Ik heb een probleem / uitdaging.
Ik ben al ff aan het klooien, maar ik kom er niet uit.
Het gaat hierom:
Ik wil voor alle tabellen in mijn database waar een bepaalde waarde niet in voorkomt, een nieuw record toevoegen.
FF concreet, in een systeem wordt gebruik gemaakt van keuzelijstjes, in die keuzelijstjes moet ook de optie "Onbekend" worden toegevoegd.
Nu kan ik dat allemaal handmatig doen, maar het is handiger en meer een uitdaging, als ik automatisch INSERT-statements kan laten genereren.
Voor 1 losse tabel lukt dat wel:
De tabellen zien er allemaal hetzelfde uit:
pk_veldnaam, veldnaam, prio
Zodra in de kolom Veldnaam niet de waarde "Onbekend" voorkomt, moet die dus achteraan worden ingevoegd.
Een overzicht van alle keuzelijstjes maak ik met de volgende query:
Uiteraard handig om er bij te vermelden dat ik alleen de beschikking heb over SQL.
Ik kom er niet uit hoe ik in de eerste query de tabel en kolomnamen kan vervangen door de namen die in de 2e query voorkomen. Kan iemand meedenken?
Ik ben al ff aan het klooien, maar ik kom er niet uit.
Het gaat hierom:
Ik wil voor alle tabellen in mijn database waar een bepaalde waarde niet in voorkomt, een nieuw record toevoegen.
FF concreet, in een systeem wordt gebruik gemaakt van keuzelijstjes, in die keuzelijstjes moet ook de optie "Onbekend" worden toegevoegd.
Nu kan ik dat allemaal handmatig doen, maar het is handiger en meer een uitdaging, als ik automatisch INSERT-statements kan laten genereren.
Voor 1 losse tabel lukt dat wel:
SQL:
1
2
3
| select 'insert into elc_netbeheer VALUES('||(max(pk_netbeheer)+1)||',''Onbekend'',null);' INSERTS from elc_netbeheer; |
De tabellen zien er allemaal hetzelfde uit:
pk_veldnaam, veldnaam, prio
Zodra in de kolom Veldnaam niet de waarde "Onbekend" voorkomt, moet die dus achteraan worden ingevoegd.
Een overzicht van alle keuzelijstjes maak ik met de volgende query:
SQL:
1
| select table_name, column_name, substr(column_name,4) from user_tab_columns where column_name like 'PK%'; |
Uiteraard handig om er bij te vermelden dat ik alleen de beschikking heb over SQL.
Ik kom er niet uit hoe ik in de eerste query de tabel en kolomnamen kan vervangen door de namen die in de 2e query voorkomen. Kan iemand meedenken?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 13:45 ]