Synchroniseren met Exchange over internet, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hoi

Ik heb dus het volgende probleem: op m'n weekendwerk hebben we een exchange server 2000 draaien. Alle verkopers hebben elk een pc thuis met een ADSL verbindinging en een ipaq met ms pocket windows. De server hangt op een kabelverbinding met dynamisch ipadres.

Voor de moment kijken de werknemers via webaccess naar hun agenda en voeren die zelf in op hun pocket, dat is niet echt een manier van werken en dit zou automatisch gesynchroniseerd moeten kunnen worden. De vraag is: hoe.

Het is niet zo dat de domeinnaam, neem nu "weekendwerk.be" geregistreerd is bij dns.be dus adresseren naar exchangeserver.weekendwerk.be lukt niet. Ik had gedacht om via VPN in te loggen in het domain en zo via outlook te synchroniseren, maar dat is nogal omslachtig.

Iemand een idee hoe ik dit het best kan oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Robbeke op 04-06-2003 11:51 ]

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Verwijderd

Ik heb dit wel eens voor elkaar gekregen, en dat was vrij simpel.
Je kan thuis Outlook installeren, en met een paar trucjes kan je Outlook met de Exchange server laten kletsen.
Je moet dan je hosts bestand aanpassen. Daarin zet je het externe IP adres vd Exchange server, en de DNS naam van die machine.
Vervolgens geef je in Outlook de DNS naam vd Exchange server op, en de mailboxnaam. Je zult dan een (aantal) login challenge krijgen, daar kom je niet omheen.
Let wel dat dit alleen werkt als de Exchange server zelf een publiek IP adres heeft. Als die machine via een router aan het internet hangt wordt het lastiger, dan zul je bepaalde poorten moeten forwarden.
Als dit werkt kan je thuis dus ook je IPaq syncen...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie vindt je omschrijving een beetje vreemd :?
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 12:02:
Ik heb dit wel eens voor elkaar gekregen, en dat was vrij simpel.
Je kan thuis Outlook installeren, en met een paar trucjes kan je Outlook met de Exchange server laten kletsen.
Hoezoo 'met een paar truukjes' ? Outlook is onder andere gemaakt om met Exchange te babbelen hoor.
Je moet dan je hosts bestand aanpassen. Daarin zet je het externe IP adres vd Exchange server, en de DNS naam van die machine.
Vervolgens geef je in Outlook de DNS naam vd Exchange server op, en de mailboxnaam.
Euh .. Outlook (2000 iig) is alergisch voor FQDNS namen.
Je kunt namelijk wel een DNS naam willen gebruiken .. maar dat snapt outlook niet.

Als je bij de setup van outlook een FQDNS opgeeft (exchange01.belgie.werk.be) zal hij die proberen te resolven en verbinding te maken .. ECHTER zal hij daar waarschijnlijk exchange01 van maken, omdat die eigenwijze Outlook altijd op NetBIOS naam wil babbelen.

Het meest makkelijk zou dus zijn om met WINS of een LMHOSTS bestandje op de clients te werken. (in een VPN omgeving bedoel ik dan).
Je zult dan een (aantal) login challenge krijgen, daar kom je niet omheen.
Let wel dat dit alleen werkt als de Exchange server zelf een publiek IP adres heeft. Als die machine via een router aan het internet hangt wordt het lastiger, dan zul je bepaalde poorten moeten forwarden.
Als dit werkt kan je thuis dus ook je IPaq syncen...
Het beste is om die thuis users via een VPN te laten babbelen.

Het voordeel van VPN is, dat je ze intern kunt laten werken .. en die Exchange bak dus niet voor de hele wereld hoeft open te knallen.
Verder is een "Client -> VPN -> Exchange" verbinding sowieso veiliger dan "Inet -> Exchange"

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Met een paar trucjes bedoel ik dus dat je Outlook kan laten werken met de Exchange server over het internet, en niet over een LAN :)
Wat betreft die FQDNS naam, daarom zeg ik ook van zet het in je hosts bestand, dan kan die naam wel geresolved worden.
Afin, dit is dus een manier waarop ik het wel eens heb gedaan. Koffie heeft absoluut gelijk dat je via een VPN beter en veiliger kan werken. Ik laat alleen even de Quick and Dirty manier zien ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. zoals ik zei werkt Outlook simpelweg NIET met een FQDNS .. dus een HOSTS file zal nix uitmaken :P
Je zult dus echt een LMHOSTS moeten doen ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ