GF2MX sloopt (???) monitor

Pagina: 1
Acties:

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Scenario:

- Monitor sterft.
- Regel/leen een vervanging en sluit aan.
- Werkt allemaal weer, na een kwartier gaat het beeld op zwart.
- Nee, is geen powersave, de geleende monitor doet het ook niet meer.

Da's best wel auuw, temeer omdat het een goeie vriend overkomen is, die mijn ouder hardware een half jaar geleden van me overkocht.

Videokaart: Asus V7100 32 MB AGP GeForce 2 MX met TV out
(geleende) Beeldbuis: Medion 19" ongeveer 2 jaar oud, zie hier (maar kan ook een voorganger van dit model geweest zijn!)

Voor de 2e monitor waren geen monitor drivers geinstalleerd, nVidia detonator drivers detecteerden een 'default monitor' en de refresh rate stond op 'optimal'. Resolutie was 1156x867. De 'gedupeerde' meent zich te herrineren dat de refresh rate 70 Hz was voor de originele monitor.

Moet hij nu paranoide worden en de videokaart verdenken ? Verkeerde refresh rates kunnen een monitor slopen, dat is een bekend gegeven. Maar als zoiets gebeurt, kan het dan een korte tijd wèl goed eruit zien ? Die geleende monitor had het eerste kwartier gewoon goed beeld namelijk. Perfect beeld, weg om te eten, terug komen, beeld zwart. En zoals boven al werd aangegeven: nee, dat was dus geen powersave in de zo-behoort-'ie-te-werken zin van het woord.

Het 2e slachtoffer is naar de winkel gebracht waar ze wisten te vermelden dat het waarschijnlijk de hoogspanningstrafo is die de geest heeft gegeven.

Dus, wat is dit geweest ? Gewoon toeval dat die 2e monitor binnen een kwartier ook overlijdt ? Kan het zijn dat een verkeerde refresh rate wel kort werkt, maar dan alsnog het binnenwerk sloopt ? Het is nu een beetje te risicovol om een 3e monitor te regelen en die ook de geest te zien geven, als je aannemelijk kan maken dat het probleem aan de videokaart kan liggen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
Het is tegenwoordig zo, dat monitor, out of sync zeggen of iets in die geest. Wanneer de bandbreedte / frequentie te hoog wordt.

Ik zou zelf zeggen, puur toeval.

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 14:33
Ik zou het in der daat houden opdat je geforce de geest over geeft aan de monitoren ;). Zonder gekkigheid, ik denk dat je geforce idd die monitoren sloopt...

Verwijderd

lang, lang, lang geleden (in de tijd van de monochrome monitors) heb ik ook eens zoiets gehad. we hadden alles geprobeerd. nieuwe vga, zelfs een hele nieuwe pc. maar iedere keer gaf de monitor de geest. leek wel of dat bureau gewoon vervloekt was.

het lag natuurlijk aan de stekkerdoos...

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

stopcontact ge-aard etc?

een geforceje kan imo je monitor niet zo snel mollen, en 2 al helemaal niet

anders heb je wel een echte killer kaart ;)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Zeg nooit nooit, maar die GF2MX (da's nog voordat er een M200 en M400 variant was) heeft mijn eigen monitor, een iiyama Pro 400, 2 jaar lang heel gehouden.

In januari PC verkocht, monitor ging naar iemand anders, en vervolgens heeft die GF2MX nog een half jaar niemand kwaad gedaan. En doen POEF, de eerste monitor kaput. Maar die vertoonde al kuurtjes: af en toe groen beeld en dergelijke. Dat is waarschijnlijk ouderdom geweest, was een 6 jaar oude EIZO geloof ik.

2e monitor dus nog geen uur later ook kaput.

Stopcontact is wel geaard overigens.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
[SGOP] (en er kan dus een slotje op)

Hoe het is afgelopen:

De 19" Medion is dus ter reparatie weggebracht, en kwam terug met het begeleidende commentaar dat het zeer waarschijnlijk een spanningspiek op het lichtnet geweest is.

De GF2MX was dus geen monitor killer :)

Pagina: 1