te splitsen (2 versterkers, 1 voor subwoofer, 1 voor normale speakers) maar na verschillende metingen ben ik er nog steeds niet achter waar de de + en waar nou de - staat :/

Bij de rechter tulp (komt dus via een "jack" aansluiting uit me geluidskaart) meet ik op het pennetje de + en op het "rokje" de min, bij de linker tulp is dit weer andersom :/

De aansluiting van de - en de + boeien redelijk veel, omdat het verdeelblokje dat ik heb een gezamelijke - gebruikt.

hope you can help me out..

Verwijderd

de buitenkant (het busje of rokje) is de min; het pennetje de plus

• cyberbetica

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Topicstarter
thanx, het werkt. Zal morgen ff pic's vamme subje posten :D

Btw, is het mogelijk om het linker en rechter kanaal bijelkaar te voegen ?? (versterker van me sub voert om een of andere reden alleen het rechterkanaal uit... heeft een stereo ingang, en een mono uit...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

We zien de pics graag komen. Zomaar bijeen voegen van signaaldraden zou ik niet zo snel doen. Misschien weet iemand nog een veilige schakeling om dit voor elkaar te krijgen?

Verwijderd

Twee weerstanden van 22 Kohm ? (voor normaal line-niveau)
Dan kan er in ieder geval niet veel misgaan.. :)

Verwijderd

Doe niet zo moeilijk (indien niet tegelijk, dus schakelen):
Afbeeldingslocatie: http://www.amabilidade2002.com/v53rca.gif
oa. www.conrad.nl, Dixons, RadioModern, Turksma, BCC, MediaMarkt etc...

Signaal Samenvoegen heeft conrad ook printjes voor ivm sub etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 16:59 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

om samen te voegen kan je misschien een opamp gebruiken...
denk er wel aan dat of 2x zo hoog signaal ontstaat (bij verschil te gebruiken)
of dat de signalen die identiek zijn (vooral de bassen) eruit gefilterd worden...

Electronics development

• cyberbetica

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Topicstarter
Vanavond na me werk ga ik ff pic's schieten. Over het samenvoegen;

Het zit zo, ik heb een redelijk zware versterker, welke maar 1 speakeruitgang heeft. Nu dacht ik eigenlijk altijd dat deze in de versterker al samengevoegd werden, maar dit was dus niet zo, resultaat: eigenlijk alleen links geluid :( Nu zijn links en rechts vrijwel altijd identiek, maar ik zou het eigenlijk toch wel fijn vinden als er een linkse en een rechtse bass uitkomt, (de subwoofer zit op bovengenoemde versterker).

Tot vanavond :D

Verwijderd

cyberbetica schreef op 06 June 2003 @ 18:59:
Vanavond na me werk ga ik ff pic's schieten. Over het samenvoegen;

Het zit zo, ik heb een redelijk zware versterker, welke maar 1 speakeruitgang heeft. Nu dacht ik eigenlijk altijd dat deze in de versterker al samengevoegd werden, maar dit was dus niet zo, resultaat: eigenlijk alleen links geluid :( Nu zijn links en rechts vrijwel altijd identiek, maar ik zou het eigenlijk toch wel fijn vinden als er een linkse en een rechtse bass uitkomt, (de subwoofer zit op bovengenoemde versterker).

Tot vanavond :D
Je wilt rechts en links bass ?

Hier kan ik ff niet bij :) ik ken namelijk geen band met 2 bassisten hoor, en kwa bass maakt het totaal niet uit waar of hoeveel subwoofers er staan, daarom heet het misschien ook wel : 5.1 ? :) ( 4 surround+1center + 1 subwoofer )

imo dan hoor :X

[edit]

even nog als toevoeging : ik zou het zo doen -->

Versterker --> subwoofer --> 2 speakers

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 20:33 ]

• cyberbetica

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Topicstarter
Normaalgesproken, komt er bij een film/audiobestand met stereo of beter, het geluid van bijvoorbeeld een auto die van links komt uit de linkerspeaker, het geluid dat van rechts komt komt uit de rechterspeaker. De basstonen van die voorbijrijdende auto komen als deze van links komt, uit de subwoofer, en ook als deze van rechts komt, uit de subwoofer. Momenteel komt er alleen het geluid van rechts uit de subwoofer, daarom wil ik de kanalen samenvoegen.

Huidige situatie:

......................->PA-versterker -> subwoofer.
PC -> line -<
......................-> HiFi Versterker -> 2 speakers (links+rechts)

Het enige probleem is dus, dat de PA-versterker alleen het rechterkanaal doorvoert, en niet het linker, wat ik dus wel wil.

[ Voor 9% gewijzigd door cyberbetica op 07-06-2003 15:28 ]

Verwijderd

Bla bla
Wat je zoekt is niksanders als een opamp schakeling welke het linker en rechter kanaal samenvoegd en hierbij affiltert zodat je alleen tonen onder de <120 ..80Hz hoort.

Op internet zullen vast wel van dit soort schakelingetjes te vinden zijn, zelf ben ik te lui om een werkend ontwerp te maken voor je ... sorry.
Pagina: 1